Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?

Startet av Hansi, tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52

« forrige - neste »

Counterpointer

Lærte på teorikurs at er det ikke plass til å bli passert skal en øke farten frem til en kan kjøre til siden.

Har faktisk gjort dette noen ganger opp gjennom årene. Er jo temmelig innlysende når en må gjøre dette. Min kjepphest er trafikkforståelse. De som kjører utrykning har min største medfølelse, det er ingen lett øvelse.

kodax

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 16:36
Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 15:20
Videre er jeg uenig i at personen som kjører i fartsgrensen har "plikt" til å kjøre til siden for å hjelpe slike forbi av ymse grunner.
Du bryter altså loven fordi det passer deg. Dessverre tvilsomt at du blir tatt for dette, men det er brudd på reglene om å ikke være til hinder.

Dette vil du ikke skjønne og er dermed et potensielt problem i trafikken. La oss alle be om at du aldri får en fødene kvinne i bilen bak deg der du rir prinsippene dine, som faktisk er feiltolkning av loven. Det bryter også mot det å ta hensyn som du sier du er tilhenger av [emoji1744]
Kjære @Counterpointer,
Denne diskusjonen er en diskusjon om man prinsipielt skal stoppe og slippe forbi biler eller ikke når man kjører i fartsgrensen, ref post#1. Jeg uttrykker hva jeg mener man prinsipielt burde gjøre. Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at man bryter loven ved å ikke gjøre det. Det er du i din fulle rett til å mene, selv om jeg mener at det er feil tolkning av loven.
Å angripe meg med at jeg "suverent vurderer meg selv til å ha full oversikt og all rett", at jeg "bryter altså loven fordi det passer deg" etc. er derimot temmelig malplassert. Jeg har ikke sagt at jeg er en regelrytter, at jeg alltid gjør det riktige, eller at jeg aldri legger meg ut noen ganger for å slippe noen forbi. Personangrep som det er bare for teit.
Jeg sier at som prinsipp er det den som holder fartsgrensen som har retten på sin side, ikke den som råkjører.
Og som andre har nevnt; er det kritisk, så kan man bruke lyd og lyssignal, og da vil jeg tro de fleste slipper fram bilen bak .
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 19:44
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 16:36
Sitat fra: kodax på torsdag 05. august 2021, klokken 15:20
Videre er jeg uenig i at personen som kjører i fartsgrensen har "plikt" til å kjøre til siden for å hjelpe slike forbi av ymse grunner.
Du bryter altså loven fordi det passer deg. Dessverre tvilsomt at du blir tatt for dette, men det er brudd på reglene om å ikke være til hinder.

Dette vil du ikke skjønne og er dermed et potensielt problem i trafikken. La oss alle be om at du aldri får en fødene kvinne i bilen bak deg der du rir prinsippene dine, som faktisk er feiltolkning av loven. Det bryter også mot det å ta hensyn som du sier du er tilhenger av [emoji1744]
Kjære @Counterpointer,
Denne diskusjonen er en diskusjon om man prinsipielt skal stoppe og slippe forbi biler eller ikke når man kjører i fartsgrensen, ref post#1. Jeg uttrykker hva jeg mener man prinsipielt burde gjøre. Hvis jeg forstår deg rett, så mener du at man bryter loven ved å ikke gjøre det. Det er du i din fulle rett til å mene, selv om jeg mener at det er feil tolkning av loven.
Å angripe meg med at jeg "suverent vurderer meg selv til å ha full oversikt og all rett", at jeg "bryter altså loven fordi det passer deg" etc. er derimot temmelig malplassert. Jeg har ikke sagt at jeg er en regelrytter, at jeg alltid gjør det riktige, eller at jeg aldri legger meg ut noen ganger for å slippe noen forbi. Personangrep som det er bare for teit.
Jeg sier at som prinsipp er det den som holder fartsgrensen som har retten på sin side, ikke den som råkjører.
Og som andre har nevnt; er det kritisk, så kan man bruke lyd og lyssignal, og da vil jeg tro de fleste slipper fram bilen bak .
Vi snakker IKKE om de som råkjører, vi snakker om at de som ikke vil slippe forbi noen, kan hindre noen som bruker nødrett!

At du må stå for det du sier og så tydelig implisitt mener er ikke personangrep. Jeg forholder meg til hva du skriver ikke hvem du er. Jeg aner ikke hvem du er, men jeg leser hva du skriver.

Litt merkelig at du ikke forstår hva vi diskuterer etter så mange poster.

Og svaret på spørsmålet i første post er tydelig for min del. Det er i visse tilfeller pålagt å slippe forbi, selv om en kjører i fartsgrensen, men selvfølgelig ikke alle tilfeller. Det er mange som har påpekt samarbeid og jeg har understreket trafikkforståelse. For meg står dette opp mot en rigid tolkning av at en har rett til å kjøre i fartsgrensen...... (da uten å slippe forbi).

Og siden første post nevner stoppe, så synes jeg det må avhenge av forholdene, men det er nok unntaket. Bare et fåtall ganger har jeg stoppet i mitt liv for å slippe forbi, men mange ganger gitt signal og tilpasset farten.

trykkertor

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 23:47
Vi snakker IKKE om de som råkjører, vi snakker om at de som ikke vil slippe forbi noen, kan hindre noen som bruker nødrett!

Litt merkelig at du ikke forstår hva vi diskuterer etter så mange poster.

Og svaret på spørsmålet i første post er tydelig for min del. Det er i visse tilfeller pålagt å slippe forbi, selv om en kjører i fartsgrensen, men selvfølgelig ikke alle tilfeller.

Og siden første post nevner stoppe, så synes jeg det må avhenge av forholdene, men det er nok unntaket. Bare et fåtall ganger har jeg stoppet i mitt liv for å slippe forbi, men mange ganger gitt signal og tilpasset farten.

Alle disse postene har tatt oss vekk fra utgangspunktet.
Utgangspunktet var å kjøre tillat GPS-hastghet. Biler bak tar igjen. Skal vi da STOPPE og slippe forbi.
Sitat fra: Hansi på tirsdag 03. august 2021, klokken 16:52
Hei,

Jeg kjører i fartsgrensen i Leafen min (målt etter GPS, klar over at speedometer på Leaf er unøyaktig), bør jeg stoppe og slippe forbi biler eller ikke?

Så begynner enkelte i tråden å flomme over med gravide fruer, brannvesen i sivil bil, og alt mulig som virker til å skulle forbi.
Vi kan vel alle være enige om at ved en nødsituasjon så tennes varselblinklysene, og lyshornet brukes aktiv.
Tror vi kan holde alle de overnevnte ute fra denne diskusjonen.

Det handlet om de som kronisk ikke kan holde fartsgrensen, og om vi skal STOPPE for å slippe de forbi.
Som jeg skrev allerede i 3 post, mener jeg og enkelte andre at paragraf 3 ikke skal lese som at straks det er trafikk bak oss, så er vi til hinder, gitt vi holder fartgrensen. Da er det faktisk fartgrensen på stedet som utgjør hinderet, og de som vil er mer enn velkommen til å blinke seg ut, og passere med trygge marginer uten at vi skal hindre dem i det. Men jeg har ikke tenkt å avbryte min tur og stoppe for å slippe forbi råkjørere.
Jeg holder døren oppe for andre, men holder ikke døren oppe for en butikktyv med sjefen i hælene.
Så kan vi påberope oss all mulig nødrett og fandens oldemor. Men det er for meg rimelig lett å skille råkjørere fra folk som har det travelt av andre grunner. De ligger så pass nære, at en titt i speilet så har jeg peilet ut typen hastverk innen få sekunder. Det hjelper også å se på type bil, figuren bak rattet, og kjøreadferden.

turfsurf

Sitat fra: trykkertor på fredag 06. august 2021, klokken 02:14
Utgangspunktet var å kjøre tillat GPS-hastghet. Biler bak tar igjen. Skal vi da STOPPE og slippe forbi.
Men det ligger ikke noe begrep om tid i den originale posten. Ingen forventer vel at man skal svinge i grøften og bråstoppe i det man blir tatt igjen.

Men hva gjør du om du har ligget med den samme bilen bak deg, la oss si i ett kvarter, og du merker at du er til hinder selv om du kjører i fartsgrensen? Eller om det har samlet seg 4-5 biler til?

Sitter du fremdeles foran og plystrer og sier "nei jeg kjører i fartsgrensen og hjelper ikke noen forbi meg"? Unødvendige køer skaper unødvendig farlig situasjoner. Det er ikke til å komme forbi. Hvorfor bidra til det?

Så svaret til OP er: det kommer an på. Ikke med en gang, men har du samme bil bak deg over tid, og det kanskje samler seg flere etter hvert så bør du i det minste aktivt ta initiativ til å slippe forbi, og gjerne vurdere å stoppe.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Leaf_2014

Hva om man ligger over fartsgrensen og har biler bak seg? 10 over? 20 over? 240 i 30-sonen? Plikter man da å stoppe for å slippe forbi evt biler bak?

Ønsker man å kjøre racer har jo mange av elbilene i dag helt ok forbikjøringsegenskaper. Hvis veien er for smal og svingete er kanskje fartsgrensen et ok alternativ.
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021

Leaf_2014

Sitat fra: turfsurf på torsdag 05. august 2021, klokken 17:04
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 16:53
Niks. Tipper 99,xxx % gjør det uten å være i nødrett (verge er å forsvare seg). Men jeg har likevel ikke lyst til å være til hinder for noen som trenger å komme fortere frem, selv om det er bare er 0,xxx% som har rett til det.
Har selv kjørt en slik tur med gravid kone i bilen. Barnet ble født 10 minutt etter vi kom til sykehuset. Jeg kjørte turen ett kvarter fortere enn vanlig. Hadde en nisse i Leaf hindret meg skulle hen fått være jordmor i bilen...

Med slik villmannskjøring hadde vel ikke en forbikjøring fra eller til spilt noen rolle heller. Bra det ikke var noen biler den dagen. Hvis det hadde vært det tror jeg kanskje at du, med lyd og lys og 10cm avstand, hadde klart å signalisere viktigheten av ditt ærend.

Er mye glemte faktum er at man i nødssituasjoner overdriver effekten av grisekjøringen. Kanskje rolig sjåfør hadde roet den gravide og utsatt fødselen? Kanskje ungen hadde overlevd uansett? Legg merke til at utrykningspersonell ikke løper, fordi dette stresser pasienter.
Leaf 2014
Tesla Model 3 sr+ 2021

Counterpointer

Sitat fra: trykkertor på fredag 06. august 2021, klokken 02:14
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 05. august 2021, klokken 23:47

siden første post nevner stoppe, så synes jeg det må avhenge av forholdene, men det er nok unntaket. Bare et fåtall ganger har jeg stoppet i mitt liv for å slippe forbi, men mange ganger gitt signal og tilpasset farten.

Redigerte bort en del for å illustrere at jeg svarte på det spørsmålet i posten du quoter meg.

At det er andre forhold ved trådstarter sin problemstilling, som er direkte relatert som også diskuteres er vel helt greit. Tross alt er det et diskusjonsforum.

hELgenen

Slipper som regel alltid forbi masekopper som ligger og presser ved å kjøre inn til siden.
Men på enkelte veier er det faktisk ikke mulig å stoppe å slippe forbi - enten fordi det er midtdeler eller fordi det ikke finnes avkjøringslommer. Og presse seg ut i grøfta for å slippe noen forbi er bare aktuelt for biler med blålys.
Jeg kan heller ikke forstå at det er lov å ligge å presse i bakspeilet når man kjører i fartsgrensen, men ser jo at enkelte gjør det uansett. Jeg kan ikke endre folks kjøre(u)vaner så da er det bedre å slippe slike masekopper som har det så travelt. Jeg kan uansett ikke spekulere i motivet så om det er lovlig eller ulovlig får politiet ta seg av - ser gjerne at det er flere av dem langs veien og generelt mer kameraovervåkning og gjennomsnittsmålinger. Ser f.eks at gjennomsnittsmålinger har en fantastisk effekt på hvordan folk kjører. Og får vi mer av det siste her så må jo de som kjører for fort faktisk vise at de har lov - eller så må de betale...så en flott løsning på dette problemet er det jo

hemi

kjører du fartsgrensen på GPS i sving? slakker du av? kanskje de bak klarer å faktisk holde fartsgrensen i svingen også?

gjennomsnittsmåling er helt krise, de treige kjører ENDA treigere, og få vet hvor mye feilmåling de har. jeg kjører ofte forbi under snittmåling.

skulle snittmåling hatt noe for seg burde man fått tall på slutten "din snittfart var" på tavla feks.

hanche

Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 06. august 2021, klokken 08:31
Legg merke til at utrykningspersonell ikke løper, fordi dette stresser pasienter.
Langt på siden av trådtema, men: Jeg tipper det også er for at de ikke selv skal bli stresset. Er du stresset, gjør du lettere feil, og i den bransjen kan feil fort få fatale følger.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hELgenen

Sitat fra: hemi på fredag 06. august 2021, klokken 12:21
kjører du fartsgrensen på GPS i sving? slakker du av? kanskje de bak klarer å faktisk holde fartsgrensen i svingen også?

gjennomsnittsmåling er helt krise, de treige kjører ENDA treigere, og få vet hvor mye feilmåling de har. jeg kjører ofte forbi under snittmåling.

skulle snittmåling hatt noe for seg burde man fått tall på slutten "din snittfart var" på tavla feks.

Min erfaring med snittmåling er at ulykker blir borte der det tidligere var mange. Og folk kjører mye penere og det blir færre forbikjøringer. At noen kanskje ligger i GPS hastighet 75 i 80 sone er vel ingen krise?. De som er under utrykning eller har annen gyldig grunn til å gønne på ekstra kan jo bare gjøre det. Fartsgrensene er jo der for å sikre oss alle og egne personlige preferanser mhp fartsgrenser er jo pr.def uvesentlige. Vil en ha høyere fartsgrense får en stemme på partier som vil det samme. Og inntil de er endret så gjelder jo fartsgrensene for oss alle gitt at vi ikke kan påberope nødverge.

i05L0

Sitat fra: hemi på fredag 06. august 2021, klokken 12:21
... skulle snittmåling hatt noe for seg burde man fått tall på slutten "din snittfart var" på tavla feks.

God idé! Dette hadde vært nyttig for mange, tror jeg.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

arthur

At nesten en av fem som har svart her mener at man IKKE skal slippe forbi biler hvis man selv kjører på fartsgrensen er intet mindre enn overraskende, skuffende, ja nesten skremmende!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Sitat fra: Leaf_2014 på fredag 06. august 2021, klokken 08:31

Med slik villmannskjøring hadde vel ikke en forbikjøring fra eller til spilt noen rolle heller. Bra det ikke var noen biler den dagen. Hvis det hadde vært det tror jeg kanskje at du, med lyd og lys og 10cm avstand, hadde klart å signalisere viktigheten av ditt ærend.

Hvem sier det var villmannskjøring? Du vet ikke noe hverken om situasjonen, veiene eller farten, så du kan bare jekke ned tonen noen hakk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA