Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Angst

Startet av Eblogg, tirsdag 14. august 2012, klokken 22:49

« forrige - neste »

Eblogg

Er det noen som vet om alle el biler MÅ ha EL-skilting?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

jkirkebo

Sitat fra: espfri på onsdag 25. juli 2012, klokken 13:03
Er det noen som vet om alle el biler MÅ ha EL-skilting?

Uten så kan du ihvertfall glemme gratis parkering og bomringpassering samt bruk av kollektivfelt vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

Det finnes flere gamle Buddy'er (Kewet ?) som ikke har EL skilter, og jeg tror også  én PSA.
De har samme rettigheter som alle andre elbiler, men kanskje litt mere hassle.

Men spørsmålet var vel om man nå kan få registert elbil med vanlig skilt - og det har jeg ingen idé om.
Hvorfor vil du forresten det ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Eblogg

Jeg vil ikke det, men en av bilene jeg vurderer å kjøpe har lokalt registreringsnummer. Dette lurer jeg på om fører til tap av el-bil fordeler eller ikke. Det burde jo ikke ha noe å si da bilen er og blir en el-bil uavhengig av registreringsnummeret, men i dagens byrokrati er det greit å være helt sikker.
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Elmo

OK.
Som sagt de har de samme rettigheter men det kan nok skape litt hassle.

Noen syns sikkert at elbil med vanlig skilt er kult.
Jeg tror ikke det er noe problem å få EL skilt hos "bilsakkyndig", for kun kostnaden av de fysiske skiltene (280,- kr for 2 eller hva det er), hvis du ønsker det.

Vet iallefall at det ikke er noe problem å få nye regskilter (nytt nummer!) hvis skiltet er stålet (altså for å slippe hassle med bensinpumpe-"stikk", parkeringsbøter, bomringer osv.).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

hma

Sitat fra: espfri på onsdag 25. juli 2012, klokken 13:57
Jeg vil ikke det, men en av bilene jeg vurderer å kjøpe har lokalt registreringsnummer. Dette lurer jeg på om fører til tap av el-bil fordeler eller ikke. Det burde jo ikke ha noe å si da bilen er og blir en el-bil uavhengig av registreringsnummeret, men i dagens byrokrati er det greit å være helt sikker.
Selve nummerskiltet betyr ikke så mye, det er kjøretøyklassen i vognkortet som betyr noe. Det er det som avgjør om du har krav på fritak for ulike avgifter som bom, parkering etc.
At det står "EL" er mest av praktiske årsaker. De første registrerte elbilene ble registrert med ordinære skiltserier. Om man kan søke fritak for EL-serien vet jeg ikke.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

alagerqv

Da jeg skulle søke om fritak for bom på min Leaf, så var det ikke nødvendig å sende inn kopi av vognkortet fordi den var EL-registert.

Hadde den vært registert med ordinære skilter slik de første ble, så måtte jeg sendt inn.

Moa. så er det neppe påkrevd å bytte skilt for å oppnå fordelene, men det gjør nok som andre har vært inne på, livet som elbilist mye enklere.

-Anders

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA