Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leaf til pendling Trondheim-Stjørdal?

Startet av Lynvingen, onsdag 15. august 2012, klokken 09:06

« forrige - neste »

Lynvingen

Følgende har jeg klart for meg:

- Kun kjøre på grønt (maks 10 sek på oransje, aldri på rødt!)
- Være svært forsiktig med gasspedalen på et batteri som er langt nede
- Kjøre batteriet helt mot null om bilen ikke skal brukes på en stund (aldri stå fulladet over tid pga krystallisering)
- Vannservice senest pr. 4000 km
- Installere batteriovervåkning :)

To ting står imidlertid fortsatt som spørsmål for meg:

Er det skadelig å klattlade?
Er det skadelig å re-generere for lang tid av gangen, f.eks i laaange nedoverbakker?

Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Elmo

#1
Sitat fra: Lynvingen på onsdag 25. juli 2012, klokken 22:34
Er det skadelig å klattlade?
Nei. Så lenge du ikke gjør det til en regel/vane er det helt OK.

Sitat fra: Lynvingen på onsdag 25. juli 2012, klokken 22:34
Er det skadelig å re-generere for lang tid av gangen, f.eks i laaange nedoverbakker?
Regenerering kan kun være skadelig hvis det gjøres på helt fulladet batteri. Det er bare som hurtiglading og det tåler NiCd godt opp til ca 90%.

Sitat fra: Lynvingen på onsdag 25. juli 2012, klokken 22:34
- Kjøre batteriet helt mot null om bilen ikke skal brukes på en stund (aldri stå fulladet over tid pga krystallisering)
Du skal generelt være forsiktig med å kjøre helt ned mot 0% uten batteriovervåkning.
Det holder med ned mot 30% for "lagring"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen

Takk for det Elmo:)

Mener å ha hørt noe om at motoren kan "brenne opp" om man re-genererer kraftig, men det medfører da altså ikke riktighet.
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

elektrolux

#3
Unormal Regenerering over tid (La os si over 5 km om gangen ) medfører mye varmebelastning og ekstrem børsteslitasje på motoren.

Gjør derfor ikke som meg og slep bilen for å lade batteriene. Normal regenerering ned bakker og mot lyskryss skader ingenting.

Lagring av PSA er uproblematisk med ladetilstand mellom si 20-maks 80%. For lite og batteriet kan tømmes via DC-DC og selvutlading. For mye og du risikerer krystalisering, og eller uballanse.

Lad nå du får anledning. På elbil med litt varierende privat bruk vil en ikke komme i posten Norge tilstander der bilen lades fullt etter bruk ned til 80% og står slik hele helger og hele fellesferier.

Og lad før bruk, ikke etter bruk. Denne må du tenke litt på, før du forstår det enkle prinsippet.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#4
Sitat fra: Lynvingen på onsdag 25. juli 2012, klokken 23:19
Mener å ha hørt noe om at motoren kan "brenne opp" om man re-genererer kraftig, men det medfører da altså ikke riktighet.

Nå tenkte jeg primært på batteriet.
Klart at hvis bakken er så lang og bratt at det tilsvarer kjøring på gult/rødt (dvs over 100Ampere), så er det usunt for børster/kommutator.

Og så har jeg hørt at regenerering sliter noe mer enn kjøring ved samme strøm på DC-børstemotor uten at jeg helt kan forstå hvorfor det skulle være slik (tenker da ikke på det at børstene på de fleste PSAene er skråstilte).

Elektrolux' siste innspill kan ikke sier for ofte (står den i rådene på elbilwiki ??
Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. juli 2012, klokken 06:07
Og lad før bruk, ikke etter bruk.
Dvs feks hvis du ikke skal bruke bilen i helga så plugg inn ladingen søndag kveld, IKKE fredag kveld.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lynvingen

Veldig grei leveregel at man lader før bruk, og ikke etter.
Jeg lader normalt natt til bruksdag, og det fungerer utmerket. I helgen står den alltid uladet.

Må innrømme at jeg nok kjørte batteriene vel lavt før ferien, faktisk helt ned mot 5%.
Forstår nå at det muligens kan skade når jeg ikke har overvåkning (foreløpig!).

Det rare var at når jeg etter 3 uker ferie (uten bruk) ladet opp bilen startet den faktisk å lade under 0%, og når jeg kjørte dagen etter var det som om batteriene hadde fått seg en skikkelig boost! Jeg har aldri vært i nærheten av å kjøre så langt på en utladning (1-2 mil lenger enn normalt). Nå kjører jeg stort sett samme distanse, og samme topografi hver dag (tur-retur jobb), så kan enkelt sammenligne. Har det alltid litt moro med å se hvor langt jeg kommer før måleren sklir under 100% (for den starter jo alltid litt over), og dette har stort sett ligget på +/- 7 km. På mandag kom jeg imidlertid hele 15km før den sklei under 100%-merket....forklar det den som vil. Jeg har ikke brukt bilen noe mer denne uken, så vet ikke om den rett og slett var så happy med at ferien var over at den ville bidra litt ekstra :-) eller om dette var et tilfeldig blaff.

Hva er forresten konsekvensen av at "batteriet tømmes vis DC-DC og selvutladning"? Skader dette batteriet?
Citroen C-Zero 2012, 20 000 km

Tidl:
P106 - 1998 mod, 60 000km.
Robometer og nyoverhalt batteripakke.

Trond Arve

Sitat fra: Lynvingen på torsdag 26. juli 2012, klokken 11:16
Det rare var at når jeg etter 3 uker ferie (uten bruk) ladet opp bilen startet den faktisk å lade under 0%, og når jeg kjørte dagen etter var det som om batteriene hadde fått seg en skikkelig boost! Jeg har aldri vært i nærheten av å kjøre så langt på en utladning (1-2 mil lenger enn normalt). Nå kjører jeg stort sett samme distanse, og samme topografi hver dag (tur-retur jobb), så kan enkelt sammenligne. Har det alltid litt moro med å se hvor langt jeg kommer før måleren sklir under 100% (for den starter jo alltid litt over), og dette har stort sett ligget på +/- 7 km. På mandag kom jeg imidlertid hele 15km før den sklei under 100%-merket....forklar det den som vil. Jeg har ikke brukt bilen noe mer denne uken, så vet ikke om den rett og slett var så happy med at ferien var over at den ville bidra litt ekstra :-) eller om dette var et tilfeldig blaff.

Gjetter dette skyldes topplading som er 15% av normallading. Dersom du lader fra 0% vil du få ~100Ah normallading og ~15Ah topplading. Se http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Ladekarakteristikk
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

hens

Nå står denne tråden under PSA, men jeg tillater meg å minne om at blybatterier bør holdes mest mulig oppladet til enhver tid.   -Lades etter bruk!

Det kan jo hende at noen sklir innom uten å få med seg at denne tråden  gjelder PSA og NICAD. :o
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Elbil fundamentalist

Vinterkjøring PSA?:

1. Sørg for at det er nok vann på batteriet? Ikke spekuler i å "hale ut" vannservicen i kuldeperioden.

2. Kjør aldri batteriene helt ned. Gjør det til en vane å lade batteriene tidelig, gjerne allerede ved 40%. Kjør helst ikke under 25%. Målet er å unngå å tømme helt (polvendig) på det/de svakeste battereiet/ene. Av to-onder er det å foretrekke ørlitt minneeffekt på de beste batteriene enn å havarere de dårligste. Spesielt da ett gammelt NICAD batteritips på mobiltelefoner/ batteridriller var å putte dem i fryseren for å "slette" minneeffekten. Om vinteren blir det da logisk nok kun havari av de dårligste batteriene som man skal optimalisere mot, da elbilen sliter med mer rulle- og luftmotstand samt tregere kjemisk reaksjon i batteriene. Forsøke å unngå avbrudte ladniger. Viktig at batteriene får toppladingene sine for å holde seg best mulig balanserte.

3. Sørg for at elbilen får seg en skikkelig opptining i kuldeperioder (annenhver helg ved varende kulde). minimum èn gang pr. mnd. uansett. På jobben kan jeg parkere i varm garasje i helgene. Setter den inn på fredag ettermiddag med med ca 30% igjen. Lar den stå der hele helgen til mandag morgen. Da setter jeg den på lading. Da får batteriene en fin topplading med god kjernetemperatur i batteriene. Dette er "balsam for sjelen" til batteriene, da det er slike gode toppladinger som balanserer batteriene best.

4. Er det prengkulde? Bruk gjerne fossilbilen istedenfor, men ikke la den stå for lenge uten bruk, da dette gjerne skaper ubalanse i batteripakkene. DC/DC kortet kan også få en tøff jobb/ ryke hvis 12V batteriet går tomt også. Har den stått lenge, lad 12V batteriet først og sett deretter hele elbilen på "opptining" med dertilhørende topplading (punkt 3).

5. Har du garasje? Sett elbilen der, og den dyre og fine langturbilen ute. Den tåler kulden bedre, ev. monter motor/kupèvarmer på den av komfor hensyn.

6. Sørg for at lufttrykket er riktig (høyt).
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

19quiz76

Sitat fra: Elmo på onsdag 25. juli 2012, klokken 22:52
Sitat fra: Lynvingen på onsdag 25. juli 2012, klokken 22:34
Er det skadelig å klattlade?

Nei. Så lenge du ikke gjør det til en regel/vane er det helt OK.
Så hva er ideell ladesyklus, egentlig? Kjører ikke lenger pr dag enn at jeg i praksis kan time ladingene til et hvilket som helst gjenværende kapasitetsnivå, så hvilket %-tall er gromtidspunktet å plugge inn laderen? ;)

Ellers har jeg skjønt at å kjøre på gult er fyfy, men ved lyskryss i litt oppoverbakke tar det jo evigheter å komme seg opp i fart. Står man i tillegg i kollektivfeltet, er taxiene rimelig kjappe med å bruse med fjøra. Så hvor skadelig er det å snike seg innom gult og komme opp i saklig hastighet, for så å legge seg pent innenfor grønt igjen?
Har for øvrig Robometer montert (takk til Elextrolux!)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 03. september 2012, klokken 23:20

Så hva er ideell ladesyklus, egentlig? Kjører ikke lenger pr dag enn at jeg i praksis kan time ladingene til et hvilket som helst gjenværende kapasitetsnivå, så hvilket %-tall er gromtidspunktet å plugge inn laderen? ;)
En grei oppsummering for PSA biler og NiCa finner du her:
http://wiki.elbil.no/wiki/PSA:Kj%C3%B8ring_og_lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

Sitat fra: Griffel på tirsdag 04. september 2012, klokken 00:33
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 03. september 2012, klokken 23:20

Så hva er ideell ladesyklus, egentlig? Kjører ikke lenger pr dag enn at jeg i praksis kan time ladingene til et hvilket som helst gjenværende kapasitetsnivå, så hvilket %-tall er gromtidspunktet å plugge inn laderen? ;)
En grei oppsummering for PSA biler og NiCa finner du her:
http://wiki.elbil.no/wiki/PSA:Kj%C3%B8ring_og_lading.
Hjertelig - flott oversikt!
Kunne ikke finne noe info om max ladetid, er det noe i veien for å la den lade f.eks. fra kl 16 til kl 10 neste morgen, så lenge man kjører bilen rett etter lading?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

#12
Sitat fra: 19quiz76 link=topic=5728.msg61887#msg61887
Kunne ikke finne noe info om max ladetid, er det noe i veien for å la den lade f.eks. fra kl 16 til kl 10 neste morgen, så lenge man kjører bilen rett etter lading?
Når laderen er ferdig med å lade avbryter den ladingen så det spiller ingen rolle om pluggen står i. Hvor lenge den lader er jo avhengig av om laderen din er satt til 10A eller 16A  (Ikke noe du kan stille inn selv med mindre du har et diagnose apparat) og hvilket nivå ladingen startet på, og de gangene den kjører overlading går det noen timer ekstra.

Starter ladingen kl. 16 avsluttes den midt på natten enten du vil eller ikke. Samtidig må du jo gjøre det som er mest praktisk, det er jo ikke slik at en må ut å gjøre det minuttet ladingen er fullført.

Lade tiden kan du vurdere selv, se hvor lang tid den bruker på de første 10% multipliser med gjenværende og legg til 2 timer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

Gotta love forums - tusen takk! :)

Btw - kanskje en oppsummering av denne burde gjøres til sticky? Evt. bare den siste posten til Griffel burde legges til på psa > Kjøring og Lading på elbil-wiki'en?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

19quiz76

Prøvde å kjøre til ladelampen lyste i dag, mener jeg har lest at man bør gjøre det innimellom. Men da måleren viste under 0% og Robometeret fortsatt ikke klagde, turte jeg ikke mer. Gikk aldri under 100V på meteret heller. Eksepsjonelt god tilstand på batteriene, eller defekt ladelampe?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA