Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Speedometer, tripteller og kilometerteller sluttet å virke

Startet av buestad, fredag 17. august 2012, klokken 10:49

« forrige - neste »

buestad

Er det noen som har tips om hvordan man kan bygge om ladekladden på i-miev til å lade på 16A. Jeg vet lite om hvordan denne kladden virker. Har hørt at at andre "kladder" kan kjøre både 10 og 16A med et brytervalg.
i-MiEV 2012

Rio

Hei

Kladden forteller laderen hvor mye strøm det er trygt å trekke. F. eks. 10 A eller 16 A.

Laderen trekker så mye den trenger/kan, men begrenset av hva kladden begrenser den til.

Selve laderen på iMiev er begrenset til 13 A, så selv om du har en 16 A kladd, vil den fremdeles kun kunne trekke 13 A.

Kladden er forseglet, og vanntett, så det er ikke smart å åpne den. Da er det bedre å forsøke å kjøpe en 16 A kladd, eller 16 A ladeboks hjemme. (iMiev vil fremdeles kun trekke 13 A.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ladefabrikken

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Kito76

Bør man kjøpe en overspenningvern eller jordfeilbryter til utekontakten hjemme?

Elmo

#4
Tilsvarende kan også kjøpes i Norge  http://elbilshop.no/parts_new.html

I Nissan Leaf avdelingen på forumet kan du lese utrolig mye om dette.     Feks. her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3939.0.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

buestad

Men da er det max 13A uansett om jeg hadde hatt en 20A lader?
Leste at 2011 modell i-miev lades full på 6 timer, mens 2012 med 10A lader på 9 timer.
i-MiEV 2012

Rio

Sitat fra: buestad på søndag 29. juli 2012, klokken 22:50
Men da er det max 13A uansett om jeg hadde hatt en 20A lader?
Leste at 2011 modell i-miev lades full på 6 timer, mens 2012 med 10A lader på 9 timer.

Hei,

Laderen (altså, den som er innebygget i bilen din) er på maks 13 A. Dvs. den kan ikke trekke mer enn det (men den kan trekke mindre).

Hvis du bruker en 10 A "ladekladd" så får laderen beskjed om ikke å trekke mer enn 10 A.

HVis du bruker en 16 A "veggkladd" så får laderen din beskjed om ikke å trekke mer enn 16 A, men den kan uansett ikke trekke mer enn 13 A. (Laderen innebygget i Nissan Leaf kan trekke 16 A.)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

buestad

Da gir jeg beng... Som regel så lader jeg vel på natta og den er oftest lenger enn 9 timer og batteriet er skjelden tomt...
i-MiEV 2012

tomrh

Sitat fra: buestad på søndag 29. juli 2012, klokken 23:20
Da gir jeg beng... Som regel så lader jeg vel på natta og den er oftest lenger enn 9 timer og batteriet er skjelden tomt...

Vil ha en 16A kabel i tillegg selv om den bare lader med litt over 13A. For på lengre turer med bare vanlige ladepunkt, er det greit å få nesten 3 ladestreker pr. time pause istedet for bare 2. Har nylig bestilt 16A kabelen fra Sverige, billigere der.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

buestad

i-MiEV 2012

tomrh

De skal ha 6244 SEK hos Andersson Bil i Östersund.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Hentet kabelen i Östersund i dag. Den er utstyrt med 3-pins blå 16A svensk standardstøpsel (som mange svenske campingplasser har), så jeg måtte kjøpe et adapter også. Passet på at adapterkabelen har 2,5 kvadratmillimeter ledersnittflate så den tåler strømstyrken, for plutselig fikk jeg håp om at denne svenske versjonen faktisk leverer 16A og ikke 13,4. Det hadde jo vært helt supert! Må bare skaffe en strømmåler og sjekke, de har hos Clas Ohlsson vet jeg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rasmus.B

Den kan nok levere 16A, men ikke til bilen din hvis det er en av trillingene du har. Den laderen trekker ikke mer en 13A. Men det er jo 30% hurtigere en 10A lading.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

tomrh

#13
OK, her er "fasiten". Ihvertfall for mine ladekladder (ja jeg har en trilling :) ).

10A-kladden trekker 9,1A
16A-kladden trekker 13,7A

Brukte en måler fra Clas Ohlsson.

I mitt tilfelle får jeg 50% større strømstyrke, og ladetiden med 16A-kladden blir dermed to tredjedeler av den med 10A-kladden. Det er jeg godt fornøyd med!  ;D

(I den aktuelle målesituasjonen trakk 10A-kladden ca. 2030W mens 16A-kladden trakk ca. 3060W)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rasmus.B

Supert. Nå får du redusert ladetiden betraktlig.
Jeg har også kjøpt en 16A Mitsubishi ladekabel som blir mest brukt ute. Hjemme bruker jeg 10A kabelen. Den henger mer eller mindre fastmontert på garasjeveggen.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA