Hovedmeny

Snart tomt for my q3

Startet av elhansen, fredag 27. august 2021, klokken 11:36

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Lærdommen fra Model 3 var jo at det ikke var noe poeng å reservere. Så det er nok færre som reserverte pga det. Og som dermed gikk glitt av en pen rabatt

tornaldo

Ja, mange som har uttalt at de har ventet med å reservere, for å "se hva som skjer". Og mange som venter med å bestille til de har fått sett og prøvd bilen, samt lest tester etc.

Model Y kommer uansett til å bli den mest solgte i sin klasse i 2021.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

advale

Sitat fra: Jeronan på lørdag 28. august 2021, klokken 16:05
Regarding component shortage in US. I am very skeptical when I look at the est. January for the Model Y LR in USA, as somehow the Model Y Performance has only a 4-5 week est.

So this can very well be Tesla playing the shareholder game and just trying to push people into buying the more expensive performance model to boost Q3 financial numbers in US.

It wouldn't surprise me that beginning October the January est. suddenly changes back to 6-8 weeks again.

Merkelig teori. På hvilken måte gavner dette aksjonærene? Tesla går glipp av masse salg når folk flest har en budsjett å forholde seg til. (Da kan de også si YP levering i 2022 for å få folk til å velge X etc)

Hvis du mangler komponenter, velger du å produsere produkt A som koster 1000 eller B til 2000 og som gir høyere avanse?

@tornaldo  75 % av delene deler Y og 3 sammen. Du er klar over at e-Niro hadde over 8000 bestillinger (i Norge) i sin tid uten en person hadde prøvd og sett bilen?

Jeronan

Sitat fra: advale på lørdag 28. august 2021, klokken 17:20
Regarding component shortage in US. I am very skeptical when I look at the est. January for the Model Y LR in USA, as somehow the Model Y Performance has only a 4-5 week est.

So this can very well be Tesla playing the shareholder game and just trying to push people into buying the more expensive performance model to boost Q3 financial numbers in US.

It wouldn't surprise me that beginning October the January est. suddenly changes back to 6-8 weeks again.

Merkelig teori. På hvilken måte gavner dette aksjonærene? Tesla går glipp av masse salg når folk flest har en budsjett å forholde seg til. (Da kan de også si YP levering i 2022 for å få folk til å velge X etc)

It's a discussion though on US forums, where people are annoyed with continuous delayed/pushed back delivery times of their Model Y order, while they can get the performance model almost right away and so questioning Tesla's motives.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Hvis du mangler komponenter, velger du å produsere produkt A som koster 1000 eller B til 2000 og som gir høyere avanse?

@tornaldo  75 % av delene deler Y og 3 sammen. Du er klar over at e-Niro hadde over 8000 bestillinger (i Norge) i sin tid uten en person hadde prøvd og sett bilen?
Det var reservasjoner (ikke bestillinger), som dessuten ble tilbakebetalt etter noen måneder, og altså ikke kostet noe å sitte med. Det var kun en liten del av disse som faktisk endte med reelle bestillinger. E-Niro har fortsatt ikke passert 5000 solgte biler i Norge, 2,5 år senere.

Forstår ikke at noen klarer å vri Model Y-salget til noe negativt, det er intet annet enn imponerende. Skal huske på at konkurransen er en HELT annen nå enn for bare 1-2 år siden.

tornaldo

Nei, men hva slags relevans har antall e-Niro reservasjoner? (forøvrig på den tiden det omtrent ikke fantes andre elbiler i samme segment, til lignende pris). Jeg bare skriver at mange har latt være å reservere tidlig, siden jeg har lest akkurat det på forum/Facebook.

Du fortsetter med å hive ut noen tilfeldige utsagn og spørsmål, og lager noen konklusjoner på bakgrunn av disse usammenhengende og irrelevante  opplysningene du trekker frem.

Men jeg noterer med for at spår en nært forestående prisnedgang for Model Y, noe jeg selv ville satt pris på også, siden jeg tenker å kjøpe bilen senere. Derimot tilsier ingenting at Tesla setter ned prisen nå, før de har overskudd på biler som skal til Europa.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

advale

"forøvrig på den tiden det omtrent ikke fantes andre elbiler i samme segment, til lignende pris"

Det er nettopp poenget. Tesla model 3 herjet alene og det fantes ingen andre konkurrenter som var engang i nærheten. På lik linje som e-Niro når den kom fordi det var ingen andre alternativer. Det er derfor jeg trakk fram e-Niro. Men så fort det kom konkurrenter så ble e-Niro helt glemt. Sier ikke at Y får samme skjebne, men det er helt klart Y merker konkurranse i motsetning til 3'ern.

@Jeronan for meg gir det mening å prioritere dyre produkter som gir mest avanse. Nå ber Tesla i USA kundene om å akseptere SR+ med deler fra Kina. Så ser det som usannsynlig at Tesla leker katt og mus med kjøperne for å få dem til å oppgradere.

geear

Sitat fra: advale på lørdag 28. august 2021, klokken 18:16
"forøvrig på den tiden det omtrent ikke fantes andre elbiler i samme segment, til lignende pris"

Det er nettopp poenget. Tesla model 3 herjet alene og det fantes ingen andre konkurrenter som var engang i nærheten. På lik linje som e-Niro når den kom fordi det var ingen andre alternativer. Det er derfor jeg trakk fram e-Niro, herr geear. Men så fort det kom konkurrenter så ble e-Niro helt glemt. Sier ikke at Y får samme skjebne, men det er helt klart Y merker konkurranse i motsetning til 3'ern.
For e-Niro sin del er det nok litt sammensatt. Kia klarte ikke levere mer enn noen hundre biler første året, utnyttet markedssituasjonen og justere opp prisen. Når de først så ble leveringsdyktige, så var det konkurrenter på markedet og prisen var i overkant i forhold til disse. Dårlig håndtert av Kia.

Contango

Jeg liker det jeg har sett visuelt svært godt men er personlig ikke helt overveldet av entusiasme over MY. Den har en rekkevidde som er grei, men ikke mer. Den lader greit, men ikke mer. Og den ladehastigheten har vel det batteriet hatt helt siden M3 kom med det ved årsskiftet(?), så for meg svinner troen på at Tesla har tenkt å jekke opp farta med nytt sw. Og så er det den berømte nyttelasten, selvf. Men man skal ikke lese mye her inne for å se hvor mange problemer bilindustrien har nå med leveranser (inkl Tesla), og jeg skjønner ikke hvorfor Tesla skulle sette ned prisen. Det kan godt være at prisen forblir den samme men at spesifikasjonene bedres når Tesla og de andre får hodet over vannet. Men ingenting som tyder på at det skjer med det første.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

afitch80

Sitat fra: Contango på søndag 29. august 2021, klokken 13:37
Jeg liker det jeg har sett visuelt svært godt men er personlig ikke helt overveldet av entusiasme over MY. Den har en rekkevidde som er grei, men ikke mer. Den lader greit, men ikke mer. Og den ladehastigheten har vel det batteriet hatt helt siden M3 kom med det ved årsskiftet(?), så for meg svinner troen på at Tesla har tenkt å jekke opp farta med nytt sw. Og så er det den berømte nyttelasten, selvf. Men man skal ikke lese mye her inne for å se hvor mange problemer bilindustrien har nå med leveranser (inkl Tesla), og jeg skjønner ikke hvorfor Tesla skulle sette ned prisen. Det kan godt være at prisen forblir den samme men at spesifikasjonene bedres når Tesla og de andre får hodet over vannet. Men ingenting som tyder på at det skjer med det første.

Det er en del som krisemaksimere her inne med alt fra ladefart, rekkevidde, nyttelast til panelgaps. Nå har jeg hatt noen forskjellige Teslaer siden 2014. Og Tesla har vel aldri laget bedre sammenskrudde biler med lengre rekkevidden som lader raskere enn nå. I 2015 kjørte jeg på tur til Frankrike med en TMS 85 RWD. Den hadde vel en rekkevidde på 380km. Vi hadde en fin ferie uten rekkeviddeangst på et superladere nettverk som var en brøkdel av det det er i dag. Den gang måtte man regne ut ladetid og forventet forbruk mellom superladerne selv. Det var ingen hjelp fra navigasjonen. I 2017 kjørte vi TMX 100D med en rekkevidde på 450-470km til Berlin og hadde en fantastisk tur da og. Ingen av disse bilene ladet da med mer enn 115-120kw.
Nå er TMY med 500km rekkevidde, max lading på 250kw og den planlegger hele ruten for deg til sydspissen av Italia om du vil.
Har også vært innom en Freemont-bygget TM3. Den bilen er milevis bedre bygget enn S og X'en jeg hadde. Og etter det som sies er Kina MY enda bedre bygget.
Når det kommer til nyttelast skal man ha et ganske spesielt bruksmønster for å komme i problemer. Sist jeg stappet meg selv og fire andre voksne inn i en bil med en litt bagasje var i... ehm.. tenke tenke.. oktober 2018. Og uavhengig av det. Når ble jeg siste stoppet for en tur på vekten av vegvesenet? Ehm.. Hmm.. Det var jeg ikke blitt på de 23 årene jeg har hatt bak rattet. Det samme melder andre her inne. Enkelte har ikke blitt stoppet for på 30 år. Så da er det bare å begynner på oddsen for å måtte sette igjen bagasje eller bestekompisen når man er ute på tur....
Jeg gleder meg i hvert fall som en unge på julaften til jeg får min og kommer ikke til å se meg tilbake.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Rocklobster

Nå ser det ut produksjonen i Kina bremser kraftig også. Chip shortage og muligens sviktende etterspørsel lokalt. Så ikke sikkert det blir så mange q4 biler til Norge. Spekulasjon. Kilde: Wu Wa på yt.

Contango

Jeg krisemaksimerer ikke, men MY med dagens «ventepølse» batteri har ikke spesielt sterke specs ift andre biler - slik vi er vant til fra tidligere med nye Teslaer. Men de er helt OK og absolutt akseptable. Ingen har forøvrig sett 250kw ladefart med det batteriet så vidt jeg vet.
Jeg tror kjøpet er fornuftig, spesielt på kort sikt. MY i bruktmarkedet kan fort bli mer verdt enn nybil om Rocklobster får rett (og det tror jeg).
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Speeder

Sitat fra: Rocklobster på søndag 29. august 2021, klokken 15:34
Nå ser det ut produksjonen i Kina bremser kraftig også. Chip shortage og muligens sviktende etterspørsel lokalt. Så ikke sikkert det blir så mange q4 biler til Norge. Spekulasjon. Kilde: Wu Wa på yt.
Eventuell svuktende etterspørsel lokalt burde vel føre til Fler biler til nirge, ikke færre.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

daktari

Det er vel i morgen Bjørn Nyland kjører rekkevidde-tester og da får vi fasiten på lading. Både på SuC v3, v2 og Ionity forhåpentligvis. Tror heller ikke dette batteriet takler 250 kW, men tester får vise.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 29. august 2021, klokken 18:41
Det er vel i morgen Bjørn Nyland kjører rekkevidde-tester og da får vi fasiten på lading. Både på SuC v3, v2 og Ionity forhåpentligvis. Tror heller ikke dette batteriet takler 250 kW, men tester får vise.

Ikke så viktig med 250 kW, det er mer viktig at kurven er flat og lader jevnt høyt over det meste av registeret.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA