Hovedmeny

Hjemmelader

Startet av ELvin2022, onsdag 18. august 2021, klokken 18:12

« forrige - neste »

ELvin2022

Noen som har noen tips til hjemme lader? Eller erfaring? Vurderer å bestille Easee

LMOR

Har god erfaring med Easee (3stk) og i3. Har ikke fått GTX enda, så jeg vet ikke om det fungerer like bra med den.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

elektrolux

Easee - Tesla wall box - Bareladeboksen...

I økonomisk rekkefølge.

Kan gi bedre tips etter et bilde fra sikringsskapet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

amrois

Easee med tibber pulse funker som et skudd og sørger for at lading skjer når strømmen er billigst
ID4 Pro Perf Tech

ELvin2022

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. august 2021, klokken 19:47

I økonomisk rekkefølge.

Har ikke bilde akkurat nå . Men hvis det hjelper, så er huset helt nytt med 400v. Har det utvendige sikringsskapet i carporten, tenkte man kunne sette opp sikring der og dra kabel derifra, skal ha laderen i carporten ca 2 meter fra skapet. Blir vell enklest det? Hvis det går?

Electric cars in Norway

I økonomisk rekkefølge.

elektrolux  :+1: takker, ja du har jo prislistene med inn og ut priser, du som er med minst en fot i bransjen. Bra.

Ja det var som jeg trodde den rekkefølgen du nevner men jeg var jo ikke sikker.

turfsurf

De to første er noen av de vanligste, og gode ladebokser. Den tredje er sikkert bra den og. Det du må bestemme deg for om du vil ha er:
- med eller uten fast kabel?
- mulighet for balansering mot hovedsikring?
- mulighet for å koble opp flere ladere og lastbalansere mellom de?
- mulighet for trefas lading (opp til 22kW)?
- smart strømstyring via API / APP?

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ELvin2022

Sitat fra: turfsurf på torsdag 19. august 2021, klokken 08:17
De to første er noen av de vanligste, og gode ladebokser. Den tredje er sikkert bra den og. Det du må bestemme deg for om du vil ha er:
- med eller uten fast kabel?
- mulighet for balansering mot hovedsikring?
- mulighet for å koble opp flere ladere og lastbalansere mellom de?
- mulighet for trefas lading (opp til 22kW)?
- smart strømstyring via API / APP?

Fast kabel er vell ikke noe must?
Hva er balansering mot hovedsikring?
3fas har jeg.
Og strømstyring via app er jo kjekt 👍🏻

turfsurf

Sitat fra: ELvin2022 på torsdag 19. august 2021, klokken 08:49
Hva er balansering mot hovedsikring?
Det betyr at laderen reduserer strømtrekket hvis totalt strømtrekket nærmer seg det hovedsikringen i sikringskapet tåler.

Siden du har ett nytt hus med 400V er det nok greit dimensjonert, men slår man på tørketrommel, oppvaskmaskin, induksjonstopp og lader elbilen samtidig kan det jo fort bli høy belastning. Gir litt peace of mind for min del.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

igniztion

Sitat fra: amrois på onsdag 18. august 2021, klokken 19:51
Easee med tibber pulse funker som et skudd og sørger for at lading skjer når strømmen er billigst

Trodde ikke dette fungerte siden integrasjonen mot VW ID biler ikke er tilgjengelig enda?
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

hELgenen

Sitat fra: igniztion på torsdag 19. august 2021, klokken 12:17

Trodde ikke dette fungerte siden integrasjonen mot VW ID biler ikke er tilgjengelig enda?

https://tibber.com/no/store/produkt/volkswagen-lading

Den fungerer ikke med id.4

Du kan selvfølgelig styre easee laderen manuelt - men du kan ikke integrerere den mot id.4

amrois

Det er positivt feil! Jeg bruker dette hjemme, og det funker som bare det. Integrasjonen mot bilen funker ikke slik at du setter opp ladetider i bilen, MEN, man lar bare være å sette opp disse, og definerer i stedet ladetidene i tibber appen. Det som da skjer er at Tibber pulse starter ladingen når strømmen er rimeligst, og lader opp til den ladegrensen man har definert i bilen, og innen det tidspunktet man har definert. Pulse vil også følge med på hovedsikringen, og sørge for at du ikke belaster noen faser over maks. Dersom du nærmer deg maks reduseres ladeeffekten til det igjen er ledig kapasitet.
ID4 Pro Perf Tech

hELgenen

Sitat fra: amrois på torsdag 19. august 2021, klokken 12:51
Det er positivt feil! Jeg bruker dette hjemme, og det funker som bare det. Integrasjonen mot bilen funker ikke slik at du setter opp ladetider i bilen, MEN, man lar bare være å sette opp disse, og definerer i stedet ladetidene i tibber appen. Det som da skjer er at Tibber pulse starter ladingen når strømmen er rimeligst, og lader opp til den ladegrensen man har definert i bilen, og innen det tidspunktet man har definert. Pulse vil også følge med på hovedsikringen, og sørge for at du ikke belaster noen faser over maks. Dersom du nærmer deg maks reduseres ladeeffekten til det igjen er ledig kapasitet.

Tja..jeg har 2 easee ladere her og 2 elbiler (BMW i3 og ID.4) - og pulse (som ikke gjør noe annet enn å vise strømforbruket)
Du har en power-ups for easee - altså KUN laderen, men denne har jeg aldri fått til å fungere tilfredstillende for å lade opp BEGGE bilene. Det fungerer med BMW power ups for i3 fordi det vet hvor mye energi du må lade opp - men easee sin power ups får jeg ikke til å fungere da den ikke vet hvor mye energi jeg må lade opp totalt på begge biler.

Mulig det er kommet en fiks nå - skal prøve den ut på nytt

Edit :

Ser her :

"Easee leverer AC-strøm som konverteres til DC-strøm i bilen. Når bilen kobles til ladeboksen beregnes det en ladeplan. Denne tar hensyn til strømpris og når du ønsker at bilen skal være ferdig ladet. Dersom bilen kun er koblet til via Easee ladeboks, og ikke via et direkte integrert bilmerke, tar vi utgangspunkt i at bilen har 50% batteri når vi beregner ladeplanen. Om bilen alltid har eksempelvis 20% batteri når du lader kan dette endres manuelt for kunden. Vi antar at bilen kobles på med 50% batterinivå, og estimerer smartladingen ut i fra det utgangspunktet"

Mao. den tipper hvor mye strøm du må lade............

Grosor

Sitat fra: igniztion på torsdag 19. august 2021, klokken 12:17

For biler som ikke er integrert kan du altså sette opp batteristørrelse og typisk % igjen når du plugger i. I praksis vil jeg påstå at man oppnår de samme besparelsene uten integrasjon. Særlig nå når det nærmest er flat strømpris døgnet igjennom.

amrois

hvordan systemet funker med to biler vet jeg ikke noe om, så det får forbli ukommentert fra meg.

Dette med gjetting av hvor mye strøm man trenger er bare et problem hvis man har svært lav SoC når man begynner, og behov for "full tank" neste dag. Det er et untakstilfelle som man må behandle manuelt. Tungvint, ja, men skjer så sjeldent for min del at jeg ikke plages av det. Lading startes manuelt med et trykk på Eassee boksen, evt fra appen når behovet er der, feks etter en helgetur.

For hverdagsbruk er denne gjettingen ikke et problem for meg, og jeg vil gjette de fleste andre. De fleste av oss kjører mindre enn 100 km per dag, og topper derfor bare opp batteriet til feks 80% over natten. At ladingen starter på antatt 50% betyr bare at bilen blir ferdig ladet litt før det man egentlig trengte.  Akkurat nå sparer man ikke mer enn 3 til 4 øre per KWh lading med Tibber (typisk nattpris har ligget på dette nivået på ukedager i sommer, litt større forskjell i helgene), men vi vet alle at prisene varierer betydelig mere om høsten og vinteren. Da blir det for 20 til 30 øre spart per KWh, og det gjør stor forskjell. Uansett monner hvert øre.

Jeg håper allikevel at VW kommer opp med en full integrasjon slik de hadde for e-Golf. Da ville man også kunne dra nytte av oppvarming av bil  med strøm fra Easeeboksen, og slippe å bruke opp rekkevidde.

Uansett, så vidt jeg vet finnes det ingen bedre integrerte ladeløsninger i markedet enda, så siden spørsmålet var hvilken boks som egner seg til ID4 fortsetter jeg å hevde at Easee med Tibber Pulse er et svært godt valg.
ID4 Pro Perf Tech

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA