Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model Y!

Startet av E-golf-2014, tirsdag 24. august 2021, klokken 10:12

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: andy99 på fredag 27. august 2021, klokken 08:46
Det med støy fra varmepumpe er relativt. Den støyer ikke voldsomt i fart, men du hører en grei summing ved sakte fart og når en står stille. Samt at den guffer på ved superlading. Mitt poeng er den høres mer enn i feks kona innvendig. Det var mer som en observasjon en klaging. Må jo trå varsomt her  ;)

With Supercharging that is completely normal though. You should hear Model S/X at Superchargers (incl. our own) on a hot Summer day. That is some real assault on your ear drums.  :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Electric cars in Norway

Sitat
Det med støy fra varmepumpe er relativt. Den støyer ikke voldsomt i fart, men du hører en grei summing ved sakte fart og når en står stille. Samt at den guffer på ved superlading. Mitt poeng er den høres mer enn i feks kona innvendig. Det var mer som en observasjon en klaging. Må jo trå varsomt her  ;)

:+1: takk for info.

DagfinnN

Sitat fra: spirrevipp på fredag 27. august 2021, klokken 08:51
Komfortblink er som en ann sa tidligere ofte litt i korteste laget. At den er like "dårlig" på Model 3 hjelper ikke stort.

Nuvel, skal vel bli vant til at den ikke bryter like naturlig som på alle andre biler jeg har kjørt de siste 25+ årene.  :laugh:
Enig, bryter etter 3 blink på begge mine Teslaer. 5 blink hadde vært bedre. Vet ikke hva som er vanlig rundt omkring?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

DagfinnN

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. august 2021, klokken 08:34
Irriterende at en ikke kan kjøpe bilen uten varmepumpe. Burde vært en måte å skru den av midlertidig når en ikke gidder høre på den.
Vet du om den bråker mer eller mindre i forhold til TM3? Synes ikke den bråker så veldig i TM3, men dette er jo veldig individuelt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på fredag 27. august 2021, klokken 10:44
Enig, bryter etter 3 blink på begge mine Teslaer. 5 blink hadde vært bedre. Vet ikke hva som er vanlig rundt omkring?
3 blink har vært vanlig på alle mine biler. På noen har man vel kunnet velge 3 eller 5.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. august 2021, klokken 11:25
Sitat fra: DagfinnN på fredag 27. august 2021, klokken 10:44
3 blink har vært vanlig på alle mine biler. På noen har man vel kunnet velge 3 eller 5.

3 er vanlig ja. Noen biler er så smarte at de endrer til 5 blink om man kjører med henger. 3 blink holder for å blinke seg ut av rundkjøring, men ikke til noe annet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Thob

Tilbake til trådens tema;
Hentet min nå. Hvit hvit med 20toms. Kun kjørt en mil hjem, men merker at den er bedre støyisolert enn min 2019 model 3. er fortsatt litt dekkstøy men likevel mindre. Mere komfortabel å kjøre, takler ujevnheter bedre. Altså da også litt mindre sportslig kjørefølelse, men ikke slapp av den grunn. Syns det var enda dårligere sikt i midtspeil enn i model 3. ellers er fit and finish flere hakk opp enn min model 3. virker bedre sammenskrudd rett og slett.

Jeronan

Curious to tire noise experience from those who pick up a Model Y with default 19inch?

Since they come with Hankook tires and not Michelin like 20inch config.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Thob på fredag 27. august 2021, klokken 11:48
Hentet min nå. Hvit hvit med 20toms. Kun kjørt en mil hjem, men merker at den er bedre støyisolert enn min 2019 model 3. er fortsatt litt dekkstøy men likevel mindre. Mere komfortabel å kjøre, takler ujevnheter bedre. Altså da også litt mindre sportslig kjørefølelse, men ikke slapp av den grunn. Syns det var enda dårligere sikt i midtspeil enn i model 3. ellers er fit and finish flere hakk opp enn min model 3. virker bedre sammenskrudd rett og slett.
Hva slags hjul hadde du på TM3?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

benjamsk

Sitat fra: Jeronan på fredag 27. august 2021, klokken 11:50
Curious to tire noise experience from those who pick up a Model Y with default 19inch?

This is me (19 inch hankook).

Tire noise for me is extremely reduced compared to my mothers TM3.

Regarding the sound discussion above, I can provide all of you with the following:
* I am extremely sensitive to noise.
* I wear a headset while coooking.
* I complain about everything (plastic bags, cutlery, shoes, doors, cubs, girlfriends, people, paper, air, whatever you name it - i complain) making TOO MUCH SOUND.
* My father told me that I would only listen to Sølvguttene in the car when I was a kid, everything else was too noisy. I also hated when someone did not properly turn off the TV (they only click the remote off - not the big button on the only Grundig TV we hade to cut power completely) as there was some static electricity-like sound from the TV that "only I" could hear.

Now: I AM SO RELIEVED ABOUT THE MODEL Y.
* Much more silent than the M3s, and MSs I have driven (have not driven X).
* No rattling other that loose bottles or stuff I am responsible for myself
* Can easily talk on the phone on highways.

But oh damn I hate the sound when going in reverse.

The air pump is also easy to hear, but that is only from time to time. Not at all a problem on highways, or with music

Let me just summarize:
I am more sound sensitive than you. I love the Model Y. Also more than you. <3

Jeronan

Sitat fra: benjamsk på fredag 27. august 2021, klokken 12:08

Regarding the sound discussion above, I can provide all of you with the following:
* I complain about everything (plastic bags, cutlery, shoes, doors, cubs, girlfriends, people, paper, air, whatever you name it - i complain) making TOO MUCH SOUND.
* My father told me that I would only listen to Sølvguttene in the car when I was a kid, everything else was too noisy. I also hated when someone did not properly turn off the TV (they only click the remote off - not the big button on the only Grundig TV we hade to cut power completely) as there was some static electricity-like sound from the TV that "only I" could hear.

The air pump is also easy to hear, but that is only from time to time. Not at all a problem on highways, or with music

Let me just summarize:

Ha ha!  :+1:

Well if it's even better than our current late 2017 Model S75D, which I think is pretty good already noise isolation wise. Then that is definitely good to hear.  :)

( PS. Our BMW i3 is really disappointing in that regard, much worse isolation. )
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på fredag 27. august 2021, klokken 11:34
3 blink holder for å blinke seg ut av rundkjøring, men ikke til noe annet.
Holder da til feltskifte ved avkjøring fra motorvei og. Og normalt feltskifte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på fredag 27. august 2021, klokken 12:37
Sitat fra: Rosstopher på fredag 27. august 2021, klokken 11:34
3 blink holder for å blinke seg ut av rundkjøring, men ikke til noe annet.
Holder da til feltskifte ved avkjøring fra motorvei og. Og normalt feltskifte.

Mulig du har lært noe annet enn meg, men jeg har i hvertfall lært at man skal blinke før man svinger eller bytter fil for å gi tegn til andre trafikanter om hva du planlegger, og at man skal fortsette å blinke mens man svinger eller bytter fil så andre skjønner hva du holder på med. Derfor er 3 blink altfor lite i de situasjonene du beskriver.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Thob

Sitat fra: Handyman på fredag 27. august 2021, klokken 11:52
Sitat fra: Thob på fredag 27. august 2021, klokken 11:48
Hva slags hjul hadde du på TM3?

18 toms

jorgenask

Sitat fra: benjamsk på fredag 27. august 2021, klokken 12:08

Let me just summarize:

About the reverse noise, is it from the outside speaker? You could disconnect it  :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA