Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva får plass i en i-Miev?

Startet av buestad, søndag 19. august 2012, klokken 15:41

« forrige - neste »

Phuc

Sitat fra: Bjornt på torsdag 09. august 2012, klokken 12:44
Så forholder jeg meg kun til de 16 strekene på venstre displayet. Da får du fin føling med forbruk og kjørelengde synes jeg. Leste dette et annet sted på forumet her. 
Fikset for deg :P
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Eblogg

Sitat fra: Bjornt på torsdag 09. august 2012, klokken 12:44
Den der rest kilometer visningen synes jeg er mest forvirrende. Setter på trippmåler A og nuller den hver hver lading (full ladning)  Så forholder jeg meg kun til de 15 strekene på høyre displayet. Da får du fin føling med forbruk og kjørelengde synes jeg. Leste dette et annet sted på forumet her. 

Godt poeng. Det skal jeg også prøve
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Stjerneglis

Guessometeret skrudde jeg av etter en dag med bilen. Man kan jo bli helt skrullete av mindre... Etter en tid får man god kontroll på hvor langt man kan kjøre ved å se på "tankmåleren" til venstre.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

breitling

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 09. august 2012, klokken 20:00
Guessometeret skrudde jeg av etter en dag med bilen. Man kan jo bli helt skrullete av mindre... Etter en tid får man god kontroll på hvor langt man kan kjøre ved å se på "tankmåleren" til venstre.

+1 ;D
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

hkaspenberg

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 09. august 2012, klokken 20:00
Guessometeret skrudde jeg av etter en dag med bilen. Man kan jo bli helt skrullete av mindre... Etter en tid får man god kontroll på hvor langt man kan kjøre ved å se på "tankmåleren" til venstre.
Ditto. Kjører også på streker, tripteller og erfaring, men det er greit å vite at "guess-o-meteret" på trillingene er temmelig riktig i sine antakelser.  ;D

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Kito76

Vet at spørsmålet har blitt stilt før her på forumet, men spør allikevel igjen.
Jeg og kona er litt uenig om klattladning. Vi kjører ca 1 mil hver vei og har tilgang til ladning hjemme og på jobb. Føler at det er unødvendig å lade hver dag (etter ca 22 km) og mener at det holder annen hver dag eller hver tredje dag. Selger hos Motorforum har sagt at det bare er å lade i vei og klattladning er ingen problem. Det har vært nevnt 1000 ladesyklus i antatt levetid som etter min beregning tilsvarer ca 3 år ved lading hver dag. Er det riktig tenkt?
Bør man bare lader ved enhver anledning som selger sier?
Takk for eventuelt svar.
Mvh
Imiev 2012

hkaspenberg

Tja. Jeg har 33 km t/r jobben og kjører stort sett i tre dager mellom hver lading. Da har jeg omlag 3-4 streker  igjen. Det sies at LiION-batterier har best levetid hvis de brukes mellom 20 og 80% (ref. endeløse diskusjoner på Leaf-grenen av forumet) så jeg tror at det å hele tiden lade opp mellom 80 og 100% som dere gjør ikke er heldig i lengden. Dessuten bør bilen kjøres ned på 1 til 2 streker en gang i blant for å synkronisere meteret med batteriene.  Se også http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/modeles/ion/ion_ion/ed02-11/no_no/contenu/AP-ION_02_2011_NO.pdf men her står det ikke noe annet konkret enn at  bilen bør fullades minst hver 14 dag.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA