Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøbbel med salget. PSA legger ned produksjonen av "trillingene"

Startet av Go-carter, torsdag 16. august 2012, klokken 14:47

« forrige - neste »

Go-carter

Hei,

Sitter å skisserer/tenker på et prosjekt nå, som innebærer to 7kw navmotorer. Når de er "avslått", er det mye rullemotstand i de da? Eller er det tilnærmet ingenting.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

PerBear

På elsykkel med direktedrevet motor brukes i dag børsteløs navmotor med permanentmagnet (PM) ytterrotor hvor magnetene er limt fast til innsiden av navet. Her er motoren alltid i inngrep og når motoren er av bremser den en god del, mer enn f.eks. en gammeldags sykkeldynamo.

Dersom en hadde laget motoren med rotor uten permanentmagneter, dvs asynkromotor, synkronmotor, svitsjet reluktans, e.l., vil motoren kunne rotere fritt. Dessverre krever slike motorer mer komplisert elektronikk og har litt lavere virkningrad enn PM motorer. PM motorer har dessuten lite tap i rotor slik at på små motorer med høy effekt er kjøling mye enklere å få til. Derved er en PM motor som regel lettere og mindre enn annen type motor med tilsvarende ytelse.

På de fleste elsykler som selges i her i Norge med navmotor brukes ikke direktedrevet navmotor. For å få ned vekt kjøres motor med mye høyere turtall enn hjulet. For å få til det brukes reduksjonsgir, og da som regel et planetgir som gir høy virkningsgrad. Utveksling er typisk mellom 5:1 og 15:1.  Med den utvekslingen blir motoren tung å dra rundt av syklisten så slike navmotorer er alltid utstyrt med frihjul.

Ulempen med frihjul er at en ikke lenger kan bremse regenerativt. På vanlige elsykler er hastighet og vekt så lav at det ikke regnes som en særlig ulempe.

På raskere og tyngre elsykler som velombiler er regenerativ lading viktig så der er bruk av navmotor med frihjul en større ulempe. På en velomobiltur på 230 km i veldig kupert terreng ga regenerering 48% lenger rekkevidde på batteriet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2706.msg21891.html#msg21891

På elbiler i kupert terreng er regenerering også kjempenyttig så fremt drivverket/batteriene klarer å håndtere energimengden.

Jeg kommer på kun et unntak hvor regenerering er problematisk:
Elbiler med skivebremser som lett ruster bør ikke ha regenerative bremser!  ;D

 


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Go-carter

Takk for fyldig svar :) Det skal ikke brukes på en sykkel, men på bakakselen på en bil.

Navmotoren jeg har kikka på er denne:
http://kellycontroller.com/car-hub-motor-72v-7kw-p-711.html

Så først nå at den er børsteløs. Da burde den vel rulle fritt når alt er slått av?

Evt en liten BLDC motor, men den blir litt for komplisert å montere, i forhold til det jeg ønsker i dette prosjektet.
http://www.goldenmotor.com/frame-bldcmotor.htm
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

#3
Det er forholdsvis stor rullemotstand i navmotoren i EL-ma elsykkelen. Når jeg setter sykkelen opp-ned og dreier bakhjulet med navmotoren, så roterer hjulet bare omtrent en halv omdreining av opplagret energi.

Men det er ikke dermed sagt at alle navmotorer har så stor rullemotstand. På Think-gruppen på Yahoo ble det nylig postet om hybridisering av fossilbiler vha navmotorer på bakhjulene.
http://gas2.org/2012/07/26/students-help-develop-plug-in-hybrid-retrofit-kit/
http://mtsunews.com/wheel-hub-retrofit-update/

Det ser ut på videosnutten som om denne roterer ganske lett.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

...ja du kan jo gjette hvor jeg hentet inspirasjonen  ::)

Men okei, da ser det ut som det problemet er løst. Da skal jeg få målt opp litt om det er plass til alt, og få spart opp penger til motorene.

Holder det med en kraftig kontroller, eller må jeg bruke to?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på søndag 29. juli 2012, klokken 20:32
...ja du kan jo gjette hvor jeg hentet inspirasjonen  ::)

Men okei, da ser det ut som det problemet er løst. Da skal jeg få målt opp litt om det er plass til alt, og få spart opp penger til motorene.

Holder det med en kraftig kontroller, eller må jeg bruke to?

Hvis det er BLDC-motorer, altså synkronmotorer med permanentmagneter, må du ha to kontrollere. Det er fordi kontrolleren må vite rotorens nøyaktige posisjon, dette får den vanligvis fra tre hall-sensorer.

Dog er det ikke noe problem å styre to kontrollere fra samme throttle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Go-carter

Sitat fra: jkirkebo på søndag 29. juli 2012, klokken 21:19
Sitat fra: Go-carter på søndag 29. juli 2012, klokken 20:32
...ja du kan jo gjette hvor jeg hentet inspirasjonen  ::)

Men okei, da ser det ut som det problemet er løst. Da skal jeg få målt opp litt om det er plass til alt, og få spart opp penger til motorene.

Holder det med en kraftig kontroller, eller må jeg bruke to?

Hvis det er BLDC-motorer, altså synkronmotorer med permanentmagneter, må du ha to kontrollere. Det er fordi kontrolleren må vite rotorens nøyaktige posisjon, dette får den vanligvis fra tre hall-sensorer.

Dog er det ikke noe problem å styre to kontrollere fra samme throttle.

Er BLDC motorer ja. Okei, da får en gå for to stk :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

PerBear

Sitat fra: Go-carter på søndag 29. juli 2012, klokken 21:35
Er BLDC motorer ja. Okei, da får en gå for to stk :)

BLDC = Brushless DC. BLDC har glidende overgang til PMSM som igjen står for permanentmagnet synkronmotor. Den vesentlige forskjellen er at BLDC styres med grove spenningstrinn som er godt nok for mindre krevende ting som vifter, modellfly og sykkel mens PMSM styres med fin, sinuslignende spenning og brukes f.eks. på elbiler, vaskemaskiner og CNC servoer. Ved lavt turtall ønsker du så fin rotasjon som mulig, og med jevnt moment 360 grader rundt.

Det er stort sett oss amatører som bruker BLDC til høye effekter. For proffe løsninger foretrekkes PMSM, spesielt ved store effekter. BLDC styring gir dårligere momentkontroll, større tap og mye akustisk og elektromagnetisk støy. Dessuten kan en få PMSM motorer som gir veldig lav momentrippel, dvs at du nesten ikke kjenner at rotoren har permanentmagneter.

Den viktigste ulempen er at PMSM, ihvertfall ved lave turtall, krever en resolver for nøye kontroll av posisjonen på rotoren mens BLDC  styres enkelt som jkirkebo nevner med tre hall-sensorer, alternativt sensorløst (som på modellfly). I tillegg inneholder PMSM motorkontrolleren mer elektronikk. Tidligere var den ekstra elektronikken en stor ekstrakostnad. Nå er elektronikk så billig at PMSM kontrollere på noen få kW er nesten like billige som BLDC kontrollere.

Hvis du er seriøs om å lage elbil med to navmotorer er BLDC et fornuftig steg 1. Du kan f.eks. bruke to 2kW navmotorer som du oljekjøler og derved kan du trekke ut 8-12 kW i korte øyeblikk. Her er en god plass å begynne:
http://endless-sphere.com/forums/

Du vil sannsynligvis etter hvertbytte til PMSM motorstyring samt moment/turtall synkronisering som brukes bl.a. i båter med to motorer.

To PMSM motorer, MG1 og MG2, finnes i alle Toyota Prius. MG1 er liten og MG2 er stor. Kanskje kan du få tak i Prius bilvrak og plukke deler til navmotor? Her er mer info:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2846.0.html
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA