Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: advale på søndag 05. september 2021, klokken 18:21
Det er et race. Hva er å trolle? At en ladestopp tar minst gj.snitt 20 min og M3 hadde 3-4 av dem. Og likevel havnet 20 min bak Kia phev.

Du som tok opp matpause og når det failet tok du opp det berømte trolle-kortet.

Det var du som stilte spørsmål om metodikken (som jeg gjorde mitt beste for å svare på) for deretter å demonstrere at du egentlig var helt uinteressert i å finne ut om metodikken.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

advale

Alle har vel vært på langtur med bilen. Er vel ikke rocket-science å skjønne selv.

Jeg sier bare det er potensielt store hull i testene hans, ja god underholdning, men man må ikke ta det som sannhetsvitne. Og kommer med eksempel mellom M3 og Kia phev. Du bare slenger inn noe støy.

kirky

Uavhengig av lading, spising, tidsbruk etc;

MY er 20% mer effektiv enn ID4 (GTX) - begge kjørt i Sverige og tilmed varmere når han kjørte ID4n. 🙂
2023 Model S

geear

Sitat fra: advale på søndag 05. september 2021, klokken 18:33
Alle har vel vært på langtur med bilen. Er vel ikke rocket-science å skjønne selv.

Jeg sier bare det er potensielt store hull i testene hans, ja god underholdning, men man må ikke ta det som sannhetsvitne. Og kommer med eksempel mellom M3 og Kia phev. Du bare slenger inn noe støy.
Det er vel egentlig du som "slenger inn noe støy". Lag din egen tråd om testmetodikken til Bjørn, og start med å se videoen der han tester Kiaen. Kiaen er med som en referanse for en langtur, mens elbilene testes for å få så godt tid som overhodet mulig.

Bjoris

Sitat fra: kirky på søndag 05. september 2021, klokken 18:44
Uavhengig av lading, spising, tidsbruk etc;

MY er 20% mer effektiv enn ID4 (GTX) - begge kjørt i Sverige og tilmed varmere når han kjørte ID4n. 🙂

Kjørte min ID4 til Nord-Norge og tilbake fra Vestlandet, 4100 km med snitt på 147 wh pr km. Tviler på at TMY klarer 117 wh som er 20% levere. Men i høy fart kan det nok hende siden ID4 ikke er lagd så aerodynamisk, det er jo ett valg der jeg ikke tror VW syns det passer seg å få så langt som TMY i såpestykke designet...

daktari

Absolutt bra resultat.  Men nå er samtlige topp ca 20 biler på lista innenfor ca 30 min på 10 timers kjøring  mener jeg betyr tett konkurranse. Merk også det er fratrekk av minutter i testen pga vegarbeid, kø ved grensa osv, uten at det kompenseres for lavere forbruk= kortere ladetid. Tror uansett beregningene er ganske korrekte, men det er åpenbart mulighet for feilmargin på sikkert  +/-10 min.
Så ser hvertfall jeg frem til 1000 km Race slike han gjorde i gamle dager mellom Y, EV6, ID.5 m.fl.
En annen sak er jo om f.eks Ioniq bør kjøres noe saktere fordi den bruker mye, og da kan få bedre tid - eller motsatt;den lader så raskt at den bør kjøres raskere. Metodesvakheter altså.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 19:07
Sitat fra: advale på søndag 05. september 2021, klokken 18:33

Det er vel egentlig du som "slenger inn noe støy". Lag din egen tråd om testmetodikken til Bjørn, og start med å se videoen der han tester Kiaen. Kiaen er med som en referanse for en langtur, mens elbilene testes for å få så godt tid som overhodet mulig.

Så sant. Selv med liten bensintank på 37 liter i Kia Ceed PHEV pga. batteripakken er det ikke så interessant om han teoretisk kunne kuttet ett fyllestopp eller to med en annen fossilbil. Når elbilene begynner å kjøre 1000 km like fort som Kia'en (med spise og fylle eller ladestopp) er det ikke noen bilteknisk utfordring mer.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Counterpointer

Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 19:19
Men nå er samtlige topp ca 20 biler på lista innenfor ca 30 min på 10 timers kjøring  mener jeg betyr tett konkurranse.
Jeg vil gå lengre å si at den nøyaktige plasseringen er irrellevant.
I den virkelige verden (som TB faktisk viser i sine tester) så skjer ting du ikke kan kontrollere. Så noen minutter på 10 timer blir det fort om det bare er litt dokø....

Noen er til og med så fanatiske at de fremsetter krav om 1000 km uten pause, så kan en lure på hva de tenker [emoji85]
Om noen klarer å kjøre 10 timer i ett strekk så bør de ikke gjøre det.

daktari

Sitat fra: Counterpointer på søndag 05. september 2021, klokken 19:55
Sitat fra: daktari på søndag 05. september 2021, klokken 19:19
Men nå er samtlige topp ca 20 biler på lista innenfor ca 30 min på 10 timers kjøring  mener jeg betyr tett konkurranse.
Jeg vil gå lengre å si at den nøyaktige plasseringen er irrellevant.
I den virkelige verden (som TB faktisk viser i sine tester) så skjer ting du ikke kan kontrollere. Så noen minutter på 10 timer blir det fort om det bare er litt dokø....

Noen er til og med så fanatiske at de fremsetter krav om 1000 km uten pause, så kan en lure på hva de tenker [emoji85]
Om noen klarer å kjøre 10 timer i ett strekk så bør de ikke gjøre det.
Enig, og det er et kjempepoeng. I praksis var han på farten i ca 10,5 timer for disse 1000 km, og det vil nok de fleste bruke uansett -selv om det kan gjøres ørlite raskere i teorien.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

advale

Litt rart å si man bruker Kia som referanse og deretter slacker, tar ekstra lang pauser og gjør ting utenom det vanlig. Da kan man ikke bruke det som referanse lenger.

Aldri sagt at man kan kjøre 1000km uten pause. Men la si 5 min å fylle tanken. Og 10 min på nødvendig ekstra 2-4 dopauser og grabbe i seg smørbrød slik som han gjorde på Y. Det tilsvarer 15 min for det "nødvendige" for et race på 1000km.

Men enkelte henger seg på mat og pauser(det er et race, ikke søndagstur). Poenget mitt så lenge han ikke sier hvor fort han kjører kan han holde marsj-fart på 140km/t mens for andre 160km/t. Måten han utfører testen på med maks gass og ikke holder seg til fartsgrensene blir jo egentlig som Top Gear gjør sine tester - mao ta med en  klype salt   ;D

geear

Tror du misforstår både KIAen og testmetodikken til Bjørn. Det er INGEN som har sagt at KIAen er en referanse for hvor raskt en fossilbil kan kjøres, slik du ser ut for å tro. Det er en referanse for en langtur i fossilbil.

Hastigheten han velger å legge seg på er en oppveiing mellom effektivitet og ladehastighet. Han prøver å regne seg frem til det optimale i forkant, og justerer underveis. Hvis en bil er effektiv i høy hastighet, og/eller har veldig høy ladehastighet, så kjører han fort. Og da går det fort. Hvis en bil har så høyt merforbruk i høy fart, slik at det tar lenger tid med kjøring+mer lading, så kjører han saktere, han prøver å ligge der "kurvene krysses". Vær så snill å se noen av videoene hans fra start til slutt, og lag heller en egen tråd om det i stedet for å spamme denne?

Handyman

Sitat fra: Syklist på søndag 05. september 2021, klokken 16:35
Sitat fra: 1000kwh på søndag 05. september 2021, klokken 15:19
Forbruk er minst like viktig i en elbil. Ikke alle land har billig strøm og vi må alle redusere energiforbruket vår kraftig i årene fremover.

Så jeg synes det er bra Tesla fokuserer på det som er viktigst og ikke unnskylder seg med at «komfort» er prioritert så da blir bilene inneffektive.

At Tesla har effektiv drivlinje og strømlinjeformet karrosseri er meget bra.

Men det er ingen motsetning mellom effektivitet og komfort.  Litt mykere fjæring, høyere dekkeprofil og smalere dekk vil gjøre bilen mer komfortabel, og med mindre rullemotstand kan effektiviteten til og med bli bedre.
Stivt oppsatt hjuloppheng skal gi lavere forbruk, det er nok noe av grunnen til Teslas sportslige oppsett.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Må si jeg er oppriktig imponert over forbruket til Yen. I helga var vi på hytta, en to timeres kjøretur fra kysten i Agder opp til 800 moh i Telemark og hjem igjen. En tur vi har kjørt en utallige ganger de 2.5 årene vi har hatt TM3en. Denne helgas forbruk tror jeg er lavere enn det laveste vi har hatt med TM3. Normal kjøring. Rett og slett meget imponerende!
Jeg ble litt skuffet da batteristørrelsen og rekkevidden på 507 ble kjent, men dette tenker jeg nå ikke lenger på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

advale

Sitat fra: geear på søndag 05. september 2021, klokken 21:04
Tror du misforstår både KIAen og testmetodikken til Bjørn. Det er INGEN som har sagt at KIAen er en referanse for hvor raskt en fossilbil kan kjøres, slik du ser ut for å tro. Det er en referanse for en langtur i fossilbil.

Hvis du er klar over dette men fortsatt forsvarer metodikken er det faktisk mer alarmerende. Da blir Kia PHEV ganske enkelt ubrukelig på den listen. Dette forstår du vel?

Det går an å være litt kritisk til test-metodene enn å drive å hysje vekk andre takk.

Så spør deg selv:
To familier med barn og full bagasje kjører 1000km - hver i sin Y og Ioniq 5 - hvem kommer først (da er alt annet likt utenom bilen)?

Alle her ser ut til å nikke på Y fordi Bjørn forklarer effektiviteten er bedre på Y. Men jeezz, fyren kjører i 160km/t - hva tror du barnefamilier kjører på??

----> Jeg kan så og si garantere at Ioniq 5 vil komme først.

Som sagt, TeslaBjørns tester er litt som Top Gear - bare ta med et klype salt. Det har jeg prøvd å si i flere innlegg uten at det ser ut til å gå inn hos deg eller hos enkelte.

Man kan enkelt sagt ikke gå rundt og si Y er kjappere når fyren og selve testen det er basert på kjører 40-60km/t over fartsgrensen. Ingen barnefamilier gjør sånt (Y og Ioniq 5 er familie-biler).

Egl

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 02. september 2021, klokken 18:59
Sitat fra: geear på torsdag 02. september 2021, klokken 18:53
Driftskostnadene er nok fortsatt lavere med Tesla enn de andre, ettersom Tesla ikke krever service. Fort 5-10k i året bare der.

Geear :+1: enig i det du skriver.... unntatt... jeg skal gå med på 5' men 10' er nok for mye...

Eller er det noen som betaler 10' i årlig service?
På min e-niro må jeg ut med roughly 8000-10000kr i året da jeg kjører endel. Tre servicer i året blir i overkant. Hver 15000km på elbil er for mye. Med en Y blir i alle fall det bedre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA