Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkeviddekonkurranse Leaf mot iMiev

Startet av Oesse, mandag 13. august 2012, klokken 16:14

« forrige - neste »

Oesse

Selv var jeg så uheldig å gå helt tom for strøm på bilen i går, 300 meter hjemmefra. :S Men Nissan veiassistanse fungeret som det skulle og kom ca 20 minutter etter at jeg ringte.

Men i den anledning tenkte jeg at det var en utmerker mulighet for å sjekke hvor mange kWH som gikk inn på battereiene.

Noterte meg derfor tallet på KWh telleren som jeg har kjøpt på Clas ohlson og sammenlignet med tallet som sto der til morgen idag. Passet også på at clima controll timeren var slått av på bilen.

Men i følge telleren har jeg brukt 25.5KWH siden jeg satt den på lading i går. Hvordan er det mulig?  Er kanskje noe tap i ledninger osv. Men så mye?

Noen andre som har lignende erfaringer?

Øistein
Horten

jkirkebo

Sitat fra: Oesse på tirsdag 24. juli 2012, klokken 11:15
Men i følge telleren har jeg brukt 25.5KWH siden jeg satt den på lading i går. Hvordan er det mulig?  Er kanskje noe tap i ledninger osv. Men så mye?

Høres helt korrekt ut. Ladeeffektiviteten ved 16A er rundt 87%, noe lavere om man lader til 100%. Dette fordi vannpumper og slikt drar den samme effekten uansett (ca. 300W). Batteriet utvikler også varme under lading, det samme skjer i laderen. Du ladet med 10A antar jeg ? Da er ladeeffektiviteten ennå litt lavere, 25,5kWh tyder på rundt 82%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Jeg lurer pa hvor langt du kjorte for du fyllte pa 25,5 kWt?

Vet at Leaf tross storrelsen er ganske noysom i forbruket.

Hadde den hatt Think City Li forbruk ville den ha kjort ca 15 mil pa en slik energimengde.

Hadde den hatt Think Classic Li forbruk ville den kjort ca 17 mil pa samme energi.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Oesse

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 31. juli 2012, klokken 06:20
Jeg lurer pa hvor langt du kjorte for du fyllte pa 25,5 kWt?

Vet at Leaf tross storrelsen er ganske noysom i forbruket.

Hadde den hatt Think City Li forbruk ville den ha kjort ca 15 mil pa en slik energimengde.

Hadde den hatt Think Classic Li forbruk ville den kjort ca 17 mil pa samme energi.

Kjørte totalt 82,5 km over 4 turer med forbruk på 19KWH  i følge "you+nissan". Men selv mener jeg at jeg totalt kjørte noe lenger.
Batteriene var heller ikke fulladet når jeg startet.


Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA