Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Speedometer, tripteller og kilometerteller sluttet å virke

Startet av buestad, fredag 17. august 2012, klokken 10:49

« forrige - neste »

tomrh

#15
Ja, det er slik jeg også har tenkt det. Blir mindre kabelslitasje og mindre jobb med å rulle sammen kabel hele tiden. Pluss at man er mye mindre sårbar om noe skulle skje med kabelen (feil, tyveri etc), ikke alltid så lett å få en ny på dagen, og bilen trenger man jo! Hadde det også i tankene da jeg bestilte. For til tross for svenskerabatt er det unektelig en stiv pris for en kabel!

Det utrolige er jo at Peugeot i Sverige skulle ha over 11000 SEK for nøyaktig den samme kladden.  :o
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Bjornt

 Kom over denne på forumet her ett sted, ser da virkelig fin ut  http://www.charge-amps.com/um-evse  Eneste jeg kan se som er litt dumt er at den ikke kan låses fast til bilen. Svarte meg kjapt og vennlig når jeg spurte om det. De jobber vistnok med en rimlig type hjemmelader også sa de. Ikke noe kladd er jo gull. Tror jeg kjøper.
Peugeot Ion 2012. Og en 407 HDI Oljebrenner

cra

#17
Kronekursen er jo gunstig, så det blir gjerne rimeligere å kjøpe den svensk, selv med 25% på toppen av den prisen? Trur jeg kunne tenke meg en slik en i bilen jeg også, og så montere 10A standard-kabelen med kladd permanent i garasjen.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: Bjornt på tirsdag 28. august 2012, klokken 12:24
Kom over denne på forumet her ett sted.
Minner om forumets søkefunksjon på toppen av siden. Et søk på
charge-amps ville straks brakt deg hit: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5271.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

tomrh

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 07. august 2012, klokken 11:07
Vil ha en 16A kabel i tillegg selv om den bare lader med litt over 13A. For på lengre turer med bare vanlige ladepunkt, er det greit å få nesten 3 ladestreker pr. time pause istedet for bare 2. Har nylig bestilt 16A kabelen fra Sverige, billigere der.

Jeg merker at jeg får noe mer enn 3 streker pr. time. Faktisk får jeg 6 streker på 7 kvarter, så 16A-kladden lader litt raskere enn jeg forventet på forhånd. Er fornøyd med investeringen. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#20
På jobben er jeg ikke sikker hvor mange ampere kursen i parkeringskjelleren kan levere, men det har alltid gått bra med 10A-kladden. I dag på kveldstid hadde jeg bare 16A-kladden med meg men gjorde et forsøk siden jeg måtte ha litt ekstra. Den ladet tilsynelatende fint og ingenting ble varmt. Men i løpet av en time hadde jeg fått bare en eneste ekstra strek (pleier å få tre!). Sjekket jevnlig om alt var i orden, og den oransje lampa lyste hele tiden. Så det er tydelig at strømstyrken har vært mye svakere.

Jeg antar at kursen ikke klarer å levere nok strøm og at kladden derfor innstiller seg på en lavere strømstyrke? ???

Søkte litt i tidligere tråder, og fant en der det hevdes at sikringen skulle ha røket: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3690.msg31728.html#msg31728
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#21
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 07. september 2012, klokken 21:18
Jeg antar at kursen ikke klarer å levere nok strøm og at kladden derfor innstiller seg på en lavere strømstyrke? ???

Søkte litt i tidligere tråder, og fant en der det hevdes at sikringen skulle ha røket: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3690.msg31728.html#msg31728

kladden har ingen slik mulighet til å vite hva slags sikrnger som står i kursen, og kan ikke tilpasse seg sikringer eller kabeltversnitt automatisk.

Uten at jeg kjenner systemet med sikringer dere har på jobben, så finnes det kanskje en muligheter for at denne er en av fler kurser ut fra et  trefase skap og at en av tre forandkoblede sikringer har gått (en hovedsikring).  I slike tilfelle vil noen kurser ut fra denne tavlen få full spenning (,en av tre), og de øvrige vil dele 230V.

Spenningen vil dele seg i omvent forhold til belastningen slik at de kursene som hører til den fasen som tillsammen er lavest belasted vil få høyest spenning. Det er derfor ikke mulig uten ved måling å si hva spenningen kan ha vært.
Laderen vil ganske sikkert fortsette å lade selv om spenningen synker ganske mye, men effekten blir selvfølgelig tilsvarende lavere.

Jeg kan selvfølgelig ikke si sikkert om det var slik, men det er en nærliggende mulighet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kryten

Sitat fra: Griffel på fredag 07. september 2012, klokken 23:44
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 07. september 2012, klokken 21:18
Jeg antar at kursen ikke klarer å levere nok strøm og at kladden derfor innstiller seg på en lavere strømstyrke? ???

Søkte litt i tidligere tråder, og fant en der det hevdes at sikringen skulle ha røket: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3690.msg31728.html#msg31728

kladden har ingen slik mulighet til å vite hva slags sikrnger som står i kursen, og kan ikke tilpasse seg sikringer eller kabeltversnitt automatisk.

Uten at jeg kjenner systemet med sikringer dere har på jobben, så finnes det kanskje en muligheter for at denne er en av fler kurser ut fra et  trefase skap og at en av tre forandkoblede sikringer har gått (en hovedsikring).  I slike tilfelle vil noen kurser ut fra denne tavlen få full spenning (,en av tre), og de øvrige vil dele 230V.

Spenningen vil dele seg i omvent forhold til belastningen slik at de kursene som hører til den fasen som tillsammen er lavest belasted vil få høyest spenning. Det er derfor ikke mulig uten ved måling å si hva spenningen kan ha vært.
Laderen vil ganske sikkert fortsette å lade selv om spenningen synker ganske mye, men effekten blir selvfølgelig tilsvarende lavere.

Jeg kan selvfølgelig ikke si sikkert om det var slik, men det er en nærliggende mulighet.
Som elektrikker må jeg korrigere litt.

Det er tre faser inn. Er det et 400V system vil hver av de tre fasene sammen med en nøytralleder danne 240V til vanlig forbruk. De tre fasene er fordelt slik at belastning blir tilnærmet lik på alle fasene inn på hovedsikringen. Tre kurser må til for å trekke på alle fasene i hovedsikringen.

Prinsippet er det samme for 230V inntak med trefas men her er fasene koblet sammen på følgene måte. L1 - L2, L2 - L3, L1 - L3, dersom L3 skulle dette ut vil kurser som er tilkoblet få ~halv spenning (målt ca 180 V) det vil ikke være mulig å trekke strøm fra disse kursene så da går det ikke å lade
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

tomrh

Kryten, orangelyset på kladden ville slukket om det ikke var noen ladestrøm der.
Skal legge et måleinstrument i bilen slik at jeg kan måle spenning og strøm neste gang noe slikt skjer.

Men er det noen her på forumet som faktisk har fått sikringen til å ryke mens man ladet trillingen sin?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

skatvalsbygg:

Jeg tror det er større sjanse for at det var bilen din som måtte "justere" hvor ladet den er (altså, at det er SOC-måleren som var/er feil).

En stikkontakt leverer 230 V spenning. Skulle denne (av en eller annen grunn) falle, så vil man raskt se at lysene i huset osv. er for svake - og det vil skje med alle lysene på den kursen, i hele bygget.

Det er to ting som begrenser hvor mye strøm (antall ampère) som en stikkontakt leverer:

1) En ledning/kobling er for tynn til å levere strømmen, og brenner av. Det kan starte en brann.

2) Sikringen går.

Siden det fremdeles var strøm på da du kom tilbake, så tipper jeg at det var bilens datamaskin som hadde litt "hikke".




Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rasmus.B

Eller at det var en dårlig kontakt en plass i kursen eller i stikkontakten, som lager ett relativt stort spenningsfall. Da du ladet med 10 A var kanskje spenningsfallet så lite at du ikke merket det, men når du da økte strømmen til 16 A ble spenningsfallet såpass stort at laderen ikke kunne lade effektivt. Uansett så er det ikke særlig bra, og at det sansynligvis har blitt ganske varmt en eller annen plass på den kursen.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Rio

Hei Rasmus B,

Men hvis spenningsfallet hadde vært stort nok til å ha innflytelse (f. eks. fra 230 V til 200 V) så ville tapet på 30 V og med 16 A gjennom føre til 30 x 16 = 480 Watt - hvilket vil si at det er så mye varme at det hadde tatt fyr/brent.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Sitat fra: Rio på lørdag 08. september 2012, klokken 10:33
Siden det fremdeles var strøm på da du kom tilbake, så tipper jeg at det var bilens datamaskin som hadde litt "hikke".

Har en gang tidligere opplevd å komme ned i parkeringskjelleren ved endt arbeidstid og opplevd at oransjelampa hadde slukket mens bilen bare var 2/3 oppladet. Da brukte jeg 10A-kladden. Så ja, Rasmus B, det kan hende at strømmen ikke er helt stabil der nede.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rasmus.B

Sitat fra: Rio på lørdag 08. september 2012, klokken 11:07
Hei Rasmus B,

Men hvis spenningsfallet hadde vært stort nok til å ha innflytelse (f. eks. fra 230 V til 200 V) så ville tapet på 30 V og med 16 A gjennom føre til 30 x 16 = 480 Watt - hvilket vil si at det er så mye varme at det hadde tatt fyr/brent.
Det er nok mulig, men ved 200V vil nok ikke laderen trekke 16A, men kanskje bare 13A, og mest sansynlig vil strøm og spenning occilere. Det vil etterhvert bli stor varmgang.
Det er jo dette som er det store ankepunktet ved lading av bilene våre, spesielt ved store og langvarige belastninger. Man må være rimelig sikker på at El anlegget tåler belastningen. Man må derfor være litt kritiske, og sjekke jevnlig for varmgang i stikkontakter, koblingsbokser og sikringskap.
Lader man ved 16A er det normalt at en 2,5 mm kabel blir lunken, men det skal aldri bli varmt.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Griffel

#29
Sitat fra: Kryten på lørdag 08. september 2012, klokken 07:01
Som elektrikker må jeg korrigere litt.

Det er tre faser inn. Er det et 400V system vil hver av de tre fasene sammen med en nøytralleder danne 240V til vanlig forbruk. De tre fasene er fordelt slik at belastning blir tilnærmet lik på alle fasene inn på hovedsikringen. Tre kurser må til for å trekke på alle fasene i hovedsikringen.
Enig, jeg burde ha skrevet at dersom bygget har et 400V system (TN) kan en se bort fra den feilmuligheten jeg beskrev.

Sitat fra: Kryten på lørdag 08. september 2012, klokken 07:01
Prinsippet er det samme for 230V inntak med trefas men her er fasene koblet sammen på følgene måte. L1 - L2, L2 - L3, L1 - L3, dersom L3 skulle dette ut vil kurser som er tilkoblet få ~halv spenning (målt ca 180 V) det vil ikke være mulig å trekke strøm fra disse kursene så da går det ikke å lade
Her må jeg få korrigere litt.
I tilfelle som beskrevet over: hovedsikring L3 ute  vil kurser koblet L1 og L2 ha normal spenning, og f.eks lys som er koblet til disse vil virke som normalt. Tenk deg som et eksempel at det kun står på en 500W varmeovn på kurser L1 L3 og en 1000W varmeovn på L2 L3. Da vil spenningen fordele seg 1/3 L2-L3 og 2/3 L1-L3. 1000W ovnen vil da varme med 333W (1/3) og 500W ovnen også 333W (2/3). Er normalspenningen 240V vil L1 L3 ha 160V mens L2-L3 80V.  Det vil trekkes strøm men lastene kommer i serie.

Er belastningen jevnt fordelt blir det 1/2 spenning 120V på hver. En likeretter styrt fra en kladd som får 1/2 spenning vil fortsette å trekke den strømmen den er stilt inn på fra nettet, men leverer tilsvarende lavere strøm til batteriet (1/2 effekt).

En annen mulighet er jo selvfølgelig at strømmen har vært borte en stund.


Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 08. september 2012, klokken 12:19
Det er nok mulig, men ved 200V vil nok ikke laderen trekke 16A, men kanskje bare 13A, og mest sansynlig vil strøm og spenning occilere. Det vil etterhvert bli stor varmgang.
Dette er universalladere som tåler store spenningsvariasjoner. Når lader får beskjed fra kladd om at den kan trekke 16A gjør den nok det langt ned i spenning, men det den leverer av effekt til batteriet reduseres da proposjonalt med spenningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA