Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvordanå.. oppgradere lyden

Startet av buestad, mandag 20. august 2012, klokken 14:20

« forrige - neste »

tomrh

#105
Sitat fra: Phuc på fredag 19. juli 2013, klokken 14:40
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 11:28
Vurderer Nokian Hakkapeliitta R på bakhjulene ihvertfall (dim finnes vel ikke foran ennå?), de fikk hele 10 av 10 mulige på rullemotstand på NAFs vinterdekktest. Noen som har brukt dem forrige sesong?

Finnes de i dimensjon for bakhjulene da?

Så bare 175/65R15 på sida deres.
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R
Det går med 65 mener jeg. Dekket kommer 1 cm nærmere hjulhuset, det er ikke mye.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Snibur

Vi har kjøpt en iOn som var importert fra Danmark. Det fulgte med vinterhjul - Meteor vinterdekk på stålfelger. Så langt har dekkene vært ok men det har ikke vært hverken snø eller is enda. Jeg har aldri hørt om Meteor dekk før. Har noen erfaringer med disse dekkene på vinterføre?


Sent from my iPad using Tapatalk
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

Mr.Zero

Sitat fra: Snibur på søndag 10. november 2013, klokken 09:56
Vi har kjøpt en iOn som var importert fra Danmark. Det fulgte med vinterhjul - Meteor vinterdekk på stålfelger. Så langt har dekkene vært ok men det har ikke vært hverken snø eller is enda. Jeg har aldri hørt om Meteor dekk før. Har noen erfaringer med disse dekkene på vinterføre?


Sent from my iPad using Tapatalk

Ingen erfaring med dekket, men det er et meget rimelig "budget-dekk" som nok ikke kan matche egenskapene til dekk av dobbel pris. Kommer du opp Skrenten i vinter, ja da er det godkjent... :D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Snibur

Skal heldigvis ikke opp Skrenten ...
Har alltid kjørt på Michelin men med de sære dimensjonene det er på trillingene er det vel ikke så mye å velge mellom og Michelin ser ut til å være utelukket. Får vel se hvordan Meteor-dekkene oppfører seg når det kommer snø og is. Ser av tidligere innlegg at Yokohama og kombinasjon av ulike typer Continental på for- og bakhjul ser ut til å være utbredt. Kunne vært artig å hørt om erfaringer fra siste vinter med ulike dekk som passer for trillingene - de fleste innleggene går vel på hva som er mulig å få tak i og ikke så mye hvordan de funker på vinterføre.
Kolbotn

Peugeot iOn 2011 og Peugeot 308 SW 2009 diesel

Mr.Zero

For å snakke for meg selv og mine Conti TS760 og 800, så fungerte den kombinasjonen bra sist vinter (for øvrig min første i ny elbil). Sto aldri fast, men la heller ikke ut på de store eventyrreiser som opp Skrenten... Bilen har et meget følsomt ESP/antispinnsystem som vil trå i kraft ved den minste uregelmessige bevegelse - det være seg hjulspinn eller antydning til sladd. I mine øyne slår det altfor tidlig inn, men alternativet ved å slå av ESP er ikke bra. For disse bilene sladder lett - og slipper du gassen vil bilen regenerere(bremse) som gir en slags "dra i brekket"-funksjon. Vips har du snurret rundt!
Kjøpte inn snøsokker i sommer som jeg snart skal legge i bilen. Blir vinteren i år lik den i fjor, blir de nok liggende i posen sin... ;D Anbefaler forresten å sette inn en Defa-vifte før sprengkulda setter inn! Og inn med skikkelige gummimatter slik at gulvteppet blir minst mulig vått. Og zalo på innsiden av vinduene for å begrense duggen. Og ulltepper i alle seter... Og...og..
Digger Zero'n min, jeg!  :)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Stiania79

Sitat fra: buestad på tirsdag 31. juli 2012, klokken 09:03
Jeg ser nå at det er en tråd jeg har gått glipp av http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4163.0.html

Her ligger det mye bra info om vinterdekk

Kort oppsummert så er det en del som har Conti dekk av type TS 760 og 800. noen har 800 forran og bak og er middels fornøyd med det mens andre har 760 forran og 800 bak og er godt fornøyd... Begge disse er på vei ut. Conti Viking Contact 5 er gode dekk og finnes i dimensjon 185/55 15". disse er jo litt bredere enn originale bakdekk, men kan brukes bak. Usikker på hva vi skal gjøre med forhjul. Yokohama iceGuard ig30 nevnt som gode dekk. Hankook er også nevnt og kan være et godt alternativ. Usikker på type og om man må trikse litt med dimensjonen...

Kan man IKKE bruke 185 bredde foran???
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Stiania79

Spørsmålet er om 185/55-15 passer både foran og bak på tvillingene... Har noen felger med denne dim'n tilsalgs (egentlig til E-up) og har en miev kar som er interessert.., hvis de passer :-)
S85 | mørk grå | sort skinn | matt abachi |  panotak | tech | luft | lyd | lys | vinter | park | 9Jx20 Vossen VVSCV5 Silver Polished 245/40-20 Vredestein Ultrac Sessanta (sommer) | 8Jx19 TSW Rivage Silver 245/45-19 Nokian Hakka R2 (vinter) | VIN 28595 - levert 03.03.14 + VW E-Up, Tungsten, Pano, tech, dab+ levert 14.03.14 - 100% EL :-)

- Dekk & Felger Levert av www.beckmeister.no -

Mr.Zero

Sitat fra: Stiania79 på tirsdag 11. februar 2014, klokken 16:05
Spørsmålet er om 185/55-15 passer både foran og bak på tvillingene... Har noen felger med denne dim'n tilsalgs (egentlig til E-up) og har en miev kar som er interessert.., hvis de passer :-)

Ikke sikkert det er så mange som har forsøkt dette da økt rullemotstand ikke er å foretrekke på elbilen... Nå passer hjulene bak foran (bilder finnes på forumet et eller annet sted), så 1 cm bredere dekk bør gå bra uten at jeg tør påstå det. Kan jo hende det vil subbe i fjærbeinet mm eller stikke ut på utsiden av skjermen... Forøvrig synes jeg ikke contidekkene mine er noe særlig bra i år, men en skikkelig saltbelegguffefjerning hadde nok hjulpet litt.  Det går heldigvis mot vår! 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 12. februar 2014, klokken 13:38
Nå passer hjulene bak foran (bilder finnes på forumet et eller annet sted), så 1 cm bredere dekk bør gå bra uten at jeg tør påstå det. Kan jo hende det vil subbe i fjærbeinet mm eller stikke ut på utsiden av skjermen...
De vil ihvertfall ikke stikke ut. (Så lenge man ikke skrur felgen på med innsiden ut da..)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på onsdag 12. februar 2014, klokken 13:50
Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 12. februar 2014, klokken 13:38
Nå passer hjulene bak foran (bilder finnes på forumet et eller annet sted), så 1 cm bredere dekk bør gå bra uten at jeg tør påstå det. Kan jo hende det vil subbe i fjærbeinet mm eller stikke ut på utsiden av skjermen...
De vil ihvertfall ikke stikke ut. (Så lenge man ikke skrur felgen på med innsiden ut da..)

Det var du som postet bildene av bakhjul foran, var det ikke..?  ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Mr.Zero på onsdag 12. februar 2014, klokken 22:06
Det var du som postet bildene av bakhjul foran, var det ikke..?  ;D
Nope. Forhjul bak. :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Jafo

Med orginalfelger går det ikke med bakhjul foran.
Navet foran har en liten ekstra "ring" som gjør at senterhullet foran er 56 mm mens det bak er 54 mm. Felgene har da senterhull på 56 og 54 mm.
Så, du kan sette forhjul bak, men ikke bakhjul foran.

I en annen post her er det beskrevet en som har brukt 175/55-15 foran, men ikke beskrevet hva slags felg eller om det faktisk var plass.


tomrh

#117
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 17:31
Sitat fra: Phuc på fredag 19. juli 2013, klokken 14:40
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 11:28
Vurderer Nokian Hakkapeliitta R på bakhjulene ihvertfall (dim finnes vel ikke foran ennå?), de fikk hele 10 av 10 mulige på rullemotstand på NAFs vinterdekktest. Noen som har brukt dem forrige sesong?

Finnes de i dimensjon for bakhjulene da?

Så bare 175/65R15 på sida deres.
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R
Det går med 65 mener jeg. Dekket kommer 1 cm nærmere hjulhuset, det er ikke mye.
Pga. at jeg kjørte på en spiker måtte jeg skifte vinterdekk bak. Så det ble Hakka R2 175/65-15. (Valgte bort alternativet 185/55-15 fordi bredere dekk gir dårligere grep, og var usikker på om det ville bli en utbulning fra felgen). Har ikke fått testet på skikkelig vinterføre ennå, for her i Trøndelag forsvant snøen i januar. Men kan gi en oppdatering ang. kjøreegenskaper. Rullemotstanden virker ihvertfall å være svært lav, slik som Hakka R2 lover, ble overrasket over å ha brukt en strek mindre enn vanlig da jeg kom (fra Trondheim) til Helltunnellen i går ettermiddag. :o

Jeg merker også at esp'en slår inn i krappe svinger der den ikke slo inn før, samt at bilen virker noe mer vinglete i høye hastigheter. Skyldes vel at tyngdepunktet er blitt marginalt høyere. Ikke at det gjør så mye om vinteren da siden man likevel ikke kjører rally akkurat. Jeg merker også at regen har blitt litt svakere, det har vel med at elektronikken tror at farten er lavere enn den er. Noe som bringer meg inn på speedometer-misvisning. På myimiev.com forumet kom de vel fram til slutt at farts-sensoren må sitte på bakakselen, men var ikke sikre (noe jeg selv enkelt kan teste nå forresten..). Misvisningen skal da være 1911,66/1801,7 = 1,061 eller 6,1%. Dvs. 80 km/t med original dim vil vises som 80 / 1,061 = 75 km/t. Oi! Her er det viktig å ikke ligge altfor mye over fartsgrensa hehe. ;D
Men så vokser kilometerstanden saktere, blir sjeldnere service nå. ;D ;D

Edit: 175/65-15 må jo forøvrig være perfekt for deg, Mr.Zero, som har senket bilen. Da får du 1,75 cm økt klaring om vinteren, bak ihvertfall.  :D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Sitat fra: tomrh på lørdag 01. mars 2014, klokken 08:18
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 17:31
Sitat fra: Phuc på fredag 19. juli 2013, klokken 14:40
Sitat fra: tomrh på fredag 19. juli 2013, klokken 11:28
Vurderer Nokian Hakkapeliitta R på bakhjulene ihvertfall (dim finnes vel ikke foran ennå?), de fikk hele 10 av 10 mulige på rullemotstand på NAFs vinterdekktest. Noen som har brukt dem forrige sesong?

Finnes de i dimensjon for bakhjulene da?

Så bare 175/65R15 på sida deres.
http://www.nokiantyres.no/dekk-no?id=10924176&group=1.01&name=Nokian+Hakkapeliitta+R
Det går med 65 mener jeg. Dekket kommer 1 cm nærmere hjulhuset, det er ikke mye.
Pga. at jeg kjørte på en spiker måtte jeg skifte vinterdekk bak. Så det ble Hakka R2 175/65-15. (Valgte bort alternativet 185/55-15 fordi bredere dekk gir dårligere grep, og var usikker på om det ville bli en utbulning fra felgen). Har ikke fått testet på skikkelig vinterføre ennå, for her i Trøndelag forsvant snøen i januar. Men kan gi en oppdatering ang. kjøreegenskaper. Rullemotstanden virker ihvertfall å være svært lav, slik som Hakka R2 lover, ble overrasket over å ha brukt en strek mindre enn vanlig da jeg kom (fra Trondheim) til Helltunnellen i går ettermiddag. :o

Jeg merker også at esp'en slår inn i krappe svinger der den ikke slo inn før, samt at bilen virker noe mer vinglete i høye hastigheter. Skyldes vel at tyngdepunktet er blitt marginalt høyere. Ikke at det gjør så mye om vinteren da siden man likevel ikke kjører rally akkurat. Jeg merker også at regen har blitt litt svakere, det har vel med at elektronikken tror at farten er lavere enn den er. Noe som bringer meg inn på speedometer-misvisning. På myimiev.com forumet kom de vel fram til slutt at farts-sensoren må sitte på bakakselen, men var ikke sikre (noe jeg selv enkelt kan teste nå forresten..). Misvisningen skal da være 1911,66/1801,7 = 1,061 eller 6,1%. Dvs. 80 km/t med original dim vil vises som 80 / 1,061 = 75 km/t. Oi! Her er det viktig å ikke ligge altfor mye over fartsgrensa hehe. ;D
Men så vokser kilometerstanden saktere, blir sjeldnere service nå. ;D ;D

Edit: 175/65-15 må jo forøvrig være perfekt for deg, Mr.Zero, som har senket bilen. Da får du 1,75 cm økt klaring om vinteren, bak ihvertfall.  :D

Tror jeg neppe går opp på profilen - like greit å sette på originalfjærene bak før vinteren setter inn. Men det har gått veldig bra i vinter. Litt brøyting og subbing har det blitt, men ikke noe problem. Så forresten at nye iOn kommer med Bridgestone vinterdekk på biler levert i området. Myke og fine, men nest dårligst energimerking.. Contidekkene jeg og mange andre har er ikke verdens beste vinterhjul, men fungerer veldig bra på våt vei (som det oftest er i og rundt oslogryta). Dessuten er ikke rullemotstanden så gæli, innbiller jeg meg. Snart kommer sommer'n! T.o.m på Svalbard er det jo elbilføre om dagen! ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Olsleaf

Kan man oppleve økt rekkevidde hvis man skifter vinterhjul? Merket at rekkevidden minket med nesten 30km uten varme når vi skiftet fra sommer dekk
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA