Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk og rekkevidde

Startet av daktari, tirsdag 31. august 2021, klokken 22:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Jeronan på torsdag 02. september 2021, klokken 16:00

I agree. The Ioniq 5 also doesn´t have that much bigger pack and the ID.4 GTX has nearly 5kWh more available and still has less range on both 90 and 120km/h test.

I5 er nesten like effektiv i 90km/h, men skuffer veldig i 120.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på torsdag 02. september 2021, klokken 17:40
4680 lukter det 2023 av tror jeg, men 82 kWh kan komme før.
Tipper 82kWh kommer neste kvartal. Muligens på P først. 4680 er i det blå ja.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Det er så lite som skiller disse bilene i dette segmentet nå mhp. forbruk og rekkevidde at det begynner å bli irrelevant mhp. valg av bil. Forskjell i driftskostnader i rene kroner blir også uhyre små mellom bilene i dette segmentet. Det er derimot større forskjeller i kjøreegenskaper, praktiske egenskaper,infotainment,ladenettverk,støy osv - enn akkurat dette med forbruk og rekkevidde. Om dette fortsetter - noe jeg tror det vil - så er vi snart der at disse to elementene forbruk og rekkevidde stadig får mindre betydning for valg av elbil.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 02. september 2021, klokken 18:42
Det er så lite som skiller disse bilene i dette segmentet nå mhp. forbruk og rekkevidde at det begynner å bli irrelevant mhp. valg av bil.
Mye enig i dette. Men lavt forbruk og gode destinasjonslademuligheter er viktig. F.eks lader i praksis TM3 dobbelt så raskt som I-Pace grunnet lavere forbruk, støtte for trefas og mindre batteri.

Og fremdeles er 45 mil rekkevidde kort. Skulle gjerne sett 60.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Driftskostnadene er nok fortsatt lavere med Tesla enn de andre, ettersom Tesla ikke krever service. Fort 5-10k i året bare der. Driftsutgiftene til strøm vil være omtrent det samme. Tesla er mer effektive i fart, og har lavere pris på superchargere, men sløser altfor mye i standby. Og uansett så er strømutgiftene bare noen hundrelapper fra eller til.

Ellers tror jeg nok at mange Y-eiere kommer fra X, og det er flest X75 i Norge, og jeg vet både for egen del og av andre, at mange sliter litt med rekkevidden på 75en, og det å kjøpe en ny X LR nå, til 1,2-1,3 mill, blir helt vilt, så for mange X75ere blir nok Y LR en betydelig oppgradering rekkeviddemessig.

I mine øyne har også fortsatt Tesla de beste elbilene. De har best ladeplanlegging, best ladenettverk, best app, best infotainment (selv om carplay hadde vært ålright å få), er mest effektive, har best ytelser. Hadde det ikke vært for det, så hadde jeg ikke kjøpt en til Tesla, for nå finnes det tross alt endelig noen alternativer (også som er bedre på flere områder).

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på torsdag 02. september 2021, klokken 18:53
Driftskostnadene er nok fortsatt lavere med Tesla enn de andre, ettersom Tesla ikke krever service. Fort 5-10k i året bare der.

Geear :+1: enig i det du skriver.... unntatt... jeg skal gå med på 5' men 10' er nok for mye...

Eller er det noen som betaler 10' i årlig service?

hELgenen

Service er jo inkludert på en del biler første 3 år
Og serviceintervall er jo som regel 30k eller 2 år. Nei,så dyrt som 10k blir det ikke nei

oroar

Både Kia og Hyundai har hver 15.000 km eller minimum 1 gang i året - det som inntreffer først. For enkelte blir det 2 ganger pr år og da er vi nære kr 10.000 i året.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

hELgenen

Sitat fra: oroar på torsdag 02. september 2021, klokken 19:08
Både Kia og Hyundai har hver 15.000 km eller minimum 1 gang i året - det som inntreffer først. For enkelte blir det 2 ganger pr år og da er vi nære kr 10.000 i året.

Vel - jeg snakket med Hyundai forhandler her for noen uker siden. Han sa 30k som serviceintervall på Ioniq 5

oroar

I såfall en stor forbedring fra Hyundai. Må anta Kia kommer med det samme også da.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

hELgenen

Sitat fra: oroar på torsdag 02. september 2021, klokken 19:18
I såfall en stor forbedring fra Hyundai. Må anta Kia kommer med det samme også da.

Tipper nok at EV6 - som er en bil i samme segment som TMY og Ioniq 5 - får det samme ja.
Rekkevidden på EV6 er vel også litt bedre - men som nevnt før - det er lite som skiller alle disse bilene i dette segmentet mhp rekkevidde og forbruk.

Blir spennende å se hva TB mener om EV6 - han har jo allerede prøvekjørt en i Tyskland....

oroar

Finner ingenting på de norske sidene, men i Sverige er det service pr 15.000 km på Ioniq 5.
https://katalog.hyundai.se/eftermarknad/servicescheman/ioniq5serviceschema/?page=2

Men nå er vi kanskje på kanten av tema her.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

hELgenen

Sitat fra: oroar på torsdag 02. september 2021, klokken 19:34
Finner ingenting på de norske sidene, men i Sverige er det service pr 15.000 km på Ioniq 5.
https://katalog.hyundai.se/eftermarknad/servicescheman/ioniq5serviceschema/?page=2

Men nå er vi kanskje på kanten av tema her.

Jepp - passert tema. Du kan lese mer om det i denne tråden :

https://elbilforum.no/index.php?topic=56760.45

Der står det også at TMY er vesentlig dyrere å forsikre enn Ioniq 5 - må vel også inn i regnskapet for driftskostnader..

SurSnasen

Sitat fra: geear på torsdag 02. september 2021, klokken 18:53
Driftskostnadene er nok fortsatt lavere med Tesla enn de andre, ettersom Tesla ikke krever service. Fort 5-10k i året bare der. Driftsutgiftene til strøm vil være omtrent det samme. Tesla er mer effektive i fart, og har lavere pris på superchargere, men sløser altfor mye i standby.

Du må definitivt vedlikeholde en Tesla også. Bremseservice regelmessig. Filterbytte. Viskere. Dekk. Men man slipper dekksparketiden av servicene hos andre. Men å hevde andre biler havner på 5-10k i året blir drøyt. 2,5-4k i året er nok nærmere sannheten. Og så er det også verdt å tenke på at det man sparer på service på Tesla, fort spises opp av høyere forsikringspremie i forhold til konkurrentene.

Husk også at flere av konkurrentene tilbyr 1-2 år gratis-abonnement på Ionity, med en ganske lav kWh-pris (lavere enn SuC hos Tesla).

Men i forhold til trådens tema er det hvertfall trygt å si at Tesla sitt effektivitetsforsprang på drivlinjene er spist opp. Nå har riktignok Model Y lavere forbruk enn sine konkurrenter, men så har de også en litt mer sportback-fasong på bilene kontra for eksempel Enyaq og ID.4. 

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 02. september 2021, klokken 18:52
Og fremdeles er 45 mil rekkevidde kort. Skulle gjerne sett 60.
Enig, men det er litt kort det også. Med vinter, dårlig føre og f.eks tilhenger hadde ikke 100 vært for lite heller.

Nå ser ikke 4680 ut til å komme med det første, så noen vesentlig økning i rekkevidde er et stykke unna.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA