Hovedmeny

Erfaringer etter levert GTX

Startet av Erdetmulig, tirsdag 31. august 2021, klokken 09:41

« forrige - neste »

Erdetmulig

Kan de som har fått bilen legge ut sine erfaringer her?

schimo

Veldig fornøyd og angrer ikke å ha brukt altfor mange tusen ekstra på de elektriske setene.

Tre minus nå som det er mørkt ute, spesielt for meg som bor på landet;

Lysene i sensormodus - jeg vil gjerne ha på langlys selv om det er gatelys. Så de få dagene jeg har brukt den på kveldstid så har jeg måtte håndtert det manuelt.
Lys i panelet under skjerm - den for å justere temperatur og volum. Er jo vill gjetting på om man treffer. Men kommer seg vel etter at man er vandt med det.
De knappene i taket - lyser veldig opp de "ringene" rundt. Har ikke fått til å dimme disse noe.

Limodriver

Jeg går og teller på knappene om jeg skal bestille ID4 GTX eller en annen elbil i omtrentlig samme størrelse. Det er ikke VAG-produkt, men nevner ikke hvilke aktuelle kandidater slik at fokus blir på GTX heller enn alternativet.

Dere som har fått levert GTX, hvor fornøyde er dere med selve bilen. Er det tommel opp og varm omtale med anbefalinger til gode venner eller det det litt lunkent der dere lurer på om dere burde kjøpt noe annet?

schimo

Tenkesett kanskje var unødvendig å starte nytt emne om ett enkelt spørsmål; er det mulig å justere ned lysstyrken i dashboard (der hvor man ser hastighet osv)? Hvis ja, hvor gjør man det? Har letet uten å finne dette..

Ledam

Etter to uker med ny bil blir jeg mer og mer fornøyd. Valgte hengerfeste og førerassistentpakke+ for å få 360 grader omgivelseskamera. Det hadde klart seg godt med vanlig førerassistentpakke. Valgte ikke infotainmentpakke+ da jeg ikke bryr meg om HUD. Men større skjerm hadde vært fint. Har mangan grå og synes at det kler bilen godt. GTX er litt stiligere enn vanlig ID.4 uten den grå kanten på siden bak vinduene. Tror at jeg kommer til å bli veldig fornøyd med bilen. Den er veldig fin å kjøre.   

ELvin2022

Sitat fra: Ledam på fredag 03. september 2021, klokken 16:57
Etter to uker med ny bil blir jeg mer og mer fornøyd. Valgte hengerfeste og førerassistentpakke+ for å få 360 grader omgivelseskamera. Det hadde klart seg godt med vanlig førerassistentpakke. Valgte ikke infotainmentpakke+ da jeg ikke bryr meg om HUD. Men større skjerm hadde vært fint. Har mangan grå og synes at det kler bilen godt. GTX er litt stiligere enn vanlig ID.4 uten den grå kanten på siden bak vinduene. Tror at jeg kommer til å bli veldig fornøyd med bilen. Den er veldig fin å kjøre.
Hva synes du om selve infotainment systemet, navigasjon osv?

Ledam

Sitat fra: ELvin2022 på søndag 26. september 2021, klokken 21:12
Sitat fra: Ledam på fredag 03. september 2021, klokken 16:57
Hva synes du om selve infotainment systemet, navigasjon osv?

Foreløpig veldig skuffet. Jeg har ikke fått navigasjon til å virke enda. Må innrømme at jeg ikke er verdens mest tålmodige person når det gjelder å prøve meg fram ved å sitte og trykke på en skjerm. Når du klikker søk kommer det opp et veldig dårlig tastatur med rader av fremmede tegn mellom de vanlige radene. Og dette er ikke norske tegn. Jeg fikk ikke til å søke opp en adresse som systemet fant og som jeg kunne legge inn som favoritt. På de andre bilene jeg har hatt har dette vært veldig enkelt.

Generelt er det grafiske grensesnittet til ID 4 ganske dårlig. Det er langt fra Mercedes-kvalitet. Mikke Mus skjermen er en vits. Den er delt i tre vertikale felter. Hastighet og batteri i midten. Skiltlesing vises også der. Fartsgrensen er vist med 4mm skriftstørrelse. Når det er mørkt må jeg hente fram mine Clasohlson-lesebriller for å se hva det står. Til venstre er det et felt for assistentsystem og til høyre et felt for navigasjon. Hvis du ikke bruker navigasjon er dette feltet mørkt. Det visuelle uttrykket er ikke særlig lekkert. Får håpe at dette blir forbedret ved nye oppgraderinger.

daktari

Man kan gjøre kjøreassistent-feltet større ved å sveipe sidelengs på nederste høyre rattknapp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: Ledam på søndag 26. september 2021, klokken 23:08
Generelt er det grafiske grensesnittet til ID 4 ganske dårlig. Det er langt fra Mercedes-kvalitet. Mikke Mus skjermen er en vits. Den er delt i tre vertikale felter. Hastighet og batteri i midten. Skiltlesing vises også der. Fartsgrensen er vist med 4mm skriftstørrelse. Når det er mørkt må jeg hente fram mine Clasohlson-lesebriller for å se hva det står. Til venstre er det et felt for assistentsystem og til høyre et felt for navigasjon. Hvis du ikke bruker navigasjon er dette feltet mørkt. Det visuelle uttrykket er ikke særlig lekkert. Får håpe at dette blir forbedret ved nye oppgraderinger.

Antar du snakker om den lille skjermen som er standard på alle VW id - den som står på rattstammen.
Lovlig fartsgrense vises som vanlig i rød ring med km angitt i midten med hvit skrift. Dersom man reelt sett har problemer med å lese dette bør man oppsøke lege for synsundersøkelse. Skjermen er liten ,men selv fra baksetet er dette enkelt å lese. Hastighet man stiller inn på cruise vises i en mye mindre skrift - så her kan jeg kanskje
forstå at man ønsker den større. Men selv har jeg null problem med å lese dette. Lovlig hastighet vises også også på kartet i den store infotainment skjermen. Hastigheten man kjører vises forøvrig med stor fet skrift på den lille skjermen. Har egentlig ikke noe å utsette på den lille skjermen. Den store derimot kunne gjerne hatt flere funksjoner - f.eks vise kameraer under kjøring, streamingtjenester under stopp og litt raskere respons generelt.

LMOR

For oss som er litt langsynt, så er det HUD som gjelder. Da har en alt som trengs der uten å ha lesebriller på.
Derfor er HUD et must for meg. Mer trafikksikkert på alle måter.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Tor Erik

Etter 4 dager med GTX, Mangan Grey, ALT utstyr:
Positive:
- Veldig behaglig å kjøre. Veldig stille. De adaptive demperne gjør stor forskjell fra maks til min.
- Mer enn nok krefter. Spesielt 30 til 70 går fort, etter det så dabber det litt av. Vil tro de kommer med en oppdatering der? AWD i USA sies 0-60 på 5.4. Og jeg merker at de holder mye igjen på starten.
- Behagelig og gode seter (top sport) med masasje :) 
- App-en fungerer overraskende bra. Mangler jo litt der enda. Men klarer eks. å sende fra navigasjon i app til bil (som mange sier ikke funker). (jeg var sikker på den skulle være dårlig - så satt den som positiv)
- Veldig Tesla romslig i kupe, som jeg liker.
- Forbruk virker bra.
- + masse mer

Forbedringer?
- Litt jalla fester for led lyset på bagasjerom. Skuffet der.
- UI kunne vært noe bedre. Går raskt nok nå med 2.3 oppdateringen. Men de kunne gjort mer. Kanskje fått mer forbruksdata frem i displayet, foran fører. Det kommer sikkert noen oppdateringer som vil gjøre alt litt bedre - får vi håpe.
- Ryggekamera er OK, men syns oppløsningen kunne vært et hakk bedre.
- Lyden er faktisk ikke så ille, men savner kanskje litt mer bass når jeg vil spille litt ekstra høyt. Men generelt mer enn bra nok.

Jeg trodde jeg aldri skulle si det, men det blå interiøret har faktisk begynt å falle i smak.

Alt i alt en topp bil.

Ledam

Sitat fra: daktari på mandag 27. september 2021, klokken 08:18
Man kan gjøre kjøreassistent-feltet større ved å sveipe sidelengs på nederste høyre rattknapp.
Jeg så det. Men dette er programvare med et større potensiale enn de har vist foreløpig. Antar at det blir store forbedringer etterhvert.

Spørsmål: Skal tastaturet i navigasjon se ut slik jeg beskrev? Eller er det noe som settes i innstillinger? I en video jeg så var det små rektangler med en bokstav inni slik det vanligvis ser ut på en berøringsskjerm. 

biggern

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA