Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tips ved kjøp av brukt Reva

Startet av bno, lørdag 18. august 2012, klokken 12:21

« forrige - neste »

bno

I dag kom vi kjørende på vei fra sørlandet  til Stord. Rett før Sandnes hadde vi ca. 14 km. igjen og blinkende batteristatus". Glad var vi da vi ankom hurtiglader på Lura utfor Sandnes. (Det er ca. 300 meter fra hurtiglader hos Ålgård auto) Vi koblet til lader og fant på at vi skulle ta en kort spasertur en halvtimes tid i området etter som vi ønsket topp lading (100%). Etter ca. en halv time kom vi tilbake. Da sto en annen Leaf der ELXXXXX. Han hadde koblet fra vår bil lukket lade luka dvs. han syntes vi var ferdigladet. Da jeg spurte ham hva dette betyr sa han at laderen viste at vi hadde ladet til 85% og da mente han at dette var tilstrekkelig og at vi ikke måtte lade mer da vi kunne ødelegge batteriet. (Tulling tenkte jeg men sa det ikke) Jeg sa at det var enhurtig lader hos Ålgård auto ca 300 meter unna og lurte på hvorfor han hadde gjort dette istedet for å dra dit. Jeg sjekket ladestatus i bilen min og den viste 1 time til 80% lading. Da ble jeg meget irritert i tillegg, men sa at jeg mente at han burde gikk meg lademuligheten tilbake slik at jeg kunne fullføre til 100%. Da sa han at laderen tilhørte Lyse (!!!!§§§§) Hvor stor tulling har jeg foran meg tenket jeg og viste at dette var så borti staur og vegger frekt. Han nektet å etterkomme et kulturlig krav om å få lademuligheten tilbake. Det hele endte med at vi innså at slike mennesker er det ikke mulig å nå frem til. Vi fortsatte til hurtiglader på RANDABERG etter som det viste seg at det sto en annne å ladet hos Ålgårds auto da vi svingte innom. At han ristet på hodet av oss da vi dro fortalte vel til fulle hvilken apekatt vi har blant oss.

Hva skal vi gjøre med slike folk? Synspunkt hadde vært fint å få, men jeg innser vel at dette er et problem som vil kunne tilta. Altså: Pass på ELXXXXX.

Hilsen en svært indignert bno

(Reg nr er slettet. Diskuter sak, men ikke heng ut enkeltpersoner. Forum Admin)
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rasmus.B

Desverre så finner man tullinger over alt. Han burde ikke koblet fra bilen din, og det er jo helt utrolig at han ikke ga deg lademuligheten tilbake straks du ba om det.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Go-carter

Det beste i dette tilfellet er jo bare å heve hodet, og dra.

Jeg ville slått knyttneven i nødstoppknappen i laderen, og så dratt  ;D Så kunne du fortsatt ledingen hos Ålgård.

Noen mennesker er bare ja...  ??? ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Blip

Håper jeg slipper å møte slike mennesker. Tråden burde kanskje ligget under noe annet enn Nissan Leaf?

Overnattet/stoppet dere på vei fra sørlandet til Sandnes?

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Kjeldsen

Slike situasjoner vil nok dessverre oppstå oftere ettersom kampen om de få hurtigladeplassene tiltar. Du kommer til en hurtigladestasjon, en bil opptar plassen, føreren er borte og bilen er ladet til 85%. Da hadde jeg iallefall tenkt maken til frekkhet. Tenk å gå fra bilen slik at ingen andre kan benytte ladestasjonen når bilen tilsynelatende er ferdigladet. Og hvor lenge har den tenkt å blokkere laderen? Jeg hadde nok blitt irritert og kanskje gått så langt som å koble fra bilen og overatt hurtigladeren etter å ha ventet noen minutter. Treg lading fra 80 til 100 prosent er misbruk av hurtiglader hvis det er kø. Det finnes ladestolper ved siden av for treg lading. Men uansett så bør man aldri forlate bilen når den står på hurtiglading. Er sjåføren til stede vil det være mye enklere å komme i en konstruktiv dialog for nye "trengende". Kanskje kommer det en forbi som bare trenger å bruke hurtigladeren i 5 minutter. Er det da rimelig at en annen skal oppta laderen i lang tid for topplading til 100%?
Stavanger. Lykkelig Leaf-eier siden 06.12.2011.

bno

Vedkommende løy om ladestatus på min bil. Vi hadde en kort tur langs en havnepromenade og var i øyekontakt med bilen nærmest hele tiden. Jeg kjenner bilen min etter 10000 + Km. og ladetider selvsagt meget godt og ville aldri tillatt at jeg satte meg selv i en situasjon der det kunne være kritikkverdig. Vi var borte ca. 25 - 30 min max.  så det var "ansvarlig" fra min side. Man møtte en tulling som ikke hadde annet i tankene enn sitt eget ve og vel.

BLIP
Overnattet utenfor Flekkefjord så det korrekte skulle vel heller være sørfra :-) (...)

Enig burde ikke vært under Leaf tråden ser den, jeg skal se om jeg kan få den flyttet.

Emne flyttet til "Elbilen i samfunnet - http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5747.0.html


Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

BE

Jeg er på tur til Bergen denne helgen med Leafen, og har ladet på hurtiglader både I Aksdal og på Leirvik. Jeg merket med da at når laderene sier at biler en 85% ladet så er dette langt i fra de 80% vi får på vanlig ladekontakt. På Leirvik stoppet laderen av seg selv på 90%, og da var det bare 9 streker i bilen. Jeg måtte ta laderen ut og starte på nytt for at den skulle fortsette lading videre (Noe jeg gjorde for å teste, det var allerede nok til å komme til Bergen). Det kan altså stemme at laderen stod på 85% når "kompisen" din koblet fra laderen.

Ladehastighetene varierer dessuten stort mellom laderne. Den på Lura har jeg ikke sett lade med mer enn 80 ampere, mens både den i Aksdal og på Leirvik startet på 120A. Dessverre vedvarte ikke denne strømstryrken i mange minutter før den bler edusert.

Husk også at det tar lang tid å lade fra 80 til 100% selv om du er på hurtglader, så jeg vet ikke om det er helt om et er helt korrekt å forvente at andre skal måtte vente på dette dersom de trenger strøm på hurtiglader. Dersom det står andre og venter på hurtiglader bør vi kanskje lade de siste prosentene på de vanligestikkene ved siden av hurtigladerne...
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Aspiranten

#7
Dette har jeg dessverre påpekt før, vi kommer til å se mer og mer av denne typen oppførsel.

Folk sniker rett foran oss i køen ved kassen på Kiwi. Selvfølgelig kommer disse til å stjele hurtigladekablene våre når vi ikke engang er tilstede, og i deres egosentriske sinn er det såklart vi som er idioter, vi som er så tulling at vi reagerer på dem...

Senest for en uke siden irettesatte jeg en hodebarbert mann på 40 år og påpekte at han måtte lære seg køkultur, da han gikk rett foran meg og satte pilsen sin på rullebåndet. "Har du hastverk?" spurte han nesten litt latterliggjørende. Tydelig at han syntes jeg var tåpelig siden jeg ikke lot ham gå foran meg uten at han spurte eller noe som helt. Samme typen respektløse egoister parkerer på handicapplassene også...
Nissan Leaf

Rasmus.B

Det er faktisk tilfeller der en trenger å lade til mer en 80%
Da er det trist å komme tilbake til bilen og oppleve at noen har overtatt laderen, og ikke leverer den tilbake heller.
Om det tar litt lenger tid å lade de siste prosentene for så være. Hvis det skulle vært slik at man kan bare bruke hurtigladeren så lenge den lader relativt hurtig, så blir det håpløst. Hvor går grensen på hurtighet? Skal vi bare kunne lade til 50% om vinteren, da det går tregere å lade når det er kaldt?
En ting er hvis ladingen har stanset og ingen er til stede. Da mener jeg at det burde være greit å overta laderen, men står den å lader blir det helt feil å koble fra.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

cra

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 29. juli 2012, klokken 23:26
Det er faktisk tilfeller der en trenger å lade til mer en 80%

Exactly. Hva vet du og jeg om den som står der trenger de siste 20% eller ikke? Send "REGNR ELxxxxx" til 2282 og bruk dertil egnet medium for å få telefonnr til eieren. Da kan man i det minste spørre om det er greit om man tar over ladinga litt hvis man har hastverk. (Det kan jo også være at den som avbryter hurtigladinga faktisk har hastverk av den legitime sorten)

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 29. juli 2012, klokken 23:26
En ting er hvis ladingen har stanset og ingen er til stede. Da mener jeg at det burde være greit å overta laderen, men står den å lader blir det helt feil å koble fra.

Helt enig. Det blir som å dytte vekk noen ved pissoaret fordi en selv må pisse, og han som står der "har pisset nok". Står han bare og sover er det derimot greit å flytte på ham.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sven erik

ps stopper ikke de fleste hurtigladre runt 85%  å da er det vel greit å ta ladern å lade selv så om du skal starte den på nytt  får du vente
kom selv til ladern ved moss der hvar det en som flyttet seg da jeg kom håper jeg ikke jaget han
men vi må tenke oss om alle sammen

Øyvind.h

Kunne du ikke bare dra ut laderen fra bilen hans og plugge den i din, akkurat slik han hadde gjort?
Er laderen i bruk så er laderen i bruk (det finnes vel låsdeksel til Leaf slik at laderen ikke kan dras ut?)

Jeg ville nok svart med samme mynt, men om det ikke er mulig å trekke ut laderen fra hans bil hadde jeg nok kanskje sunket så lavt som til å trykke på nødstopp, skjelle ut karen og kjøre videre.

Maken til frekkhet!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Siden de siste 20% belegger hurtigladeren alt for lenge kan en vel spørre seg om det er usolidarisk å okkupere en hurtiglader til det formålet?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Griffel på mandag 30. juli 2012, klokken 10:22
Siden de siste 20% belegger hurtigladeren alt for lenge kan en vel spørre seg om det er usolidarisk å okkupere en hurtiglader til det formålet?

Selvsagt kan man det. Men er det ikke kø er det selvsagt helt greit, og hvis man  må ha de siste 20% for å nå målet er det også greit. Hvis det er kø så må man nesten vurdere om man skal vise såpass folkeskikk at man slipper til andre innimellom.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: cra på mandag 30. juli 2012, klokken 10:27
Sitat fra: Griffel på mandag 30. juli 2012, klokken 10:22
Siden de siste 20% belegger hurtigladeren alt for lenge kan en vel spørre seg om det er usolidarisk å okkupere en hurtiglader til det formålet?

Selvsagt kan man det. Men er det ikke kø er det selvsagt helt greit, og hvis man  må ha de siste 20% for å nå målet er det også greit. Hvis det er kø så må man nesten vurdere om man skal vise såpass folkeskikk at man slipper til andre innimellom.

Ja er en tilstede å slipper andre som virkelig trenger en hurtiglading på 10 min innimellom er selfølglig ikke noe problem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA