Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

geear

SurSnasen, oroar har allerede vist til eksempel som kan koste 5-10k per år. Hvilke elbiler er det som har årlig service til 2,5k?

Har hatt totale serviceutgifter på 3500,- inkl viskere på nesten fire år med X.

Er ikke enig i at effektivitetsforspranget er borte. Du sammenligner en bil som gjør 0-100 på 5 blank mot biler som går dårligere enn en gjennomsnittlig fossilbil i dag. Enyaq iv 50 har ytelser omtrent som en 3-sylindra mopedbil. Det bør være lavere tap i mindre invertere og mindre motorer, så det er ganske imponerende at Tesla kan levere slike ytelser og allikevel være helt i toppen på effektivitet.

SurSnasen

Sitat fra: geear på torsdag 02. september 2021, klokken 23:24
Er ikke enig i at effektivitetsforspranget er borte. Du sammenligner en bil som gjør 0-100 på 5 blank mot biler som går dårligere enn en gjennomsnittlig fossilbil i dag. Enyaq iv 50 har ytelser omtrent som en 3-sylindra mopedbil. Det bør være lavere tap i mindre invertere og mindre motorer, så det er ganske imponerende at Tesla kan levere slike ytelser og allikevel være helt i toppen på effektivitet.

For noe tull. GTX har 0-100 som er et snaut sekund tregere enn Model Y. Tror du folk flest bryr seg? Se deg om i trafikken. Hvor ofte ser du folk som gir bånn gass?

Med tanke på lettere vekt, mye lavere Cd-verdi, mindre felgstørrelse, så er det jo ikke rare forskjellene i forbruk.

Hen9ng

Sitat fra: oroar på torsdag 02. september 2021, klokken 19:34
Finner ingenting på de norske sidene, men i Sverige er det service pr 15.000 km på Ioniq 5.
https://katalog.hyundai.se/eftermarknad/servicescheman/ioniq5serviceschema/?page=2

Men nå er vi kanskje på kanten av tema her.

Kan avkrefte at det er 15.000 km. Hyundai har gått ut med nye priser på service 30.000 km / annen hvert år på Ioniq 5. Kia EV 6 får det samme.

Tilbake til tema  :D

Jambo

Sitat fra: Hen9ng på fredag 03. september 2021, klokken 00:08
Finner ingenting på de norske sidene, men i Sverige er det service pr 15.000 km på Ioniq 5.
https://katalog.hyundai.se/eftermarknad/servicescheman/ioniq5serviceschema/?page=2

Kan avkrefte at det er 15.000 km. Hyundai har gått ut med nye priser på service 30.000 km / annen hvert år på Ioniq 5. Kia EV 6 får det samme.

Der jeg leste sto det at det var endret til 30000 km, men fremdeles hvert år.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Jambo på fredag 03. september 2021, klokken 07:25
Sitat fra: Hen9ng på fredag 03. september 2021, klokken 00:08

Der jeg leste sto det at det var endret til 30000 km, men fremdeles hvert år.

Ja, det har vært litt ulik kommunikasjon her fra leverdør sin side... Men det er kansje ordnet opp nå? Husker ikke... Men det var en nyhet om dette husker jeg...mener det var iforbindelse med en test av bilen av en uavhengig journalist at det ble skrevet at det var endret... men men.. mener hhan skrev annen hvert år på Ioniq 5 / 30.000km...

Anyway....

Sulland skriver 1 år/30.000km hvertfall på sine sider... se lenke og bilder under samt kopi under:

Service og garanti:
Serviceintervallet er 1 år/30.000km. Det betyr at første service skjer ved 30.000 km eller i mai 2022.

Bilgaranti på 5 år, med ubegrenset kilometer.
Batteri- og fremdriftsgaranti på 8 år eller 160.000km.

https://www.sulland.no/bruktbil/229924690

geear

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 02. september 2021, klokken 23:53
For noe tull. GTX har 0-100 som er et snaut sekund tregere enn Model Y. Tror du folk flest bryr seg? Se deg om i trafikken. Hvor ofte ser du folk som gir bånn gass?

Med tanke på lettere vekt, mye lavere Cd-verdi, mindre felgstørrelse, så er det jo ikke rare forskjellene i forbruk.
Det var da voldsomt til SurSnasing. Hva er det egentlig du avfeier som tull? At du MENER noe om hva folk har behov for eller hva andre folk bryr seg om har ingenting som helst å gjøre med innlegget mitt, du påstår at det jeg skriver er tull. Er det tull at Skoda Enyaq IV 50 har 0-100 på over 11 sekunder? Er det tull at det er naturlig med lavere tap i en bil med en mindre enn halve ytelsene? El.fremdrift har ekstremt høy effektivitet i utgangspunktet, og det å klare å levere en mer effektiv bil med så sinnsvakt mye høyere ytelse, ser jeg på som et forsprang, marginene er ekstremt små i forhold til på en fossilbil. Det ville ikke vært overraskende med høyere tap i en stor inverter eller en stor motor, for å si det slik. De fleste ID.4 og Enyaq er tregere både til 100 og i toppfart enn noe så kjedelig som en BMW 320 diesel. En helt basic bil. GTX har ikke 0-100 et snaut sekund høyere enn Y, men et drøyt sekund. Men ok, den tar en 320d til 100, men stopper lenge før. ID.4 og Enyaq har også betydelig lavere toppfart enn Model Y, og totalen er at ytelsene er betydelig lavere enn det Y leverer. Poenget er ikke om man trenger det eller ikke, poenget er at bedre ytelser normalt gir lavere effektivitet.

PS: "På seg selv kjenner en andre" er verdt å tenke før man utbasunerer meninger på andres vegne. At du ikke syns ytelser betyr noe, betyr ikke at andre har samme oppfatning. Hvorfor finnes det i så fall modeller som Performance, GTX, RS, M, AMG?

daktari

IV50 er jo en avsporing. Toppfart og evnt forbruk i toppfart også. Det som bør sammenlignes er rekkevidde vs pris/romslighet/komfort.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: geear på fredag 03. september 2021, klokken 09:10
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 02. september 2021, klokken 23:53

Det var da voldsomt til SurSnasing. Hva er det egentlig du avfeier som tull? At du MENER noe om hva folk har behov for eller hva andre folk bryr seg om har ingenting som helst å gjøre med innlegget mitt, du påstår at det jeg skriver er tull. Er det tull at Skoda Enyaq IV 50 har 0-100 på over 11 sekunder? Er det tull at det er naturlig med lavere tap i en bil med en mindre enn halve ytelsene? El.fremdrift har ekstremt høy effektivitet i utgangspunktet, og det å klare å levere en mer effektiv bil med så sinnsvakt mye høyere ytelse, ser jeg på som et forsprang, marginene er ekstremt små i forhold til på en fossilbil. Det ville ikke vært overraskende med høyere tap i en stor inverter eller en stor motor, for å si det slik. De fleste ID.4 og Enyaq er tregere både til 100 og i toppfart enn noe så kjedelig som en BMW 320 diesel. En helt basic bil. GTX har ikke 0-100 et snaut sekund høyere enn Y, men et drøyt sekund. Men ok, den tar en 320d til 100, men stopper lenge før. ID.4 og Enyaq har også betydelig lavere toppfart enn Model Y, og totalen er at ytelsene er betydelig lavere enn det Y leverer. Poenget er ikke om man trenger det eller ikke, poenget er at bedre ytelser normalt gir lavere effektivitet.

PS: "På seg selv kjenner en andre" er verdt å tenke før man utbasunerer meninger på andres vegne. At du ikke syns ytelser betyr noe, betyr ikke at andre har samme oppfatning. Hvorfor finnes det i så fall modeller som Performance, GTX, RS, M, AMG?

Tror poenget var at man må sammenligne så like biler som mulig - da er GTX mest naturlig å sammenligne med model Y - og da er forskjellen i forbruk neglisjerbar og forskjellen i ytelse er heller ikke voldsom. Mao er det vel mye som tyder på at forbruk ikke lenger er det som skiller klinten fra hveten i denne klassen lenger.

Radial

Personlig har alle MEB awd'ene god nok effektivitet og akselerasjon for norsk bruk.

At TMY er veldig effektiv og rask er kjempefint, men ikke avgjørende. Hengervekta derimot, vipper definitivt i TMY sin favør for vår del... Kombinert med SC som passer henger-kjøring godt dersom nødvendig (og mye ledig plass på SC stasjonene) 😄
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Sitat fra: Radial på fredag 03. september 2021, klokken 09:22
Personlig har alle MEB awd'ene god nok effektivitet og akselerasjon for norsk bruk.

At TMY er veldig effektiv og rask er kjempefint, men ikke avgjørende. Hengervekta derimot, vipper definitivt i TMY sin favør for vår del... Kombinert med SC som passer henger-kjøring godt dersom nødvendig (og mye ledig plass på SC stasjonene) 😄

Hengervekt er definitivt et godt poeng sammen med SC - gitt at man kjører lange strekninger med henger.
Lurer på hva Tesla Bjørn skal drive med fremover nå som forbruks/rekkevidde -testene mister mer og mer mening?
1000 km Challenge med henger?

SurSnasen

Sitat fra: geear på torsdag 02. september 2021, klokken 23:24
Er ikke enig i at effektivitetsforspranget er borte. Du sammenligner en bil som gjør 0-100 på 5 blank mot biler som går dårligere enn en gjennomsnittlig fossilbil i dag. Enyaq iv 50 har ytelser omtrent som en 3-sylindra mopedbil.

Tullet er nå du presterer å lire av deg noe slikt. Og ja, jeg tenkte meg om flere ganger før jeg skrev svarinnlegg til deg. Fordi det du skrev i dette innlegget var så bak mål og useriøst. Som andre har skrevet så er det GTX man bør sammenligne mot. En bil som gjør 0-100 bare et snaut sekund tregere enn Model Y. Og jeg spør: hvor ofte har man bruk for det sekundet? Hvor ofte ser man førere som trår gasspedalen/wattpedalen i bånn?
Og tilbake til GTX versus Model Y: hvor stort er effektivitetsforspranget til Model Y? Hittil har vi tall på Model Y på 18-tommere mot GTX på 21-tommere i Bjørns test. Den viser at forskjellene er noenlunde marginal. Og når man da tar i betraktning forskjellen i felgdimensjon og dekkdimensjon, forskjellen i vekt (i ID.4 sin disfavør), og kanskje viktigst: forskjellen i aerodynamikk (cd på 0,23 på Y versus 0,28 på ID.4), så må jeg jo si at VAG har gjort en imponerende jobb med effektiviteten på MEB-plattformen.

E-Trond

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 02. september 2021, klokken 22:18
Sitat fra: geear på torsdag 02. september 2021, klokken 18:53
Driftskostnadene er nok fortsatt lavere med Tesla enn de andre, ettersom Tesla ikke krever service. Fort 5-10k i året bare der. Driftsutgiftene til strøm vil være omtrent det samme. Tesla er mer effektive i fart, og har lavere pris på superchargere, men sløser altfor mye i standby.

Du må definitivt vedlikeholde en Tesla også. Bremseservice regelmessig. Filterbytte. Viskere. Dekk. Men man slipper dekksparketiden av servicene hos andre. Men å hevde andre biler havner på 5-10k i året blir drøyt. 2,5-4k i året er nok nærmere sannheten. Og så er det også verdt å tenke på at det man sparer på service på Tesla, fort spises opp av høyere forsikringspremie i forhold til konkurrentene.

Husk også at flere av konkurrentene tilbyr 1-2 år gratis-abonnement på Ionity, med en ganske lav kWh-pris (lavere enn SuC hos Tesla).

Men i forhold til trådens tema er det hvertfall trygt å si at Tesla sitt effektivitetsforsprang på drivlinjene er spist opp. Nå har riktignok Model Y lavere forbruk enn sine konkurrenter, men så har de også en litt mer sportback-fasong på bilene kontra for eksempel Enyaq og ID.4.

Serviceavtale på GTX koster 16000 på 5 år.
Altså tilsvarende 3200 kr årlig.
Sånn at vi har tallene på bordet for sammenligningsgrunnlag.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

E-Trond

Tall for Model Y i Bjørn sin test med 19" og hjulkapsler er:
  90   km/t 493
120   km/t 359
Isolert sett gode tall,men som forventet i forhold til oppgitt wltp.

Uten kapsler på 19"
479
348
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Contango

Hehe - artig. Selv tippet jeg 450km men ekstra morsomt med "juksediskusjonen" tidligere i tråden.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Øyvind.h

Bilen gikk altså lenger med 19"? Bra han publiserte begge deler ryddig. Viser seg at umiddelbart angrep ikke alltid blir helt heldig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA