Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fiat 500

Startet av hertugen, torsdag 16. august 2012, klokken 10:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: montymastiff på tirsdag 04. desember 2012, klokken 08:16
Hei!

Jeg har et spørsmål angående forvarming av batteri på bilen...

Når bilen er fulladet, ladekabelen er i og jeg skrur på varmen kl. 06:15 og kjører 06:50. Er det vanlig da at temperaturen i batteriet er på 2 streker? Dette kan jeg ingenting om, men har valgt en bil som skulle inneholde forvarming av batteriet, men de 2 strekene er kanskje inkl. forvarme fra strømledningen?

Batterivarmen er der kun for å hindre batteriet i å fryse, ikke for å oppmå optimal driftstemperatur. Den trer ikke i kraft før det blir kaldere enn minus 20.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Vi har 2-3 temperatur-streker på batteriet fordi det kalt ute ;)

Batteriet blir kun varmet opp hvis det blir så kaldt (internt) at det kan skades (-20) og oppvarmingen slutter ved allerede ved -10.

"Nissan LEAF Service Manual" har denne tabellen:


Battery Gauge Segment / Temperature Chart[4]:
Segments     Min Degrees C (F)  Max Degrees C (F)
12            56 (133)           none
11            52 (126)           59 (138)
10            49 (120)           56 (133)
9            47 (117)           52 (126)
8            36 (97)           49 (120)
7            23 (73)           47 (117)
6            10 (50)           38 (100)
5            -3 (27)           27 (81)
4            -5 (23)           15 (59)
3            -8 (18)           4 (39)
2            -12 (10)           2 (36)
1            -15 (5)           -2 (28)
0            none               -5 (23)


De to strekene dere har går altså fra +2 til -12.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ladefabrikken

Sitat fra: montymastiff på tirsdag 04. desember 2012, klokken 08:16
Hei!

Jeg har et spørsmål angående forvarming av batteri på bilen...

Når bilen er fulladet, ladekabelen er i og jeg skrur på varmen kl. 06:15 og kjører 06:50. Er det vanlig da at temperaturen i batteriet er på 2 streker? Dette kan jeg ingenting om, men har valgt en bil som skulle inneholde forvarming av batteriet, men de 2 strekene er kanskje inkl. forvarme fra strømledningen?

I dag har jeg 8,5 mil tur/retur jobb og måtte kjøre uten AC på vei til jobb... tar ingen sjanser, men brukte 5 av 12 streker, så det bør vel holde hjem, kanskje med litt AC-luksus også??  8)
Det er ingen forvarming av batteriene. Varmen til batterien slås inn når tempen kryper under -17, dette for at batteriene ikke skal fryses ned. Varmen til batteriene slår seg av igjen når battripakken er oppi noen minus.

8,5 mil går akurat, jeg kjørte 9 mil i går med varme på hele veien. Da var det tomt også. Men hvorfor skal du ha på AC når det er -15 ute. Slå av ACen og bruk kunn varmen da sparer du en god del.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

RuneW

1. Vil batteriet i det hele tatt varmes opp av bruk? Jeg reagerte litt på at mitt batteritemperaturen startet og fortsatte å være på 2 streker under hele (den riktignok ikke så veldig lange) kjøreturen.

2. Jeg "skvatt" litt når regen nesten var fraværende, selv på ECO. Tydelig at batteriet ikke er særlig interessert i å ta imot lading når det er kjølig ja!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Gizmo

Da kan jeg også krysse av for at min 1 år gamle Leaf ikke starter etter å ha stått ute i Oslo-kulden. Venter på veihjelp akkurat nå.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

leafeierskien

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 04. desember 2012, klokken 08:54
Vi har 2-3 temperatur-streker på batteriet fordi det kalt ute ;)

Nei, slutt å kødd da!  8)

"Nissan LEAF Service Manual" har denne tabellen:


Battery Gauge Segment / Temperature Chart[4]:
Segments     Min Degrees C (F)  Max Degrees C (F)
12            56 (133)           none
11            52 (126)           59 (138)
10            49 (120)           56 (133)
9            47 (117)           52 (126)
8            36 (97)           49 (120)
7            23 (73)           47 (117)
6            10 (50)           38 (100)
5            -3 (27)           27 (81)
4            -5 (23)           15 (59)
3            -8 (18)           4 (39)
2            -12 (10)           2 (36)
1            -15 (5)           -2 (28)
0            none               -5 (23)


De to strekene dere har går altså fra +2 til -12.

Thomas

leafeierskien

Sitat fra: 2EL på tirsdag 04. desember 2012, klokken 09:16
Sitat fra: montymastiff på tirsdag 04. desember 2012, klokken 08:16
Hei!

Jeg har et spørsmål angående forvarming av batteri på bilen...

Når bilen er fulladet, ladekabelen er i og jeg skrur på varmen kl. 06:15 og kjører 06:50. Er det vanlig da at temperaturen i batteriet er på 2 streker? Dette kan jeg ingenting om, men har valgt en bil som skulle inneholde forvarming av batteriet, men de 2 strekene er kanskje inkl. forvarme fra strømledningen?

I dag har jeg 8,5 mil tur/retur jobb og måtte kjøre uten AC på vei til jobb... tar ingen sjanser, men brukte 5 av 12 streker, så det bør vel holde hjem, kanskje med litt AC-luksus også??  8)
Det er ingen forvarming av batteriene. Varmen til batterien slås inn når tempen kryper under -17, dette for at batteriene ikke skal fryses ned. Varmen til batteriene slår seg av igjen når battripakken er oppi noen minus.

8,5 mil går akurat, jeg kjørte 9 mil i går med varme på hele veien. Da var det tomt også. Men hvorfor skal du ha på AC når det er -15 ute. Slå av ACen og bruk kunn varmen da sparer du en god del.

Ok! Men 9 mil er jo ikke bare 9 mil heller har jeg smertelig forstått :'( Jeg er så heldig at jeg har firefelts motorvei i minst èn mil til jobb, og 2 felts-motorvein en annen mil. På førstnevnte kan jeg fint holde 80 og få forbruket under 0,2, men på 2-felten føler jeg et visst ansvar for å ikke irritere andre billister ved å ligge i 70 i 90-sonen :)

Men hva ligger forbruk fra varmen på hos deg ved bruk av kun varme? Takk for tips, forresten!

leafeierskien

Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. desember 2012, klokken 09:48
1. Vil batteriet i det hele tatt varmes opp av bruk? Jeg reagerte litt på at mitt batteritemperaturen startet og fortsatte å være på 2 streker under hele (den riktignok ikke så veldig lange) kjøreturen.

2. Jeg "skvatt" litt når regen nesten var fraværende, selv på ECO. Tydelig at batteriet ikke er særlig interessert i å ta imot lading når det er kjølig ja!

Jeg merket det samme! Først etter 20 minutter i bilen var den i det hele tatt mottagelig for noe som helst regen...

leafeierskien

Sitat fra: Gizmo på tirsdag 04. desember 2012, klokken 09:58
Da kan jeg også krysse av for at min 1 år gamle Leaf ikke starter etter å ha stått ute i Oslo-kulden. Venter på veihjelp akkurat nå.

Eeeeh  :-[

Føler med deg!

koffeld

Sitat fra: montymastiff på tirsdag 04. desember 2012, klokken 10:14

Jeg merket det samme! Først etter 20 minutter i bilen var den i det hele tatt mottagelig for noe som helst regen...

Så det samme i dag jeg også.  Jeg tror det også har å gjøre med at batteriet lettere tar i mot lading når det er brukt en del av det.  I sommer tok det jo ikke i mot noe lading når det var bortimot full-ladet (naturlig nok), nå må jeg ned mot 8 streker før jeg begynner å få noe særlig regen.  Uvant å ha en bil som bare triller....
Tesla X90D 2017
Nissan Leaf 2012

RuneW

Sitat fra: koffeld på tirsdag 04. desember 2012, klokken 10:59
Sitat fra: montymastiff på tirsdag 04. desember 2012, klokken 10:14

Jeg merket det samme! Først etter 20 minutter i bilen var den i det hele tatt mottagelig for noe som helst regen...

Så det samme i dag jeg også.  Jeg tror det også har å gjøre med at batteriet lettere tar i mot lading når det er brukt en del av det.  I sommer tok det jo ikke i mot noe lading når det var bortimot full-ladet (naturlig nok), nå må jeg ned mot 8 streker før jeg begynner å få noe særlig regen.  Uvant å ha en bil som bare triller....

På 10 streker får jeg regen så det holder ved mer "normale" temperaturer. På 10 streker ved -10 var det knapt nok regen å spore.

Det er tydeligvis en god del faktorer som gjør at Leaf'en vil få vesentlig lavere rekkevidde vinterstid (litt avhengig av veitype selvsagt):

- Strøm til varmeapparatet (opplagt)
- Vinterdekk (opplagt)
- Mye mindre regen (nytt for meg)

Jeg er sjeleglad for at jeg kalkulerte med ordentlig rekkeviddemargin før jeg valgte Leaf!
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

leafeierskien

Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:40
Sitat fra: koffeld på tirsdag 04. desember 2012, klokken 10:59
Sitat fra: montymastiff på tirsdag 04. desember 2012, klokken 10:14

Jeg merket det samme! Først etter 20 minutter i bilen var den i det hele tatt mottagelig for noe som helst regen...

Så det samme i dag jeg også.  Jeg tror det også har å gjøre med at batteriet lettere tar i mot lading når det er brukt en del av det.  I sommer tok det jo ikke i mot noe lading når det var bortimot full-ladet (naturlig nok), nå må jeg ned mot 8 streker før jeg begynner å få noe særlig regen.  Uvant å ha en bil som bare triller....

På 10 streker får jeg regen så det holder ved mer "normale" temperaturer. På 10 streker ved -10 var det knapt nok regen å spore.

Det er tydeligvis en god del faktorer som gjør at Leaf'en vil få vesentlig lavere rekkevidde vinterstid (litt avhengig av veitype selvsagt):

- Strøm til varmeapparatet (opplagt)
- Vinterdekk (opplagt)
- Mye mindre regen (nytt for meg)

Jeg er sjeleglad for at jeg kalkulerte med ordentlig rekkeviddemargin før jeg valgte Leaf!

Enig med deg her... Min har og regenerert strøm så det holder på 10 streker, men gjør det ikke nå med -13 grader. Vinterdekkene tok mye, men det hjalp da jeg presset inn 3 bar med luft i hvert dekk.

Er det defrosting og viftehastighet som skal være aktivert når folk snakker om å ikke bruke AC for varme?

gbzdoc

Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:40

Det er tydeligvis en god del faktorer som gjør at Leaf'en vil få vesentlig lavere rekkevidde vinterstid (litt avhengig av veitype selvsagt):

- Strøm til varmeapparatet (opplagt)
- Vinterdekk (opplagt)
- Mye mindre regen (nytt for meg)


For ikke å glemme:

- LiIon battrier får redusert kapasitet for hver grad under 20 varme. Og synker drastisk når det bikker 0 grader og nedover.

Rio

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 04. desember 2012, klokken 16:11
Sitat fra: RuneW på tirsdag 04. desember 2012, klokken 11:40

Det er tydeligvis en god del faktorer som gjør at Leaf'en vil få vesentlig lavere rekkevidde vinterstid (litt avhengig av veitype selvsagt):

- Strøm til varmeapparatet (opplagt)
- Vinterdekk (opplagt)
- Mye mindre regen (nytt for meg)


For ikke å glemme:

- LiIon battrier får redusert kapasitet for hver grad under 20 varme. Og synker drastisk når det bikker 0 grader og nedover.

Dette avhenger nok en god del av hvilken kjemi det er snakk om. For eksempel legger man til yttrium til LiFePO4 batterier, slik at det blir LiFeYPO4, som har bedre kuldeegenskaper.

Leaf har LiNMC (Nikkel Mangan Cobolt).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arnejorg1

Håper sprengkulda gir seg snart. Nå er det så ille at jeg må droppe vareapparatet på vei til jobb, og jeg har ikke så mye igjen når jeg bruker det på vei hjem :(
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA