Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtig Lader Lillestrøm

Startet av Øyvind.h, søndag 12. august 2012, klokken 22:58

« forrige - neste »

JohanH

Leste en rapport fra Spania hvor de teoretiserte at hvis all persontransport som idag skjer via kjøretøy drevet av bensin eller diesel blev skiftet ut med elektriske kjøretøy som fortrinnsvis (80-90% av totalt strømbruk) blev ladet nattestid så ville hele Spania kun måtte øke sin strømproduksjon/import med 22%. Dette fordi det der, liksom her og stort sett alle andre land i verlden, er en relativ "overproduksjon" av strøm nattestid for å kunne opprettholde strømproduksjonen i "peak hours". Norge med sin høye produksjon av vannkraft er ikke så annerledes, selv om vi ennå ikke har ulike priser på strøm natt resp. dag.

Amoss

Sitat fra: JohanH på torsdag 27. september 2012, klokken 13:47
Norge med sin høye produksjon av vannkraft er ikke så annerledes, ...

I følge NRK's Brennpunkt denne uken så ville vi her til lands kunne dekke dette forbruket uten å behøve å øke produksjonen overhode dersom jeg ikke missforsto hva som ble sagt der. Om påstandene holder "vann" eller ei kan jeg dog ikke uttale meg om...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Cobos

Det tviler jeg på. "Problemet" for Norge er at vi nesten bare har vannkraft og det er øyeblikkelig justerbar kraft i motsetning til kull og atomkraft. Dermed har vi nesten ikke baseload kraftverk i Norge, vi har vannkraftverk vi bruker som baseload kraftverk, men helst vil vi (les kraftverkene) kjøpe skitbillig kullkraft fra Europa på natta og selge kjempedyr vannkraft tilbake morgenen etter.
I realiteten er strøm ikke perfekt flyttbart, det er tap i linjene og kapasiteten er ikke stor nok i overføringen til at man kan i teorien produsere strøm et sted i Norge. Dermed i praksis må vi bruke av vannkraft i Norge om natta også.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

jkirkebo

Nåja, vi har da en god del elvekraftverk i Norge også. Alt er ikke magasinkraftverk med flerårsmagasiner. Stenger du kraftproduksjonen i Sarpefossen renner bare vannet over isteden, så der er det bare å produsere døgnet rundt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#64
Sitat fra: Amoss på torsdag 27. september 2012, klokken 14:14
Sitat fra: JohanH på torsdag 27. september 2012, klokken 13:47
Norge med sin høye produksjon av vannkraft er ikke så annerledes, ...

I følge NRK's Brennpunkt denne uken så ville vi her til lands kunne dekke dette forbruket uten å behøve å øke produksjonen overhode dersom jeg ikke missforsto hva som ble sagt der. Om påstandene holder "vann" eller ei kan jeg dog ikke uttale meg om...
En million elbiler vil bruke tilsammen ca 2-3 TWh i året. Norges produksjon av vannkraft er noe over 100 TWh. (ca 120TWh i gjennomsnitts år) Potensialet i vannkraft er ca. 200 TWh/år

Norge og Sverige har et felles elsertfikatmarked. Hvert av landene har forpliktet seg til 13,2 TWh ny kraftproduksjon i perioden 2012 til 2020. Norge er allerede netto eksportør så alt dette nye må eksproteres om vi ikke får en masse nye elbiler.

Sitat fra: Cobos på torsdag 27. september 2012, klokken 18:02
men helst vil vi (les kraftverkene)  fra Europa på natta og selge kjempedyr vannkraft tilbake morgenen etter.
Du mener vel: Kraftverkene vil helst kjøpe kullkraft skitbillig om natta og selge vannkraft kjempedyrt tilbake morgenen etter. Siden kullkraft normalt er mye dyrere enn vannkraft.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cobos

Sitat fra: Griffel på torsdag 27. september 2012, klokken 19:22

Sitat fra: Cobos på torsdag 27. september 2012, klokken 18:02
men helst vil vi (les kraftverkene)  fra Europa på natta og selge kjempedyr vannkraft tilbake morgenen etter.
Du mener vel: Kraftverkene vil helst kjøpe kullkraft skitbillig om natta og selge vannkraft kjempedyrt tilbake morgenen etter. Siden kullkraft normalt er mye dyrere enn vannkraft.
Det jeg prøvde å si er at om natta er kullkraft fra kontinentet veldig billig siden produksjonen er større enn forbruket. Om morgenen og rundt middagstider er det derimot veldig dyrt med kraft så da selger gjerne norske vannkraft strøm tilbake til kontinentet og tjener godt på dette.

Jkirkebo: Jeg trodde elvekraftverk hittil bare var rundt 1-3TWh, men kanskje jeg har undervurdert størrelsen. Har du noe data for dette?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på fredag 28. september 2012, klokken 08:12
Jkirkebo: Jeg trodde elvekraftverk hittil bare var rundt 1-3TWh, men kanskje jeg har undervurdert størrelsen. Har du noe data for dette?

Jeg fant ingen prosentvis fordeling. Men det største elvekraftverket (Solbergfoss) har alene en årsproduksjon på 0.58TWh. Det er mange flere i tilnærmet samme størrelsesorden, f.eks Rånåsfoss (0.52TWh), Sarp (0.52TWh), Hunderfossen (0.58TWh). I tillegg kommer en drøss mindre kraftverk. Så et råtips på totalen fra min side er omkring 15-20TWh.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Siden magasinkapasiteten i Norge er ca.90 TWh/år og produksjonen ca. 120 TWh/år
står nok uregulerte krafverk for snaut 30 TWh/år.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#68
Korreksjon: Tesla har bekreftet at det kommer CHAdeMO adapter :)


Ok, for å dra diskusjonen tilbake til selve bilen bytter jeg tema :)
Det ryktes at Tesla jobber med CHAdeMO adapter.
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/7107-Likelihood-of-a-CHAdeMO-adapter-for-the-Model-S/page20

Det hadde vært flott, selv om landsdekkende Tesla superladernettverk hadde vært å foretrekke. Det er vel allerede noe sånt som 20-30 CHAdeMO ladere i Norge, og flere er under utbygging.
For å dra en parallell til et annet drivstoff-nettverk som diskuteres er det ca 65 hydrogenstasjoner i hele USA, og Statoil har lagt ned sin satsning på hydrogen i Norge......


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

For oss som har en lang ventetid foran oss er det hyggelig å lese på amerikanske forum at Tesla ser ut til å få opp dampen på produksjonen, selv om de har måttet justere ned forventningen om 5000 produserte biler i år. Håper dog fortsatt på neste sommer for min del.

Biler i kø for testing før levering :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Tesla har akkurat sendt ut sw-oppdatering til bilene
Utdrag fra e-post som gikk ut i går til eiere:
------------------
From: "Tesla Motors" <ownership@e.teslamotors.com>
Date: Tue, 09 Oct 2012 11:15:51 -0600
To:
ReplyTo: "Tesla Motors" <reply-fe921773776c047b72-110639_HTML-434150438-1072126-0@e.teslamotors.com>
Subject: Tesla: Software Update for Your Model S

A new software update will be available in the coming days. The onboard notification will guide you through the installation. If you would like to review the process, instructions are available at the end of this email.

After installation, Model S will feature Driver Profiles, new settings for Creep and Mobile App Access, and functional improvements to the interface for door locks, maps, and audio volume.

Driver Profiles (New Feature)
The Driver Profiles feature remembers and restores positions for the driver's seat, side view mirror, and steering wheel. It also tracks the preferences listed below.

DRIVING
Steering Mode
Regenerative Braking
Mirror Auto-Tilt
Instrument Panel Layout   LIGHTS & LOCKS
Daytime Running Lights
Fog Lights
Headlights After Exit
Drive-Away Door Lock
Walk-Away Door Lock   FORMAT & UNITS
Time Format
Temperature Units
Charging Units
Range Display   MAPS
Map Magnification
Show Traffic
Add New Driver

A new icon, located to the left of the Tesla "T" in the Touchscreen status bar, indicates the active Driver Profile. When you've named and saved a driver profile, that name will appear next to the icon.

When you first make adjustments to either your steering wheel position or driver's seat, Model S will prompt you via the Touchscreen to create a new profile. Tap the drop-down menu to open the Driver Profile window.

Tap "Add New Driver", enter a name, and tap "Create Profile". Adjust seat, mirror, and steering wheel position as needed. Tap SAVE to save the adjustments you have made.

Alternatively, you can create a profile by going to Controls > Settings > Driver Profiles.

Once a profile has been created, each time you make an adjustment to the steering wheel position or driver's seat, a drop-down menu will prompt you to save the new position or restore the previously saved position. In contrast, changes made to any of the other driver preferences listed above will be saved automatically.

If you lend your car to a friend, make sure they don't tap the SAVE button when they adjust the seat or steering wheel. Note that any changes they make to the driver preferences (listed above) will be saved.

The drop-down will disappear after 5 seconds of inactivity. While adjusting the driver's side mirror does not trigger the drop-down, tapping the Driver Profile icon > SAVE will save the current driver's seat / steering wheel / mirror positions. Alternatively, you can tap RESTORE to go back to the last saved position.

Switch Between Saved Profiles
Model S will save up to 10 Driver Profiles and each will be available regardless of the key used to unlock and drive the vehicle.
To switch profiles, tap the Driver Profile icon in the status bar and select among the list of saved profiles.

Once a profile has been selected, all the settings associated with that profile will be applied. The seat, mirror, and steering column will move to the saved positions. If you adjust your seat or steering wheel while Model S changes from one profile to the next, the sequence will stop.

If you have selected a profile in error, you can tap STOP to end the transition, then select the intended profile.

Creep (New Setting)
When this setting is enabled, Model S will slowly move forward while in Drive or backward while in Reverse when the brake pedal is released, the same way a car with an automatic transmission does. You will find this setting in Controls > Driving. Note that the Creep setting can be adjusted only when the car is in Park.

Traffic Button in Maps (Functional Improvement)
A Traffic button is now available in the Maps app to make it easier to turn on/off traffic display.

Volume Modulation (Functional Improvement)
We've added more resolution to the volume control to give the driver greater command over audio levels.

Lock/Unlock Buttons (Functional Improvement)
The lock and unlock buttons have been separated to provide easier access to the function.

Mobile App Remote Access (New Setting)
This setting prepares Model S for communication with forthcoming mobile applications that will enable you to remotely check status and control some functions of your Model S. No apps are available yet. You will find this setting in Controls*>*Settings*>*Vehicle.

Software Updates
Model S updates its software wirelessly, providing new functionality throughout your term of ownership. The process to install these enhancements is outlined below.

Onboard Notification
The first time you enter your Model S after an update is made available, you will be shown a scheduling dialogue box. You can install immediately, confirm the suggested time, or schedule an alternate time. Once scheduled, the icon will change color from yellow (unscheduled) to white (scheduled). At any point before installation begins, you can re-schedule the installation.

IMPORTANT: Model S must be in Park and not driving when new software is being installed. A software update can take up to 2 hours to complete so be sure to select a time when the car can sit idle for this period.

If your car is charging when the update is scheduled, charging will temporarily stop and restart after the software is installed. If you are driving when the installation is scheduled, the installation will be cancelled.


Tesla Motors | 3500 Deer Creek Road | Palo Alto, CA 94304
privacy policy | email subscriptions | unsubscribe
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Rio

Jeg hang meg opp i denne betingelsen:

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. oktober 2012, klokken 08:10
IMPORTANT: Model S must be in Park and not driving when new software is being installed.

;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 10. oktober 2012, klokken 08:15
Jeg hang meg opp i denne betingelsen:

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. oktober 2012, klokken 08:10
IMPORTANT: Model S must be in Park and not driving when new software is being installed.

;D

Amerikanere må advares mot alt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Slik jeg har forstått det skal EU-prisene komme innen utgangen av november. Da vet vi om denne bilen prises som forventet! Velger Tesla å legge et solid påslag på EU-modellene blir jeg skuffet, og det kan føre til at jeg kansellerer min reservasjon.

I Canada fikk bilen et påslag på 1,5-2% i forhold til US priser ut fra kostnadsnivå og transport, samt 6,1% påslag i Canadiske avgifter.
Dermed endte bilen opp med følgende priser (ca omregnet til NOK)
40kw 375.000NOK
60kw 435.000NOK
85kw 500.000NOK

Ettersom vi ikke betaler hverken moms eller avgifter har jeg vanskelig for å se at grunnmodellene skal prises noe særlig høyere enn dette? Legger Tesla på 8% for annet kostnadsnivå og transport blir bilen priset likt som i Canada.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Og der var prosjektering av påbygg på huset i gang. Nå blir det virkelig viktig at Tesla kjenner sin besøkelsestid :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA