Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tips ved kjøp av brukt Reva

Startet av Director, fredag 17. august 2012, klokken 22:55

« forrige - neste »

Director

Har akkurat kjøpt en Imiev, og på gården jeg stammer fra har man 3fase 32A strøm uttak, og jeg lurer på muligheten for å kunne hurtiglade der. Er det mulig i det hele tatt å kjøpe en kabel som man kan plugge i en 3fase kontakt, for så å hurtiglade bilen? Det hadde i så fall vært genialt, da det på flere bensinstasjoner også er 3fase utak med 32A. Er dette bare en drøm, eller kan det bli realitet?
Imiev 2012

Griffel

#1
Sitat fra: Director på søndag 29. juli 2012, klokken 09:36
Har akkurat kjøpt en Imiev, og på gården jeg stammer fra har man 3fase 32A strøm uttak, og jeg lurer på muligheten for å kunne hurtiglade der. Er det mulig i det hele tatt å kjøpe en kabel som man kan plugge i en 3fase kontakt, for så å hurtiglade bilen? Det hadde i så fall vært genialt, da det på flere bensinstasjoner også er 3fase utak med 32A. Er dette bare en drøm, eller kan det bli realitet?
Drøm,
Så lenge du bare snakker om en ladekabel til IMiEV, en separat DClader av CHAdeMO standard er noe annet men ikke praktisk å kjøre runt med. Renault blir vel den første med en innebygget lader for 3 fas. (400V)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Director

Vel, jeg vet ikke helt hva jeg snakker om enda, siden dette er ganske nytt for meg =) Men jeg vet jo at Imiev kan hurtiglades, det har jo et inntak for det, og da tenker jeg jo at det burde være mulig å kjøpe en sånn ladekabel, som man kan putte i en trefasuttak, for å hurtiglade bilen her og der? Men det er kanskje det du sa at ikke var mulig? =)
Imiev 2012

Rasmus.B

Du har sikkert lagt merke til at du har 2 ladekontakter på bilen din, en på hver side bak. Den ene er for normal lading fra standard 220V stikk. Der kobler man altså til 220V til laderen som sitter ombord i bilen. Den trekker intil 13A, avhengig av hvilken type ladekabel du har. Ladekabelen kommuniserer med laderen og forteller hvilken max ladestrøm laderen kan trekke. Her hjelper det altså ikke med 3 x 32A
Den andre pluggen er for Chademo 400V likestrøm. Det er en type hurtiglading som du garantert ikke finner på gården din. Det er satt opp en rekke Chademo hurtigladere rundt om i landet. En så lenge er det nok for kostbart for de fleste av oss å montere en slik hurtiglader hjemme.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rio

Sitat fra: Director på søndag 29. juli 2012, klokken 10:07
Vel, jeg vet ikke helt hva jeg snakker om enda, siden dette er ganske nytt for meg =) Men jeg vet jo at Imiev kan hurtiglades, det har jo et inntak for det, og da tenker jeg jo at det burde være mulig å kjøpe en sånn ladekabel, som man kan putte i en trefasuttak, for å hurtiglade bilen her og der? Men det er kanskje det du sa at ikke var mulig? =)

Hei,

Når man normal-lader så bruker man laderen som er innebygget i bilen. På en iMiev er den ca 3 kW.

Ved hurtiglading så sitter laderen "på fortauet", og kobles (via hurtigladekontakten) omtrent direkte til bilens batterier, uten at bilens innebygde lader har noe som helst med saken.

Prisen på hurtigladere har gått mye ned (det sies at Nissan selger dem for ca 60000 kr + mva, men jeg har ikke fått det bekreftet for Norge), men uansett så må man da ha 3 x 400 V, og omtrent 80 A.

Men mer fundamentalt - hurtiglading er noe du trenger når du er "på reisefot" og ikke hjemme. Når du er hjemme så er vanlig ladehastighet vanligvis mer enn godt nok for de aller fleste.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Director

Aha, da henger jeg med =) Vel, en hurtigladesasjon på enhver bensinstasjon hadde ikke vært dumt, det burde strengt bli like vanlig som en bensinpumpe =)

Nå er det uansett snakk om når jeg drar "hjem" på besøk hos foreldre da, men ja, 60000,- er nok litt vel mye å invistere ja ^^
Imiev 2012

Rio

Hei,

Det koster nok minst like mye med den elektriske installasjonen, vil jeg tippe.

Hvis du skal besøke dem ofte, og du må lade der (jeg vet jo ikke hvor langt det er) så kan det være greit med en vanlig veggmontert "ladekladd", som kan levere 16 A.

De gjør akkurat det samme som ladekladden som følger bilen (på 10 A), men (som nevnt) kan bilen din kun treke 13 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Director

Vel, det er ca 130km å kjøre dit, så har enda ikke kommet meg dit uten å måtte lade underveis, selv om de solgte bilen med en rekkevidde på 150km. DOG, oppdaget nå sist at AC stod på, og undres om det kan ha mye med saken å gjøre, siden jeg bare kom halvveis før jeg måtte lade, så blir spennende å se hvor langt jeg kommer neste tur =)

Men en ladekladd 16A skal absolutt invisteres i ja. Noe erfaring om hvor mye raskere det går å lade fullt batteri da?
Imiev 2012

Griffel

#8
Du vil nok oppleve at du kommer lenger ette hvert som du har hatt bilen en stund. Men hvor langt en kommer er jo avhengig av mye.
temperatur, lufttrykk (både i dekkene og i atmosfæren, det siste kan du ikke gjøre noe med), veidekket, bakker, bakker, AC eller varmeapparat, kjørestil osv.
Kjør rolig med så jevn hastighet som mulig, pass på lufttrykket i dekkene.
Dersom det er mye motbakker dit du skal vil du bruke mye strøm i den retningen og mindre tilbake.

Sitat fra: Director på søndag 29. juli 2012, klokken 11:12
Men en ladekladd 16A skal absolutt invisteres i ja. Noe erfaring om hvor mye raskere det går å lade fullt batteri da?
Lader i IMiEV er på 13A maks. Så da får du ca. like mye energi i løpet av 4 timer som du nå får på 5.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Director

Men vil strømmen holde seg bedre i batteriet over tid, eller er det fordi jeg blir mer vandt med kjørestilen? Vil jo tro at strømkapasiteten synker over tid som med andre elektriske apparater?

Og hvordan burde lufttrykket være i forhold til kjøring på motorvei? Men ja, merket jo at jeg kom mye lenger på tilbaketuren fordi jeg kjørte en mye mer passiv kjøring, hadde toppfart på 90 og holdt meg innenfor eco hele veien, i motsetning til turen, hvor jeg startet med mer agrresiv kjøring, og toppfart på 100
Imiev 2012

Griffel

#10
Sitat fra: Director på søndag 29. juli 2012, klokken 11:31
Men vil strømmen holde seg bedre i batteriet over tid, eller er det fordi jeg blir mer vandt med kjørestilen? Vil jo tro at strømkapasiteten synker over tid som med andre elektriske apparater?
I første omgang begge deler batteriet "trimmes" og bilen ruller lettere, etterhvert vil batteriet tape seg.

Ved å øke hastigheten fra 80 til 100 reduseres rekkevidden drøyt 30%.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Director

I see, så egentlig burde man holde en toppfart på 80? Problemet da er jo fort at de andre bilistene på e18 blir ganske så irriterte ;) Men derimot kan man jo holde 90? Evt velge mer landlige ruter da,men de er fort lenger igjen, lite dilemma det der :p
Imiev 2012

Rio

Sitat fra: Director på søndag 29. juli 2012, klokken 11:12
Vel, det er ca 130km å kjøre dit, så har enda ikke kommet meg dit uten å måtte lade underveis, selv om de solgte bilen med en rekkevidde på 150km. DOG, oppdaget nå sist at AC stod på, og undres om det kan ha mye med saken å gjøre, siden jeg bare kom halvveis før jeg måtte lade, så blir spennende å se hvor langt jeg kommer neste tur =)

Men en ladekladd 16A skal absolutt invisteres i ja. Noe erfaring om hvor mye raskere det går å lade fullt batteri da?

Hei,

13 A (3 kW) er 30% mer energi/time (effekt) enn 10 A (2,3 kW).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kito76

Bør man kjøpe en overspenningvern eller jordfeilbryter til utekontakten hjemme?
Ser ut som adapter og får kjøpt hos Clas Ohlson.

Rio

Det avhenger jo helt av hvor du bor, men hvis du bor et sted med lynnedslag og mye støy på nettet så er nok overspenningsvern å anbefale. Det vil dog aldri beskytte 100% mot lynnedslag.

Jordfeilbryter er en god idé på alle utekontakter, og jeg mener alle nye installasjoner skal ha det. Det beskytter deg.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA