Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge

Startet av foxy, fredag 10. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 21. august 2014, klokken 04:32
Det er vertfall STOR forskjell på min P85+ og S60'en som jeg har fått låne av Tesla mens min er til reparasjon.
Jeg mener absolutt ikke å være blærete, men jeg har faktisk litt følelsen at jeg nå kjører rundt i en "skarve S60".

Jeg tror nok du er rammet av placebo effekten, underbevisst rettferdigjøre eget valg...

Har ikke kjørt S60, men i tillegg til vår S85 så har jeg kjørt P85 en 5-600km, og med unntak av forskjellen på motor og hjuldimensjon var det null forskjell å spore. Savnet derimot en del på den ene P85en, men det gjaldt utstyrsvalg.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

fonberg

Sitat fra: Twowheels på torsdag 21. august 2014, klokken 09:28
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 21. august 2014, klokken 04:32
Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?

Det er vertfall STOR forskjell på min P85+ og S60'en som jeg har fått låne av Tesla mens min er til reparasjon.
Jeg mener absolutt ikke å være blærete, men jeg har faktisk litt følelsen at jeg nå kjører rundt i en "skarve S60".

kan du utdype litt hvordan du opplever forskjellen på disse to ?

Jeg opplever ikke klasseforskjell på S85 og S60 som begge går på 19" i hvert fall. Forskjellene jeg opplevde på de to var at 60 føltes litt lettere, samt at den hadde bittelitt mindre trøkk på full "gass". For ordens skyld: jeg kjører 85 til daglig, og da jeg testa 60 visste jeg ikke at det var en 60 før etter kjøreturen (først da oppdaga jeg 60-tallet bakpå) :)

Enig med andre her som sier at den mest merkbare forskjellen på ulike TMS-er er ulike hjuldimensjoner.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

cra

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 21. august 2014, klokken 04:32
Jeg mener absolutt ikke å være blærete, men jeg har faktisk litt følelsen at jeg nå kjører rundt i en "skarve S60".

Da må du nesten spørre deg selv hvorfor. Er det mindre utstyr på den, eller er det de to ekstra sekundene du bruker på å komem opp i 100km/t som gjør det?  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cairnz

Er Sven-Erik han som kjører den brune S60-en fra skøyen, som også har en Sort Roadster? :)
Elbilist

turfsurf

Sitat fra: cairnz på torsdag 21. august 2014, klokken 10:55
Er Sven-Erik han som kjører den brune S60-en fra skøyen, som også har en Sort Roadster? :)

Kan ikke skjønne det:

Sitat
Det er vertfall STOR forskjell på min P85+
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cairnz

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. august 2014, klokken 11:22
Sitat fra: cairnz på torsdag 21. august 2014, klokken 10:55
Er Sven-Erik han som kjører den brune S60-en fra skøyen, som også har en Sort Roadster? :)

Kan ikke skjønne det:

Sitat
Det er vertfall STOR forskjell på min P85+
Han jeg tenker på har en P85+ (signatur) og en sort Roadster til vanlig, og kjører nå den brukte S60-en (EL38xxx) som har stått på senteret på Skøyen, da hans P85+ er til service/rep/noe - snakket med ham kort her om dagen.
Elbilist

finnof

Alcantara innertak er borte som opsjon, så vidt jeg kan se.

Brede


BMW850

Sitat fra: finnof på fredag 22. august 2014, klokken 12:16
Alcantara innertak er borte som opsjon, så vidt jeg kan se.

Se øverst til høyre under "Interiør" ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Griffel

Budstikka:
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi-bolig/tesla-bremset-salget-for-luksusbilbutikk-fikk-millionunderskudd-1.8599296

Luksusbilbutikk taper penger på grunn av konkuransen med Tesla.
Da er det vel ikke spørsmål om "Tesla Model S premium eller bare mellomklasse?", men om:
Tesla Model S luksus  eller bare premium?

Sitat
... sier daglig leder Thomas Kleven i Autostrada Sport.
Tesla-konkurranse
Han trekker imidlertid frem en årsak til.
– Det er ikke noen tvil om at elbilsalget har påvirket oss også, på linje med andre som driver bilsalg i premium-segmentet. Tesla har jo hatt kjempesuksess, påpeker han.
......
Når det gjelder Ferrari og Maserati er vi landsdekkende, men med BMW, Porsche og Mercedes ønsker vi å fokusere mer på lokalmarkedet, sier han.Spesielt ettermarkedet vil være fokus for dem lokalt.

Samtidig viser dette at de har rett de som hevder at Tesla "sponses" med mange hundretusen ved at Asker og Bærumsfolk velger Tesla i konkuranse med BMW, Porsche og Mercedes, og de i resten av landet velger Tesla istedet for Ferrari og Maserati.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjølholdt

Helt korrekt griffel for meg stod det mellom tesla Ferrari eller darcia ;-) men det ble tesla hakket før Ferrari siden teslaen har 7 seter og Ferrari kun 2 og vi er 5 i familien:-)
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Øyvind.h

I dag morges drakk jeg kaffe istedenfor brus. Kaffen er subsidiert, for det var ingen sukkeravgift på den.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Car-El

Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

#523
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. september 2014, klokken 13:37
I dag morges drakk jeg kaffe istedenfor brus. Kaffen er subsidiert, for det var ingen sukkeravgift på den.
Kan ikke sammenlignes siden avgifter på kaffe har en større regressiv effekt enn avgift på sukkerholdig mineralvann. Ikke nok med det, avgifter på bilhold (og øl) er progressive.

Så derfor Øyvind, laver avgift på kaffe er helt greit, du er ingen snylter når du drikker kaffe. ;)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El-boy

#524
Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 21. august 2014, klokken 17:51
Sitat fra: Twowheels på torsdag 21. august 2014, klokken 09:28
kan du utdype litt hvordan du opplever forskjellen på disse to ?
Hentet bilen (S60) i Stockholm, i går, og har den med meg i Finland.
(Bruker den til min er reparert.)

Jeg tror skuffelsen skyldes flere ting.  Manglende utstyr osv.
Bilen er ny og hadde gått litt over 700km når jeg hentet den.
(Er over 1000 nå.)

Det første jeg merket, var manglende reaksjon når jeg tro på gassen.
Det skyldes så klart færre hester, og smalere hjul.

Dernest sittekomfort.
Jeg trodde forskjell på std. og perf. seter bare var "pyntekanten", men er veldig usikker på dette nå.
Kanskje jeg bare ikke finner min "innarbeidede" profilinnstilling?

Men det største problemet er kjørekomfort, eller mangelen på dette.
Det er litt høyere fartsgrenser her enn i Norge.
Denne 60'en har ikke luftfjæring.
Opp til 100 km/t er bilen forholdsvis grei.
Høyere hastighet er den direkte ubehagelig.
Omtrent som om jeg skulle ha kjørt min egen på high eller very high i like høy hastighet.
Vingler og vobbler.

Jeg hadde selvfølgelig ikke nok strøm i 60-batteriet til 300 km, så jeg måtte lade.
Bilen har dobbeltlader, så jeg regnet med dette skulle gå forholdsvis raskt.
Ladet på Mennekes 22kW stolpe, som er det raskeste jeg har funnet her.
Fylte fra gjenværende 200, til full 295.  Det tok 2 timer 54 minutter.
De siste 38 minuttene sto det: "Calculating time remaining".
+ at jeg fikk på de 2 siste km.
(Måtte fylle fullt på dette ene stedet, hadde ikke andre lademuligheter under veis.  Vertfall ikke som jeg vet om.)

Med 85+'en lader jeg fullt på hytta, og i Helsinki, og trenger ikke fylle underveis.

Resten er vel bare en smakssak, men std. stereo er tamt i forhold til stereopakken.
Re-gen bremsingen er svakere, så steder jeg vanligvis bare slipper opp gassen, måtte jeg nå bremse.
Interiørbelysningen har jeg egentlig tenkt på som litt fjasete og unødvendig, men når man kjører om natten og det er så mørkt som nå, så savnet jeg den faktisk.

Jeg gleder meg virkelig til jeg får igjen egen bil, og angrer absolutt ikke på at jeg gikk for en 85+.
Bedre rekkevidde, bedre kjørekomfort, og håndtering.
Bedre stabilisering, (spesielt i høy hastighet,) mye bedre demping.
Bedre aks, og bedre veigrep.
Samt luksusen ved bedre stereo, belysning og seter.
Og ikke minst lader P85+ mye raskere enn S60.
Vil kommenetere litt på denne "gamle" posten som jeg først såg nå.
Først av alt vil jeg si at jeg er glad for du er fornøyd med din P85+. Jeg er også fornøyd med min S60. Ja, du har nok 25kWh mindre kapasitet i batteriet og får tilsvarende kortere rekkevidde med en S60. Har man lange kjørestreninger velger man det største batteriet. Mange greier seg med kortere rekkevidde.
Noe du sier i posten er direkte feil. Det gjelder ladehastighet, ved lite restkapasitet på batteriet (si rundt 80km Rated og mindre) lader superladerene med 330Ax350V'ish også på en S60, det trapper seg ned og går veldig sakte på slutten for å nå ca.383km Rated som maks. Bremsekapasitet ved regenerativ bremsing er like sterk på S60 som på P85. Det er slik 60kW på begge. Når S60 veier 100 kg mindre vil dette gi en sterkere regenerativ brems. Denne videoen viser at P85 og S60 har samme regen bremse effekt:
Når en er vant til en S60 kjennes en S85 tyngre ut i kryss og svinger o.l men S60 har ikke samme trykket fra start men likevel rask nok for dei fleste (iallefall så rask jeg trenger) men adrenalinet bruser nok litt mer i en P85...
Resten av tinga du påpeker har med ekstrautstyr tilvalg å gjøre, og smak og behag.
Jeg er glad på dine vegne at du har gjort de rette valgene for deg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA