Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fiat 500

Startet av hertugen, torsdag 16. august 2012, klokken 10:23

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 06. desember 2012, klokken 10:38
Definisjonen av "ikke utskiftbar" er nok at man velger å bytte boksen istedenfor sikringen.
Det er helt vanlig (dessverre) å bytte komponenter istedenfor enkeltdeler når noe går istykker på biler...

Det kan selvsagt godt tenkes, for da får de vel undersøke boksen nærmere mtp å finne ut hva som gjorde at den konket. Hvis dette viser seg å være et vanlig problem så bør de likevel sørge for å ha sikringer på lager som kan skiftes ut kjapt; jeg akter ikke å la bilen stå i ukevis i påvente av deler fra japan pga en skarve sikring dersom jeg skulle komme borti dette problemet. Spesielt ikke hvis det er en sikring jeg kunne fikset forholdsvis enkelt selv.

Og hva når garantitida er ute? Skal vi også da måtte skifte en boks til X antall tusen kroner, eller en sikring til noen tiere?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Gizmo

Hvis jeg skal spekulere litt:
Kan hende de vet godt at sikringen ikke skulle ha røket, og mistenker at koblingsboksen kan være årsaken til belastningen. De bytter derfor den ut i håp om at det løser problemet også på sikt.

I så fall vil jeg tro at koblingsboksen er relativt billig å bytte ut.
Hvis problemet oppstår på nytt. Så ligger feilen et annet sted enn i koblingsboksen, og daa er det nok noen dyrere deler som må byttes ut. Igjen, i HÅP om at de har eliminert feilen.

Jeg mistenker nemlig at de ikke helt vet hvorfor denne feilen har oppstått.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

BE

Problemet er at dersom det virkelige viser seg å være en røket sikring som er årsaken til problemene, vil det ikke forklare hvorfor så mange av oss har store problemer med å starte bilen etter en slik oppvarming. En sikring er enten kaputt eller ikke, 5-6 forsøk på å starte vil ikke vekke denne til live.

Dessverre må "sikringsteorien" feil spor, og eventuelt bare være en konsekvens av det virkelige problemet. Det er faktisk fristende å be alle med Leaf teste forvarming uten tilkobling slik at vi får opp antallet med problemsaker.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

koffeld

Jeg tester det daglig.

Aller første gangen jeg prøvde det, i vår en gang, var det en del trøbbel med å få i gang bilen, men etter 5-10 forsøk på å starte, kom den i gang.

Senere har det gått greit, men jeg trenger konsekvent to trykk på startknappen for at bilen faktisk skal starte.  Første gang er det bare som om jeg ikke hadde trykket inn bremsepedalen og den grønne bilen lyser ikke.  På andre trykk kommer bilen og cybersangen.
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

Gizmo

BE:
Kan det hende at sikringen og koblings-/releboksen ryker etter en viss tid, av samme årsak til at man ellers vil ha problemer med å starte?

Altså, at det til slutt er konsekvensen for alle som sliter med å starte bilen, og at den til slutt ikke vil starte og må til verksted?

2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA