Kommer F-150 Lightning til Norge?

Startet av Bjoris, lørdag 14. august 2021, klokken 10:53

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 14. april 2024, klokken 15:09
Sitat fra: Counterpointer på søndag 14. april 2024, klokken 12:39Den er fremdeles godt over millionen så det er ikke noe superkjøp imho..
Tja, hvilke andre biler får man til samme pris med god plass til fem i kupeen, stort bagasjerom, plan og 3,5t trekkapasitet.
Godt poeng :+1:

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 15. april 2024, klokken 00:53
Sitat fra: turfsurf på søndag 14. april 2024, klokken 15:09
Sitat fra: Counterpointer på søndag 14. april 2024, klokken 12:39Den er fremdeles godt over millionen så det er ikke noe superkjøp imho..
Tja, hvilke andre biler får man til samme pris med god plass til fem i kupeen, stort bagasjerom, plan og 3,5t trekkapasitet.
Godt poeng :+1:
Det er egentlig akkurat samme situasjon som da jeg kjøpte TMX i 2017. Det fantes ingen andre alternativer som oppfylte behovet vårt, bortsett fra fossilbiler. F150 Lightning har ingen alternativ i Norge hvis man vil/skal ha elektrisk pick-up som fungerer som det. Da blir det enten diesel pick-up eller F150. En VW Amarok med 3L diesel koster FRA ca 900k som varebil inkl. mva. Ikke mye forskjell opp til F150 da, og i tillegg er F150 registrert for 5 personer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Counterpointer

Chevrolet Silverado er ett alternativ

Sikkert mange Kinesiske uten at jeg har oversikt da det spruter ut nye derfra kontinuerlig.

Har ikke noe mot Forden, den er bare litt for dyr etter min oppfattning.

THE

Så vidt jeg vet er det ikke mulig å kjøpe Silverado EV i Norge, og jeg tror ikke det er planer om å ta den inn heller, men dette er jeg usikker på. Jeg klarer i alle fall ikke finne noe informasjon om bestilling, pris osv. I USA er vel uansett Silverado EV dyrere enn F150 Lightning, så om pris gjør F150 uaktuell tror jeg ikke man skal håpe på at Silverado kommer til Norge som et rimeligere alternativ.

Kineserne kommer, og BYD blir vel kanskje det første alternativet som blir tilgjengelig i Norge fra den kanten? https://www.elbil24.no/nyheter/byd-lanserer-elektrisk-pickup/81221259

Personlig ville jeg nok valgt F150 eller fossil pick-up, utelukkende fordi BYD er kinesisk. Jeg finner ikke mye spesifikasjoner om BYD Shark, men ser det er antatt at den får ca 600 km rekkevidde i EV utgave, bilen skal for øvrig også lanseres som en plug-in hybrid, men det blir nok ikke den versjonen vi får til Norge.

Counterpointer

Cybertruck vil også bli alternativ sammen med Rivian når de kommer.

Tror ikke prisen er satt på Silverado i USA heller, mulig den blir dyrere, det var ikke poenget her hvor det var snakk om alternativer.

Forøvrig var denne litt skummel

https://www.facebook.com/share/r/5tW5P8Z7vHUnkNcf/?mibextid=WC7FNe

ToWalkOrDrive

For noen vil Maxus T90 være en slags konkurrent. Men den går under 300km (334 WLTP kombinert) og lader tregt på hurtiglader (ca 80kW), men er en pickup med 5 seter med nesten 90 kWh batteri. Lasteplanet ser dog ganske lite ut. Men mye stål for under 600.000. Så ser at noen vil ha denne.

Virker mer som et verktøy for de som må ha en slik enn en "må ha"-bil for de som vil kjøpe pickup fordi de har lyst til det.

https://elbil.no/duger-norges-forste-elektriske-pickup/
Tesla Model Y                         2021-

THE

@Couterpointer, det med mangel på alternativer var mitt poeng. Pr nå, og innen overskuelig framtid finnes det få alternativer til F150, bortsett fra fossile varianter av pick-up.

@ToWalkOrDrive, Maxus T90 kan jo nesten ikke regnes som en konkurrent siden den har bare 1 tonn hengervekt. På den andre siden har T90 nesten 1 tonn nyttelast, og F150 registrert som personbil i Norge får jo bare knappe 600 kg nyttelast, som egentlig er for lite på en pick-up.

Det koker jo ned til at det foreløpig ikke finnes gode elektriske alternativer til fossile pick-up'er i det norske markedet ennå, og ikke noen som jeg kjenner til som skal lanseres heller.

Isuzu D-max har både 1 tonn nyttelast og 3,5 tonn tilhengervekt, men bare 67 kWh batteri og treg hurtiglading i tillegg, og dermed veldig kort rekkevidde.

For å velge elektrisk pick-up må man være entusiast og ikke være redd for å svelge kameler. Det er i alle fall veldig viktig å være klar over egne behov og krav før man går til innkjøpe av elektrisk pick-up, da det er fort gjort å sitte med en bil som ikke passer med behovene man har.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. april 2024, klokken 11:38Cybertruck vil også bli alternativ sammen med Rivian når de kommer.

Tror ikke prisen er satt på Silverado i USA heller, mulig den blir dyrere, det var ikke poenget her hvor det var snakk om alternativer.

Må ha FB for å å se den. Har du annen link eller et skjermbilde for å vise hva man skulle fått sett der inne?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på mandag 15. april 2024, klokken 13:20
Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. april 2024, klokken 11:38Cybertruck vil også bli alternativ sammen med Rivian når de kommer.

Må ha FB for å å se den. Har du annen link eller et skjermbilde for å vise hva man skulle fått sett der inne?

Var bare en fyr som fortalte om at gasspedal-dekselet på Cybertruck'en datt av.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 15. april 2024, klokken 14:41

Var bare en fyr som fortalte om at gasspedal-dekselet på Cybertruck'en datt av.
Ah, OK. TnX! 8)
Bosted Oslo

Counterpointer

Sorry

Det er en fyr som viser at en plate på wattpedalen løsner og kiler seg under interiøret på full guffe.
Dette skjedde på hans Cybertruck i fart, han klarte seg fordi han bremset umiddelbart og ikke slapp opp.
Men han advarer andre eiere.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. april 2024, klokken 16:56

Sorry

Det er en fyr som viser at en plate på wattpedalen løsner og kiler seg under interiøret på full guffe.
Dette skjedde på hans Cybertruck i fart, han klarte seg fordi han bremset umiddelbart og ikke slapp opp.
Men han advarer andre eiere.
:+1: 8)
Bosted Oslo

turfsurf

Som ventet er det ingen som har kommet opp med direkte konkurrenter til salgs i Norge.

Maxus og Isuzu er mindre pickuper, med lavere ladefart, rekkevidde og ytelse.

Jeg mener ikke at F-150 er en billig/rimelig bil, men om den er ett dårlig kjøp i prisklassen er jeg ikke så sikker på. F.eks en del premium SUVer er i denne prisklassen (eller over), og F-150 gjør mye disse ikke kan.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Jeg har aldri sagt den er ett dårlig kjøp, kun at jeg synes den er for dyr 😏

turfsurf

En bil som er ubetinget «for dyr» er vel ett dårlig kjøp? For dyr impliserer at den ikke er verdt prisen. Ellers hadde den vel bare vært dyr.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA