Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtig Lader Lillestrøm

Startet av Øyvind.h, søndag 12. august 2012, klokken 22:58

« forrige - neste »

Joakim Sveli

Har erfaring med å sette opp Chademo-ladere, med toppeffekt på 48kW. En Tesla-lader skal gi en toppeffekt på 90kW (400V) og vil ikke koste kun 500 000. Ved et slikt uttak må man nok bekoste en 200kWa utvidelse av nettstasjon. Det koster fort 300 000 bare der. Kabelfremføring med dimensjoner for slike effekter er heller ikke gratis. Minst 1 mill tenker jeg er mer riktig.

Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Espen Hugaas Andersen

Det kommer så klart litt ann på hvordan Tesla gjør ting.

Det har vært store spekulasjoner i USA om innebygget batterilagring i hurtigladerne, slik at man får redusert nødvendig makseffekt fra nettet. Og så har det vært antydet at tesla vil ha 2 hurtigladere på hvert sted - det vil redusere investeringskostnaden per enhet.

Men uansett om det koster 1 mill per stk så er det småpenger. Vi får se hva Tesla finner ut. :)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. august 2012, klokken 08:59
Fikk sekvensnummer P1118. Mange foran meg i køen i Europa :( Men fin bursdagsgave til familien (les: meg selv) selv neste år :)
Gratulerer med plassen i køen. Da er det bare å smøre seg med en stor dose tålmodighet :)

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

toppi

Gratulerer med reservasjonen.   :)
Er bare å krysse fingrende for at de klarer å holde produkjsonstempoet som er forespeilet.

Fikk du vite hvor mange av reservasjonene som er gjort i Norge nå?

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

StianB

Gratulerer!

Jeg ble så fra meg at jeg måtte bestille en jeg også ;-)

jeg fikk nummer 1139 i køen

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

Øyvind.h

Kan ikke skjønne annet enn at salget av denne må ta helt av her i Norge pga. god økonomi og de incentivene elbilene har per i dag? De som kjøper noe annet enn elbil fra og med 2013 må jo være idioter (eller ha helt spesielle krav til bilen)?
Hvordan skal man ellers kunne kjøpe seg en bil på størrelse med Audi A7, som gjør 0-100 på 5,5 sek, som er mye billigere i drift enn ICE biler og som samtidig ikke koster mer enn rundt 500 (helt avhengig av utstyrsnivå)???
Norge vil antakelig bli et av Teslas viktigste markeder de neste 2-3 årene.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

toppi

Enig med du :)

Ser ut om om Europakøen har vokst fra 1118 til 1139 på 2 døgn?
Det var mye.
Vi må huske på at bilen knapt har vært vist i Europa, og at salget vil ta seg kraftig opp når det er mulig å se og prøve bilen, samt når den ruller på veiene.

Det er ikke bare Norge som har incentiver til elbiler. Danmark, Belgia, Nederland og Frankrike har også dette.

Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Øyvind.h

Denne videoen fant jeg på Youtube nå.


Ser ut til at det allerede finnes en overgang fra Teslas plug til Chademo lader.
Vises ca ett minutt ut i videoen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 06. august 2012, klokken 07:19
Ser ut til at det allerede finnes en overgang fra Teslas plug til Chademo lader.
Vises ca ett minutt ut i videoen.

Niks, det er overgang fra J1772 (som bl.a Leaf og trillingene bruker) til Teslas plug. Den har vi ikke mye bruk for i Norge, men i USA er de offentlige ladepunktene J1772 så der er behovet større. I europa får vi forhåpentligvis en trefase-utgave av Tesla-pluggen isteden og dermed er det overgang fra Mennekes som behøves her.

CHAdeMO er fortsatt litt i det blå dessverre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Hmm, ja du har selvfølgelig helt rett. Jeg bruker Leaf innimellom, men har aldri hurtigladet den. Glemte at det er et eget hurtigladerinntak på Leaf``en, så jeg blandet J1772 og CHAdeMO.

Jaja, om ikke annet så jeg i hvert fall i videoen at frunk``en hadde mer plass en forventet ettersom rommet fortsetter litt innunder frontruten mot kupeen. Og lokket bakerst i bagasjeromsgulvet kan sikkert
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

Jeg har hele tiden lurt på om det går an å justere nakkestøttene i baksetene.
Ut ifra ovenfornevte YouTube video nedenfor ser det ikke slik ut?

De bilder jeg har sett, så ser det ut som om godt voksne likevel har bra støtte bak hodet. Dette må i tilfelle være fordi setene er såpass dype??

På dette bildet ser det derimot ut til å være justerbare nakkestøtter


Det ville overraske meg om det ikke går an å justere disse. I mottsatt fall må dette være mega blemme og ikke en premium bil verdig.
Type whiplash-seter utgår.
Nå er det riktignok mange bilder/videoer ute som er fra pre-produksjonmodeller antar jeg.
Noen som vet hvordan dette er på produksjonsmodelllen?

Forøvrig synes jeg alt annet virker "premium" i mine øyne.
Ved å ikke tilby "alt" for enhver smak av ekstrautstyr og variasjoner kan Tesla holde prisen nede.(?)

Går å grubler (les: sikler) på å reservere en, men da må jeg bli kvitt Leafen.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

foxy

#41
@leifen, tesla model s er langt fra å være en premium bil når det gjelder utstyrsnivå!  vanlig bruks-, sikkerhets og komforutstyr som:
- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Språkstyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Automatisk blendbar speil inne (finner ikke noe info noe sted om at det er standard??!)
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen
- Flere hjulvarianter

er IKKE tilgjenglig i Model S.

tesla selger model s til en premium pris med tildels ikke engang mellomklasse utstyr.
I-miev 2011
Asker

gbzdoc

Har ikke du en egen kosetråd for alt det mikk-makket der?

Begynner å bli mektig lei av å se den lista med klipp og lim...

Om du har noe nytt på hjertet så kom gjerne med det. Ellers holder det vel å henvise til kosetråden din, fremfor å lime inn det der til det kjedsommelige?

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på onsdag 08. august 2012, klokken 02:07
@leifen, tesla model s er langt fra å være en premium bil når det gjelder utstyrsnivå!  vanlig bruks-, sikkerhets og komforutstyr som:
- Skjulbart hengefeste
- Adaptiv cruisekontroll
- Active Blind Spot Assist
- Active Lane Keeping Assist
- Speed-limit info
- Intelligent Lys System (automatisk fjernlysstyring ++)
- Dynamisk navigasjon basert på bl.a. tmc (ikke så relevant i norge men i andre europeiske land)
- Språkstyring
- Sportsratt vs multifunksjon
- Oppvarmet ratt
- Parkering assist
- Mer enn 2 sone klima-anlegg
- Automatisk blendbar speil inne (finner ikke noe info noe sted om at det er standard??!)
- Rulgardin for sidevinduer bakvinduer evtl sorte vinduer som valg mulighet
- Valget mellom forskjellige seter – sportseter, klimatiserte seter, multikontur massasje++
- Night View Assist
- Integrerte barneseter
- DAB radio
- Bakseteunderholdning
- Skibag
- Flere interiør alternativer og farger på bilen
- Flere hjulvarianter

er IKKE tilgjenglig i Model S.

tesla selger model s til en premium pris med tildels ikke engang mellomklasse utstyr.


Hadde egentlig satt pris på om premium kranglingen foregikk i den andre tråden. Jeg kommer derfor kun til å svare en gang.
Noen kaller Volvo V50 for premium, andre kaller Mercedes E-klasse for premium. Istedenfor å snakke om premium burde du heller si "den har ikke utstyr på linje med sammenlignbare biler slik som A6/A7, E-klasse etc. Og da blir spørsmålet: kan egentlig Tesla Model S sammenlignes med dem? Jeg synes ikke det ettersom Model S er en helt annen bil enn de gamle trauste modellene, men det er min mening :)

Som nevnt i premium krangletråden er det for meg (og mange andre) ikke viktig at absolutt alt utstyr er tilgjengelig. Det blir litt som iPhone når den ble lansert. Den manglet en del funksjoner, men den var fortsatt mye bedre enn alt annet på markedet :)

For øvrig synes jeg listen din har enkelte verdiløse funksjoner, samt noen jeg er enig i.
Adaptiv cruisekontroll hadde vært OK å ha, men absolutt ikke nødvendig. Har testet det før, og jeg ble ikke frelst.
-Blindsonevarsler skal jeg i hvert fall ikke ha. Masete, og statistisk sett ingen sikkerhetsmessig effekt.

-Lane keeping assist ønsker jeg heller ikke. Jeg kjører på en måte som er behagelig for meg selv og mine passasjerer. Ofte betyr det at jeg utnytter mer av veien enn mitt eget felt når det er plass til det. Mao. det blir en masete funksjon for meg. Kanskje interessant for den ubevisste Ola Dunk sjåfør eller pensjonister, men ikke for de som kan kjøre bil.

-Speed-limit info. Det hadde jeg kanskje bruk for før når jeg ikke husket fartsgrensene der det var gjennomsnittsmåling. Hadde det i en Insignia jeg lånte en gang. Fikk ikke med seg alle skiltene, og jeg visste uansett hva fartsgrensen var der jeg kjørte fordi jeg fulgte med på skiltene og veien.

-Intelligent lyssystem. Ja det hadde faktisk vært interessant, om det fungerer feilfritt i praksis. Har ikke testet dette før.

-Dynamisk navi: tror den innebygde holder helt fint. Og trafikkinfo har Tesla gitt tilbakemelding om at antakelig vil komme som en oppdatering, kanskje allerede neste år.
Språkstyring: mener du her stemmestyring? Ingen av systemene jeg har testet så langt, hverken i bil eller på telefon, har gitt lav nok feilprosent til at jeg gidder å bruke dem mer enn en kort periode.

-Sportsratt/multifunksjon. Jeg trodde rattet i Tesla hadde noen knapper/funksjoner?. Mulig jeg tar feil?

-Oppvarmet ratt: tja, ikke så viktig når bilen er varm når du kommer til den uansett hvor den står? Men er enig i at det er behagelig om du skulle glemme det og komme til kald bil. Hadde det på en 5-serie for noen år siden. Det kan også redusere strømforbruket til kupevarme, men med Teslas 85kw batteri tror jeg faktisk ikke man er så nøye med å kjøre med jakke og lue. Det er nok kapasitet til å bruke bilen normalt.
Parkering assist: tenker du på selvparkerende bil? Helt unødvendig for meg da jeg kan parkere, men kanskje flott for damer? Om du mener parkeringssensorer er jeg enig. Har det i dag, og synes det fungerer bedre enn kamera.

-Mer enn 2 sone klima: Her har jeg ingen erfaring annet enn at 2-soner har holdt greit, men jeg skal innrømme at det ikke alltid alle i bilen er enige om temperaturinnstillingen. Men jeg stiller spørsmål ved om det reelt sett er mulig å lage 3-4 soner i en åpen kupe.

-Automatisk blendbart speil: Det tror jeg bilen har. Mener jeg leste det i et oversiktsdokument over bekreftede/avkreftede tekniske spørsmål på teslamotorsclub.com

-Rullgardin for sidevindu bak: Ja det skulle det faktisk vært! Jeg kan leve med tonede ruter og en ettermotert solbeskyttelse (bilen ser rotete ut uansett med barnesete og annet skrot), men synes absolutt de burde levert rullgardin.

-Flere setevalg: Helt enig. Jeg hadde nok gått for standard seter, men mange ville satt pris på flere valg.

-Night view assist: Greit å ha, men ikke veldig utbredt enda? Har sett det kan gi bra effekt, men jeg har ikke følt behov for det så langt.

-Integrerte barneseter: Tja, si det. Kanskje greit å ha? Droppet det på nåværende bil.

-DAB radio: Har ikke sjekket, men Teslaen burde vel ha internett-radio? Jeg streamer mesteparten av musikken gjennom spotify på telefonen, så jeg tror ikke DAB blir så veldig interessant for min del. Enig i at bilen burde hatt DAB, men nå skal man ikke langt bort fra Norge før DAB er et fremmedord.

-Bakseteunderholdning: bruker iPad til det i dag, og det vil jeg nok fortsette med. Det hadde vært greit å kunne få bakseteunderholdning levert fra fabrikk, men det er sikkert ikke vanskelig å ettermontere om man vil ha noe fastmontert.

-Skibag: Godt poeng. Jeg kommer til å ha skiene på taket og ikke inne i bilen, men muligheten burde vært der ja.

-Flere interiøralternativer og farger: Ja det hadde jo vært fint.

-Flere hjulvarianter: Det finnes uendelig med alternativer. Merkeforhandler er ofte et vanvittig dyrt sted å kjøpe hjulpakker.

Avslutningsvis håper jeg vi kan legge denne diskusjonen død i denne tråden. Bruk den andre krangletråden for denne uvesentlige diskusjonen. Man gir avkall på ett og annet for å få bilen raskt, og Tesla er en ganske fersk bilprodusent. Når det er sagt er det ingen tvil om at de fleste andre biler på veien blir gammeldagse når Tesla Model S er på plass. Helt uavhengig av utstyrsnivå/premiumfølelse, dørlukkelyd og andre vesentlige og mindre vesentlige faktorer.

Alle har fått med seg hva du ikke liker ved utstyrsnivået, så du kan sikkert slutte å gjenta det nå foxy :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 08. august 2012, klokken 07:27
Har ikke du en egen kosetråd for alt det mikk-makket der?

Begynner å bli mektig lei av å se den lista med klipp og lim...

Om du har noe nytt på hjertet så kom gjerne med det. Ellers holder det vel å henvise til kosetråden din, fremfor å lime inn det der til det kjedsommelige?
+1
Det er vel tredje eller fjerde stedet den listen blir limt inn. Og den er fortsatt like uinteressant :)
Kanskje jeg skal begynne å lime inn den lange listen over fordeler med bilen hver gang premium nevnes?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA