Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Fiat 500

Startet av hertugen, torsdag 16. august 2012, klokken 10:23

« forrige - neste »

hertugen

Hvordan er det å kjøre Leaf på vinteren???? Tenker da på
Oppvarming, bor på Lørenskog .

Hilsen
hertugen
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

TimeBandit

Ikke noe problem å få det varmt nok - men det kan bli et problem å komme langt nok. Rekkevidden reduseres til 8-9 mil en kald vinterdag med bruk av varmeapparatet. (Normal rekkevidde for min type kjøring nå om dagen er 15-17 mil, så omtrent halvering). Det er flere årsaker til at rekkevidden reduseres - vinterdekkene har mye høyere rullemotstand, snø, sørpe og andre uhumskheter i veibanen gjør også sitt til å øke energiforbruket. På toppen av det hele reduseres mengden energi man kan lagre i batteriet, men det siste kan avhjelpes om man lader/varmer batteriet i en oppvarmet garasje (parkeringshus) før man skal ut å kjøre langt.

Testet varmeapparatet en dag det var -10, -15 (husker ikke riktig) mens jeg hurtigladet. Satt alt på maks, og det ble i alle fall ubehagelig varmt. Mao trenger du ikke fryse med unntak av de gangene du skal skikkelig langt :-)
Husk forøvrig også at ladetiden på hurtigladerne blir *mye* lenger når det kryper ned i 2-sifrede minusgrader, så man må beregne lenger tid til alt. Har du på varmeapparatet mens du lader, vil det også medføre betydelig lenger ladetid.

Uansett, bilen er en drøm å kjøre også på vinteren, men du kommer ikke like langt.

TB
Hvitt løv med bursdag 04/11/2011 Solgt
ModelX P#141 i bestilling Kansellert pga 2. seterad
Model S 60D - nå 75D med bursdag 26/9 2016

hertugen

Tusen takk for et godt svar.

Ser at det ofte snakkes om lading til 80% , hvorfor???
Er det ikke vanlig at man fyller tanken full ??

Hertugen
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

Rio

Sitat fra: hertugen på fredag 27. juli 2012, klokken 17:50
Tusen takk for et godt svar.

Ser at det ofte snakkes om lading til 80% , hvorfor???
Er det ikke vanlig at man fyller tanken full ??

Hertugen

Hei,

For lengst batterilevetid, så er det best å fylle til 80% hvis man vet man ikke trenger 100%. Det er selvsagt greit å fylle til 100% (det ligger en margin inne, uansett), men det sliter mer på batteriet når det er nær 0% og nær 100%. Så Nissan anbefaler 80% hvis man ikke trenger mer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Thomas Parsli

De dagene i vinter det var rundt -15 hadde jeg god varme i bilen og rundt 13 mil rekkevidde. Tror jeg var ned i 12 mil en dag det var -18, men den dagen stod ikke bilen tilkoblet, så både forhåndsvarmen om morgenen og ettermiddagen gikk fra batteriet.

Med forhåndsvarme og oppvarmet sete/ratt er komforten høyere enn på alle fossilbilene vi har eid :)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

Sitat fra: Rio på fredag 27. juli 2012, klokken 17:54
Sitat fra: hertugen på fredag 27. juli 2012, klokken 17:50
Tusen takk for et godt svar.

Ser at det ofte snakkes om lading til 80% , hvorfor???
Er det ikke vanlig at man fyller tanken full ??

Hertugen

Hei,

For lengst batterilevetid, så er det best å fylle til 80% hvis man vet man ikke trenger 100%. Det er selvsagt greit å fylle til 100% (det ligger en margin inne, uansett), men det sliter mer på batteriet når det er nær 0% og nær 100%. Så Nissan anbefaler 80% hvis man ikke trenger mer.

Er ikke helt enig i den påstanden. Har ikke sett noen offisielle uttalelser fra Nissan som sier det.

Derimot står det klart og tydelig at dersom bilen lades til 100% bør den brukes senest innen noen dager, og helst med en gang.

Men det er en kjent sak at generelt så liker Lithium batterier seg best når de ikke er fulladet, og man kan muligens forlenge levetiden noe med å bruke 80% hvis det holder. Men som du nevner, Nissan har allerede lagt inn en buffer, og denne utvides da bare ytterligere ved å lade kun til 80%.

Det viktigste å ha bakhodet er at bilen aldri skal stå fulladet over tid, og da kan 80% lading være løsningen.

Kryten

Må si jeg "gleder" meg til å kjøre i vinter og se hvordan det går. Jeg har 6 mil en vei til jobb langs e18 og nå "bruker" jeg ett batteri om dagen

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

gbzdoc

Ingen lademulighet på jobb?
Kan bli i snaueste laget da ja... ;)

Kryten

Joda har egene elbil plasser på jobben

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2
Rød LEAF hentet 30.6.2012  - EL 17307

ELM327 med bryter for CAR-CAN til EV-CAN

Aspiranten

Sitat fra: Kryten på søndag 05. august 2012, klokken 10:59
Joda har egene elbil plasser på jobben

Sent from my HTC EVO 3D X515m using Tapatalk 2

Så lenge ett fossilhode ikke kommer og tar plassen din, så vil det jo gå finfint da :)

Leafen er nok lett den beste bilen jeg har kjørt på snø og is, trolig takket være vekt + elektromotor.
Nissan Leaf

daggad

Det er jo en herlig vinterbil !
25 deilige grader når man setter seg i den om morgenen, isfrie ruter..ahh.. :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

gbzdoc

Jepp! Hadde den i tillegg hatt lik rekkevidde sommer som vinter hadde den vært perfekt.

Men til mitt bruk holder det hele året, bare med litt mindre marginer. ;)

foxy

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 27. juli 2012, klokken 22:07

Med forhåndsvarme og oppvarmet sete/ratt er komforten høyere enn på alle fossilbilene vi har eid :)

Thomas

hovedgrunnen er nok feil fossilbilene med feil utstyr?!   ;)
I-miev 2011
Asker

gbzdoc

Og vi nevner i fleng fossilbilene du kan kjøpe med "uendelig" rekkevidde (ikke 200m) og mulighet for både forvarming og kjøling av kupeen.

Du fiser jo rundt i mieven din uten slikt, og vet nok heller ikke hvor mange ganger en Leaf bruker tenker "flate så digg det er å kunne fyre opp varme/kjøing her inne fra restauranten/kinoen/kontoret bare det er mobildekning... ;)

Har sånn "dust" dieselvarmer på Toyotaen, og det kan over hodet ikke sammenliknes!

hertugen

Hvordan får man varme i speilene til Leaf ?


Hertugen
Leaf, Lørenskog.
Lørenskog.
Blå Nissan Leaf.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA