Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva får plass i en i-Miev?

Startet av buestad, søndag 19. august 2012, klokken 15:41

« forrige - neste »

buestad

Siden jeg er ny elbilist så graver jeg å spør her på forumet :)

Hvordan bør jeg, og hvordan bør jeg ikke lade min nye i-miev? Selgeren sier at klattlading er helt ok, men jeg stoler ikke helt på selgere. Av erfaring har ingen batterier, selv Li-ion, godt av å bare bli toppet hele tiden. Jeg har en Mac som batteriet ble veldig fort dårlig på etter at kona var hjemme i mammaperm og alltid hadde laderen i. PCer på jobben som alltid er docka blir også nesten ubrukelige på møter etter et år eller så...

Er det et poeng å prøve å lade ut batteriene på bilen eller er det bare å gjøre som selgeren sier å putte i laderen så ofte man har sjansen?

Hvordan er det med hurtiglading? "sliter" dette mer på batteriene? hvorfor oppgir de bare ladetiden til 80% på hurtiglading? Går det ikke å lade batteriene til 100% med hurtiglader? Må jeg lade med vanlig lader til 100% etter bruk av hurtiglader? (ikke at hurtiglading blir noen issue for meg med det første i og med at de ikke finnes i Kr.sand enda. Jeg er bare nysgjerrig)
i-MiEV 2012

jkirkebo

Sitat fra: buestad på søndag 29. juli 2012, klokken 23:30
Hvordan bør jeg, og hvordan bør jeg ikke lade min nye i-miev? Selgeren sier at klattlading er helt ok, men jeg stoler ikke helt på selgere. Av erfaring har ingen batterier, selv Li-ion, godt av å bare bli toppet hele tiden. Jeg har en Mac som batteriet ble veldig fort dårlig på etter at kona var hjemme i mammaperm og alltid hadde laderen i. PCer på jobben som alltid er docka blir også nesten ubrukelige på møter etter et år eller så...

Er det et poeng å prøve å lade ut batteriene på bilen eller er det bare å gjøre som selgeren sier å putte i laderen så ofte man har sjansen?

Det verste du kan gjøre med batteriene er å lade dem helt ut. Hold dem over 15-20% om mulig. Optimalt holdes de i et intervall mellom 30% og 80% om du vil få dem til å leve så lenge som overhodet mulig.

Hvis du kjører bilen nesten tom, sett den på lading så fort som mulig.

Du kan ikke sammenligne med et PC-batteri. Disse lever i et svært varmt miljø, hurtiglades hele tiden (ladetid 45 min. tilsvarer 24kW lading på en iMiEV eller 36kW på Leaf) og lades helt opp til 100%. Elbilbatterier lades aldri til 100%, det er en buffer på toppen som aldri brukes. De blir heller aldri så varme og lades som regel med svært lav effekt i forhold til en PC (ingen PCer trenger 8 timer på fullading).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Når det gjelder klattlading så mener jeg både Leaf og i-Miev har oppført i instruksjonsboka at man skal vente med å lade til batteriet er brukt mer enn minst 10% (altså mindre enn 90% igjen på batteriet)

Som bruker kan du vel forholde deg til at lading ikke bør skje før minst to streker er borte på batteriet på en i-miev.

Utover det, hør på mr. Kirkebo. :)

Bruk bilen masse, og kos deg som elbil sjåfør! :)

Kito76

Vi er også usikker på lading. Ladet for første gang igår og da var iflg displayet ca 43 km rekkevidde igjen. Ladet over natta, men da sto rekkevidde på ca 108 km, altså ikke helt toppladet?

Kris

Den var nok helt fulladet. Dersom den slutter å lade av seg selv er den sansynligvis full. Du ser at den fremdeles lader hvis "charge" LED-lyset på ladekabelen lyser eller ved å kikke inn på instrumentpanelet.
Hvis viseren til venstre på instrumentpanelet viser alle batteristrekene er batteriet fullt.
Viseren til høyre som estimererer resterende kjørelengde, baserer seg på hvordan bilen har vært kjørt de siste milene (vet ikke hvor langt den måler). Med andre ord er den et mål på hvor energieffektivt du kjører. Men hvis du altid har noen mil bratt motbakke hjem vil du kanskje oppleve at den alltid undervurderer gjenstående km etter lading. Til gjengjeld vil det renne inn km hver gang du ruller ned bakken igjen, mest fordi den opplever lite motstand i forhold til strekning. Den vil nemlig ikke regenerere strøm når batteriet er fulladet.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Eblogg

Det værste man kan gjøre er å lade batteriene helt ut.

Betyr dette at du skader bilen ved å kjøre til batteriindikatoren blinker og det kun er en strek igjen? Vil tro det er en innbygd sikkerhetrsmargin her akkurat som det er det mot overlading. Er dette feil?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Kris

Etter hva jeg har forstått er det innebygd sikkerhetsmekanismer mot utlading. Førte varsel er jo skilpaddesymbolet som begynner å lyse. Men dette er nok mekanismer for å hjelpe deg hjem eller til en stikkontakt, ikke for å redde batteriene. Jeg tror det skal mye til å lade dem helt ut. De er nok ikke tomme selv om du kjører til bilen stopper. Ved ekstreme temperaturer og lang tids stillstand er nok sjansen større. Tror ikke du risikerer å tappe batteriet helt selv om du lar et kupélys stå på, men det vet jeg ikke.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

gmagnus

Lar kupelyset stå på?

Er det ikke et eget 12V batteri i disse som driver lys, radio mm. Har forstått det slik at framdriftsbatteriene brukes kun til motoren. Er det feil?
Ski,
Mitsubishi i-MiVE 2012,  85 000 km.
Citroen Saxo 2002, 63 000 km.

cra

12V batteriet som brukes til radio, lys viskere osv får jo sin strøm fra hovedbatteriet (Automatikk lader opp det "lille" batteriet fra det "store" batteriet ved behov), så til syvende og sist risikerer du å lade ut hovedbatteriet hvis du lar kupelyset stå på. Med det vil ta laaaaaang tid. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

Sitat fra: cra på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:55
12V batteriet som brukes til radio, lys viskere osv får jo sin strøm fra hovedbatteriet (Automatikk lader opp det "lille" batteriet fra det "store" batteriet ved behov), så til syvende og sist risikerer du å lade ut hovedbatteriet hvis du lar kupelyset stå på. Med det vil ta laaaaaang tid. :)

Når er det vel slik at 12V batteri bare lades av hovedbatteri når tenningen er slått på?!
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: foxy på tirsdag 07. august 2012, klokken 12:35
Når er det vel slik at 12V batteri bare lades av hovedbatteri når tenningen er slått på?!

Jeg kjenner ikke til detaljene i trillingene, men jeg synes det høres ut som suboptimalt å gjøre det slik. Men det er godt mulig du har rett. I så fall er det bare å sette på kupelyset over helga, så vet du svaret. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Stjerneglis

12V batteriet i trillingene lades fra fremdriftsbatteriet når:

1) Tenningen er på
2) Når fremdriftsbatteriet lades via nettet.

Så hvis du lar lyset stå på, vil 12V batteriet lades ut etterhvert.... og du får ikke startet bilen.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Phuc

Hva som skjer når man kjører bilen tom for strøm:

Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Eblogg

Dette var utrolig interessant. Man har altså litt å gå på selv etter at telleren har nådd 0. Og jeg som ble nervøs da jeg rullet inn på gårdsplassem med 5km igjen på telleren. :)

Men hvor ble det av skilpaddesymbolet oppi alt dette?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Bjornt

Den der rest kilometer visningen synes jeg er mest forvirrende. Setter på trippmåler A og nuller den hver hver lading (full ladning)  Så forholder jeg meg kun til de 15 strekene på høyre displayet. Da får du fin føling med forbruk og kjørelengde synes jeg. Leste dette et annet sted på forumet her. 
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA