Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bomsmell på 6000kr

Startet av Øyvind.h, søndag 19. august 2012, klokken 23:36

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hei,

Mulig jeg stikker hånden inn i et vepsebol her nå, men jeg lurer på hva folk synes om det å kjøre langt under fartsgrensen.

Autofil har nylig lagt ut en serie i tre deler hvor en Leaf skal kjøre 1200km tur-retur vestlandet. Underholdende serie, men den har noen viktige momenter ved seg. Disse er strømforbruk, hastighet og fartsgrenser. Flere ganger i serien ser man lastebiler som dundrer forbi, og selv traktorer passerer Leaf``en fordi Leaf``en holder tidvis ekstremt lav hastighet.

Det er et faktum at man på veien ikke skal være til hinder for andre, og det er selvfølgelig ikke tillatt å kjøre langt under fartsgrensen på veien dersom man er til hinder. Politiet ilegger bøter for dette, noe som innebærer at man eksempelvis ved å legge seg i 70km/t i 100-siden både kan bli bøtelagt og i verste fall bli fratatt førerkortet. Er det to felt, men lite trafikkert og oversiktlig vei er man ikke nødvendigvis til hinder så lenge folk kan kjøre lett forbi. Men ikke alle er komfortable med å kjøre forbi, og hva som er en sikker luke til forbikjøring vurderes helt individuelt.

Nylig hadde jeg en ubehagelig opplevelse i 100-sonen mellom Sarpsborg og Fredrikstad på vei mot Oslo. En Nissan Leaf lå i høyre felt i en fart jeg vil anslå til i overkant av 50km/t. Det var moderat trafikk, men Leaf``ens hastighet førte raskt til trafikkork fordi bilene i høyre felt måtte bremse så kraftig at de holdt for lav hastighet til å kunne legge seg ut i venstre felt uten å være til hinder for de som kom i venstre felt. Enkelte vil kanskje påstå at de som lå i høyre burde lest trafikkbildet bedre og lagt seg ut i god tid, men det er dessverre slik at ikke alle er like oppmerksomme bak rattet. Og trafikkmengden kan fort være så stor at det ikke vil være mulig å sømløst flette inn og ut av venstre felt for å kjøre forbi den som lager kork.

Jeg lå som vanlig i venstre felt i godt driv, men er såpass reflektert som sjåfør og medtraffkant at jeg normalt slakker av litt og blinker med lysene når jeg ser folk som har satt seg fast bak sinker i høyrefeltet for å signalisere at jeg gir dem plass til å legge seg ut. Denne gangen gikk det derimot så sakte i høyre felt at jeg bestemte meg for at de i høyre felt fikk vente til det ble ledig i venstre. Dessverre var nok enkelte i høyre felt så irriterte og desperate at de slang seg over i venstre felt selv om det ikke var plass til det, og jeg observerte et par "nære på" feltskift før Leaf``en ble borte igjen i bakspeilet. Og om jeg så to farlige feltskift kan jeg bare spekulere i hva som skjedde både før og etter.

Jeg mener helt klart det er uakseptabelt å ligge eksempelvis i 60 i snittfart der det er 80-sone, og noe lavere enn 75 i 100-sonen mener jeg også blir for drøyt (beskriver her gode kjøreforhold, ikke snødekte vinterveier). Samtidig forstår jeg at mange her på forumet er opptatt av fornuftig energiforbruk, noe som fører til at man holder en lavere hastighet enn man ville gjort i en ICE bil. I tillegg er begrenset rekkevidde noe som får folk til å måtte slakke av for å i det hele tatt komme frem. Jeg er selv opptatt av å sige litt opp i fart i nedoverbakker, og sige ned i fart i oppoverbakker for å få en fornuftig drivstofføkonomi. Men alt innenfor rimelighetens grenser!

I bunn og grunn koker det ned til om folk synes det er OK å lage kork og farlige situasjoner med bakgrunn i eget energiforbruk, eller om man selv må ta ansvar for at bilens rekkevidde holder til å komme seg helt frem i korrekt hastighet? Det kan påstås at det er den som kommer bak som skaper den farlige situasjonen, men det er jeg i hovedsak uenig i når man tar igjen en bil som konsekvent ikke forholder seg til fartsgrenser og kjøreforhold. Politiet er enig i at det normalt ikke er lov å kjøre langt under fartsgrensen.
Er rett og slett ikke batterikapasiteten god nok per i dag til at man kan bruke bilen slik samfunnet forventer? Det vil ta lang tid før enkelte elbilsjåførers kjøreadferd eventuelt blir så utbredt at den kanskje kan bli akseptert.

Interessant å høre hva andre tenker om dette. Inntil jeg får levert Tesla``en disponerer jeg tidvis en Leaf. Jeg er med andre ord ikke en erfaren elbilsjåfør, men jeg har hatt en del både korte og lange turer i Leaf``en som jeg mener gjør meg kvalifisert til å mene noe om dette  Blir det bare krangling i tråden får jeg heller be om at den slettes....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Det hender jeg kjører sakte på motorveien, men normalt aldri under hastigheten lasetbilene kjører. Disse er det MANGE av, og ligger man bak en slik hindrer man ikke trafikken noe ekstra.

Ett unntak har det vært, jeg kom fra Gardermoen og skulle lade litt på Rygge da jeg kun hadde 18% igjen på batteriet. Laderen var i ustand, og neste er i Sarpsborg. Da ble det kjørt i 60-65km/t til Sarpsborg for i det hele tatt å komme frem.

Til gjengjeld kjører jeg som regel på tider med svært lite trafikk, f.eks 05.00 søndag morgen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. juli 2012, klokken 09:43
Mulig jeg stikker hånden inn i et vepsebol her nå, men jeg lurer på hva folk synes om det å kjøre langt under fartsgrensen.

På generelt gunnlag: FY FY FY!!

Likevel kan det selvsagt være gode grunner til at man kjører langt under fartsgrensa, men da må man i så fall være fline til å slippe andre forbi, gjerne (helst) ved å svinge ut og stoppe. (Du nevner f.eks at enkelte rett og slett ikke tør å kjøre forbi uansett, og slikt bygger kø.) Dette gjelder også om føret tilsier at man skal ta det mer med ro; andre kan ha bedre grep/kjøreferdigheter (eller mindre vett for den del), og det er bedre å slippe folk forbi enn å framprovosere en unødvendig farlig forbikjøring.

Ha også i bakhodet at biler kan ha ulik misvisning på speedometeret, slik at hvis man ligger i 70 så kan det hende man kjører godt under 70 i realiteten. Ligger det noen bak med riktigere speedometer (eller sågar misvisning i gal retning) kan vedkommende fort gå lei.

Selv merker jeg at jeg finner det irriterende når folk kjører i 70 i 80-soner på tørt sommerføre og køen bak blir lang.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

I utgangspunktet virker 50km/t på en vei hvor fartsgrensen er 100km/t som galskap, men det er vel lov å kjøre med henger uten brems (og totalvekt over 300kg) på disse veiene -og da kan man jo ikke kjøre fortere enn 60km/t?
Og har du henger med brems kan du alikevel ikke kjøre raskere enn 80km/t.

På den annen side er det ikke tillatt med traktor eller moped på motorvei, da disse ikke holder samme fart som resten av trafikken...

Har hatt noen turer t/r Asker-Gardermoen og selv 70km/t er ubehaglig sakte når fartsgrensen er 100km/t, jeg ville ikke drømme om å kjøre på en slik vei hvis jeg måtte kjøre saktere enn 70km/t.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. juli 2012, klokken 09:52
Det hender jeg kjører sakte på motorveien, men normalt aldri under hastigheten lasetbilene kjører. Disse er det MANGE av, og ligger man bak en slik hindrer man ikke trafikken noe ekstra.

Ett unntak har det vært, jeg kom fra Gardermoen og skulle lade litt på Rygge da jeg kun hadde 18% igjen på batteriet. Laderen var i ustand, og neste er i Sarpsborg. Da ble det kjørt i 60-65km/t til Sarpsborg for i det hele tatt å komme frem.

Til gjengjeld kjører jeg som regel på tider med svært lite trafikk, f.eks 05.00 søndag morgen ;)
Lastebiler er egentlig et greit utgangspunkt, for de holder OK snittfart selv om de ikke holder full fres oppover bakkene. Og å legge seg i dragsuget til en lastebil er jo svært lønnsomt energimessig. Mener Mythbusters beregnet noe sånt som 30% energibesparelse?

Krisetilfeller kan alltid skje (både i elbil og i ICE biler), så det blir litt på siden av diskusjonen. Og jeg regner med stabiliteten/driftssikkerheten til ladestasjonene vil øke i takt med antallet elbiler på veien. Tenker selv det blir krise om en ladestasjon ikke fungerer, for man planlegger jo reisen og gjør beregninger ut fra en infrastruktur man forventer er i orden! :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

de som kjører 50 på en en 100 motorvei bør straffes - helt uansvarlig!

I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 30. juli 2012, klokken 10:04
Og har du henger med brems kan du alikevel ikke kjøre raskere enn 80km/t.

Joda, det kan man; det går helt fint! (Men er selvsagt ikke lov) Har glemt Camp-Let'en et par ganger når den ligger usynlig i blindsona bak Caravellen.  ::)

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. juli 2012, klokken 10:04
Lastebiler er egentlig et greit utgangspunkt, for de holder OK snittfart selv om de ikke holder full fres oppover bakkene. Og å legge seg i dragsuget til en lastebil er jo svært lønnsomt energimessig. Mener Mythbusters beregnet noe sånt som 30% energibesparelse?

Ja, men da lå de vel mye nærmere lastebilen enn grensa for å miste førerkortet, mener jeg å huske?

Googla det:

Sitat

Drafting behind a big rig will improve your car's fuel efficiency.

confirmed

To test this myth, the build team procured a car, a big rig, and a device that could measure a car's fuel efficiency. They then drove the car behind a moving big rig at various distances ranging from 100 to 2 feet and measured the amount of fuel the car consumed. The Build Team discovered that the closer the car was to the big rig, the less drag is produced, thus the more fuel saved. At just ten feet, the car managed to increase its fuel efficiency by 40%. Drafting at two feet was slightly lower than the ten foot distance, mainly because Grant had to keep working the car pedal to maintain distance from the truck. However, that did not dispute the fact that drafting actually can increase your car's fuel efficiency. However, the Build Team has warned that drafting is incredibly dangerous because the truck driver may not able to see you and you may not be able to react in time if the truck were to make a sudden stop.

Knabba fra http://mythbustersresults.com/episode80
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

edyrli

Jeg kjører Reva så dette er en høyst aktuell problemstilling for meg.
Det jeg har blitt best på er å se på alternative ruter med lavere fartsgrenser, og i tillegg ta høyde for topologi. Dette går for det meste greit å finne. Men det er klart noen ganger må man ut på andre veier. Jeg er innimellom ute på veier med 90 soner, jeg prøve å langt som mulig å legge ruten innom når det er veldig mye trafikk sånn ikke farten er mer enn 60-70 likevel, eller når det er veldig lite trafikk sånn jeg ikke er til hinder.
Det skal ikke mer en 2-3 biler bak før jeg føler det er ubehagelig å holde igjen trafikken.
Så mitt råd dersom man kjører på sparemodus er: Finnes det alternative ruter? Kan du kjøre når det er mindre trafikk? Slipp forbi! Dersom du gjør dette på en bakketopp krever det minimalt med energi å komme opp i fart igjen.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Øyvind.h

Sitat fra: cra på mandag 30. juli 2012, klokken 10:16
Ja, men da lå de vel mye nærmere lastebilen enn grensa for å miste førerkortet, mener jeg å huske?
Helt riktig. Når de lå nesten inntil støtfangeren sparte de enormt. Holder du 3-sekundersregelen er det nok ikke så veldig mye å spare.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#9
En må jo være flink å slippe forbi da slik at en ikke lager kø. (2 biler = kø, dersom en kjører under fratsgrensen, og ligger en selv i køen bak bil nr. 2 er det ingen grunn til å bekymre seg.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Enig i at de som ikke kan holde oppe farten bør velge alternative ruter. I de aller fleste tilfeller er det mulig å velge bort veier med 90 og 100 soner. 80-soner kan man nesten ikke unngå, men da er det ihvertfall lavere differanse.

Det er lite som irriterer meg mer enn å havne bak en bil med henger som kjører i 70 i en 90-sone, der den nye veien går langs med en eldre vei med 80-sone.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Virker som alle i hovedsak er enige i at man ikke skal være sinke på veien selv om man kjører elbil. Godt å se! Etter at jeg la ut denne tråden har jeg sett et par andre tråder som handler om noe av det samme. Dumt om førere av ICE biler legger elbilsjåfører for hat fordi de er sinker, og blir elbilene kastet ut av kollektivfeltet grunnet håpløs kjørekultur er det kanskje noen pendlere som revurderer valget sitt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trond Arve

Enig i at det er irriterende å bli hindret av en bil som kjører langt under fartsgrensen. Men ærlig talt, dette er et marginalt problem. Anbefaler heller å bruke energien på et reelt problem: Alt for mange kjører alt for fort. For hvert kjøretøy som ligger i 60 km/t i 80-sonen, er det sikkert hundre som ligger i 100 km/t. Se for eksempel Høy fart viktigste ulykkesårsak.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

leafster


cra

Sitat fra: leafster på tirsdag 31. juli 2012, klokken 00:17
ICE? Inter City Express?

Internal Combusion Engine = Forbrenningsmotor. :)


Sitat fra: ilmyggo på mandag 30. juli 2012, klokken 23:39
Enig i at det er irriterende å bli hindret av en bil som kjører langt under fartsgrensen. Men ærlig talt, dette er et marginalt problem. Anbefaler heller å bruke energien på et reelt problem: Alt for mange kjører alt for fort. For hvert kjøretøy som ligger i 60 km/t i 80-sonen, er det sikkert hundre som ligger i 100 km/t.

Så kan man jo lure på hvor mange som kjører for fort i frustrasjon etter å ha ligget bak ei sinke alt for lenge da. ;)  Og hvor mange unødvendige og farlige forbikjøringer som blir foretatt; for hver singe så finnes det jo flere titalls frustrerte bilister.  ;) :D ;D

De som kjører for fort jaktes det på hele tida, men jeg er enig i at det kunne vært jaktet mer, spesielt på verstingene. Så og si alle kjører mer enn 60 i 60-sona her jeg bor, men heldigvis er det ikke sp mange som er langt over, men jeg vet om noen, og det er gjengangere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA