Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtig Lader Lillestrøm

Startet av Øyvind.h, søndag 12. august 2012, klokken 22:58

« forrige - neste »

laumb

Vi skulle opprinnelig reservere en Model S i Januar, men etter å ha lest denne tråden grundigere, så har jeg sett hvor fort P-nummerene øker i mellom datoene til de som har bestillt - så i forigårs betalte jeg depositumet for vår! Turte ikke vente til Norske priser ble klare og alle som sitter på gjerdet hopper av og bestiller!

Burde vel få P-Nummer i slutten av neste uke da...? :)
Utrolig spent på hvor høyt det er / hvor mange som er solgt i mellomtiden...

tomrh

Tror det er svært viktig at Tesla leverer snart. Jeg kunne også tenkt meg å kjøre 100% elektrisk og bytte ut min gamle spacewagon, men vi trenger en skikkelig familiebil med lang rekkevidde og god plass hvis det skal være aktuelt. Tror mange er i min situasjon. Er skuffet over at kommende elbil-modeller de nærmeste 2 år fremdeles bare har 150 km rekkevidde (i beste fall), og mange støtter ikke engang chademo hurtigladning som er det defacto hurtigladenettverket som gror fram og som er en nødvendighet om biler med kort rekkevidde skal kunne brukes til noe annet enn pendling og nærmiljø.

Hadde det bare vært å gå til en norsk forhandler og kjøpe Tesla S rett fra utstillingshallen, hadde sikkert jeg stått der nå og latt meg friste. For prosessen rundt bestilling, depositum og usikkerhet rundt levering gjør nok at mange potensielle kjøpere sitter på gjerdet. Begynner S'en å rulle på norske veier snart og man tydelig ser at Tesla kan levere, så blir dette en BRAKsuksess!! :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Oreo

Sitat fra: laumb på torsdag 18. oktober 2012, klokken 14:10
Burde vel få P-Nummer i slutten av neste uke da...? :)
Utrolig spent på hvor høyt det er / hvor mange som er solgt i mellomtiden...
Burde ikke ta mer enn 10 virkedager ihvertfall.
Til meg tror jeg det tok 8-9.
Gratulerer med valget, selv om ikke handelen er gjort ennå. Du får si ifra så fort du får tilbakemelding.  ;D
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Øyvind.h

#78
Sitat fra: skatvalsbygg på torsdag 18. oktober 2012, klokken 14:20
Tror det er svært viktig at Tesla leverer snart. Jeg kunne også tenkt meg å kjøre 100% elektrisk og bytte ut min gamle spacewagon, men vi trenger en skikkelig familiebil med lang rekkevidde og god plass hvis det skal være aktuelt. Tror mange er i min situasjon. Er skuffet over at kommende elbil-modeller de nærmeste 2 år fremdeles bare har 150 km rekkevidde (i beste fall), og mange støtter ikke engang chademo hurtigladning som er det defacto hurtigladenettverket som gror fram og som er en nødvendighet om biler med kort rekkevidde skal kunne brukes til noe annet enn pendling og nærmiljø.

Hadde det bare vært å gå til en norsk forhandler og kjøpe Tesla S rett fra utstillingshallen, hadde sikkert jeg stått der nå og latt meg friste. For prosessen rundt bestilling, depositum og usikkerhet rundt levering gjør nok at mange potensielle kjøpere sitter på gjerdet. Begynner S'en å rulle på norske veier snart og man tydelig ser at Tesla kan levere, så blir dette en BRAKsuksess!! :)

Det er nok mange som tenker som deg her i Norge. Bare se utviklingen innen elbiler fra Think/Buddy, videre til Leaf (og etter hvert Zoe/Nv200 +++) og nå Model S. Her i Norge er vi forbi stadiet hvor bare de særeste og spesielt interesserte kjørte elbil. Hver dag konkurrentene ikke løfter fingeren er en god dag for Tesla. Hadde BMW, VW og andre vært på banen med konkurrenter til S hadde Tesla fått det tøffere, for Tesla er ikke modne på masseproduksjon. Men det er samtidig viktig å huske at elbilsalget ikke er et bestemt volum. Volumet øker med tilgjengelige modeller i forskjellige klasser, og min forventning er at Model S tar en solid del av markedet i Norge blant de som vurderer alt fra Passat til 5-serie og A6.

Ut fra tester og eiernes erfaringer er det slik at har man først kjørt en Model S vil man ikke gå tilbake til bensin/diesel igjen. Produktet kan selvfølgelig bli bedre, men det er nå dette vi har vi som trenger familiebil med god rekkevidde og gode ytelser :)

Viral-effekten blir uansett spennende å se når bilen ruller på norske veier! De fleste er jo kjent med hvordan elbiler sprer seg i nabolaget straks en har handlet, så etterspørsel er ikke Teslas utfordring.

Sitat fra: laumb på torsdag 18. oktober 2012, klokken 14:10
Vi skulle opprinnelig reservere en Model S i Januar, men etter å ha lest denne tråden grundigere, så har jeg sett hvor fort P-nummerene øker i mellom datoene til de som har bestillt - så i forigårs betalte jeg depositumet for vår! Turte ikke vente til Norske priser ble klare og alle som sitter på gjerdet hopper av og bestiller!

Burde vel få P-Nummer i slutten av neste uke da...? :)
Utrolig spent på hvor høyt det er / hvor mange som er solgt i mellomtiden...

Blir spennende å se hvilket p-nummer du får. Det kommer inn et sted mellom 35 og 55 reservasjoner hver dag.....
For min del tok det 7-8 dager før jeg fikk P-nummeret tror jeg.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

P1418!!

Jeg var overbevist om å havne helt oppe i 15-1600 skalaen, men here we go! :D

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på fredag 19. oktober 2012, klokken 15:00
P1418!!

Jeg var overbevist om å havne helt oppe i 15-1600 skalaen, men here we go! :D

Gratulerer :) Da blir det Model S på deg mot slutten av 2013, eller tidligere om de klarer å få ut fingern :) Tesla burde jobbe knallhardt for å få opp produksjonen langt over de 20.000 de har estimert for 2013, for 2013 er snart utsolgt selv om kalenderen fortsatt sier 2012.....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Wenche

Jeg fikk P1373 den 8. okt :) Står dette for Europeisk ventelistenummer?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Oreo

Sitat fra: Wenche på søndag 21. oktober 2012, klokken 22:48
Jeg fikk P1373 den 8. okt :) Står dette for Europeisk ventelistenummer?
Ja dette er den europeiske venteliste/reservasjonsnrummeret.
I USA er nå reservasjonsnummerene oppe i 12 979
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/5747-Model-S-Reservation-Tally/page175
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Wenche

Takk :) Noen som vet når starter de produksjon/levering for Europa, og Norge?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Øyvind.h

Siste jeg har hørt er at signaturmodellene kommer til Norge i starten av Q2 2013. Prisene kommer mot slutten av november/starten av desember.

Håper å få min i starten av Q3, som er omtrent ett år leveringstid fra bestilling.
Tror de som bestiller nå fortsatt må påregne ett år leveringstid grunnet lang venteliste, men Tesla burde satse på et høyere produksjonsmål i 2013 enn 20.000 biler, for hele 2013 produksjonen er antakelig utsolgt allerede i starten av 2013.

Gratulerer med reservasjonen forresten :) Model S blir en svært populær bil i Norge, for det finnes ingen konkurrenter som lager noe tilsvarende!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Det er nok en del ting som dette henger på, viktigst tror jeg er:
1) Homologering, d.v.s. det å få bilen godkjent for salg på Europeisk marked. Det er små, men viktige, forskjeller fra kravene i USA. Bl.a. banale ting som blinklys som må være orange (ofte røde i USA), halvlys som må være alltid på (noen steder i Europa) osv. Så mer kompliserte ting som sikkerhetes/krasjtestingskrav som er noe annerledes. Dette har Tesla ikke full kontroll på d.v.s. de er "overlatt" til de Europeiske myndighetenes behanlding av dette, hvor "pirkete" de er, hvilken behanldingstid de har osv.
2) Om/hvordan de har løst 3-fase ladningssaken - kort fortalt er det jo slik at med nåværende (amerikans) ladekontakt kan man ikke lade med 3-fase, da det ikke er nok med "pins" i kontakten. De må altså på en eller annen måte redesigne såvel plugg som kontakt, alternativt legge til en separat ladeport for 3-fase (usannsynlig tror jeg). Det kan være at dette er såvel mer komplisert enn de tenkt, og at det også krever en masse søknader og godkjenninger da det har med ganske store strømstyrker å gjøre.

Uansett, når de først har alt på plass og "klarsignal" for å selge i Europa blir det spennende å se hvordan de gjøre med produksjonen. La oss si at de er oppe og går i full produksjonstempo, d.v.s. c.a. 400 biler/uke. Et alternativ er jo at de produserer Europeiske biler "innimellom" de amerikanske. Et annet at de en dag i uka produserer Europeiske. Mer sannsynlig, tror jeg, er at de midlertidig stanser produksjonen av amerikanske biler, og så lager de 500 st Europeiske signaturbiler. Så lager de igjen amerikanske biler, og så etter noen uker så kjører de igjen en periode Europeiske. Blir interessant å se hvor lenge de lar det gå mellom Siganturer og vanlige Produsjonsbiler, samt hvor mange P biler de lager per runde. Det bør gå noe tid mellom S og P, slik at de som betaler dyrt for Signatur føler de har nfått noe for pengene sine. Jeg håper de lager fler enn 500 st P biler på første runde med dette (jeg har P553).

RunarBT

JohanH, kordan kjem nummrene opp på kontoen din hos Teslamotors når du logger inn der?

Hos meg er det;

#82

Reservation Number
RN006902

Reserverte tidelig i 2009, så har Europeisk P82 som eg ser det.. men forstår ikkje heilt kordan reservasjonsnummer er. Stemmer ikkje heilt at det er det globale tallet, basert på nummer eg har sett postet på teslamotors.com forum


JohanH

Sitat fra: crusade på mandag 22. oktober 2012, klokken 14:08
JohanH, kordan kjem nummrene opp på kontoen din hos Teslamotors når du logger inn der?
Hos meg er det;
#82
Reservation Number
RN006902
Reserverte tidelig i 2009, så har Europeisk P82 som eg ser det.. men forstår ikkje heilt kordan reservasjonsnummer er. Stemmer ikkje heilt at det er det globale tallet, basert på nummer eg har sett postet på teslamotors.com forum
Hos meg kommer det opp #553 samt et langt RN nr. Det du skriver betyr at du har "EU P82" d.v.s Europeisk Generell produksjon (ikke signatur eller annen spesialreservasjon) nr 82. Det finnes altså en annen person i USA som også har P82 - for amerikanske marked. Sannsynligvis også noen med P82 for asiatisk marked.
RN nr, slik jeg har skjønt det, er et unikt nr som identifiserer selve hendelsen når du gjorde reservasjonen, og sier ikke noe om hvor du er i "rekka". Men sannsynligvis er det lavere RN nr jo tidligere man reservert.

Cobos

RN nummeret er i praksis ID'en din eller til bilen din i databasen til Tesla. Dermed er de rene løpenummer hos Tesla og kan tenkes på som kundenummer. Nyttig i forbindelse med henvendelser hos Tesla, men sier ingenting om når du får bilen din. Dog er det jo slik at de med lave RN nummer ble kunder tidlig for evt. flyktig status det kan gi :)
Kan nevnes at mitt RN nummer er nesten 400 nummer lavere enn ditt, mens mitt kønummer er bare P76.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Øyvind.h

#89
Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. juli 2012, klokken 22:53
32A 400V trefase er 22kW faktisk, 63A hele 43kW. Støtter den 43kW AC lading og slike punkter blir utbredt er det godt nok for meg. Hvis ikke vil jeg gjerne ha en CHAdeMO adapter. En Tesla Supercharger i Oslo hadde vært fint, regner med at de setter opp en slik utenfor butikken på Alnabru ?
Vet jeg siterer en gammel post, men jeg har tenkt litt på akkurat dette. Sannsynligheten er vel stor for at det kommer en gratis superlader utenfor butikken på Alnabru. Dette vil i så fall bety at de som bor i Oslo får tilgang til gratis hurtiglading, og således kan fylle gratis drivstoff hele tiden.

MEN, vil man egentlig bruke superladeren jevnlig? Jeg vet Tesla hevder at lading med superladeren ikke skal påvirke batteriet negativt, men jeg er ikke sikker på om jeg vil ta sjansen på det i praksis bare for å spare et par tusen i året. I tillegg bruker man jo tid på å kjøre dit, og selv om man kan kaste bort litt tid på Alnabrusenteret i mellomtiden er det ikke sikkert man da sparer noe som helst :) Og blir batteriet påvirket negativt er det i vert fall uaktuelt å spare litt penger på veien, når det blir langt dyrere i det lange løp.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA