Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

daktari

Bjørn Nyland har kjørt tester i dag og på livestreamen er det mulig å lete seg frem til følgende gode tall:
90 km/t ca 470 km rekkevidde kjørt
120 km/t ca 340 km rekkevidde beregnet, oppgitt forbruk i bil 2,06 kWh/mil
Tørr vei, litt vind, varmt i været - laveste temp var 15,5 grad ved stopp.
Lader forøvrig med en maks fart +/-140 kW på v2-superlader som er på Nebbenes.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Klykken

Sitat fra: daktari på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27
Bjørn Nyland har kjørt tester i dag og på livestreamen er det mulig å lete seg frem til følgende gode tall:
90 km/t ca 470 km rekkevidde kjørt
120 km/t ca 340 km rekkevidde beregnet, oppgitt forbruk i bil 2,06 kWh/mil
Tørr vei, litt vind, varmt i været - laveste temp var 15,5 grad ved stopp.
Lader forøvrig med en maks fart +/-140 kW på v2-superlader som er på Nebbenes.
v2 er maks 150kw, så det skulle bare mangle. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Og enda viktigere, v2 er begrenset til 375A, så det er derfor han får maks 140.

SurSnasen

Sitat fra: daktari på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27
Bjørn Nyland har kjørt tester i dag og på livestreamen er det mulig å lete seg frem til følgende gode tall:

Når jeg ser på begynnelsen av livestreamen nå så har han faktisk byttet ned til 18" hjul! Og 235 bredde i stedet for 255.

lars667

Det synes jeg var litt pussig. Mest interessant hva som skjer med standardimension og dekkene som kommer med.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

oroar

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 01. september 2021, klokken 09:22
Sitat fra: daktari på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27
Bjørn Nyland har kjørt tester i dag og på livestreamen er det mulig å lete seg frem til følgende gode tall:

Når jeg ser på begynnelsen av livestreamen nå så har han faktisk byttet ned til 18" hjul! Og 235 bredde i stedet for 255.

Får man kjøpt 18" til Y? Å ha rekkeviddetest på uoriginale trillebårhjul høres useriøst ut. Link til testen?
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

abbababba

Kan det hende det er for bedre å sammenligne y mot 3?
I test av tu(?) gikk vel en del av kritikken på at en ikke hadde sammenlignbare felgstørrelser.

stue

Dette er jo juks, hvis han tester med uoriginale hjul. Var det ingen på livestreamen som reagerte på det?

SurSnasen

Hvorfor skal det sammenlignes mot 3? Han sier selv i videoen at han gikk ned i felgstørrelse, til mindre enn det Tesla selv leverer, fordi han syntes bilen var altfor ukomfortabel med 19" og 20".
Dermed er altså rekkeviddetesten hans gjort med 18" på Model Y mot 21" på ID.4 GTX.

lars667

Nei, jeg skjønte ingenting. Han pratet om at han syntes de originale dekkene støyet en del, men jeg synes det er merkelig å 1) sette på annen dimensjon enn det som står i vognkortet, og 2) et annet dekk enn det som 99.9% kommer til å bruke på sin bil. Når en skal teste støy og rekkevidde, liksom. Hadde spørsmålet vært "hvor stille og økonomisk kan vi få TMY?" hadde jeg skjønt det, men det hadde jeg nok tatt senere... Sammenligning mot 3 er relativt uinteressant, i alle fall om du endrer betingelsene helt.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

oroar

Ingen som har link til testen? Jeg finner den ikke. Her bør Teslabjørn få en tilbakemelding. Forstår godt ryktet hans blant Teslahaterne om det er slik.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

stue

Ja, dette blir for dumt. Vi vil jo vite hvordan bilen oppfører seg på originale dekk. Så får han heller kritisere støy og forbruk med de forutsetningene den kommer med.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: oroar på onsdag 01. september 2021, klokken 10:42
Ingen som har link til testen? Jeg finner den ikke. Her bør Teslabjørn få en tilbakemelding. Forstår godt ryktet hans blant Teslahaterne om det er slik.

Det var vel en live-stream..... Han pleier å legge ut redigerte videoer et par dager senere... Han pleier forøvrig ikke å gjøre sånn som dette.
Tesla Model Y                         2021-

stue

Jeg fant det. Se linken med eksakt time stamp hvor han blir avslørt. Dette vil jeg påstå er regelrett juks. Men dere får vurdere selv:


https://youtu.be/WY6yKek4HRs?t=103

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SurSnasen på onsdag 01. september 2021, klokken 09:22
Sitat fra: daktari på tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27
Bjørn Nyland har kjørt tester i dag og på livestreamen er det mulig å lete seg frem til følgende gode tall:

Når jeg ser på begynnelsen av livestreamen nå så har han faktisk byttet ned til 18" hjul! Og 235 bredde i stedet for 255.

Det blir veldig merkelig, ja. Skal du ha 18" felger med 235-bredde på Model Y må du vel opp i 60-profil, mot originalt 45...skulle tro det blir litt barkrakk på svamp...?
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA