Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY Hjulstøy!

Startet av Radial, søndag 29. august 2021, klokken 21:31

« forrige - neste »

YesThatsMe

Jeg er veldig var på støy, og måtte derfor teste Y-en før jeg gikk videre med min bestilling.

Det var mye mindre støy enn jeg så for meg, både ved lave hastigheter og i 120km/t ( testet på motorvei ).
Det var litt vindsus- ja, men mindre enn i min nåværende ICE bil og det er vel noe en må regne med uansett. Om Elon vil så får vi ANC via OTA så blir bilen like stille som en kiste.

Jeg er sikker på at riktig dekkvalg har mye å si også, og har derfor ikke gått for vinterdekk Tesla selger da mange klager på støy.

2022 utgave blir muligens noe stillere, spesielt når hattehylle kommer på plass.

YesThatsMe

Sitat fra: HK på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:51
Da er det veldig rart at TM3 og TMY omtrent er de eneste bilen i hele verden det selges alle mulige ettermonteringskit for støydemping til. Selv norske antirustverksteder reklamerer for støydemping av disse.

Hvis du søker disse produktene på YouTube, og da mener jeg flere tester, så ser du at de har tilsvarende null effekt.
Dessuten mange av støyproblemer ble utbedret over åra. Eks.  Gummiliste mange la inn i sprekken mellom takglasset og karosseri - den sprekken er nå mindre og skaper derfor mindre støy, det er bedre isolasjon, samt støpt bakdel som vibrerer mindre.

geear

Sitat fra: HK på torsdag 17. februar 2022, klokken 22:51
Da er det veldig rart at TM3 og TMY omtrent er de eneste bilen i hele verden det selges alle mulige ettermonteringskit for støydemping til. Selv norske antirustverksteder reklamerer for støydemping av disse.
Nå er de aller fleste Teslaer levert med rimelig brede dekk også, og de er tunge, så de lager mye hjulstøy, i tillegg er Tesla-eiere eksperter på å kjøpe alt mulig vas som det ikke er behov for også. Skuffer og matter og gud vet hva, selv før en har prøvd bilen.

Det er LANGT flere biler, som støyer mer enn Tesla, der støy er en kjent problematikk, men som jeg ikke har funnet ferdige støyreduksjonspakker til. For eksempel e-Niro.

Jeg kunne godt hatt Y-en stillere, men syns på ingen måte det er et problem, eller at den er verre enn biler flest. Har hatt litt forskjellige leiebiler de siste par ukene, og ID3 i forrige uke var mye verre enn Model Y. Hadde også en 530e X-drive for et par dager siden, den hadde mindre understellsstøy, sannsynligvis fordi den er mye mykere, men syns ikke den heller var noe fløyel, en del skarpe lyder fra midtdelere osv. gjennom rute, der Y-en oppleves bedre (og herregud for et mas fra den spede 2-literen).

Radial

Blitt betydelig mer støy i det siste, nå som temperaturen øker. Nesten som ett trykk i øret som konstant må utlignes, men bare i Tesla'n vår.

Ble nesten ekstra ille etter HF monteringen.
Blir litt smågal av dette 😜
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på søndag 13. mars 2022, klokken 00:45
Blir litt smågal av dette [emoji12]
Støydempende ørepropper eller hodetelefoner er en rask fiks som motvirker galskap (men burde være unødvendig) [emoji854]

turfsurf

Blitt betydelig mer støy i det siste, nå som temperaturen øker. Nesten som ett trykk i øret som konstant må utlignes, men bare i Tesla'n vår.

Senk trykket i dekkene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sitat fra: turfsurf på søndag 13. mars 2022, klokken 09:12

Senk trykket i dekkene.
Skru av toppa på ventilen, snu den og trykk den litt inn så slipper du trykket. Til info. Oppdaget ved en feiltakelse i mørket, selv. Mulig det er common knowledge, men sier det likavæl 😅
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på søndag 13. mars 2022, klokken 11:03
Sitat fra: turfsurf på søndag 13. mars 2022, klokken 09:12

Senk trykket i dekkene.
Skru av toppa på ventilen, snu den og trykk den litt inn så slipper du trykket. Til info. Oppdaget ved en feiltakelse i mørket, selv. Mulig det er common knowledge, men sier det likavæl 😅
Denne er fin for nøyaktig justering av dekktrykket når det ikke er nøyaktig trykkmåler på fyllepistolen: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/kompressorer/dekktrykkmaler-2000028530
Selv bruker jeg en liten 12V kompressor nøyaktig digital måler:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/mini-compressors-and-foot-pumps/kompressor-4-i-1-604195/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Radial

Ja jeg vil gjerne dunke trykket ned i 2,5bar som jeg stort sett har brukt på alle biler jeg har hatt vinterstid, mot de 3,1 som er i nå, men alt under 43psi/2,9bar trigger TPMS lys🙄

2021 teknologi er ikke bare positivt 🙂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på søndag 13. mars 2022, klokken 12:40
Ja jeg vil gjerne dunke trykket ned i 2,5bar som jeg stort sett har brukt på alle biler jeg har hatt vinterstid, mot de 3,1 som er i nå, men alt under 43psi/2,9bar trigger TPMS lys[emoji849]

2021 teknologi er ikke bare positivt [emoji846]
Gå inn i service meny og resett dekktrykk [emoji6]

Radial

Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 12:49
Ja jeg vil gjerne dunke trykket ned i 2,5bar som jeg stort sett har brukt på alle biler jeg har hatt vinterstid, mot de 3,1 som er i nå, men alt under 43psi/2,9bar trigger TPMS lys[emoji849]

Var ingen mulighet for dette i høst ihvertfall, SW til Bluetooth-sensorer er annerledes enn RF-sensorene.
Automatisk innlæring, mm.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Sitat fra: Radial på søndag 13. mars 2022, klokken 12:56
Sitat fra: Counterpointer på søndag 13. mars 2022, klokken 12:49

Var ingen mulighet for dette i høst ihvertfall, SW til Bluetooth-sensorer er annerledes enn RF-sensorene.
Automatisk innlæring, mm.
Ahh sorry, Tesla klarer stadig å nedgradere med «oppgradering»

Autowinder

«Et for lavt dekktrykk bidrar til økt rullemotstand, noe som betyr at bilen din må bruke mer drivstoff for å komme seg fra A til B. Et undertrykk på mellom 0,6–1,0 bar gjør faktisk at du bruker seks prosent mer drivstoff enn når du har korrekt lufttrykk. Du kan derfor spare penger – og miljøet – ved å kontrollere dekktrykket jevnlig.

Et for lavt trykk vil også føre til høyere slitasje på dekk og felger og endre dekkets egenskaper, med både lengre bremselengde og dårligere styreegenskaper som resultat. Et undertrykk på 1,0 bar fører til at du får hele fem meter lengre bremsestrekning – verdifulle meter som kan skille mellom en nestenulykke og en dødsulykke.»

luft-trykk.no
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Radial

Gamle bilen veide 300kg mer enn Y, bremsa fint den, ikke skjevslitt heller🙂 2,5bar var det på den.

Står forøvrig i owners manual at dersom man har annen dimensjon enn Tesla sine anbefalinger, må man finne sitt eget optimale trykk for den dimensjonen.
Det er bare det at Tesla ikke lar deg ha dette trykket uten videre sermoni.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Autowinder på søndag 13. mars 2022, klokken 13:53
«Et for lavt dekktrykk bidrar til økt rullemotstand, noe som betyr at bilen din må bruke mer drivstoff for å komme seg fra A til B. Et undertrykk på mellom 0,6–1,0 bar gjør faktisk at du bruker seks prosent mer drivstoff enn når du har korrekt lufttrykk.
Finnes ett ganske stort rom mellom for lavt og for høyt. Holder man seg i det nedre området får man mindre støy, bedre grep når det er kaldt, og mere komfort. Dekkene slites kanskje litt raskere og man får litt høyere forbruk. Så kan man gjøre sine valg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA