Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Autowinder på fredag 03. september 2021, klokken 08:50
Godt sammendrag Handyman. Jeg velger å vente på Berlin, ikke for noe annet enn nye fargevalg. Når det gjelder fjæring, kan det være samme fjærspenst som i TM3 (men sikkert lengre) men hardere støtdempere som gir dette resultatet du beskriver?
Jeg har tenkt i samme retning, og de virker absolutt som at det er lengre fjæringsvei.
Sitat fra: Autowinder på fredag 03. september 2021, klokken 08:50
Og ventilasjon og varme, det ble vel knapper på skjerm på TM3 etter hvert for å overstyre passasjer og bakseter som er tomme, er de borte?
La aldri merke til at luften på passasjersiden slo seg av i min TM3, men hørte om det i nyere biler.
I baksetene slo luften seg av når det ikke satt noen der, men når luften var på, var den glovarm på vinteren.
Resultatet på lange turer ble manuell av/på, eller delvis å dekke til ventilene. Luften til bena var også alt for varm, og jeg målte rundt 50 grader på gummimattene. Løsningen bvarle manuell styring der også på langtur. For dårlig!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: alfaalfa på fredag 03. september 2021, klokken 09:32
Sitat fra: Handyman på fredag 03. september 2021, klokken 09:27
...

Handyman, er det dette trekket du har?
https://www.bilkomponenter.no/products/uttrekbart-bagasjeromstrekk-tesla-model-y
Stemmer. Det ser ut til å være et Evanex-produkt:
https://evannex.com/collections/interior-accessories-for-tesla-model-y/products/retractable-cargo-cover-for-tesla-model-y
Jeg har sett noen andre utgaver, men synes "brakettene" på dette ser mer originalt ut. De har struktur i overflaten og stangen skraper ikke i sidene når man trekker ut/inn.

Jeronan

Sitat fra: Handyman på fredag 03. september 2021, klokken 12:20
Sitat fra: alfaalfa på fredag 03. september 2021, klokken 09:32
Sitat fra: Handyman på fredag 03. september 2021, klokken 09:27
...

Handyman, er det dette trekket du har?
https://www.bilkomponenter.no/products/uttrekbart-bagasjeromstrekk-tesla-model-y
Stemmer. Det ser ut til å være et Evanex-produkt:
https://evannex.com/collections/interior-accessories-for-tesla-model-y/products/retractable-cargo-cover-for-tesla-model-y
Jeg har sett noen andre utgaver, men synes "brakettene" på dette ser mer originalt ut. De har struktur i overflaten og stangen skraper ikke i sidene når man trekker ut/inn.

Does it help with road noise reduction from the back? This rollout "hattehylle"?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Elgaaen

Bestilte TMY i dag, henter Mandag.. Gleder meg!

drian

Sitat fra: Elgaaen på fredag 03. september 2021, klokken 12:53

Oi, det var kjapt! Hvor henter du? Og hvilken kombo? Farge/interiør/felg?
Tesla Model Y - Bestilt

Elgaaen

Lillestrøm.. Ringte inn til Skøyen for å spørre om levering på en M3SR+ vi venter på..

Bestemte da at vi skulle bestille en Y også og fikk egentlig beskjed om at 20" ikke kunne leveres før Desember nå, men plutselig dukket det opp en bil som sto på Lillestrøm. Fikk beskjed om henting mens jeg snakket med selger i telefon.. Bestilt sort/sort/20"

Handyman

Sitat fra: Elgaaen på fredag 03. september 2021, klokken 12:53
Du får komme tilbake å skrive om dine erfaringer da.

Handyman

Sitat fra: Jeronan på fredag 03. september 2021, klokken 12:45
Does it help with road noise reduction from the back? This rollout "hattehylle"?
Har testet det for lite til å kunne si noe. Det betyr nok ikke særlig mye, men nå skal jeg ut en lengre tur med en del bagasje. Det blir spennende.

geear

Sitat fra: Elgaaen på fredag 03. september 2021, klokken 13:43
Lillestrøm.. Ringte inn til Skøyen for å spørre om levering på en M3SR+ vi venter på..

Bestemte da at vi skulle bestille en Y også og fikk egentlig beskjed om at 20" ikke kunne leveres før Desember nå, men plutselig dukket det opp en bil som sto på Lillestrøm. Fikk beskjed om henting mens jeg snakket med selger i telefon.. Bestilt sort/sort/20"
Samme bil jeg bestilte for 2,5 år siden altså, og fortsatt ikke har fått, og du får den på tre dager. Tesla i et nøtteskall...  ::)

skrepak

Sitat fra: spirrevipp på lørdag 28. august 2021, klokken 09:10
Konfigurerbart intervall eller økning til 5 blink hadde vært nice i en software oppdatering.

Savner forøvrig soft-close på dørene som jeg var vant til fra Model X, men det går seg vel også til.

Ellers så er helhetsinntrykket fremdeles topp, mye bil for pengene sammenlignet med ny Model X.  :laugh:

Hei.

Kjører X siden 2017 og er veldig fornøyd. Men tiden går og jeg er veldig på tanken for å bytte til Y. Kan du si noe mer av opplevelser etter at du har gått over til Y? Interessert i alt! :) Lest gjennom hele tråden her men det er veldig få som har gått fra X. Så setter stor pris på det!!
Takk :)

spirrevipp

Sitat fra: skrepak på fredag 03. september 2021, klokken 17:00
Kjører X siden 2017 og er veldig fornøyd. Men tiden går og jeg er veldig på tanken for å bytte til Y. Kan du si noe mer av opplevelser etter at du har gått over til Y? Interessert i alt! :) Lest gjennom hele tråden her men det er veldig få som har gått fra X. Så setter stor pris på det!!

Hm, ikke så fryktelig mye å legge til egentlig. Generelt så er jeg veldig fornøyd, det viktigste er kanskje at jeg ikke føler det er en veldig "nedgradering" fra Model X. Soft-close savner jeg riktignok. Føler ikke bilen er noe særlig mindre når jeg sitter inni, men merker godt at bilen er smalere når man skal finne parkeringsplass (større sjanse for at bilen får grei plass selv om "naboene" har parkert litt klønete).

Lydanlegget er bra, rattvarme er på plass, at all info er på midtskjermen tok to knips å bli vant til. Blinklysene tok en ekstra dag å bli dus med, men helt greit nå. Har ikke reagert negativt på støynivå. Senterkonsoll med trådløs lading er bra. Bra med oppbevaringsplass, men bør nok kjøpe et oppbevaringsbrett for å få utnyttet plassen på en god måte.

Bagasjerom er stort og praktisk. Noen gode festepunkter for sikring av last hadde selvfølgelig vært en forbedring. Dashcam m/ viewer er ny for meg, virker ok. Har ikke testet sentry enda.

Siden jeg kommer fra X75 så er selvfølgelig mer rekkevidde stas, selv om jeg ikke har vært på noen langtur enda.

Det eneste ankepunktet mot bilen er hvis man ser at nyttelasten er for lav, for meg er det ikke noe problem siden vi nesten alltid bare er to i bilen. For meg virker Model Y midt i blinken.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

DagfinnN

Litt off topic, men måtte klippe denne fra FB gruppe:
Skrevet av Espen Limstrand

En god venn som nå har drevet Profesjonell Bilpleie i 32 år ringte meg helt igår kveld. Han har en egen passion for finish og har hatt liten «passion» for Tesla sin. Han har reagert på at mange eiere har klaga på panelgaps og at lakken har vært "dårlig". Sitat: "Lakken på Tesla er ikke på noen måte dårligere enn alle andre bilmerker generelt!". Det at Tesla Model 3 har fått mye "pes" skyldes i all hovedsak at karosseriets/kanalenes/ bakdørenes fyske form, gjør at disse naturlig er utsatt for sltasje! Biler som er blitt opplakkert på nevnte områder blir like fort slitt som original lakk!
Tesla Model Y: Han har nå tre biler inne til behandling, og har  gjennomgått alle, og kunne ikke finne antydning til panelgaps. Bakluka er ombygget til et helt nytt system som justerer den perfekt. Kanaler og hjulbuer er nå av sort plast, så her er det slutt på slitasje på lakk!!! Dørenes bakkant er perfekt justert litt utenfor bakenforliggende dører/ bakskjerm, slik at slitasje på disse områdene er eliminert. Det var noe rart med lakken så han målte. Den var hele 160 mY på panser, og andre utsatte deler. Han var sikker på at det var feil  og målte de 3 andre. Alle var 160 mY. Han har aldri før målt i nærheten av sånne tall, og ble satt ut! 
Han måtte ringe meg først. «Espen, spre nå dette, og få folk til å forstå at Tesla er fullt på høyde med, og tildels bedre enn generell bilpark i dag».
Kult tenker jeg. Det er Tydelig at Tesla har lært av tilbakemeldingene. Dette vil ytterligere øke kundetilfredsheten hos Tesla
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

lars667

Kult. Det er ikke tvil om at Tesla står bak produktene sine 100%, selv om det alltid vil finnes noen enkelthistorier. Tok min TM3 des 2020 som har gått 15000km, mye småkjøring på grusveier, til en lakkfyr på det lokale verkstedet. Han syntes slitasjen ikke var verre, kanskje bedre, enn mange biler som har gått på tilsvarende steder, tilsvarende distanse. Det var noe der karosseriet går ut mot hjulbuen bak (om en så etter), men slik er det nok på alle biler som er så breie bak. Da er det ekstra betryggende når en ser at Tesla tar grep og legger folie på utsatte steder. Kudos! For 3-erns del kunne de godt lagt på noe tjukkere på kanalene, men Y ser ut til å være bedre rusta for grusveier.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

skrepak

Sitat fra: spirrevipp på fredag 03. september 2021, klokken 22:31
Sitat fra: skrepak på fredag 03. september 2021, klokken 17:00

Hm, ikke så fryktelig mye å legge til egentlig...

Hei og takk for en oversiktlig og detaljert beskrivelse! Det var det jeg var ute etter!
Vi har 2 barn på 7 og 2 så håper vi klarer oss med både plass og den veldig omdiskutert nyttelasten! :)
Jeg har lagt bestilling men fortsatt litt spent på hvordan det skal gå med salget av X. Hvordan gikk det med salget hos deg om du har solgt?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA