Hovedmeny

Medfølgende autopilot

Startet av Elbilmannen87, søndag 22. august 2021, klokken 20:24

« forrige - neste »

Elbilmannen87

Hei. Ser at det er en autopilot som følger med hvis man speccer bilen nå. Noen som kan fortelle litt om hva den dekker?
E tron!

geear

Nå har jeg FSD-bil selv, men bestilt ny med standard AP, og mener at det en da får er at den holder farten, leser skilter og følger veien. Det du går glipp av er styring fra mobiltelefon, automatisk filskifte, og autoparkering er vel også på EAP. Problematikken med at auto filskifte ikke er med er at du må avbryte AP hver gang du skal bytte fil på motorvei, mens med auto kan du blinke og la bilen ordne det. I mine øyne er Tesla sin AP den beste "filassistenten" til å følge veien, og kjører mest likt et menneske, men samtidig har den også dårlig samhandling med sjåføren, spesielt på filskifte.

Electric cars in Norway

SitatDet du går glipp av er styring fra mobiltelefon, automatisk filskifte, og autoparkering er vel også på EAP.

Geear :+1: Jupp det har du helt rett i. 

Se bilde fra Tesla.no

Jouley

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 22. august 2021, klokken 20:39
SitatDet du går glipp av er styring fra mobiltelefon, automatisk filskifte, og autoparkering er vel også på EAP.

Geear :+1: Jupp det har du helt rett i. 

Se bilde fra Tesla.no

Spørsmål ang. autoparkering! Jeg har EAP, men får ikke den til å ville autoparkere. Når jeg ser i appen under "oppgrader" har plutselig autoparkering endt opp under FSD. Noen som kan forklare? Har jeg mistet autoparkering i EAP pakken, eller er det en mer avansert autparkering inkludert i FSD?

Klykken

Forholdene må være riktige, antar jeg.

Du mister ingenting av det du har kjøpt helt uten videre. I så fall har du grunnlag for penger i retur.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TerjeFjern

Sitat fra: Elbilmannen87 på søndag 22. august 2021, klokken 20:24
Hei. Ser at det er en autopilot som følger med hvis man speccer bilen nå. Noen som kan fortelle litt om hva den dekker?

Ser at andre har svart deg allerede. Jeg har Autopilot, hatt bilen i 2 uker nå. Det jeg opplever som en utfordring er kjøring på svingete vestlandsveier. Den bremser ikke ned før svingene, det blir bare ubehagelig for passasjerene. Så i realiteten har jeg ikke særlig nytte av Autopilot på vei til hytta. Og det er stort sett kjøring til hytta som gjorde at jeg kjøpte min MY.

Noen som vet om EAP eller FSD leser veien bedre slik at den tar det litt mer med ro i svingene?

Jeronan

Sitat fra: TerjeFjern på torsdag 09. september 2021, klokken 09:22

Ser at andre har svart deg allerede. Jeg har Autopilot, hatt bilen i 2 uker nå. Det jeg opplever som en utfordring er kjøring på svingete vestlandsveier. Den bremser ikke ned før svingene, det blir bare ubehagelig for passasjerene. Så i realiteten har jeg ikke særlig nytte av Autopilot på vei til hytta. Og det er stort sett kjøring til hytta som gjorde at jeg kjøpte min MY.

Noen som vet om EAP eller FSD leser veien bedre slik at den tar det litt mer med ro i svingene?

Nope! It's all the same.

Our current Model S has EAP and the Model Y I am picking up tomorrow only has Basic AP. Not going to spend anything more for EAP anymore and definitely not FSD.

I have also driven a lot in Vestlandet with our Model S the last 4 years owning the car and AP was at it's best in 2018.  No phantom braking issues and swinging Vestlandet roads were no problem.

From 2019 it sadly has gone downhill ever since. Especially after the steering torque reduction update, AP is pretty much useless now other than highways and large roads without tight bends.
That is....highways and roads that have correct map data that is.  ::)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

hemi

fsd er kjempeflink til å bremse veldig hardt, veldig random, og veldig ubehagelig, den er livredd broer, og noen farger på biler.

eap, fsd og autopilot trenger nok noen timer med folk på veien i norge for å bli bra, ikke bare dataene den sender hjem

Handyman

Selvstyring (AP, EAP) er kun beregnet for motorvei. Fremgår både på Teslas nettsider og på skjermen i bilen.
Den kan også aktiveres på mindre egnede veier, men det bruk som ikke er i tråd med Teslas betingelser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

glx-rider

Jeg har hørt mye rart om Tesla sin autopilot og "adaptive cruisecontrol" - og denne tråden her hvor mange mener at den fungerer enda dårligere på Y skremmer meg litt i forhold til bilen jeg nå venter så utålmodig på.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-auto-pilot-nearly-unusable.236911/

Hva er deres erfaringer rundt autopilot /cruisecontrol og generell motorveikjøring med bilen?

Kommer fra Volvo idag hvor jeg er meget fornøyd med hvordan den håndterer annen trafikk, eneste med volvoen er at deres "pilot assist" er meget lite motvillig i svinger så man må hjelpe til masse.

Jeronan

Sitat fra: glx-rider på torsdag 09. september 2021, klokken 09:47
Jeg har hørt mye rart om Tesla sin autopilot og "adaptive cruisecontrol" - og denne tråden her hvor mange mener at den fungerer enda dårligere på Y skremmer meg litt i forhold til bilen jeg nå venter så utålmodig på.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/model-y-auto-pilot-nearly-unusable.236911/

Hva er deres erfaringer rundt autopilot /cruisecontrol og generell motorveikjøring med bilen?

Kommer fra Volvo idag hvor jeg er meget fornøyd med hvordan den håndterer annen trafikk, eneste med volvoen er at deres "pilot assist" er meget lite motvillig i svinger så man må hjelpe til masse.

I think that is most likely because in the US, all now produced Tesla's come without radar?

Luckily ours still come with one, as it's legally required (Emergency Brake System, osv).
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Autopilot er ikke dårligere i min TMY. Det skal den ikke være dersom det ikke er feil på bilen.
Jeg elsker AP på motorvei, og bruker den også mye på andre veier. Man lærer fort hva den ikke takler.
Ghost braking finnes det utallige tråder om.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TerjeFjern

Sitat fra: Handyman på torsdag 09. september 2021, klokken 09:44

Selvstyring (AP, EAP) er kun beregnet for motorvei. Fremgår både på Teslas nettsider og på skjermen i bilen.
Den kan også aktiveres på mindre egnede veier, men det bruk som ikke er i tråd med Teslas betingelser.

OK takk:) Da er det ikke noe hjelp i å oppgradere til EAP eller FSD slik jeg tolker deg og dere andre som har svart. Da får jeg heller vente på hva fremtiden bringer av gode løsninger.

geear

AP er kanonbra, men det er en del eksisterende eiere (inkl meg) som er litt frustrert over mindre fremgang enn forventet de siste 4-5 årene. Og kanskje spesielt vi som har betalt for FSD. Det er veldig stedsavhengig med fantombremsing, og jeg kan kjøre uker og måneder uten, men kommer man til E18 i Telemark så er det relativt stressende for tiden. Du lærer å sitte med foten klar til å trå på gasspedalen for å override bremsingen. I tillegg mangler den integrasjon for manuelt filskifte, som kan være irriterende. På landevei og motorvei ellers kjører den mer menneskelig enn noe annet jeg har prøvd (men har absolutt ikke prøvd alt). Opplever Mobileye-baserte biler som å kjøre pingpong mellom linjene, mens Tesla holder en linje i en sving veldig stabilt og bra.

PionerThink

Er ikke bare oss her på bjerget som mener at det er litt vel mange fantombremsinger til tider :(
https://electrek.co/2021/11/15/tesla-serious-phantom-braking-problem-autopilot/

Kan jo kanskje håpe på at det snart blir bedre og ikke bare verre som det rapporteres om av artikkelforfatteren ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA