Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Speedometer, tripteller og kilometerteller sluttet å virke

Startet av buestad, fredag 17. august 2012, klokken 10:49

« forrige - neste »

Lars J

Sitat fra: Griffel på lørdag 08. september 2012, klokken 13:00
Her må jeg få korrigere litt.
... 1000W ovnen vil da varme med 333W (1/3) og 500W ovnen også 333W (2/3).

Her må eg få korrigera litt;
Ved slik feil som her beskrevet, blir dei to omnane seriekopla, samme strøm gjennom begge to. Totaleffekt blir 333 W, effekt på minste ovnen blir 222 W (størst spenning pga høgast motstand), og på effekt på den største blir 111 W.
Forusetter ingen andre belastningar på kurs(ar) nedstrøms sikring i L3 som har feila.
Sandnes, Think Classic og TMS

Griffel

#31
Sitat fra: Lars J på lørdag 08. september 2012, klokken 13:56
Her må eg få korrigera litt;
Ved slik feil som her beskrevet, blir dei to omnane seriekopla, samme strøm gjennom begge to. Totaleffekt blir 333 W, effekt på minste ovnen blir 222 W (størst spenning pga høgast motstand), og på effekt på den største blir 111 W.
Forusetter ingen andre belastningar på kurs(ar) nedstrøms sikring i L3 som har feila.

Bra, :) Jeg var litt spent på hvor lang tid det gikk før dette ble oppdaget.
Slik kan det gå når tankene er fylt med ladere som trekker en konstant strøm uavhengig av spenning, og finner på et eksempel med ohmske motstander for å gjøre det enkelt. ;D

Altså:
Sitat fra: Griffel på lørdag 08. september 2012, klokken 13:00
Er belastningen jevnt fordelt blir det 1/2 spenning 120V på hver. En likeretter styrt fra en kladd som får 1/2 spenning vil fortsette å trekke den strømmen den er stilt inn på fra nettet, men leverer tilsvarende lavere strøm til batteriet (1/2 effekt).
Innenfor visse grenser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Ble mye elektriker-fagprat her men konklusjonen er kanskje at kladden mest sannsynlig har sprengt en sikringskurs og at jeg fikk litt spenning likevel? Kanskje jeg må høre med vaktmesteren på mandag.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

El-ler

Jeg har nettopp kjøpt meg en C-zero og fikk med en 16A ladekladd. Wattmeteret jeg kjøpte på Chlas Olson sier at den trekker 3248 watt!!
Ladekladden ser helt lik ut som den der følger med Leaf``en. . .
Dette motsier en del tidligere innlegg.
Citroen C-Zero,11000 km

tomrh

Sitat fra: El-ler på lørdag 17. november 2012, klokken 16:37
Jeg har nettopp kjøpt meg en C-zero og fikk med en 16A ladekladd. Wattmeteret jeg kjøpte på Chlas Olson sier at den trekker 3248 watt!!
Ladekladden ser helt lik ut som den der følger med Leaf``en. . .
Dette motsier en del tidligere innlegg.
Ja absolutt. Tyder på at begrensningen ligger i kladden og ikke i den interne laderen i bilen som det har blitt påstått.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

3248W/230V=14,12A

Det er jo det vi alltid har sagt trilling laderen klarer. ???
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Hehe! I begynnelsen av tråden ble det påstått 13A. Så målte jeg 13,7A med min kladd. Og nå 14,1A. Noen bedre? Må si jeg liker trenden. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

TB

Ein viktig årsak til ulike måleverdiar er nok måleutstyret. Har sjølv to like UPM PM300 målere frå Clas Ohlson, som viser svært ulike verdiar, både for V og A, og dermed også Watt.

Bilde av denne typen her:http://baatplassen.no/i/topic/48723-hvor-man-faar-kjoept-en-enkel-og-rimelig-stroemmaaler/.

Med meir nøyaktig måleutstyr vil nok også resultatet bli meir likt?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 17. november 2012, klokken 17:45
Hehe! I begynnelsen av tråden ble det påstått 13A. Så målte jeg 13,7A med min kladd. Og nå 14,1A. Noen bedre? Må si jeg liker trenden. :)

Nåja. Leaf-laderen er på 3,3kW men trekker alikevel over 3,7kW fra nettet. Det er pga. at den ikke er 100% effektiv og den oppgitte effekten på 3,3kW er inn på batteriet, ikke inn til laderen. Trilling-laderen er så vidt jeg vet på 3,0kW (13A) og at den da trekker 3,25kW fra nettet virker meget sannsynlig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Når jeg googler "imiev on-board charger" får jeg flere treff der det hevdes at den er 3,3 kW.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 17. november 2012, klokken 18:44
Når jeg googler "imiev on-board charger" får jeg flere treff der det hevdes at den er 3,3 kW.

I så fall har de vel oppgitt effekten inn til laderen isteden ? Leaf har ihvertfall en lader som er oppgitt til 3,3kW og den trekker ca. 3,7kW fra nettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Mitsubishi selv sier den er 13A, så kan man jo velge om man stoler på produsenten eller noen tilfeldige google treff. ;-)

Min målte jeg til rett i overkant av 13A med den mye omtalte Clas Ohlson måleren. Leafen trekker eksakt 16A med samme "kladd".

MortenH

#42
Er det noen som har erfaring med Opels vegglader til bruk på trillingene?

Jeg vet at forskjellige ladeløsninger ble diskutert i mai, i denne tråden:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5312.30.html

men det var ingen konklusive innlegg. Derfor melder jeg inn spørsmålet til dere som følger denne tråden.

Til informasjon er det altså snakk om en fastmontert 16 A lader. Den koster 4730 kroner inkl. mva. Leveringstiden er 14 dager hos forhandleren i Stavanger. For øvrig har Opel informert meg på e-post at laderen er til el-nett av typen TT og TN.
Fra Wikipedia: IT-nett er det vanligste nettet i Norge, unntatt på Sørvestlandet hvor TN-nett er vanlig. TN-nett benyttes nå også i Norge i nær alle nye utbygginger i nye områder. TT-nett finnes i Agderfylkene og noen andre steder langs vestkysten av landet. Karmøy, Bokn, Tysvær, Sveio, Vindafjord og Bergen har en del TT-nett

De mer teknisk interesserte kan finne mer her:
[PDF] :  http://www.ifz-berlin.de/ins_pdf/22860932.pdf
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Elmo

Sitat fra: MortenH på lørdag 17. november 2012, klokken 23:00
Er det noen som har erfaring med Opels vegglader til bruk på trillingene?
....
Til informasjon er det altså snakk om en fastmontert 16 A lader.
....
For øvrig har Opel informert meg på e-post at laderen er til el-nett av typen TT og TN. Det vil si at de som har TP elnett (hovedsakelig på Sørlandet) ikke kan bruke den.

Jeg vet ingenting om denne. Men jeg vet at Sørensen og Bulken på Billingstad måtte kjøpe ledning med kladd til demo-Ampera,n sin av Citroën ved siden av, fordi ledningen som fulgte med ikke vill funke i kontaktene i butikken deres.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

MortenH

Oppdaterte innlegget mitt over, fordi det inneholdt feil info om el-nett. Det er nok IT-nett i Billingstad. Jeg har sendt en e-post til kraftselskapet Lyse, for å ta rede på om jeg har TN-nett her på Bryne. :)
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA