Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvordanå.. oppgradere lyden

Startet av buestad, mandag 20. august 2012, klokken 14:20

« forrige - neste »

Mr.Zero

Sitat fra: Terolsen på søndag 02. mars 2014, klokken 21:24
Kan man oppleve økt rekkevidde hvis man skifter vinterhjul? Merket at rekkevidden minket med nesten 30km uten varme når vi skiftet fra sommer dekk

Vinterdekk har en gummiblanding som er mye mykere enn sommerdekk. Du vil derfor godt merke når vintergummi'n kommer på - rullemotstanden øker og rekkevidden daler. Dette kan til en viss grad kompenseres ved å fylle høyere lufttrykk i dekkene. Og velge vinterdekk med minst mulig rullemotstand.
Mange trillinger ruller rundt på Continentaldekk beregnet for mellomeuropeisk vinter. Funker sånn passe på snø, men triller rimelig bra da de har en forholdsvis hard gummiblanding. Våt vei reduserer også rekkevidden forholdsvis mye. Masse våt snø er pyton.. :-[
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Terolsen på søndag 02. mars 2014, klokken 21:24
Kan man oppleve økt rekkevidde hvis man skifter vinterhjul? Merket at rekkevidden minket med nesten 30km uten varme når vi skiftet fra sommer dekk
Tester viser at det er stor forskjell på rullemotstand fra dekk til dekk. Jeg valgte Hakka R2 bak av den grunn, selv om dimensjonen er noe feil. Tror jeg vil anbefale 185/55-15 av stabilitetshensyn (framfor 175/65-15 som jeg valgte), fordi sideveggene i dekket er myke og tyngdepunktet bør absolutt ikke heves.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på lørdag 01. mars 2014, klokken 08:18
Pga. at jeg kjørte på en spiker måtte jeg skifte vinterdekk bak. Så det ble Hakka R2 175/65-15. (Valgte bort alternativet 185/55-15 fordi bredere dekk gir dårligere grep, og var usikker på om det ville bli en utbulning fra felgen).
...
Jeg merker også at esp'en slår inn i krappe svinger der den ikke slo inn før, samt at bilen virker noe mer vinglete i høye hastigheter. Skyldes vel at tyngdepunktet er blitt marginalt høyere.
Jeg likte ikke den vinglefølelsen og at esp'en slo inn, så jeg fikk byttet Hakkaene til 185/55-15. Nå sitter den godt på veien igjen. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på torsdag 06. mars 2014, klokken 13:17
Sitat fra: tomrh på lørdag 01. mars 2014, klokken 08:18
Pga. at jeg kjørte på en spiker måtte jeg skifte vinterdekk bak. Så det ble Hakka R2 175/65-15. (Valgte bort alternativet 185/55-15 fordi bredere dekk gir dårligere grep, og var usikker på om det ville bli en utbulning fra felgen).
...
Jeg merker også at esp'en slår inn i krappe svinger der den ikke slo inn før, samt at bilen virker noe mer vinglete i høye hastigheter. Skyldes vel at tyngdepunktet er blitt marginalt høyere.
Jeg likte ikke den vinglefølelsen og at esp'en slo inn, så jeg fikk byttet Hakkaene til 185/55-15. Nå sitter den godt på veien igjen. :)

Jåla!  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

#124
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:37
Jåla!  ;D
Hehe! Kan jo nevne at jeg så noen Trinity-felger hos dekkselgeren, de kostet under 1000-lappen pr. stk for alt under 18". Fikk litt lyst på 16"-felger til sommerdekka. ;D
Det skal gå med 205/40-16, som gir samme rulleomkrets. Kan jo også senke bilen bittelitt med 195/40-16, senkning har jeg jo hørt skal fungere bra. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på fredag 07. mars 2014, klokken 08:31
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:37
Jåla!  ;D
Hehe! Kan jo nevne at jeg så noen Trinity-felger hos dekkselgeren, de kostet under 1000-lappen pr. stk for alt under 18". Fikk litt lyst på 16"-felger til sommerdekka. ;D
Det skal gå med 205/40-16, som gir samme rulleomkrets. Kan jo også senke bilen bittelitt med 195/40-16, senkning har jeg jo hørt skal fungere bra. ;)

Senking gir mening med trillinglivet.. ;D I går blåste det så kraftig i Oslo-området at en trillingeier jeg kjenner bestemte seg for senking der og da... Han brukte hele E6 på sin vei hjem. Jeg brukte bare drøye halve.. ;)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Jafo

Sitat fra: tomrh på fredag 07. mars 2014, klokken 08:31
Sitat fra: Mr.Zero på torsdag 06. mars 2014, klokken 23:37
Jåla!  ;D
Hehe! Kan jo nevne at jeg så noen Trinity-felger hos dekkselgeren, de kostet under 1000-lappen pr. stk for alt under 18". Fikk litt lyst på 16"-felger til sommerdekka. ;D
Det skal gå med 205/40-16, som gir samme rulleomkrets. Kan jo også senke bilen bittelitt med 195/40-16, senkning har jeg jo hørt skal fungere bra. ;)
Senking er gull for trilling :)

Men jeg tror vel ikke lavere rulleomkrets gir samme endring som lavere og stivere fjærer, som jo endrer geometrien på understellet.

tomrh

Sitat fra: Jafo på onsdag 12. mars 2014, klokken 08:54
Men jeg tror vel ikke lavere rulleomkrets gir samme endring som lavere og stivere fjærer, som jo endrer geometrien på understellet.
Jeg tror vi kan dele den samlede effekten inn i to deleffekter: stivhet og tyngdepunkt. Senkning av tyngdepunkt vil stabilisere bilen mer okke som.

Stivheten påvirkes av fjæringer som du sier, men kan også påvirkes noe av dekkvalg. Selv om jeg nå er tilbake på 55-profil, oppleves Hakkaene litt mer geléaktige og ustabile enn sommerdekka (og også Continental-vinterdekka), rett og slett fordi gummiblandingen er mykere slik at dekkveggen ikke er så stiv. Dette vil nok kunne oppveies av stivere fjæringer.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

moby666

Fikk nye vinterdekk; Continental viking contact6 til c-zeroen i riktig størelse foran og bak, har ikke testet dem men de ser fine ut :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tomrh

Jeg tok nettopp av hakkaene. Null forandring i rekkevidde! Forrige vinter da jeg tok av continentaldekka, økte rekkevidden med nesten 20 km. Hakka R2 er gull på rullemotstand! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olsleaf

Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Cowboystrekk

Sitat fra: tomrh på søndag 13. april 2014, klokken 01:26
Jeg tok nettopp av hakkaene. Null forandring i rekkevidde! Forrige vinter da jeg tok av continentaldekka, økte rekkevidden med nesten 20 km. Hakka R2 er gull på rullemotstand! :)
Det er faktisk ingen vinterdekk som slår Hakka R2 på rullemotstand, når støy er lav og egenskapene på is er blant de beste i tillegg så har man en vinner, ihvertfall for elbiler\plugin-hybrider hvor rekkevidde er viktig!
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Det er sol og snart sommer. Men etter å prøvd dekk i litt andre dimensjoner og sett at det funker, har drømmen om piggdekk fått ny vind i seilene, for piggdekk ville nok hjulpet oss endel der vi bor (jfr. dette m.m.). Jeg fikk nettopp en idé om å kjøpe 4 stk 5"x14"-felger til mjauen. For i 15" finnes det jo ikke piggdekk i smalere bredde enn 185. I 14" er utvalget MYE bedre! De dekkdimensjonene som gir minimal endring i rulleomkrets, der det også finnes tilbud i piggekk, er 155/70-14 foran og 165/65-14 bak. Mulig man skulle hatt 4,5"x14"-felg foran, og det fins, men med innpress ET45. Går det?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Olsleaf

Hmmm. Miljøvennlig bil med piggdekk ?
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

Jafo

Har prøvd ett sett med gamle 14" alufelger, og de gikk ikke på pga størrelsen til bremsekaliperen...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA