Hovedmeny

Facelift Performance

Startet av Tast, lørdag 21. august 2021, klokken 09:05

« forrige - neste »

Tast

Hei.

Vurderer å gå til anskaffelse av en Facelift Model 3 performance. Har sett på videoene til Bjørn fra i vinter og blir litt skremt av lav ladefart, kjapt avtagende ladekurve og ekstremt treg akselerasjon på lav SOC.

Ladefart:
https://youtu.be/Zx59coh_8I4
Aks 90-10%:
https://youtu.be/C-2r4Y_lUsk

Etter min forståelse kan det virke som det muligens er to ting som forårsaker utfordringene: Varmepumpe som trekker varme ut av batteriet og softwaresvakhet fra Tesla.

Mitt spørsmål er om dette har blitt adressert og fikset eller om man kan forvente at det vil holde seg slik pga hardware?  Er det også noen som har sett spekulasjon på om det er endringer på vei for Performance som gjør at det å vente noen måneder med kjøp vil være lurt?
- 2021 Tesla Model 3 SR+
- 2019 Tesla Model 3 LR Bumblebee
- 2017 Kia Soul EV (solgt)
- 2015 Audi A3 E-tron (solgt)

Electric cars in Norway

Tast :+1: godt spørsmål.

Vanskelig svar... TB hadde 17 blå under testen... 15 varme hos meg i dag.

Tipper Tesla tweeker frem noe på software siden men ikke noe recalls på hardware siden...

Tenk heller som så at det vil stadig skje endringer med alle Tesla bilene gjennom hele levetiden for de er jo "rundt 70% datamaskiner" og resten vanlig bil... som Elon sa det så bra denne uken på Tesla AI Day.

Tenk derfor at forbedringer og feilretting skjer asap....

F eks "mega casting on the rear og front" nå utgjør jo hver en tredjedel av hva som tidligere utgjorde maaange andre deler.... slik blir det også fremover...

Det var jo de tre "følerne" på VP fikk mest oppmerksomhet forrige vinter... en ut- og to på inntak (hvis jeg ikke husker feil noe jeg ofte gjør  :D) .. disse ble byttet på de fleste bilene...

Se de 4 bildene fra TB. Han er best på dette også :+1:

Vi trenger en ny standardtest som han nevner i videoen feks "Hammer"-test  :D Bjørn er bare herlig... se hans videos her.

Ladefart:
https://youtu.be/Zx59coh_8I4

Aks 90-10%:
https://youtu.be/C-2r4Y_lUsk

Det jeg skrev om Tesla AI Day er her

https://elbilforum.no/index.php?topic=55508.msg996188#msg996188

paalsen

Den lader litt tregere enn 2019 ifølge videoen, men lav ladefart har den ikke. Syntes jeg. 20-80% på ca 20 minutter. Akselerasjon fra 0-100 på veldig lav soc vet jeg ikke hvor viktig er, har aldri testet eller hatt «behov» for. Tenker at disse tingene du bekymrer deg for  ikke er så mye å tenke på.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tast

Produseres Performance for EU i Fremont eller Shanghai? Er det planer om M3P i Berlin?

@electric cars in norway:

Takk, da vet jeg at det er gjort noen små HW-endringer. Føler fortsatt jeg ikke har fått noe svar på om det er gjort SW-endring for å bedre eller om det vil være mulig; men som du skriver, Bjørn er inne på og vi alle har erfart så har Tesla en historie med å stadig forbedre bil gjennom softwaren.

Det ville kanskje være mer naturlig å spørre: Er det noen hardware-endringer på vei som gjør at man bør vente med kjøp?

@paalsen

Jeg synes den ser ut til å ha lav ladefart sammenlignet med andre batterityper og også en del andre merker i samme prisklasse eller klassen rett over.

I Bjørn sin video tar det 33 minutter fra 20 til 80 prosent med 2021 Panasonic og 22 minutter fra 20 til 80 med 2019-batteri. 50% økning i ladetid i det viktige registeret synes jeg er betydelig forskjell.

Jeg har forøvrig ingen bekymringer, men ønsker ikke å:

- Gå for P hvis LR er et bedre valg.
- Gå for en suboptimal versjon av P om det er  ny hardware på vei som vil bedre ladefart, effekt på lav SOC (feks LFP) og/eller drag etter 80kmt.

- 2021 Tesla Model 3 SR+

Electric cars in Norway

Sitat
Det ville kanskje være mer naturlig å spørre: Er det noen hardware-endringer på vei som gjør at man bør vente med kjøp?

Takk for svar :+1: Nei det har ikke skjedd noe på HW siden men at "det tweekes litt" hele tiden fra HK - ut til bilene via OTA - det kan du være sikker sikker på...

Sier derfor som TB sa det videoen og flere her inne sier det... kjøp den bilen du liker best og ikke tenk mer på det...

paalsen

Du må nesten prøve bilene du vurderer og se på forskjeller og finne ut hva som er viktig. Du blir nok ikke skuffet uansett hva du ender opp med. Så også disse testene før jeg bestilte og lurte på mye av det samme. Men etterpå tenker man ovehodet ikke på det. Null stress!

Har ikke erfaring fra så mange økter på suc men hadde en for noen uker siden på Bismo der vi ladet fra 19-76% på ca 20 minutter. Det var fort nok for meg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tast

Takk til dere begge.

Fint Paalsen. Da vet vi med stor sikkerhet at ladekurven er bedret.
- 2021 Tesla Model 3 SR+

EDS89

Teknologi vil alltid komme i ny og ne! Men med god samvittighet! Tesla er noe som vil oppdateres med tiden uansett hva. Dvs har du en eldre modell, så kan du helt fint henge med i 10 år! For Tesla er rett og slett grønnere enn andre biler! Som Feks mcu1 i eldre model s, jada nye model s har mcu2 system. Men fortsatt kan din eldre model s oppgraderes til mcu2! Kan andre bilmerker gjøre det samme? Det tviler jeg sterkt på. Helt Off topic, men poenget er at du vil hvertfall være fornøyd med din kommende bil innenfor Tesla :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA