Hovedmeny

pris på nytt batteri

Startet av kjølholdt, tirsdag 31. august 2021, klokken 08:28

« forrige - neste »

Contango

Jeg ser at mange både her og på FB mener at Tesla har et særskilt ansvar for sine kunder - et ansvar som overgår ansvaret fabrikanter av fossilbiler har. Jeg ser ikke på samme måte argumentasjon i andre elbil merke fora. Kjøpte selv første Tesla i 2018 og har ikke den forventningen.

Jeg synes det er bra at Tesla nå endelig har prisene, men jeg mener det bare er halvparten av informasjonen som trengs. Det som kunne vært veldig nyttig å vite er sannsynligheten for batterifeil på biler som går ut av garanti. Slik det er nå er det en finansiell katastrofe (sett ift verdien på bilen) om det inntreffer, og eiere eller potensielle eiere trenger å vite sannsynligheten for å kunne vurdere risikoen mer presist. Finnes det noe statistikk på hvor mange biler (i prosent av de respektive modellene) Tesla bytter eller renoverer batteriene på?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Thomatene

En slik statistikk vil være veldig interessant. Foreslår at «noen» lager et spørreskjema som kun skal besvares av de som har model Smder hovedbatteriet har blitt skiftet. Det skjemaet kan lages her inne (har sett spørreundersøkelser i andre tråder). Skjemaet bør inneholde spørsmål ca når bilen ble førstegangsregistrert, variant av model S, km-stand ved feiling av batteri, superladet mye-middels-lite. Basert på svarene kan det bli laget søylediagram med antall respondenter. Vi vet jo at hovedbatteriet har skiftet underveis på model S så kanskje spørreundersøkelsen vil kunne si noe om hvilke battrier som er best. Altså: den som lager skjemaet må ha god oversikt på dette. Jeg har det ikke dessverre.

Ampéreson

Sitat fra: Thomatene på torsdag 02. september 2021, klokken 14:26
En slik statistikk vil være veldig interessant. Foreslår at «noen» lager et spørreskjema som kun skal besvares av de som har model Smder hovedbatteriet har blitt skiftet. Det skjemaet kan lages her inne (har sett spørreundersøkelser i andre tråder). Skjemaet bør inneholde spørsmål ca når bilen ble førstegangsregistrert, variant av model S, km-stand ved feiling av batteri, superladet mye-middels-lite. Basert på svarene kan det bli laget søylediagram med antall respondenter. Vi vet jo at hovedbatteriet har skiftet underveis på model S så kanskje spørreundersøkelsen vil kunne si noe om hvilke battrier som er best. Altså: den som lager skjemaet må ha god oversikt på dette. Jeg har det ikke dessverre.

Jeg laget et spørreskjema for ett tema på Model Y forument, var det noe slikt du tenkte?

https://elbilforum.no/index.php?topic=57359.0

Spørreskjema, oppsummering og google drive sheet med data?

2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

geear

Sitat fra: Contango på torsdag 02. september 2021, klokken 10:26
Jeg forstår det slik at geear da har rett? En reparasjon foretatt en dag før garantiutløp på en del som svikter to dager etter gir ingen rettigheter mens det er en mulighet for rettigheter dersom reparasjonen skjer en dag før utløpet av reklamasjonsperioden? Ergo at man må påregne at garantiperiodens utløp på et Tesla batteri er endelig uansett når og hvor mange reparasjoner batteriet har hatt? (jeg antar at det ikke er relevant om reparasjonen skjedde innenfor reklamasjonsperioden da tre+ år etter er alt for lang tid.)
Her er jeg langt utenfor fagfeltet mitt, men min oppfatning er at så lenge første feilen skjedde innen fem år, og det kan sannsynliggjøres at feilene har sammenheng enten med seg selv eller selve reparasjonsjobben, så kan man støtte seg på Forbrukerkjøpsloven også utover de åtte årene. Sånn jeg forstår det er det ingen "endefrist" på utbedringen som har blitt gjort.

For førstegangsrep. gjort etter fem års kjøp, så er jeg redd det er lite rettigheter utover det som står i garantivilkårene og betingelser for serviceordren som legges inn (kanskje lese den lille skrifta når man signerer?). Tror ikke Håndtverkertjenesteloven heller gjelder på en rep.jobb.

Sitat§ 2.Avgrensning mot kjøp.

Loven gjelder ikke for arbeid som skal utføres i forbindelse med bestilling, levering eller retting av tingen eller eiendommen, når avtalen i sin helhet må anses som et kjøp.

Men sånn ellers, jevnt over er det vel ikke noe bedre andre steder enn hos Tesla? Den verste opplevelsen min (EVER med bil, inkludert handling fra bruktbilforhandlere), er med Møller (Audi).

Muffinman

Vel så interessant som statistikk er muligens informasjon om tekniske svakheter. Vi vet at det er krøll med mosfet`er som henger seg opp og forer BMS med falsk info så den tror batteriet har død(e) modul(er) og at det er veldig vanlig med irr på de to fremste modulene. Man har naturligvis gjort det som er mulig for å omgå dette via software uten at det går på sikkerheten løs, men jeg er temmelig overbevist om at ihvertfall de fleste av de tidlige bilene vil få batterikrøll før eller siden. Man bør ihvertfall sjekke med Tesla om bilen skal ha utført en såkalt "reseal" der blant annet paraplyventilene i pakken byttes. Det kan forebygge noe om det ikke allerede er skjedd noe innvendig.

Det er jo heller ikke sikkert at alt vil kreve bytte av batteri. Noe blir kanskje reparerbart lokalt i likhet med hovedkontaktorene. Litt av poenget her er hvor grensa går for at Tesla hevder at batteribytte faktisk er nødvendig slik at de store kostnadene utløses. Man kan ikke betale fra 140k og oppover for bytte ved den minste feil som kunne vært reparert til langt lavere kostnad.

VegarHenriksen

Sitat fra: kjølholdt på torsdag 02. september 2021, klokken 11:16
Uavhengig av juss synes jeg dette er en elendig måte av tesla å behandle kundene sine på. Jeg skal skifte el bil nå og det blir ikke tesla igjen. Hadde de tatt litt bedre vare på kundene sine , hadde jeg nok gått for en ny tesla. Men med åpning av ladenettverket for andre biler finner jeg liten grunn til å velge tesla da de gir jamt f.......... i kundene . I løpet av denne åtte års perioden har de gått fra å være veldig serviceminded til å gi f.............

Hva i alle dager er det du jabber om? Du har ikke opplevd en eneste ladekø som følge av åpningen av superchargers. Jeg vet ikke helt om du klarer å se grunnen til å åpne superladerne, men jeg vil påstå at det er svært positivt med tanke på utbyggelse, som igjen gjør at flere kan kjøre Tesla.

Hvis du kjøper en E-Tron/I-Pace/Leaf/ID.4/Polestar/Taycan, osv. så sitter du jo i akkurat samme søla når garantien på batteriet går ut. Noen av disse har sikkert dobbelt pris av Tesla på batteribytte.

Har en 2013 mod med orginalt batteri som har gått 160k og ble reseala i fjor.

150.000+ kroner for batteri høres skummelt ut, men men må tenke på at Tesla har en "replace instead of repair" filosofi for å gjøre ting enklest for de. En reparasjon av batteriet kan nok falle ned på 1/10 av prisen, ref. Gruber Motors
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Ampéreson

Det går an å kjøpe forsikring på slikt, det var en sak hos Motor nettopp, det er visst vanlig hos bilprodusentene å ikke tilby noen billig måte å fikse eller bytte batteri på. Følger man pengene så er det også denne praksisen som gagner bilprodusenten best økonomisk i det korte løp.

Bilen blir kondemnert, må kjøpe ny bil, utgifter for bilprodusent minimal. 

Dette hullet i bunnplaten koster 356.000 kr å reparere
2021 Model Y LR Blå

o.b.lix

Var et tilfelle der en Mercedes B-klasse hadde defekt batteri, der Mercedes ville ha 350.000 for rep, hvor EV-service i Bergen har fikset batteriet for en brøkdel av prisen. Var faktisk bare løse ledninger tror jeg.

Poenget er at nå når biler kommer ut av garanti, dukker det opp andre tilbydere som kan fikse.
Mange av de er opplært av tesla selv, forstår det slik at lønna er dårlig, så de har litt utbytting av personell.

Det er et Bosch-verksted i Oslo-området TOCN har et godt samarbeid på slike ting også, i tillegg til EV-service her i Bergen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Ampéreson

Så og et eksempel med en Tesla Model 3 i USA, Rich Rebuilds og Electric Garage, var en tapp til kjølerør inn til batteriet som hadde sprukket. Personen hadde fått en stein som spratt opp igjennom beskyttelsesdekser. Tesla ville bytte hele batteriet, Electric Garage sagde av  tappen og skrudde inn nye gjenger, kostet minimalt.

Det dumme er at det ender opp i at kunden kan få en kjemperegning, forsikringsselskapene snor seg unna og er det ikke produksjonsfeil så tar ikke fabrikanten kosten heller.
2021 Model Y LR Blå

kjølholdt

Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 03. september 2021, klokken 08:44
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 02. september 2021, klokken 11:16
Uavhengig av juss synes jeg dette er en elendig måte av tesla å behandle kundene sine på. Jeg skal skifte el bil nå og det blir ikke tesla igjen. Hadde de tatt litt bedre vare på kundene sine , hadde jeg nok gått for en ny tesla. Men med åpning av ladenettverket for andre biler finner jeg liten grunn til å velge tesla da de gir jamt f.......... i kundene . I løpet av denne åtte års perioden har de gått fra å være veldig serviceminded til å gi f.............

Hva i alle dager er det du jabber om? Du har ikke opplevd en eneste ladekø som følge av åpningen av superchargers. Jeg vet ikke helt om du klarer å se grunnen til å åpne superladerne, men jeg vil påstå at det er svært positivt med tanke på utbyggelse, som igjen gjør at flere kan kjøre Tesla.

Hvis du kjøper en E-Tron/I-Pace/Leaf/ID.4/Polestar/Taycan, osv. så sitter du jo i akkurat samme søla når garantien på batteriet går ut. Noen av disse har sikkert dobbelt pris av Tesla på batteribytte.

Har en 2013 mod med orginalt batteri som har gått 160k og ble reseala i fjor.

150.000+ kroner for batteri høres skummelt ut, men men må tenke på at Tesla har en "replace instead of repair" filosofi for å gjøre ting enklest for de. En reparasjon av batteriet kan nok falle ned på 1/10 av prisen, ref. Gruber Motors
Nå mente jeg at åpningen av ladenettverket var positivt ! Forøvrig har jeg et ganske godt grunnlag for å mene noe om tesla sitt servicenivå i løpet av disse 8 åra. At alle andre bilfabrikanter også er like idioter skal det være et argument????
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Contango

Sitat fra: kjølholdt på fredag 03. september 2021, klokken 12:39
At alle andre bilfabrikanter også er like idioter skal det være et argument????
Det er litt vanskelig å forstå hvorfor alle er idioter. Fordi de ikke subsidierer batteriprisene ved bytte? 
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

geear

Nei, at alle andre også er idioter fritar ikke Tesla på noe vis, men spørsmålet er hvem du skal gå til, siden Tesla er så grusomme?

BOS, Møller, Bavaria, er de noe bedre? Min erfaring er vel heller motsatt, selv i garantitiden. Iallfall Møller Audi. I garantitiden har iallfall Tesla vært mye enklere og bedre å forholde seg til.

Mobileum

Vet ikke hvorfor sammenlikninger med andre trekkes fram til stadighet ved slike saker. Er man misfornøyd så er det vel uvesentlig at andre kan være enda verre?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Tuxedo

Sitat fra: Mobileum på fredag 03. september 2021, klokken 14:52
Vet ikke hvorfor sammenlikninger med andre trekkes fram til stadighet ved slike saker. Er man misfornøyd så er det vel uvesentlig at andre kan være enda verre?
Tja, hvis man vurderer å bytte til noen andre så er det vel relevant at de andre er enda verre?

geear

Sitat fra: Mobileum på fredag 03. september 2021, klokken 14:52
Igjen, han skriver at han skal bytte bil, og at det ikke blir Tesla på grunn av denne håndteringen. Derfor lurer jeg på hva han har tenkt å bytte til, som har bedre garantihåndtering enn Tesla, og syns det er veldig relevant for diskusjonen. Hvis man karakteriserer noen som dårlig i noe, så må det være i forhold til noe. Konkurrenter? Egne forventninger? Er i så fall egne forventninger realistiske?

Til nå er mitt inntrykk at Tesla har vært betydelig mer romslige på batterigaranti og goodwill enn de fleste andre. Har hatt ubegrenset kilometer for eksempel. For eksempel så kan en se på denne: https://elbilforum.no/index.php?topic=57409.0

En med et åpenbart defekt batteri (150 km rekkevidde og lades altfor raskt opp i forhold til kapasiteten batteriet skulle hatt) på en i-Pace, og får ikke gehør verken hos forhandler eller Jaguar Norge. De tar strutsetaktikken og påstår alt er i orden...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA