Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtig Lader Lillestrøm

Startet av Øyvind.h, søndag 12. august 2012, klokken 22:58

« forrige - neste »

RunarBT

Hurtilading er litt oppskrytt... Ein lader på natt, og ved ekstra behov så kan ein lade på hurtilader i løpet av dagen om det trengs.

Å lade andre plasser enn heime for å spare penge, det gidd ikkje eg. Plugger inn for å toppe opp når me parkerer ved lade, men baserer meg ikkje på slikt. Bilen får pluggen i når den parkeres heime;-)

Oreo

Witro Bil i Trondheim har jo en hurtiglader utenfor butikken sin, så at Tesla vil gjøre det samme med sin Supercharger er vel ikke usannsynlig. Selv har jeg aldri brukt den Witro Bil har da jeg heller bare lader hjemme. Jeg har heller bruk for hurtigladere underveis, slik som f.eks. Otta eller Elverum/Alvdal mellom Oslo-Trondheim. Med en snitt pris på 1,18 kroner (iflg. Car Point)/mila i strøm er det nok ikke aktuelt å oppsøke en gratis ladestasjon bare fordi den er gratis.
Så klart Tesla ikke kan si at det er skadelig å lade med hurtiglader/Supercharger, det er lite lurt strategisk. Selv er jeg ikke så bekymret da jeg ikke ser for meg å bruke disse så ofte i daglig bruk. Bilen er ikke i bruk 24t/døgnet heller.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

@roger

Er "rimelig klar for" å legge inn en bestilling på model S, og ser det er mange som har tatt skrittet helt ut på denne tråden.
Men - etter å ha lest både "opp og ned" finner jeg ingen konklusjon på HVOR DERE BESTILLER!
Er det direkte hos Tesla, eller er det kompetente forhandlere i Norge som er å foretrekke?

Ser at Carpoint Norge i Trondheim annonserer, noen som har erfaring der?
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

laumb

Rett fra Tesla er billigst.
Teslamotors.com


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

jkirkebo

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Sitat fra: @roger på tirsdag 06. november 2012, klokken 17:19
Er "rimelig klar for" å legge inn en bestilling på model S, og ser det er mange som har tatt skrittet helt ut på denne tråden.
Men - etter å ha lest både "opp og ned" finner jeg ingen konklusjon på HVOR DERE BESTILLER!
Er det direkte hos Tesla, eller er det kompetente forhandlere i Norge som er å foretrekke?

Ser at Carpoint Norge i Trondheim annonserer, noen som har erfaring der?
Vurderte en liten stund Carpoint, men for det første skulle de ha 40K for en reservasjon, og 9K av dette var ikke refunderbart. De hevdet også å gi bedre garanti enn Tesla, men vi vet jo ikke riktig ennå hvilke garantier Tesla vil gi i Europa og Norge. I tillegg skal de også ha en ytterligere kommisjon. Så klart har de tidligere reservasjonsnumre, men jeg ser det slik an at om Tesla produserer på nivå 20K enheter/år, så bør det ikke gå så lang tid før min reservasjon står for tur. Så om du vil kjøpe deg inn i køen tidligere, og synes det er verdt kommisjonen, go for it. Jeg valgte å gjøre denne "jobben" selv, og RESERVERE selv, og overføre penger til Tesla's bankkonto. Vet om folk som har bestilt hos Carpoint og handlet der tidligere. Har inntrykk av at de har vært fornøyde. Da jeg snakket med Carpoint ga de inntrykk av at jeg burde "skynde meg", fordi de bare hadde noen få reservasjoner igjen, 14 mener jeg de hevdet tidlig i sommer. Skulle vært moro å vite hvor mange de har nå.
Lykke til uansett hvilken løsning du går for.  ;D
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Cobos

Jeg overførte forresten til en tysk bankkonto i Euro, men det var jo lenge før Norges avdelingen var på plass. Vet ikke hvrodan dette fungerer for dere nye bestillere? Er det en norsk konto og kroner eller er det fortsatt et Euro beløp?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

laumb

Nå er det norske kroner til en Wells Fargo bank i solstaten ett sted. :)
31 laken blanko.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Goggen

Er ny her på forumet og lest hele tråden. Mye interessant lesning. Har to spørsmål som jeg håper noen av dere kan svare på:
1. Ser at dere skriver om P#. Jeg har kun fått et sekvensnummer uten P foran (1529). Noen som vet hva det betyr? Jeg fikk dette nummeret for to dager siden...
2. Noen som vet hva det vil koste å forsikre Model S (Perfomance 85kwh).

Mvh
Geir Ole
85P, pearl, 19" med det meste av utstyr. Levert!

RunarBT

P står for "Production line" trur eg, altså vanlig Model S i forhold til "S - signature" eller R for Roadster eigere.. eller SSL som eg ikkje heilt husker kva betyr.:-)

Forsikring, er ein egen tråd der dette er tatt opp? Alt fra 12-13.000,- til nede i 6-7000,- med full opptjening som eg fekk ca. pris på fra Gjensidige.

Trur mange forsikringsselskap enda ikkje har den ordentlig inne i stsemet, så det vil nok kunne endre seg.

Prisen er fekk fra Gjensidige var for Roadster, så vil da tru at "familiebilen Model S Performance" ikkje vil bli dyrere..  ;D

@roger

Lurer på hvordan det er med tyverisikring av disse bilene?
Ser for meg at de er interessante objekter  ???
Har de fabrikkmontert alarm/startsperre eller handler dette om "find my Tesla" ?

Et annet teknisk spørsmål handler om hvor godt beskyttet de er i forhold til den massive saltingen av norske vinterveier.

Har ingen erfaring med elbil sålangt, så er takknemlig for "beroligende" synspunkter på dette  :o
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

laumb

Vi får satse på at vått, saltet slaps kan brukes til å lade bilen!  ;D

SitatPure water is not very conductive, and only a tiny bit of current can move through the water. When salt or sodium chloride (NaCl) is dissolved in it, however, the salt molecules split into two pieces, a sodium ion and a chlorine ion. The sodium ion is missing an electron, which gives it a positive charge. The chlorine ion has an extra electron, giving it a negative charge.

Creating a Current
An electric source sending a current through water will have two terminals: a negative one that conducts electrons into the water, and a positive one that removes them. Opposite charges attract, so the sodium ions are attracted to the negative terminal, and the chlorine to the positive. The ions form a bridge, the sodium ions absorbing electrons from the negative terminal, passing them to chlorine ions and then the positive terminal.



Read more: Why Salt in Water Can Conduct Electricity | eHow.com http://www.ehow.com/how-does_5245694_salt-water-can-conduct-electricity.html#ixzz2Bd4IRHMc

Cobos

Sitat fra: @roger på torsdag 08. november 2012, klokken 12:18
Lurer på hvordan det er med tyverisikring av disse bilene?
Ser for meg at de er interessante objekter  ???
Har de fabrikkmontert alarm/startsperre eller handler dette om "find my Tesla" ?

Et annet teknisk spørsmål handler om hvor godt beskyttet de er i forhold til den massive saltingen av norske vinterveier.

Har ingen erfaring med elbil sålangt, så er takknemlig for "beroligende" synspunkter på dette  :o
jeg vet naturligvis ikke, men siden Model S er en massiv blokk med korrosjonsbehandlet aluminium burde den ruste adskillig mindre enn stål gjør. Det at batteriet lager et helt flatt understell gir også mye færre hulrom for vannet å bli sprutet opp i. Jeg tipper den er godt beskyttet mot rust gitt Al karosseriet.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

RunarBT

Aluminium ruster ikkje, så der har du forsåvidt rett i.;-) den er godt beskytta.

Ref. Buster aluminium båter osv. Aluminium tåler salt, det skapes en tynn oksidert hinne som hindrer videre oksidering. Er litt meir usikker på 4mm stålplate under som bekytter batteriet. Den kan i prinsippet ruste.

@roger

Noen som har reflektert over faren for tyveri, og har info om evnt. tiltak Tesla har montert som standard.
Får et bilde på øye hvor "alle" Tesla-bilene havner på trailer - på tur østover..... :'(
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA