LED vs LED matrix - er lyspakken verdt det?

Startet av OlaM, onsdag 04. august 2021, klokken 10:22

« forrige - neste »

Løytnanten

Sitat fra: daktari på onsdag 04. august 2021, klokken 19:54
Matrix har en del funksjoner vanlige ikke har:
-svinger ved høy fart
-kurvelys ved lav fart
-blender kun biler foran men har fjernlys på resten av veien (dette er veldig bra) spesielt på veier med mye trafikk
-fancy baklykter og lyslist som er ren kosmetikk.

Alltid bra med daktari sine presise og nøkterne analyser - takk for alle disse daktari!

turfsurf

Det finnes nå og led-bars med Matrix funksjonalitet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 05. august 2021, klokken 22:10
Sitat fra: geear på torsdag 05. august 2021, klokken 21:14
Generelt så gir ekstralys motsatt virkning - du får strålende fjernlys (ding!), men du må blende tidlig ned for møtende kjøretøyer, og forskjellen på nærlys og fjernlys med ekstralys blir brutal

Dette er faktisk et viktig poeng, i hvertfall om man skal ha skikkelig kraftige fjernlys. Monterte selv LED-planke på taket på en bil i tillegg til to LED tusenmetere i grillen. Total effekt var tett opp mot 500W (målt) i tillegg til gode originale xenon-lys. Har aldri hatt det så behagelig på langtur langs mørke vinterveier. Det var jo nesten som dagslys! Men første gang jeg måtte blende ned var det brått skummelt. Jeg lurte på om nærlyset hadde gått, for det ble bekmørkt. Altså jeg så ikke at det lyste på veien i det hele tatt. Det er greit med ekstralys om de originale ikke er veldig bra, men altfor mye er livsfarlig!

Godt nattsyn er lite verdsatt av interiørdesignere også, med store skjermflater, mye pyntelys og varierende dimmelogikk.
'21 3LR

TJV

Ingeniørene hos SAAB skjønte dette med lite lys inni bilen og nattsyn. Egen knapp, så slo alle lys på dash og speedometer seg av utenom speedometer som var opplyst til 90km/t, kom man over 90 lyste resten opp.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Counterpointer

Sitat fra: TJV på fredag 06. august 2021, klokken 15:48
Ingeniørene hos SAAB skjønte dette med lite lys inni bilen og nattsyn. Egen knapp, så slo alle lys på dash og speedometer seg av utenom speedometer som var opplyst til 90km/t, kom man over 90 lyste resten opp.
Mener bestemt at nattfunksjonen til Saab var at kun speedometernåla lyste rødt + pluss blinklysindikator når blinklys ble satt på og fjernlysindikator nå det ble skrudd på en liten stund.
Dette var på en amerikansk utgave av 9000 på nittitallet.

Uansett en fantastisk funksjon [emoji1360]

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på fredag 06. august 2021, klokken 19:14
Night Panel til SAAB var magisk. Veldig behagelig å kjøre med.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på fredag 06. august 2021, klokken 20:14
Må faktisk innrømme at jeg har eksperimentert (over Drevsjø og nedover Engerdal på natten) med å legge et tøystykke over skjermen i bilen slik at det ble helt mørkt. Noe som er veldig avslappende.

Har dog ikke gått så langt at jeg har spesiallaget noe hvor jeg har klippet et hull til km/t visning..... [emoji1] Men det kunne være en ide [emoji848]

Olemann

Det var mitt hovedargument for 10" skjerm.  Ville ikke ha enda 2 tommer med lys. Dessuten er den knivskarp, helt uten synlige pixler, og ikonene og kart er mer enn store nok. 
12" skjermen kommer også opp i synsfeltet for førere som er lave, som min kone er.  (Savner at setene kan heises mer, har aldri kjørt bil med hatt, men det hadde jeg kunnet med denne, som den første bilen jeg har :D)

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 07. august 2021, klokken 11:16
Sitat fra: turfsurf på fredag 06. august 2021, klokken 20:14
Må faktisk innrømme at jeg har eksperimentert (over Drevsjø og nedover Engerdal på natten) med å legge et tøystykke over skjermen i bilen slik at det ble helt mørkt. Noe som er veldig avslappende.

Har dog ikke gått så langt at jeg har spesiallaget noe hvor jeg har klippet et hull til km/t visning..... [emoji1] Men det kunne være en ide [emoji848]

ENTO

Sitat fra: TJV på fredag 06. august 2021, klokken 15:48
Ja SAAB hadde jo erfaring fra bygging av fly og har vel tenkt lys i cockpit derfra.

Limodriver

Er dere sikre på at det ikke går an å skru av skjermen på ID4?

Det er mulig å skru av skjermen på Hyundai Kona, jeg vet også det er mulig på en del BMW'er.

Det ville forundre meg om det ikke er en tilsvarende funksjon på ID4, men jeg kan selvfølgelig ta feil.

hELgenen

Det er en egen knapp der for å skru av 10/12 tommeren ja..

RJK

Sitat fra: Limodriver på lørdag 07. august 2021, klokken 22:32
Er dere sikre på at det ikke går an å skru av skjermen på ID4?

Det er mulig å skru av skjermen på Hyundai Kona, jeg vet også det er mulig på en del BMW'er.

Det ville forundre meg om det ikke er en tilsvarende funksjon på ID4, men jeg kan selvfølgelig ta feil.
I tillegg til å slå av selve skjermen, har man og knapp nede til venstre for rattet (knappen helt til venstre) der man kan dimme ned lysene.

Dessverre så lyser instrumentpanelet for fullt når man er i "Utility mode" (Hyundai sitt navn på camper mode), slik at jeg må dekke til dette. Vurderer sterkt å klippe til en papplate som passer perfekt inni der. Men det er smått utrolig at det, så vidt jeg vet, ikke er mulig å slå av lyset her, siden man er nødt til å stå stille for å bruke den funksjonen.

Så vidt jeg vet, har ikke ID-bilene, søskene hos Skoda, Audi og Seat/Cupra samt E-Tron noe som ligner på camper mode/utility mode, som jeg er veldig glad i, bortsett fra det med lyset i instrumentpanelet.

Men ville gledet meg på vegne av VW AG-kunder om det viser seg at jeg tar feil og ikke har fått med meg dette.

Men dimmelys til skjermer og instrumentbelysning finnes vel, eller?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

amrois

Det finnes ingen utility mode i ID4, men fra avslutingsskjemen som kommer opp når man parkerer kan man velge å beholde klimaanlegget på, samt slå av kupeovervåkning (bevegelsesensor/alarm). Det er vel det viktigste man trenger for å sove i bilen. Litt mer tungvint kanskje at man må trykke på to knapper på skjermen (samt skru av hovedskjermen) i stedet for å bare velge en mode, men det funker greit ihvertfall. Har camper mode hos Tesla og utility mode hos Hyundai ytterligere funksjoner?

Jeg har sett at det er et 12V uttak i baggasjerommet på ID'en, men jeg har ikke sjekket om dette beholder spenningen hvis man beholder klimaanlegget på. Er det noen som vet?

Det slår meg at dette er en komplett avsporig fra trådstarters tema, men det ser ikke ut som om samtalen om pros og cons med Matrix gikk så mye lenger, så jeg tar sjansen...

ID4 Pro Perf Tech

ID4

Sitat fra: amrois på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:37
Det finnes ingen utility mode i ID4, men fra avslutingsskjemen som kommer opp når man parkerer kan man velge å beholde klimaanlegget på, samt slå av kupeovervåkning (bevegelsesensor/alarm).

Dette varer bare i 30 minutter etter at bilen er avslått.....

eriksen.eriksen

Sitat fra: amrois på tirsdag 17. august 2021, klokken 12:37

Jeg har sett at det er et 12V uttak i baggasjerommet på ID'en, men jeg har ikke sjekket om dette beholder spenningen hvis man beholder klimaanlegget på. Er det noen som vet?

Dette slår seg av når man skrur av tenningen, men det finnes en vei rundt. I sikringspanelet under lysbetjeningen kan man flytte sikringen som går til 12v uttaket ett hakk ned. Det vil da være på hele tiden. Kjekt om man har med kjøleboks i bagasjerommet.

Se video for instruks:

https://youtu.be/zR2VkUZOTf0

Jeg har prøvd, og det fungerer utmerket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA