Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtig Lader Lillestrøm

Startet av Øyvind.h, søndag 12. august 2012, klokken 22:58

« forrige - neste »

toppi

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. august 2012, klokken 07:30
Parkering assist: tenker du på selvparkerende bil? Helt unødvendig for meg da jeg kan parkere, men kanskje flott for damer? Om du mener parkeringssensorer er jeg enig. Har det i dag, og synes det fungerer bedre enn kamera.

-DAB radio: Har ikke sjekket, men Teslaen burde vel ha internett-radio? Jeg streamer mesteparten av musikken gjennom spotify på telefonen, så jeg tror ikke DAB blir så veldig interessant for min del. Enig i at bilen burde hatt DAB, men nå skal man ikke langt bort fra Norge før DAB er et fremmedord.

Jeg har parkeringssensorer på Touranen og kamera på Leafen. Etter min mening er kameraet minst like greit å bruke. Parkeringssensorene fungerer også bra når de fungerer, og det er ikke alltid. Touranen har fått byttet alle sammen etterhvert, da de sluttet å virke en etter en. Dvs. de "døde" ikke men ga falske signaler. Veldig irriterende, og også litt kostbart da det er mye jobb å bytte enkelte av dem. Jeg tror nok kameraet på Leafen blir vesentlig mer driftssikkert.

DAB-radio er det ingen som vet om bilen får ennå da Europa-modellen ikke er lansert. Den har XM-radio i USA-utgave, det er et satelittbasert digitalradio-system. Det virker derfor ganske trolig at de leverer et digitalradio-system for Europa også. Ellers har den internett-radio som du nevner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. august 2012, klokken 09:02
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. august 2012, klokken 07:30
Parkering assist: tenker du på selvparkerende bil? Helt unødvendig for meg da jeg kan parkere, men kanskje flott for damer? Om du mener parkeringssensorer er jeg enig. Har det i dag, og synes det fungerer bedre enn kamera.

-DAB radio: Har ikke sjekket, men Teslaen burde vel ha internett-radio? Jeg streamer mesteparten av musikken gjennom spotify på telefonen, så jeg tror ikke DAB blir så veldig interessant for min del. Enig i at bilen burde hatt DAB, men nå skal man ikke langt bort fra Norge før DAB er et fremmedord.

Jeg har parkeringssensorer på Touranen og kamera på Leafen. Etter min mening er kameraet minst like greit å bruke. Parkeringssensorene fungerer også bra når de fungerer, og det er ikke alltid. Touranen har fått byttet alle sammen etterhvert, da de sluttet å virke en etter en. Dvs. de "døde" ikke men ga falske signaler. Veldig irriterende, og også litt kostbart da det er mye jobb å bytte enkelte av dem. Jeg tror nok kameraet på Leafen blir vesentlig mer driftssikkert.

DAB-radio er det ingen som vet om bilen får ennå da Europa-modellen ikke er lansert. Den har XM-radio i USA-utgave, det er et satelittbasert digitalradio-system. Det virker derfor ganske trolig at de leverer et digitalradio-system for Europa også. Ellers har den internett-radio som du nevner.
Ok. Jeg har parkeringssensorer både foran og bak på Passaten. Synes det er veldig behagelig å ha denne varslingen i tillegg til at jeg bruker øynene. Kona synes funksjonen er uvurderlig :)
Ryggekamera har jeg hørt kan bli fort skittent, og jeg har ikke hatt problemer med at snø eller skitt har ført til feilvarsling.
Men Passaten jeg har er under ett år gammel, så det kan være sensorene over tid er mindre holdbare enn et ryggekamera? Det endrer uansett ikke behovet kona har for sensorer i front, og jeg synes også det er praktisk å bare kjøre til det piper konstant :)

Dette med DAB og internett-radio er en interessant diskusjon. Jeg har DAB nå, og synes kvaliteten er bra, selv om den i blant er treg og faller ut grunnet manglende dekning. Streamer nok mer med Spotify enn jeg bruker bilens DAB radio. Skal ikke se bort ifra at DAB føles overflødig i Teslaen, selv om det godt kan være den får DAB. Det er ingen krise for meg i hvert fall (FM nettet skal vel slås av i 2017, og da er det garantert god nok mobildekning til at internett-radio fungerer perfekt. DAB blir da uvesentlig, og benyttes av de som ikke har teknologi eller evne til å benytte internett-radio.

Spurte for øvrig selger hos BNH om DAB i Leaf, og han sa det ikke fantes og ikke var umiddelbare planer om det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Runex

Helt enig i nesten 100% av Øyvinds svar til foxy. Hold den lange lista og klagingen over manglende utstyr til sin tråd - ikke begynn å spre den rundt alle andre steder i Teslaforumet!

Til radiodiskusjonen:
Jeg håper jo det blir DAB, men hvis det kun vil bli levert FM-radio i Europautgaven kan vi jo uansett forvente at det kommer dingser å få kjøpt som tar imot DAB og sender videre som FM. Det finnes jo en del tusen biler som kun har FM-radio. Ikke noen ideell løsning selvsagt, minner mye om slik vi har det på TV'en. Vi kun skrur på og av TV'en og bytter kanal og justerer volum med dekoderen.

Jeg har et par spørsmål til dere som streamer radio istedenfor å bruke FM eller DAB:
Blir ikke dette mange megabyte nedlasting og dermed et kostbart mobilabonnement? Spesielt i utlandet høres da dette forferdelig dyrt ut - der en ikke skal laste ned mange MB før det koster flere hundre kroner?
Lurer også på hvordan dette kan fungere særlig greit på de mange plassene som 3G (og til og med Edge) ikke har dekning. Det gjelder ganske mange strekninger i "dalstroka innafor" ihvertfall.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Oreo

Beklager, var ikke meningen å ta ordet "premium" i min munn/tastatur. Trodde et sekund jeg var inne på den tråden som det referes til (ja jeg har også fått med meg de synspunktene, men gadd ikke å svare på de).

Jeg måtte lufte spørsmålet mitt om baksetene da jeg så den videoen, og det lurer jeg fortsatt på.
Dette er faktisk en av mine refleksjoner ang. mitt valg av en evt. Tesla Model S.

Må bare si at det er glimrende å vise til div. YouTube videoer samt linker. Jeg leser alt jeg kommer over, så da er det kjekt med tips  ;D

Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

gbzdoc

På bildet du la ved er det jo ikke noen tvil, de er justerbare. Men gud vet hva de har endret på... ;)

Men forsetene tror jeg ikke er justerbare. Men de ser likevel ut til å være mer enn høye nok, selv for meg. Husker dessverre ikke hvordan nakkestøtten (høyden) var da jeg prøvesatt den i våres. :-/

Øyvind.h

Sitat fra: Runex på onsdag 08. august 2012, klokken 20:47


Til radiodiskusjonen:
Jeg håper jo det blir DAB, men hvis det kun vil bli levert FM-radio i Europautgaven kan vi jo uansett forvente at det kommer dingser å få kjøpt som tar imot DAB og sender videre som FM. Det finnes jo en del tusen biler som kun har FM-radio. Ikke noen ideell løsning selvsagt, minner mye om slik vi har det på TV'en. Vi kun skrur på og av TV'en og bytter kanal og justerer volum med dekoderen.

Jeg har et par spørsmål til dere som streamer radio istedenfor å bruke FM eller DAB:
Blir ikke dette mange megabyte nedlasting og dermed et kostbart mobilabonnement? Spesielt i utlandet høres da dette forferdelig dyrt ut - der en ikke skal laste ned mange MB før det koster flere hundre kroner?
Lurer også på hvordan dette kan fungere særlig greit på de mange plassene som 3G (og til og med Edge) ikke har dekning. Det gjelder ganske mange strekninger i "dalstroka innafor" ihvertfall.
Adapter blir uaktuelt for min del. Mobilnettet ordner radio uten problemer :) I forhold til datatrafikk er det ikke så ille. Sitter jo ikke mange timer i bil hver måned, og i Spotify har jeg rullerende musikksamling på noen tusen sanger som allerede er nedlastet (synkroniserer automatisk over wifi).
Jeg klarer meg stort sett med 1 gigabyte i måneden.
I utlandet blir det dyrt å streame, så der blir det mest nedlastet innhold. I Sverige vil jeg kanskje savne radio. Der hører jeg ofte på radio (FM), men synes ikke DAB fungerte noe særlig når jeg feiret midtsommer der i år. Manglet dekning mange steder (husker bare at jeg testet DAB noen steder, og brukte spotify/FM for det meste).
I Danmark har jeg ikke bruk for radio. Vanskelig å høre hva folkene sier på radio når de snakker så fort, og den danske musikk-smaken er generelt litt annerledes enn den norske og svenske.
Vet ikke om de her DAB i Tyskland/Italia/Frankrike/Spania, men antar at jeg nok ikke kommer til å legge ut på langtur i Europa med det første.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. august 2012, klokken 07:32
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 08. august 2012, klokken 07:27
Har ikke du en egen kosetråd for alt det mikk-makket der?

Begynner å bli mektig lei av å se den lista med klipp og lim...

Om du har noe nytt på hjertet så kom gjerne med det. Ellers holder det vel å henvise til kosetråden din, fremfor å lime inn det der til det kjedsommelige?
+1
Det er vel tredje eller fjerde stedet den listen blir limt inn. Og den er fortsatt like uinteressant :)
Kanskje jeg skal begynne å lime inn den lange listen over fordeler med bilen hver gang premium nevnes?

Det var et svar til leifen, som tok opp utstyr og premium status relatert til det i Tesla S.

PS: det er lov og det er mulig å hoppe over et innlegg som man ikke ønsker å lese hvis man er allerede kjent med innholdet...
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Runex på onsdag 08. august 2012, klokken 20:47
Lurer også på hvordan dette kan fungere særlig greit på de mange plassene som 3G (og til og med Edge) ikke har dekning. Det gjelder ganske mange strekninger i "dalstroka innafor" ihvertfall.

stabil 3 G kan man glemme i Norge selv langs hovedveiene.
I-miev 2011
Asker

Primus

Hei folkens, da har vi også reservert en Tesla mod. S  ;D

Etter om lag 20000 km med Nissan Leaf er vi blitt helfrelst på elbil og håper med denne bilen å kunne ta lengre turer, går derfor for 85 kWh batteri.

Noen flere i Trondheimsområdet?

Mvh (Toyota) Prius
Toyota Prius fra 2009
Nissan Leaf fra 2011
Trondheim

Øyvind.h

Sitat fra: Primus på onsdag 26. september 2012, klokken 21:10
Hei folkens, da har vi også reservert en Tesla mod. S  ;D

Etter om lag 20000 km med Nissan Leaf er vi blitt helfrelst på elbil og håper med denne bilen å kunne ta lengre turer, går derfor for 85 kWh batteri.

Noen flere i Trondheimsområdet?

Mvh (Toyota) Prius

Gratulerer med valget! Har du fått produksjonsnummeret (PXXXX)? Det var bruk av Leaf som tente meg også, og jeg ble raskt klar over at jeg aldri igjen skal kjøpe en bensin/dieselbil!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Primus


Vi har bestillingsnummer 1334. Rart dette; når en begynner å kjøre elbil blir det helt forferdelig å kjøre fossilbil  ;D
Toyota Prius fra 2009
Nissan Leaf fra 2011
Trondheim

Arha

Sitat fra: Primus på onsdag 26. september 2012, klokken 22:42

Vi har bestillingsnummer 1334. Rart dette; når en begynner å kjøre elbil blir det helt forferdelig å kjøre fossilbil  ;D

Opplever det på akkurat samme måte  :)
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Trond Arve

#58
Sitat fra: Arha på onsdag 26. september 2012, klokken 23:10
Sitat fra: Primus på onsdag 26. september 2012, klokken 22:42

Vi har bestillingsnummer 1334. Rart dette; når en begynner å kjøre elbil blir det helt forferdelig å kjøre fossilbil  ;D

Opplever det på akkurat samme måte  :)

Vi solgte akkurat fossilen, har en P106 og en Leaf (og tre småbarn i barneseter). Får se hvor lenge det går, kan hende det blir litt lenge å vente på Model X...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Oreo

Sitat fra: Primus på onsdag 26. september 2012, klokken 21:10
Hei folkens, da har vi også reservert en Tesla mod. S  ;D

Etter om lag 20000 km med Nissan Leaf er vi blitt helfrelst på elbil og håper med denne bilen å kunne ta lengre turer, går derfor for 85 kWh batteri.

Noen flere i Trondheimsområdet?

Mvh (Toyota) Prius
Gratulerer.
Samme vurdering av meg og. Etter å ha kjørt Leaf i et halvt år er jeg blitt overbevist, og måtte reservere jeg og.
Helt klart 85kW'ern som gjelder, ikke minst for å ha litt "å gå på"
Som nevnt føles det ganske treigt og gammeldags å kjøre fossilbilen nå.

Etter å ha sett Brennpunkt sist mandag ang. "Grønne Sertifikater" høres det jo ikke ut som at strøm nødvendigvis blir noe dyrere i fremtiden  :-\
Best av alt var estimatet om at ALLE bilister gikk over til elbildrift, så ville ikke dette nødvendigvis utgjøre så enormt mye m.t.p. totalforbruket i Norge.

Holder forøvrig til i Klæbu.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA