Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtig Lader Lillestrøm

Startet av Øyvind.h, søndag 12. august 2012, klokken 22:58

« forrige - neste »

Øyvind.h

Hei,

Etter mye om og men endte jeg i dag opp med å reservere en Tesla Model S. Det hele begynte egentlig med at faren min kjøpte seg Leaf for noen måneder siden, og etter noen turer i den har jeg blitt helt elbil-frelst. Om flere nye elbil-produsenter kommer på banen i løpet av et par år er jeg helt sikker på at dagens bilprodusenter vil få problemer dersom de ikke snur seg raskt! Jeg kjøpte nylig en 2012 modell Passat, og jo mer jeg leser om Tesla jo mer skuffet blir jeg over at blant annet VW henger så langt etter. Når Tesla leverer dette i 2012 burde jeg strengt talt kjørt en elektrisk Passat med 30 mils rekkevidde nå! Hva er det egentlig VW bruker så lang tid på......

Jeg tror situasjonen bensin/diesel kontra elektriske biler vil oppleve noe av det samme mønsteret som mobiltelefonprodusentene har fulgt de siste årene. Noe nytt kommer og redefinerer bransjen. Dette åpner muligheter for nye aktører, og resulterer i katastrofe for de som ikke evner å snu seg.

Nok om det.
Som nyfrelst tenkte jeg at elbil må jeg ha, og at Passaten får ryke. Jeg da en Leaf et par dager fra BNH (ettersom pappa er på ferie og ikke kan stille sin til disp) for å se hva det er mulig å få plass til i en slik bil. Jeg har kone, barn og hund, så det er ganske mye vi drasser med oss rundt omkring, samtidig som bilen i de fleste tilfellene bare brukes i nærmiljøet. Kona som har blitt glad i Passaten og dens fleksibilitet var ikke umiddelbart begeistret når jeg foreslo å bytte den ut i en liten Leaf, men jeg skifter biler oftere enn gjennomsnittet og hun gikk til slutt med på min retorikk rundt å redde verden/tenke fremtidsrettet på bekostning av god plass. Men før jeg kom så langt som til å bestille en Leaf dukket Tesla Model S opp i sidesynet.

Tesla Model S byr på alt vi trenger i en bil. God rekkevidde, god bagasjeromsplass (bra bak selv om det ikke er i stasjonsvognklasse, men det kompenseres gjennom bagasjeplass foran) og en pris som ikke er helt hinsides. Sprek er den også, så jeg ikke går lei av den etter noen måneder! Kjøper du en vanlig fossilbil betaler du mye i avgifter, og det varmer godt at hver eneste krone i hovedsak betaler for selve bilen og ikke til statskassen når du bestiller Tesla.
Det imponerer meg at produsenten Tesla kan komme ut av ingenting og levere disse produktene så raskt (ja jeg vet noen av dere har ventet på bilene i flere år, men når bare Nissan leverer en OK elbil blant de tradisjonelle bilprodusentene nå i 2012 virker det for meg raskt når Tesla plutselig kommer med den bomben jeg føler Tesla Model S er.

Selv om Tesla Model S ikke akkurat er noen billig bil var faktisk økonomi en viktig begrunnelse for valget. For noen år siden gikk plutselig bompengeprisen i Oslo opp fra makspris på 4000,- i året i fri-bruk abonnement til maksimalt 60 passeringer à 20,- i måneden. Dermed gikk utgiftene mine til bom fra 4000,- til 10-12.000,- i året. Irriterte noe grenseløst, men hva kan man gjøre. Årsavgiften har vel også bikket 3000,- i året, og drivstoff tror jeg min gjerrige Passat bruker 12-15.000,- i året på. Jeg går ikke inn på kjøreforbud-diskusjonen som herjet nylig, for den har ingen ting med min avgjørelse å gjøre, men det er jo en hyggelig bieffekt at bilen jeg etter hvert skal kjøre ikke slipper ut et gram forurensning i bruk :)

Oppsummert er altså bakgrunnen for mitt valg at jeg slipper å betale en haug med sure avgifter ved kjøp, sparer mye avgifter i bruk, den kan lades hjemme og alle andre steder det er strøm, bilen er et relativt fornuftig valg og den er sprek og moderne. Jeg hadde et gammelt mål om å kjøpe meg Porsche 911 før jeg fylte 30, men Model S``ens ytelser ser ut til å være så gode at jeg kan innfinne meg med den (blir 30 i slutten av 2013 og da er bilen forhåpentligvis levert).
Satser på at sluttsummen ikke ender noe særlig over 550", og jeg setter smertegrensen ved 600".

Så noen skeptiske tanker rundt Tesla:

1. Tesla er en liten produsent som opplever en eventyrlig pågang. Det er ikke utelukkende positivt. For det første kan det dukke opp feil og problemer med bilene som produsenten ikke klarte å forutse, og som påfører selskapet så store finansielle belastninger at det går dukken. Skepsisen handler altså om selskapets soliditet.

2. I Norge kommer Tesla Model S til å bli en populær bil fra en nisjeprodusent, men det vil den bare være så lenge den har en fornuftig pris. Det sier seg selv at vi ikke kan fortsette å kjøpe avgiftsfrie biler i lang tid, og når avgiftene kommer må enten bilene ha blitt rimeligere å produsere, eller så vil etterspørselen falle drastisk. Kan vi risikere å bli en gjeng på noen tusen stykker som kjører Model S her i Norge etter at forhandleren har lagt ned grunnet lav etterspørsel? Det vil jo føre til utfordringer rundt deletilgang, garantiarbeid etc. Fort opp og fort ned for Tesla?

3. Det skjer mye på teknologifronten for tiden. Tider med raske teknologiske endringer er det desto lettere å trå feil og kjøpe noe som gir massivt verditap. Jeg tror Tesla Model S er det motsatte, altså en god investering (i den grad bil er en god investering...)og et godt produkt for de som er tidlig ute. Men jeg har tatt feil før og kan ta feil igjen.


Det hadde vært interessant å høre andre reservasjonsholderes bakgrunn for kjøp av bil, samt hvilke utfordringer de ser ved kjøp av en Tesla Model S.

Ha en fortsatt strålende kveld!

Mvh.
Øyvind (28) fra Oslo
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Elbirger

Hei!
Interessant å lese ditt inlegg! Selv har jeg en Leaf og har reservert en Model X, som skal erstatte Audien...
Slik jeg har forstått det, så er det Toyota og Daimler som står bak Tesla. Så jeg tror ikke det er noen grunn til å frykte soliditeten til Tesla. Å lansere et nytt merke er nok heller et strategisk valg fra de store produsentenes side.
Når det gjelder dette med at avgiftene på elbiler, så mener jeg at det er en utbredt misforståelse at disse skal endres i nær fremtid. Faktum er at alle politiske partier i Norge støtter avgiftsfordelene og ønsker en elektrifisering av bilparken. Derfor vil ikke dette endre seg med det første. Prinsippet om av forurenseren skal betale for de kostnadene man påfører samfunnet vil også gjelde i fremtiden. Derfor er jeg overbevist om at fossilbiler aldri kommer til å bli lønsomme noen gang.
Noe massivt verditap tror jeg heller ikke vi skal frykte. I fremtiden vil bomprisene stige(øker januar 2012), oljeprisen vil sannsynligvis  stige, og infrastrukturen for ladbare biler vil bli bedre. Alt dette vil bidra til at elbilene holder seg godt i pris, men å kjøpe fossilbil derimot er for risikosport å regne...
Det eneste som bekymrer meg med Tesla, er at den ikke kan benytte Chademo Hurtiglading. Hvis vi om 2 år har et komplett utbygd hurtigladernett her i landet som Tesla ikke kan bruke, så er jo det en aldri så liten fadese. Men jeg håper at dette blir gjort noe med. Det beste løsningen må vel være at bensinstasjonene etablerer hurtigladere. De er lett tilgjengelige og kjenner bilistenes øvrige behov.

Så det var noen tanker en kveld midt i ferien, (Skal forresten til Danmark med Leafen om et par dager det blir jo spennende) håper du ble litt avsappet med tanke på Teslaplanene..
Nissan Leaf siden November 2011, 127000km
Peugeot iOn 2011 rød
Reservert Tesla Model X #1

JohanH

Ventet lenge på min Model S.

Bare for å klargjøre et par ting:

Daimler og Toyta står ikke bak Tesla, Tesla er en ny bedrift fra bunn, de selger dog batteri/motor systemer til Toyta (Til elektrisk RAV-4 som produseres i liten skala) samt har avtale om det samme med Daimler (de kommer med en elektrisk B-klasse neste år). Toyta og Daimler eier også 3-4% av aksjene i Tesla hver respektive.

Tesla Model S kommer å støtte 3-fase ladning i sin europeiske utgave, ennå ikke 100% sikkert men sannsynlig i hvert fall 32A/400 V i 3 fase evt. helt opp til 63A/400 V d.v.s. opp emot 20 kW (Chademo er c.a. 44 kW). Teslas supercharger er 90 kW så de større batteriene klarer å ta imot mye strøm på kort tid. Det har vært flere ennå ikke helt bekreftede utsagn fra Teslai  Europa om at Model S skal støtte ChAdemo.

Models S 2013 kan bli en god investering, dersom elbiler belegges med MVA, toll eller andre avgifter, ellers tor jeg det som hvilken som helst bil ikke er en særlig god investering, kanskje dårligere enn gjennomsnittet mtp. at batteriprisene kan komme å gå kraftig nedover de neste årene og batterier utgjør en så stor del av prisen.

Jeg kjløper bilen fremst grunnet prestanda, tekniologi og utseende samt sekundært fordi andre biler er så latterlig dyre her i landet

På amerkanske forum skal man ha klart for seg at man sammenligner bilen prismessig med BMW M5, Mercedes E63 AMG, Prosche Panamera, Jaguar XF osv.

D.v.s. om nå Tesla ikke priser bilen helt hinsides her så er det en "no-brainer" for meg å kjøpe den.

jkirkebo

32A 400V trefase er 22kW faktisk, 63A hele 43kW. Støtter den 43kW AC lading og slike punkter blir utbredt er det godt nok for meg. Hvis ikke vil jeg gjerne ha en CHAdeMO adapter. En Tesla Supercharger i Oslo hadde vært fint, regner med at de setter opp en slik utenfor butikken på Alnabru ?

Jeg kjøper bilen fordi jeg ikke orker å kjøre langturer i dieselbil lengre, etter at vi kjøpte Leafen. Leafen er en flott bli, men til lange turer vinterstid er den ikke optimal dessverre. Bagasjeplass er også litt vel begrenset for oss. Vi vil uansett beholde Leafen da vi trenger to biler og størrelsen er flott til ærend i nærområdet.

At Model S ikke kan leveres med hengerfeste er et stort minus for meg, men jeg kan jobbe meg rundt det ved å byttelåne bil. Takstativ er dog et must.

Personlig har jeg satt smertegrensen ved 700'. Jeg regner med å beholde bilen lenge (8-10 år ihvertfall) og over den tiden utgjør ikke 100' den store forskjellen pr. måned å da kjøper jeg den modellen jeg helst vil ha med det meste av utstyret. Så får jeg forhåpentligvis ikke lyst til å bytte etter 3-4 år ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

JohanH

De spørs jo da med 3-fase om det ikke blir bilens twin chargers (2x10 kW) som blir begrensningen? Ser jo at de tar seg ganske godt betalt for å gå fra 1 st til 2 st så tenk om de skal sette inn 4 st (og hvor skal de få plass?).

Jeg tenker også takboks for langturer, men gruer meg litt i forhold til hva dette kommer til å gjøre med rekkevidde og aerodynamikk.

Noe jeg syns er fantastisk fint med elbilene er at du kan få deg en bil med skikkelig ytelse (Model S performance gjør 0-100 km/t på 4.4 sekunder) og kjører du bilen slik så bruker du selvfølgelig mange W per km, men kjører du bilen rolig og pent får du lang rekkevidde og du blir ikke "bestraffet" for å ha en bil med ytelse (jmfr. en bensin/diesel bil med stor motor og mye ytelse som kommer å dra en masse drivstoff selv om du kjører "pent").

Hvis Tesla selger bra her i landet håper jeg de setter opp superchargers utenfor byende på strategiske steder: Halvveis mellom Oslo-Bergen, 2 st mellom Oslo-Trondheim, 1 st ned mot svenske grensen på vei til Gøteborg, en på sørlandet c.a. 300-400 km sør for Oslo osv. I byene er jo litt meningsløst egentlig.

jkirkebo

Sitat fra: JohanH på mandag 23. juli 2012, klokken 23:20
De spørs jo da med 3-fase om det ikke blir bilens twin chargers (2x10 kW) som blir begrensningen? Ser jo at de tar seg ganske godt betalt for å gå fra 1 st til 2 st så tenk om de skal sette inn 4 st (og hvor skal de få plass?).

Hvis Tesla selger bra her i landet håper jeg de setter opp superchargers utenfor byende på strategiske steder: Halvveis mellom Oslo-Bergen, 2 st mellom Oslo-Trondheim, 1 st ned mot svenske grensen på vei til Gøteborg, en på sørlandet c.a. 300-400 km sør for Oslo osv. I byene er jo litt meningsløst egentlig.

Jeg tror hele ladeløsningen blir annerledes i Europa. De eksisterende 10kW-laderne kan neppe ta trefase-input uten ombygging. Jeg håper standard blir en 22kW 3-fase lader (tilsvarende Brusa NLG6) og opsjon på en til for totalt 44kW :)

Ang. plassering av laderne har jeg egentlig mer behov for en i Oslo enn alle de andre du nevner, så det kommer vel an på hvor du kjører. Jeg bor i Fredrikstad og passerer stort sett Oslo på vei dit jeg skal, men jeg skal sjelden så langt som til Trondheim eller Bergen. F.eks tur-retur hytta (som ligger nord for Dokka) går ikke på en lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

#6
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 24. juli 2012, klokken 03:16
Sitat fra: JohanH på mandag 23. juli 2012, klokken 23:20
De spørs jo da med 3-fase om det ikke blir bilens twin chargers (2x10 kW) som blir begrensningen? Ser jo at de tar seg ganske godt betalt for å gå fra 1 st til 2 st så tenk om de skal sette inn 4 st (og hvor skal de få plass?).

Hvis Tesla selger bra her i landet håper jeg de setter opp superchargers utenfor byende på strategiske steder: Halvveis mellom Oslo-Bergen, 2 st mellom Oslo-Trondheim, 1 st ned mot svenske grensen på vei til Gøteborg, en på sørlandet c.a. 300-400 km sør for Oslo osv. I byene er jo litt meningsløst egentlig.

Jeg tror hele ladeløsningen blir annerledes i Europa. De eksisterende 10kW-laderne kan neppe ta trefase-input uten ombygging. Jeg håper standard blir en 22kW 3-fase lader (tilsvarende Brusa NLG6) og opsjon på en til for totalt 44kW :)

Ang. plassering av laderne har jeg egentlig mer behov for en i Oslo enn alle de andre du nevner, så det kommer vel an på hvor du kjører. Jeg bor i Fredrikstad og passerer stort sett Oslo på vei dit jeg skal, men jeg skal sjelden så langt som til Trondheim eller Bergen. F.eks tur-retur hytta (som ligger nord for Dokka) går ikke på en lading.
Jeg ville bli (gledelig) overrasket om Tesla gjorde noe annet enn å sette inn en ekstra 10 kW lader. Laderne må ikke modifiseres. Man kan bare stjernekoble de slik at hver av laderne tar strøm fra hver av fasene.

Mine forventninger, mest sannsynlige først:

- 3 x 10 kW, 400V-44A (standard lader)
- 1 x 44 kW, 400V-64A (krever ny lader)
- 1 x 22 kW, 400V-32A (krever ny lader)

Jeg tenker Tesla har neppe ressurser til å ta frem en ny lader på så kort tid, samtidig som de skal utbedre feil på Model S, og designe Model X, superladenettverket sitt, osv. Men, det er så klart en mulighet at Tesla bare kjøper seg ut av lade-problematikken. Kjøper tre-faselader til Model S i europa fra underleverandør, og lager sin egen trefaselader innen Model X kommer ut. Men jeg tror det sitter langt inne hos Tesla - de er veldig glad i å gjøre ting selv. Men hvis de først kjøper noe, så tror jeg de kjøper noe bra, altså noe sånt som en 44 kW lader.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. juli 2012, klokken 20:491. Tesla er en liten produsent som opplever en eventyrlig pågang. Det er ikke utelukkende positivt. For det første kan det dukke opp feil og problemer med bilene som produsenten ikke klarte å forutse, og som påfører selskapet så store finansielle belastninger at det går dukken. Skepsisen handler altså om selskapets soliditet.
Hvis Tesla skulle gå dukken er det garantert noen som ville kjøpe de opp. Da mest sannsynlig Daimler eller Toyota. (Det er også mulig andre selskaper som ikke er typiske bilselskap kunne finne på å kjøpe de opp. Altså Panasonic, Apple, General Electric, e.l.)

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. juli 2012, klokken 20:492. I Norge kommer Tesla Model S til å bli en populær bil fra en nisjeprodusent, men det vil den bare være så lenge den har en fornuftig pris. Det sier seg selv at vi ikke kan fortsette å kjøpe avgiftsfrie biler i lang tid, og når avgiftene kommer må enten bilene ha blitt rimeligere å produsere, eller så vil etterspørselen falle drastisk. Kan vi risikere å bli en gjeng på noen tusen stykker som kjører Model S her i Norge etter at forhandleren har lagt ned grunnet lav etterspørsel? Det vil jo føre til utfordringer rundt deletilgang, garantiarbeid etc. Fort opp og fort ned for Tesla?
Butikken i Oslo ga nesten mening bare med de 75-ish Roadsterene på Norske veier. Hvis det kommer 1000 Model S/X på norske veier vil butikken garantert bestå i en eller annen form.

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 23. juli 2012, klokken 20:493. Det skjer mye på teknologifronten for tiden. Tider med raske teknologiske endringer er det desto lettere å trå feil og kjøpe noe som gir massivt verditap. Jeg tror Tesla Model S er det motsatte, altså en god investering (i den grad bil er en god investering...)og et godt produkt for de som er tidlig ute. Men jeg har tatt feil før og kan ta feil igjen.
Jeg tror Model S er ikke et helt elendig kjøp. Jeg tror ikke man vil tjene penger på model S, selv om regjeringen kommer med avgifter, men det er veldig mulig verditapet vil være tregere enn på andre biler. Dette er i motsetning til f.eks. Leaf, som da er veldig tidlig ute og blir utdatert ganske fort. Det Model S har som Leaf ikke har er fordelen om det skulle komme avgifter. Leaf vil bli kanskje 100 000 kroner dyrere, mens Model S vil bli kanskje 400 000 kroner dyrere.

Hvis man kjøper Model S har man en bil med gode ytelser, uansett hva regjeringen finner på.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

daggad

At Tesla model S og X blir spennende biler på Norske veier er det ingen tvil om. Men jeg tror de uansett bare blir nisjebiler for kjøpere helst i storbyene. Jeg hadde i alle fall vært skeptisk til å kjøpe en slik som hadde verkstedmuligheter først 50 mil unna. Servicer og lignende kommer jo uansett.
Dette sagt så er de veldig viktige biler for oss som er elbilfantaster. De kan klare å gjøre elbilene mer spennende for massene som er kritiske. Men i den store sammenhengen vil de ikke ha mye å si. Til det vil produksjonstallene være alt for lave, og jeg kan ikke klare å se hvem som vil bygge hurtigladestrasjoner for så få biler. Bortesett fra forhandler selvsagt..

Jeg tror den virkelig epokegjørende elbilen kommer fra annet hold. Tro ikke annet enn at WV, BMW, Toyota Mercedes følger med, og bruker tiden godt. De lar Tesla , Nissan og Mitsu bryte vei foreløpig, men de vil nok etterhvert komme med svært spennende biler.
Jeg synes min Leaf er en utrolig bra bil, og med større batterikapasitet og et vakkert karosseri så hadde den vært en killer. For den er stygg..rett og slett. Tesla har forstått at elbiler MÅ være sexy for å lykkes 100%. Derfor vil den neste rimelige virkelig fine elbilen med 20-25 mil rekkevidde få masse kjøpere.

Til de som har bestilt S/X så mener jeg de kan ha gjort et varp nå. Om bilene blir levert som lovet og de ikke blir plaget med barnesykdommer så tror jeg disse vil holde seg svært godt i pris i årene fremover. Samt ha samlerverdi rett fra rullebåndet.
 
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Espen Hugaas Andersen

#9
Når det gjelder hurtiglading så er det jo ikke veldig mange hurtigladere som trengs. Med et stamnett på 100 hurtigladere fordelt på 25 steder, supplert av CHAdeMO og 30 kW trefase, så vil man være ganske mobil i Norge. 100 hurtigladere vil koste kanskje 50 millioner, altså rundt 1,8% av salgssummen til 5000 model S/X (10 000 kroner per bil). 100 hurtigladere kan fint betjene 1000 hurtigladinger per dag, som burde være mer enn nok for en bilpark på 5000 biler.

Akkurat hvordan hurtigladerne betales er ikke så viktig. Hvis de varer 20 år er det snakk om en kostnad per bil per år på 500 kroner. Det er ikke en kjempekostnad, så de pengene vil man klare å få inn på en eller annen måte.

Forresten kan jeg henvise til denne tråden: Hvor vil du ha Tesla hurtigladere?

Hvis man ser på kartet er det ganske klart man kommer seg langt med 25 steder med hurtigladere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Øyvind.h

Her kom det mange reflekterte og gode svar på kort tid. Bra forum! Jeg ser mye av min skepsis avdramatiseres, og det ser ut til at vi alle tenker ganske likt.

Jeg tar utgangspunkt i at kjøpet av bilen er relativt fornuftig (og i det skjulte ufattelig gøy!), med potensial til å bli veldig fornuftig dersom avgiftsregimet endres vesentlig. Som det påpekes er en så sprek og lekker bil som Tesla Model S en konkurrent til BMW, Merc, og Audi med solid motor, og da snakker vi helt andre kostnader til drift. Og det som er sikkert er at selv om kostnadene ved å holde elbil vil stige i fremtiden, vil kostnadene ved å holde fossilbil stige vesentlig mer i kroner og øre! Jeg ville nok ikke tatt meg råd til å kjøpe en fossilbil til 6-700", men en elbil er noe helt annet.

Jeg har kontaktet Hafslund og har fått bekreftet at jeg kan oppgradere til 3x63A sikring hjemme, men venter på tilbakemelding om 400V. Regner med andre her har sjekket eller allerede lagt til rette for økt strømforbruk :) ?

Så et par nye skeptiske tanker:

1. Infrastruktur. Elbiler drar ikke bare litt mer strøm i huset, de drar uhorvelig mye strøm (heldigvis stort sett på natten). Det er ikke mange år siden vi kunne lese at deler av strømnettet var på bristegrensen vinterstid, og at det er behov for vesentlig oppgradering av strømnettet (Statnett sin oppgave?). Når mange kjøper seg elbiler og får inn hjemmeladere som alene kan dra mye mer strøm enn enkelte har som hovedsikring er det klart strømnettet vil støte på noen utfordringer. Linjeleien vil i hvert fall stige i takt med behovet for oppgradering og utskiftning, og deler av strømnettet vårt er i sørgelig dårlig forfatning.

2. Bakhjulstrekk, vinterføre og mye krefter. Huset mitt ligger i bunn av en bakke, og de med 5-serie som har vært på besøk har tidvis hatt problemer med å komme opp. Nå ser det ut til at jeg må legge varmekabler i oppkjørselen uansett, men det blir interessant å se hvordan
Teslaen oppfører seg på vinterføre.

Mvh.
Øyvind
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cobos

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 24. juli 2012, klokken 10:13
Her kom det mange reflekterte og gode svar på kort tid. Bra forum! Jeg ser mye av min skepsis avdramatiseres, og det ser ut til at vi alle tenker ganske likt.

Så et par nye skeptiske tanker:

1. Infrastruktur. Elbiler drar ikke bare litt mer strøm i huset, de drar uhorvelig mye strøm (heldigvis stort sett på natten). Det er ikke mange år siden vi kunne lese at deler av strømnettet var på bristegrensen vinterstid, og at det er behov for vesentlig oppgradering av strømnettet (Statnett sin oppgave?). Når mange kjøper seg elbiler og får inn hjemmeladere som alene kan dra mye mer strøm enn enkelte har som hovedsikring er det klart strømnettet vil støte på noen utfordringer. Linjeleien vil i hvert fall stige i takt med behovet for oppgradering og utskiftning, og deler av strømnettet vårt er i sørgelig dårlig forfatning.

2. Bakhjulstrekk, vinterføre og mye krefter. Huset mitt ligger i bunn av en bakke, og de med 5-serie som har vært på besøk har tidvis hatt problemer med å komme opp. Nå ser det ut til at jeg må legge varmekabler i oppkjørselen uansett, men det blir interessant å se hvordan
Teslaen oppfører seg på vinterføre.

Mvh.
Øyvind
1 Jeg mistenker at du som mange som ikke er vant med elbil tenker litt feil i forhold til lading. Hvis vi går utifra at Model S bruker omtrent 300W per km, og du bodde i Oslo og kjørte til og fra jobb, la oss si 3 mil totalt for en normal dag. Da vil du med en helt vanlig 16A kurs hvor du bruker kanskje 14A kontinuerlig og mister kanskje 1A til i ladetap, får du 13A eller ca 3kW / time inn i batteriet. Det er ca 10km /time med lading. Dermed er det etter 3 timer om natta allerede tilbake til helt fullt.
Det de som kjøpte Roadster og hurtighjemmeladeren (som vel var rundt 20kW) sier er at bortsett når de har gjesteroadstere på besøk har de i praksis ikke brukt den på full hastighet mer enn kanskje 1-2 ganger de siste 3 årene. Det er dermed antagelig IKKE behov for veldig kraftig lading hjemme, hvis ikke du kjører veldig mye i jobben da.

2 Roadsteren klarer visst 10cm med nysnø uten å spinne siden traction control og ESP er så presise. Der er naturligvis hovedproblemet at bilen er rimelig lav. Model S kan heves like høyt som Audi Allroad virker det som, rundt 18cm bakkeklaring sålenge farten er under 20km/t. Dette kombinert med full torque fra 0 omdreininger burde det gjøre det mye lettere å tilpasse kraften, for ikke å nevne at 2100kg veldig langt nede burde gi nok vekt på drivhjul. Jeg vet ikke men jeg tipper at Model S vil fungere like godt som de fleste forhjulsbiler på vinterføre, og bedre enn de fleste bakhjuls-BMWer.
De som har testet Model S på tørr asfalt sier at det er veldig vanskelig å fremprovosere hjulspinn med TC på og det høres bra ut i forhold til vinterføre for meg.

Cobos

PS: Det du ikke har nevnt er hvilket kønummer du har? :)
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Øyvind.h

Sitat fra: Cobos på tirsdag 24. juli 2012, klokken 10:46
1 Jeg mistenker at du som mange som ikke er vant med elbil tenker litt feil i forhold til lading. Hvis vi går utifra at Model S bruker omtrent 300W per km, og du bodde i Oslo og kjørte til og fra jobb, la oss si 3 mil totalt for en normal dag. Da vil du med en helt vanlig 16A kurs hvor du bruker kanskje 14A kontinuerlig og mister kanskje 1A til i ladetap, får du 13A eller ca 3kW / time inn i batteriet. Det er ca 10km /time med lading. Dermed er det etter 3 timer om natta allerede tilbake til helt fullt.
Det de som kjøpte Roadster og hurtighjemmeladeren (som vel var rundt 20kW) sier er at bortsett når de har gjesteroadstere på besøk har de i praksis ikke brukt den på full hastighet mer enn kanskje 1-2 ganger de siste 3 årene. Det er dermed antagelig IKKE behov for veldig kraftig lading hjemme, hvis ikke du kjører veldig mye i jobben da.

2 Roadsteren klarer visst 10cm med nysnø uten å spinne siden traction control og ESP er så presise. Der er naturligvis hovedproblemet at bilen er rimelig lav. Model S kan heves like høyt som Audi Allroad virker det som, rundt 18cm bakkeklaring sålenge farten er under 20km/t. Dette kombinert med full torque fra 0 omdreininger burde det gjøre det mye lettere å tilpasse kraften, for ikke å nevne at 2100kg veldig langt nede burde gi nok vekt på drivhjul. Jeg vet ikke men jeg tipper at Model S vil fungere like godt som de fleste forhjulsbiler på vinterføre, og bedre enn de fleste bakhjuls-BMWer.
De som har testet Model S på tørr asfalt sier at det er veldig vanskelig å fremprovosere hjulspinn med TC på og det høres bra ut i forhold til vinterføre for meg.

Cobos

PS: Det du ikke har nevnt er hvilket kønummer du har? :)
Mulig det gjennomsnittlige forbruksøkningen per husstand ikke blir så høy, men mange bekker små.... Bilenes bevegelsesenergi skal i fremtiden transporteres via ledninger, ikke tankbiler. Det går sikkert helt fint, men jeg vet et og annet om Norges strømnett som jeg ikke vil gå i detalj om her, så mine bekymringer er ikke helt uberettigede selv om det sikkert vil ta lang tid før elbilene påfører kjernenettet noen reel belastning.

Angående vinterføre holder bilen bra nok for meg også, det er vel mer kona jeg tenker på som ikke er vant med (og heller ikke har lyst på) bakhjulsdreven bil. Men det går sikkert bra! Bare å ha litt grus bak i bilen i tilfelle.

Har bare fått et reservasjonsnummer, ikke kønummer enda. Venter på betalingsbekreftelsen. Legger det i signaturen når det kommer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. juli 2012, klokken 08:17
Det Model S har som Leaf ikke har er fordelen om det skulle komme avgifter. Leaf vil bli kanskje 100 000 kroner dyrere, mens Model S vil bli kanskje 400 000 kroner dyrere.

Jeg har regnet litt på det. Slik blir avgiftene om fritaket forsvinner helt:

Leaf: 72'
Model S: 594'
Model S Performance: 715'

Så Model S blir nok ganske uselgelig med fulle avgifter, mest pga. effektavgiften men også vektavgiften blir høy.

Så min tanke er å kjøpe så fort som mulig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: daggad på tirsdag 24. juli 2012, klokken 08:56
At Tesla model S og X blir spennende biler på Norske veier er det ingen tvil om. Men jeg tror de uansett bare blir nisjebiler for kjøpere helst i storbyene. Jeg hadde i alle fall vært skeptisk til å kjøpe en slik som hadde verkstedmuligheter først 50 mil unna. Servicer og lignende kommer jo uansett.

I USA kommer servicetekniker hjem til deg og utfører service der. Du betaler en km-avgift for at de skal kjøre dit, men om man samler opp litt så flere i distriktet så utført service i samme periode kan den kostnaden deles. Det er nok en grei løsning for de som bor f.eks i Bergen, men bor man i Kirkenes blir det nok litt dyrere...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA