Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvordanå.. oppgradere lyden

Startet av buestad, mandag 20. august 2012, klokken 14:20

« forrige - neste »

breitling

BOS annonserer -40% på vinterdekk. Nokian 195/65R15 skal være kr. 4500. Fikk et tilbud for fire Continental dekk på alufelg ferdig montert kr. 11000 :-\
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

hkaspenberg

Sitat fra: breitling på onsdag 10. oktober 2012, klokken 22:12
BOS annonserer -40% på vinterdekk. Nokian 195/65R15 skal være kr. 4500. Fikk et tilbud for fire Continental dekk på alufelg ferdig montert kr. 11000 :-\
Vi ikke akkurat kalle det noe tilbud. Kjøpte akkurat 4 stk. Mich MaxICE2 i 205/60 R16 på MAK-felger til vår nye dieselpurke fra Bayern. 9700.- ferdig montert hos Johs Bjerke på Bryn i Oslo. (Dekkene kostet 4100.- for fire, felgene 1450.- stk + litt for motering og avbalansering)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

breitling

Jeg har bestemt meg for stålfelg. Står det noen sted at trillingene IKKE kan benytte stålfelger? (Alt er tillatt med mindre det er forbudt).
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

Director

Var egentlig akkurat dette jeg skulle spørre om nå, virker som at alle går for alufelger på vinterdekkene, men selv tror jeg at jeg velger stålfelger, fullt sett med continental Winter Contact ferdig montert og avbalansert til 5821,- =)
Imiev 2012

Skippern

Har fått på Toyo GSi5 i originaldimensjon både foran og bak.  5100.- inkl omlegging.
Dette er visstnok et helt nytt dekk på det norske markedet og jeg er spent på hvordan det vil fungere. Det har i alle fall fått gode anmeldelser i det canadiske markedet.
Peugeot Ion 2012.
Opel Insignia SportsTourer OPC line 2011.

hkaspenberg

Sikkert et bra dekk. Men nå gjelder det de originale Dunlop sommerdekkene. Er det andre enn meg som har lagt merke til at forhjulene ikke sitter så veldig bra på våt vei? Jeg kjører hver dag ned en bakke som ender i en litt feildosert rundkjøring hvor jeg skal 270% rundt. (Ned Kongsveien, mot Grønlia for de som er lokalkjent i Oslo) Hvis det er litt vått her så understyrer bilen svært lett slik at stabilitetskontrollsystemet slår inn og bremser forhjulene slik at det glipper ytterligere... Her må jeg kanskje passe ekstra godt på til vinter'n slik at jeg ikke ender rett frem inn Oslogate ...  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

breitling

Det er ikke noe vekt foran. Ta med en sementsekk som passasjer ;D

PS: I morges stod 3 biler og spinnet oppover Mortensrudveien. Alle tre på hver sin is flekk. På veie hjem valgte jeg den sikre E6. Jeg hadde også et stykke (ca. 1000 m) nedoverbakke med et par skarpe sving. Kjørte veeeldig forsiktig. Skal holde meg innendørs til vinterdekkene kommer :-\
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

hkaspenberg

Sitat fra: breitling på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:39
Det er ikke noe vekt foran. Ta med en sementsekk som passasjer ;D

PS: I morges stod 3 biler og spinnet oppover Mortensrudveien. Alle tre på hver sin is flekk. På veie hjem valgte jeg den sikre E6. Jeg hadde også et stykke (ca. 1000 m) nedoverbakke med et par skarpe sving. Kjørte veeeldig forsiktig. Skal holde meg innendørs til vinterdekkene kommer :-\

He he. Kjent fenomen. Min første bil var ei gul boble, 72-modell 1303LS med 2.0 liters motor fra en caravelle. Den gikk som ei kule, men hadde en slem tendens til å gå rett frem om vinter'n hvis det var litt snø...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

prb1

Føyer meg inn i Toyo Gsi 5-klubben. Virker lovende utfra omtale (og utseende). Om det stemmer med virkeligheten gjenstår å se.

Thomas Parsli

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:27
Sikkert et bra dekk. Men nå gjelder det de originale Dunlop sommerdekkene. Er det andre enn meg som har lagt merke til at forhjulene ikke sitter så veldig bra på våt vei?
...

Jeg prøvekjørte iMiev for ett års tid siden på våt asfalt og min umiddelbare reaksjon på kjøreegenskapene var at den understyrte langt mer enn min 11 år gamle P106 (80.000km og originaldempere/fjærer).
Jeg tror det du opplever skyldes bilen mer enn med dekkene. Hvor mye som skyldes smale fordekk er ikke godt å si, men det kan umulig hjelpe...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

erik e

Huff,ikke snakk om dette.Kona kom hjem igår kveld og syntes det var glatt i rundkjøringene. ;)Jeg spurte om det var bak eller foran.Det gikk liksom rett frem sa hun. Med våt kald vei og noe høyt lufttrykk i dekk kan det bli slik.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

foxy

Sitat fra: hkaspenberg på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:27
Sikkert et bra dekk. Men nå gjelder det de originale Dunlop sommerdekkene. Er det andre enn meg som har lagt merke til at forhjulene ikke sitter så veldig bra på våt vei? Jeg kjører hver dag ned en bakke som ender i en litt feildosert rundkjøring hvor jeg skal 270% rundt. (Ned Kongsveien, mot Grønlia for de som er lokalkjent i Oslo) Hvis det er litt vått her så understyrer bilen svært lett slik at stabilitetskontrollsystemet slår inn og bremser forhjulene slik at det glipper ytterligere... Her må jeg kanskje passe ekstra godt på til vinter'n slik at jeg ikke ender rett frem inn Oslogate ...  ::)

;-D Hans

helt vanlig det med slike smale dekk.og lite vekt forran, heldigvis er esp knall bra i miev'n...

på en annen side er jo disse smale dekkene helt konge på dårlige norske motorveier og mye regn - 0 aquaplaning...
I-miev 2011
Asker

emagic

Sitat fra: Skippern på torsdag 11. oktober 2012, klokken 09:14
Har fått på Toyo GSi5 i originaldimensjon både foran og bak.  5100.- inkl omlegging.
Dette er visstnok et helt nytt dekk på det norske markedet og jeg er spent på hvordan det vil fungere. Det har i alle fall fått gode anmeldelser i det canadiske markedet.

Det så jo faktisk ut som et vinterdekk iallefall!

En tanke som slo ned i meg nå, er det mulig å gå ned på felgdimensjon for å få andre valgmuligheter?

(Rent bortsett fra at felgene er spesielle og da...)

Og- hvor bredt dekk går det an å montere på fremfelgene?

emagic



Kris

Det var jo en knakende god ide! 13" eller 14" felger og komfortable dekk med høy profil.
Her kan du enkelt finne ut hvioke dimensjoner du i såfall trenger:
http://www.rimsntires.com/specs.jsp
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

emagic

Ja for søren!!!   Jeg må finne en 14" felg som passer sånn ca foran

Det MÅ jo gå inn et 155/65 R14 dekk i hjulbuen. det er jo bittelitt bredere, men med -2,18% rulleomkrets.  155/70 har omtrent identisk omkrets, men er en mer ukurant size igjen.

Bak så har jeg som nevnt lenger opp i tråden sett flere med 185/55 R15 så der er det iallefall plass.

Det kan da ikke være forbudt å ha

155/65 R14 foran (-2,18 %)
185/55 R15 bak (+1,92%)

Med disse så kunne vi fått på enten Conti Viking Contact 5 eller min lille drøm Conti Ice Contact :-)


Nå fikk jeg blod på tann!!

Hvor kan man få fatt i en 14" felg som passer foran???  Om den er av titan eller alu eller stål bryr jeg meg ikke om :-)


emagic!!!




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA