Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladekabel uten kladden

Startet av Elinesg, søndag 19. august 2012, klokken 10:42

« forrige - neste »

Elinesg

Jeg planlegger en liten miniferie Trondheim - Oslo med Eilert elbil til helga og tenker å ta ladestopp bl.a. følgende steder: Soknedal, Oppdal, Dombås, Kvam, Ringebu, Lillehammer og Gran. Hvis noen har lyst på besøk av en ladetrengende elbilist, rop ut! :-)
Citroen Saxo 2003, Harstad

Trond Arve

Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Elinesg

Se der ja! Artig :-) Min plan er:


Dag 1:
Trondheim - Støren: 51 km
Støren- Oppdal: 68 km
Oppdal - Kongsvoll: 36 km
(154 km)

Dag 2:
Kongsvoll - Dombås: 43 km
Dombås - Kvam: 65 km
Kvam - Ringebu: 35 km
(143 km)

Dag 3:
Ringebu - Lillehammer: 58 km
Lillehammer - Gjøvik: 49 km
(107 km)

Dag 4:
Gjøvik - Gran: 58 km
Gran - Oslo: 65 km
(123 km)

Totalt 527 km


Jeg skal ta med telt og primus og tar det som en morsom tur med noen besøk langs veien.


14A ja, det høres jo ikke dumt ut.. Har jeg ikke tenkt på engang. Men det burde jeg sikkert tenkt på før jeg sendte avgårde relighten?  ::)


Hvor ladet dere forresten på Dombås? Jeg mangler ladeplass på Oppdal, Dombås og Kvam, ellers er det ladestasjoner eller kjentfolk.
Citroen Saxo 2003, Harstad

arnejorg1

Du får iallefall tid til og slappe av på turen ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Trond Arve

#4
Sitat fra: Elinesg på mandag 30. juli 2012, klokken 00:25
Støren- Oppdal: 68 km
Oppdal - Kongsvoll: 36 km
(154 km)
Kanskje Støren - Oppdal kan være litt drøy på grunn av stigning? En times ladestopp på f.eks. Halland camping gir litt sikkerhetsmargin; det er jo likegyldig hvor/når man lader :) Du finner sikkert strøm på en bensinstasjon i Oppdal sentrum; ellers er det mange campingplasser i området.

Ellers ville jeg ha kjørt seint eller veldig tidlig opp på Dovre; der går det nok til tider veldig treigt (greit å unngå for mange hissige biler i hekken...).

Sitat fra: Elinesg på mandag 30. juli 2012, klokken 00:25
Dag 2:
Kongsvoll - Dombås: 43 km
Dombås - Kvam: 65 km
Kvam - Ringebu: 35 km
(143 km)
Skal ikke se bort fra at Kongsvoll - Kvam kan være innen rekkevidde, her er det utforbakke. Bra at du får brukt litt energi før du starter nedstigningen fra fjellet; er ikke bra å regenerere med fulladede batterier.

Sitat fra: Elinesg på mandag 30. juli 2012, klokken 00:25
14A ja, det høres jo ikke dumt ut.. Har jeg ikke tenkt på engang. Men det burde jeg sikkert tenkt på før jeg sendte avgårde relighten?  ::)

Ja, med 14A lader du ~22% per time. For å endre ladefart må man ha Lexia/PP2000. Tror alle verksteder har sånt (brukes for mange PSA-varianter, ikke bare elbil)? Ellers har jeg sett at Helge her på forumet har.

Sitat fra: Elinesg på mandag 30. juli 2012, klokken 00:25
Hvor ladet dere forresten på Dombås? Jeg mangler ladeplass på Oppdal, Dombås og Kvam, ellers er det ladestasjoner eller kjentfolk.
16A-kontakter på sørsiden av Statoil Dombås. Men som sagt tror jeg kanskje du kommer deg til Kvam fra Kongsvold. Campingplasser er bra ladetips; jeg ringte og sjekket med flere før turen og alle var positive til å tilby lading.

Et annet tips er å fylle bra med med luft i dekkene for mindre rullemotstand, tror det er 3 bar foran og 2,8 bar bak som er anbefalt: http://www.elbil.no/wiki/PSA:How-to#Bytte_dekk_.2F_felger
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Go-carter

Jeg har også kjørt Oslo-Lesja, om du trenger inspirasjon til ladestopp :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elinesg

#6
Takk for tips! :-)

Jeg har også tenkt på å ta en stopp før Oppdal - hadde egentlig tenkt Soknedal istedenfor Støren, men ettersom det er ladestasjon på Støren er det jo greit å stoppe der. Har de stort sett 16A på campingplasser? Hvis jeg skal skru opp til 14A er det vel viktig å være sikker på at jeg har tilgang på det..

Forresten, ilmyggo; betalte dere for strøm på campingplasser? Ser det er noen som har egen pris for strøm til campingvogn.
Citroen Saxo 2003, Harstad

Elinesg

Tar imot alle tips og inspirasjon med takk, Go-carter! :)
Citroen Saxo 2003, Harstad

Trond Arve

Sitat fra: Elinesg på tirsdag 31. juli 2012, klokken 00:21
Har de stort sett 16A på campingplasser? Hvis jeg skal skru opp til 14A er det vel viktig å være sikker på at jeg har tilgang på det..
Alle stedene jeg ringte sa de hadde 16A strøm tilgjengelig; tror det skal gå greit.

Sitat fra: Elinesg på tirsdag 31. juli 2012, klokken 00:21
Forresten, ilmyggo; betalte dere for strøm på campingplasser? Ser det er noen som har egen pris for strøm til campingvogn.
På Halland betalte vi kr 40.-, helt greit for vår del (og før alle gnierne begynner å regne på hvor gruelig dyrt det er per kWh; ta det i en annen tråd  ;) )
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Go-carter

Sitat fra: Elinesg på tirsdag 31. juli 2012, klokken 00:27
Tar imot alle tips og inspirasjon med takk, Go-carter! :)

Her er mine ladestopp, nå går vel og merke min ca 14-16mil på en fullading da. Men som nevnt, klattlad masse, enn å stå og fylle batteriet helt opp fra bunn av.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3671.msg31571.html#msg31571
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Elinesg

#10
Hva tror dere om å kjøre gjennom Rondane; Hjerkinn - Ringebu? Det er bare 114 km mot 131 km på E6. Noen som vet noe om stigning på strekningen, og stikkontakthyppighet? Det burde gått an å finne løypeprofil på kartsidene...



edit: det er noen tettsteder på veien ser det ut til, Folldal og Atnbrua ser befolket ut. Så da må det vel være mulig å få ladet litt!

Kongsvoll - Folldal: 40 km
Folldal - Atnbrua: 40 km
Atnbrua - Venabygd: 35 km


Var det greit å lade på Biri, Go-carter? Hvor?
Citroen Saxo 2003, Harstad

elektrolux

Les deg opp her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,148.60.html

Har na fatt bygget en fordelerboks der tilleggsladerene blir slavestyrt av bilens egen lader.

Om turen din er etter 15 aug, kan du laane dette til turen din.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elinesg

Jeg reiser på torsdag :-)

Jeg kan få skrudd opp ladespenningen hos verksted (han jeg snakket med visste ikke selv at de kunne gjøre det, men det er Citroën-verksted som har Lexia, så da kan de vel det..? ). Er det noe spesielt jeg bør vite hvis jeg skrur opp ladespenningen til 14A, annet enn at jeg selvfølgelig må passe på å lade fra kontakter som har høyere spenning enn dette?
Citroen Saxo 2003, Harstad

Elmo

#13
14A ladestrøm (ikke spenning).

Citroën-verksted med Lexia bør kunne gjøre det, hvis ikke programvaren deres er for ny. Har hørt at elbilene er tatt ut av de nyeste.

Alt skal virke eksakt som før, men det kan være kjekt å sjekke at ikke kontakten blir varm.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Go-carter

#14
Sitat fra: Elinesg på tirsdag 31. juli 2012, klokken 11:33
Hva tror dere om å kjøre gjennom Rondane; Hjerkinn - Ringebu? Det er bare 114 km mot 131 km på E6. Noen som vet noe om stigning på strekningen, og stikkontakthyppighet? Det burde gått an å finne løypeprofil på kartsidene...



edit: det er noen tettsteder på veien ser det ut til, Folldal og Atnbrua ser befolket ut. Så da må det vel være mulig å få ladet litt!

Kongsvoll - Folldal: 40 km
Folldal - Atnbrua: 40 km
Atnbrua - Venabygd: 35 km


Var det greit å lade på Biri, Go-carter? Hvor?

Jeg kjørte om rondane. Utrolig fin utsikt, rolig tempo på de som kjører der, og relativt flatt. Men stigningen OPP er som jeg nevnte i min egen tråd, veldig veldig bratt  :) Men har man først kommet seg opp, går det veldig greit. Og mye av strømmen får du igjen på veien ned.

Hmm, Biri? Tror ikke jeg lada der, jeg lada iallefall kun på offentlige ladestasjoner hele veien(unntatt hotellene, der vi sov over). Det holdt :)

Slik ser Rondane ut med en elbil ;D


Og en 23 minutter lang video fra Rondane Høyfjellshotell, ned til bygda.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA