MTY07, spørreskjema for å finne ut hva det er

Startet av Ampéreson, mandag 23. august 2021, klokken 10:32

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: tornaldo på mandag 23. august 2021, klokken 13:12
Kan det være så enkelt at MTY03 er koden som eksisterte når folk bestilte i 2019-2020, dvs man brukte samme kode som i USA, mens MTY07 er den nye koden for Long Range i Kina? Jeg som bestilte i 2019, fikk da MTY03, siden det ikke fantes noe annet på den tiden, og som har "heftet ved meg" siden. De som bestiller nå får naturlig nok den dedikerte/korrekte koden for LG 77 kWh, som ikke fantes før.

Så MTY07 er rett og slett 77kwh LG batteri fra Kina, mens f.eks MTY09 er det nye 82kWh som leveres til Hong Kong, og ennå ikke er på båt til Europa.

God teori. Enten dette eller 82 kWh batteri tenker jeg. Heller (desverre) mest mot din teori. Men, ville det ikke egentlig være mer naturlig at de med MTY03 bare får en ny kode når rekkevidden er klar? Rart å produsere biler med to identiske option koder bare fordi kodene ikke var klare fra begynnelsen av?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

tornaldo

Hva vet man om MTY i kildekoden, FØR man får VIN? Står det verken MTY03 eller MTY07 på biler uten VIN?

Det bør vel la seg verifisere av de som enten har bestilt nå, men ikke fått VIN, eller av de som har har tidlig bestilling men bestemt seg for å vente på Berlin/7 seter.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

dainai

Sitat fra: tornaldo på mandag 23. august 2021, klokken 15:10
Hva vet man om MTY i kildekoden, FØR man får VIN? Står det verken MTY03 eller MTY07 på biler uten VIN?

Det bør vel la seg verifisere av de som enten har bestilt nå, men ikke fått VIN, eller av de som har har tidlig bestilling men bestemt seg for å vente på Berlin/7 seter.

Ganske sikker på att disse har MTY03 på de som bestilt for lenge siden, og de som bestilt/besiller nå har MTY07. Oavsett VIN.

Alle biler som specces via tesla.com nå har MTY07.

tornaldo

Hvis MTY03/07 bare knytter seg til bestillingstidspunktet, og ikke aktuell VIN man er matchet med, er det jo trolig ingen sammenheng med hva man får utlevert i praksis.

Hvis jeg bestiller nå, får MTY07 i kildekoden, kan jeg likevel bli matchet mot en "gammel" bil som står på kai i dag, sånn teoretisk sett....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

dainai

Sitat fra: tornaldo på mandag 23. august 2021, klokken 15:44
Hvis MTY03/07 bare knytter seg til bestillingstidspunktet, og ikke aktuell VIN man er matchet med, er det jo trolig ingen sammenheng med hva man får utlevert i praksis.

Hvis jeg bestiller nå, får MTY07 i kildekoden, kan jeg likevel bli matchet mot en "gammel" bil som står på kai i dag, sånn teoretisk sett....

Försåvitt enig. MEN, tesla har alltid kört uppdatering av MTYXX, MTSXX osv när de släpper major-change på sina bilar. Det finns ingen anledning till att sätta en ny serie med MTYXX om inte bilen fått nått "nytt", som tex batteri, facelift eller lignende.

andy99

Ser av bilder av utleverte biler, at noen har skvettlapper og noen har ikke. Kan det være så enkelt at det er forskjellen på kodene? En for uten og en annen for bad road package?? Hadde jo vært fint om det var så bagatellmessig...
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

dainai

Nei. Man lager ikke ett helt nytt config oppsett pga noen skvettlapper  :blank:

Jeronan

Sitat fra: andy99 på mandag 23. august 2021, klokken 16:28
Ser av bilder av utleverte biler, at noen har skvettlapper og noen har ikke.

I think we can write that off as a typical chaotic mass delivery by Tesla. They probably didn't had enough in stock.

Back in late 2017, they were out of those blue Type 2 (mennekes) cables when we picked up our Model S. So had to wait nearly a month to finally be able to pick it up at an SC.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

sveih


Olatho

Da har vi enda litt flere tall her.

Det er fortsatt kun én bil bestilt før 1. juli 2021 som har fått MTY07, og ingen av bilene bestilt etter 1. juli har MTY03
Så det er ganske klart et skille som ble gjort rundt den datoen (det ligger ikke inne bestillinger for samtlige datoer, men en bil bestilt 15. juni fikk MTY03, og en med bestillingsdato oppgitt til 1. juli fikk MTY07).  Korrelasjonen bestillngsdato - MTY virker altså ganske klar.  Så er det litt avhengig av hvor mye vi kan stole på de dataene folk har lagt inn i skjemaet, selvsagt.

Når det gjelder VIN-nummer er det litt mer tilfeldig,  Det finnes en del lave VIN-nummer med MTY07, altså biler bestilt etter 1. juli, men som har fått lavt VIN-nummer.
Og så finnes det noen høye VIN-nummer (> 60000) med MTY03. 
Det er noen rariteter der.  F.eks. er nesten samtlige VIN-nummer på 61xxx MTY03 - og altså bestilt før 1. juli.  Men bilene er i ulike farger og felgstørrelse osv.  For VIN-nummer på 60xxx er det 50/50 MTY03 o MTY07.
VIN-nummer > 63000 er nesten utelukkende MTY07.

Det vil alltid være noen som ikke stemmer med mønsteret av ulike grunner, noen som bestilte veldig tidlig og får et høyt VIN-nummer og omvendt, men endringen fra MTY03 til MTY07 ser ut til å være ganske konkret.

HVIS vi skal gå ut fra at VIN-nummer i all hovedsak gjenspeiler produksjonsdato, så tyder det på at MTY03/MTY07 ikke har med noe fysisk å gjøre.  F.eks. har vi en bestilling fra 20. juli, som da har MTY07, men har fått VIN 52xxx.  Trolig altså en bil som er produsert en god stund før 1. juli, men som har blitt reallokert da den bestillingen kom inn.  Det er også flere biler med VIN 57xxx og 59xxx som har MTY07.
HVIS MTY da er noe fysisk (annet batteri ell.) så må jo dette i tilfelle ha blitt bytta på disse bilene i ettertid, etter at VIN ble tildelt  bestillingene.

Det KAN selvsagt hende at Tesla plutselig kommer med en nyhet av typen "Alle som bestilte etter 1. juli har fått det nye batteriet" (sånne ting har de kommet med før), og da må de altså ha gjort den fysiske endringen på de (få) "gamle" bilene som har blitt tildelt en ny ordre.

Det blir spennende å se hva folk rapporterer i dagene framover, når bilene kommer på veien.




afitch80

Sitat fra: Olatho på tirsdag 24. august 2021, klokken 08:50
HVIS vi skal gå ut fra at VIN-nummer i all hovedsak gjenspeiler produksjonsdato, så tyder det på at MTY03/MTY07 ikke har med noe fysisk å gjøre.  F.eks. har vi en bestilling fra 20. juli, som da har MTY07, men har fått VIN 52xxx.  Trolig altså en bil som er produsert en god stund før 1. juli, men som har blitt reallokert da den bestillingen kom inn.  Det er også flere biler med VIN 57xxx og 59xxx som har MTY07.
HVIS MTY da er noe fysisk (annet batteri ell.) så må jo dette i tilfelle ha blitt bytta på disse bilene i ettertid, etter at VIN ble tildelt  bestillingene.

Det KAN selvsagt hende at Tesla plutselig kommer med en nyhet av typen "Alle som bestilte etter 1. juli har fått det nye batteriet" (sånne ting har de kommet med før), og da må de altså ha gjort den fysiske endringen på de (få) "gamle" bilene som har blitt tildelt en ny ordre.

Det blir spennende å se hva folk rapporterer i dagene framover, når bilene kommer på veien.

Kan det være at denne 52xxx VIN har hatt store problemer i start av prod og satt til side. Så blir den satt inn igjen i prod linjen når det problemet ble fikset. Og da ble tildelt en senere bestilling. Og dermed har fått det nye fysiske som er endringen fra MTY03 til MTY07(hvis det er en fysisk endring). Er jo rart hvis en spesifikk konfig skulle stå ferdig produsert og ikke bestilt av noen før 20.juli.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Olatho

Ja, det er en mulighet.  Jeg tenker kanskje det mest sannsynlige er at det er en avbestilling som har kommet inn og så har de bare gitt denne bilen til neste bestilling med samme spec.
Men som sagt er det flere som har "lav VIN" (altså godt under 60000) som har fått MTY07.  Det kan selvsagt også være test-biler som ble laget med ny hardware før hovedproduksjonen kom i gang. 

elhansen

Ja det kan være, men synes det er litt tilfeldig hvis man har en bil som vi treffer her....De produserer jo flere tusen biler i løpet av kort tid.

Min tildelte y har vin 63xxx med MTY03.

Det er jo ingen helt klar sammenheng hittil mellom MTY kode og VIN.
Jeg tenker jo at VIN tildeles bil og at det som puttes inni feks batteri, seter, skjerm mm er nok ikke i samme linjære "lagring" som vinnr sett i lys av antall biler produsert i løpet av 1-2 uker.    Så hvis det er slik at vin nr kommer etter hverandre, men at feks batteri er produsert og blir puttet inn mer eller mindre i rekkefølge, men kanskje ikke helt alt etter produksjon og lagring?

Jeg heller mest til at dette dreier seg om batteri eller noe annet litt større som gjør at det er en "annen" bil eller at den har en annen egenskap ut fra de kodene som andre har delt inne på forumet her.

geear

Tesla økte prisen på Y to ganger fra lansering? Januar og April 2020? Eller er den økt enda en gang? I så fall så stemmer ikke 03/07 med "lav" eller "høy" pris heller.

Er det noe av utstyrsnivået som har endret seg underveis?

Ampéreson

#29
Da ha vi fått info om 72 bestillinger. Trenden er som indikert tidligere i tråden at det er de som la inn bestilling Juli 2021 eller senere (med ett unntak, 14-04-2020) som har fått MTY07. Vi fant ikke ut hva de faktiske forskjeller er, men det finner vi vel ut etter at folk har tatt imot bilene sine, om det i det hele tatt er en merkbar forskjell på MTY03 og MTY07.

Jeg legger nå ned spørreskjemaet, oppsummeringen og data vil fortsatt være tilgjengelig:

Data i Google sheet

Oppsummering spørreskjema
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA