Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Norges første batteridrevne bil- og passasjerferge

Startet av foxy, fredag 10. august 2012, klokken 19:35

« forrige - neste »

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. april 2014, klokken 10:25
Totalt uenig! Ja opplevd kvalitet ligger litt over i eks BMW 5-serie, men dashbordet er MYE mer moderne i Model S. De knøtteskjermene og knappekaoset du finner i konkurrenter i premium-segmentet er som å gå tilbake i tid.

Og jeg er uenig med deg. Selv om jeg er en teknogeek og elsker touchskjermer og størst mulig display, klarer jeg ikke helt å overbevise meg selv om at 17-tommeren i Tesla er et steg i riktig retning. Den har absolutt sine fordeler, men også noen ulemper som dessverre veier for tungt. Fysiske knapper med fast lokasjon, som man kan nå frem til uten å behøve å flytte blikket bort fra veien, er det suverent tryggeste.

I helga kjørte jeg først en Model S. Deretter den nye Mercedes C-klasse. Og jeg må dessverre innrømme at den (C-klasse) var langt mer tiltalende og ga meg langt mer premium-følelse enn Model S. Den hadde naturligvis ikke samme skyvet som Model S, men en bil er så mye, mye mer enn bare et tråkk på gasspedalen i ny og ne. Det nye COMAND-systemet var flott, med muligheter for enkel navigering uten å flytte blikket for langt bort fra veien. For der ligger problemet med Model S. Du må flytte blikket altfor langt bort fra veien for å betjene touch-skjermen. Og du må følge med på den for å treffe riktig.
Og HUD'en i C-klassen var fantastisk. Slikt håper jeg Tesla kommer med etter hvert.

Prøveturene involverte samme hyttevei. En typisk hyttevei med grusvei. I Model S var kjøring på denne veien helt forferdelig, hvor man satt med en følelse av at noen fyrte løs med mitraljøse inne i bilen. I C-klasse merket vi knapt all smågrusen som ble kastet mot hjulbuene.

Og oppbevaringsplass inne i bilen. Der står Model S til stryk. Greit at bagasjerommet er rommelig og frunken har plass. Men det er jo støtt og stadig man ønsker å lagre ting og tang inne i bilen. Hansker, luer, flasker, nettbrett, bøker, blader etc. Sist jeg hadde en bil uten mulighet for oppbevaring i døra, var da jeg hadde en Golf 1 for altfor mange år siden.

At Tesla også ENNÅ sliter med at mobiler virker inn på lyden i bilen, er for meg uforståelig. Bilen jeg kjørte i helga var tilnærmet splitter ny. 1000 kilometer på telleren. Om mobilen befant seg nærmere enn en halvmeter fra 17-tommeren, påvirket den anlegget.

Alt i alt synes jeg Tesla ligger på bikken mellom premium/ikke-premium. Den er en fryd å kjøre, og har heftig drag og et bra design, men den har for mange begrensninger og mangler til at jeg bombastisk vil plassere den i premium-kategorien.

Jeg vil nok ganske sikkert bli glad og fornøyd når jeg mottar mitt eksemplar om noen måneder, men etter å ha prøvd C-klasse tror jeg nok mitt Model S-liv foreløpig vil begrense seg til ett år eller noe i den dur.

Teslanewbie

Nettopp det at mobilen interferer med musikkanleggett er svært irriterende .. Legger mobilen i dørhåndtaket da går det greit ..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Muffinman

Akkurat det siste der reklamerte jeg på tidlig, men det virker ikke som man har tenkt å ta tak i det eller komme med en tilbakemelding.

Øyvind.h

Bra viktige funksjoner kan programmeres inn på rattet, og som nevnt utallige ganger før: at fysiske knapper lettere kan betjenes i blinde betyr ikke at man ikke kikker ned på fysiske knapper også når man trykker på dem. Jeg synes betjeningen fungerer bra, så lenge man ikke lar seg friste til å manøvrere dypt i funksjonene.

At andre sliter med betjeningen er jo synd, men for meg fungerer det ypperlig.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. april 2014, klokken 11:50
Bra viktige funksjoner kan programmeres inn på rattet, og som nevnt utallige ganger før: at fysiske knapper lettere kan betjenes i blinde betyr ikke at man ikke kikker ned på fysiske knapper også når man trykker på dem. Jeg synes betjeningen fungerer bra, så lenge man ikke lar seg friste til å manøvrere dypt i funksjonene.

Fordelen med fysiske knapper er ikke så mye at man kan famle seg fram til dem i blinde, men at når man først har funnet dem (ved å SE etter dem, slik alle gjør likevel) kan man rette blikket tilbake til veien og trykke/skru på knappen og vite hva man gjør ved at man får fysisk tilbakemelding på endringen gjennom fingrene. På Caravella må jeg f.eks. fortsatt se etter vrideren for styring av luftstrøm, men når jeg først har fingrene på den kjenner jeg hvilken vei den peker, og jeg kjenner hva jeg endrer den til.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. april 2014, klokken 11:50
at fysiske knapper lettere kan betjenes i blinde betyr ikke at man ikke kikker ned på fysiske knapper også når man trykker på dem.

Ja, med en fysisk knapp, trenger man sannsynligvis å kaste et blikk i den generelle retningen før man betjener den. Resten går av seg selv ved at man føler knappen.

Med en skjerm-knapp man holde blikket på det man driver med under operasjonen.

Forskjellen er at det ene tar 1/10 sekund og det andre tar 2 sekunder. Det er faktisk en helt enorm forskjell i denne sammenhengen.

Jeg er helt enig i at det er et skritt i feil retning - rent trafikksikkerhetsmessig.

Men det er klart - det går jo stort sett bra. Helt til en unge braser ut i veien mens man sitter og fikler med skjermen.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Øyvind.h

Sitat fra: cra på tirsdag 15. april 2014, klokken 12:29
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. april 2014, klokken 11:50
Bra viktige funksjoner kan programmeres inn på rattet, og som nevnt utallige ganger før: at fysiske knapper lettere kan betjenes i blinde betyr ikke at man ikke kikker ned på fysiske knapper også når man trykker på dem. Jeg synes betjeningen fungerer bra, så lenge man ikke lar seg friste til å manøvrere dypt i funksjonene.

Fordelen med fysiske knapper er ikke så mye at man kan famle seg fram til dem i blinde, men at når man først har funnet dem (ved å SE etter dem, slik alle gjør likevel) kan man rette blikket tilbake til veien og trykke/skru på knappen og vite hva man gjør ved at man får fysisk tilbakemelding på endringen gjennom fingrene. På Caravella må jeg f.eks. fortsatt se etter vrideren for styring av luftstrøm, men når jeg først har fingrene på den kjenner jeg hvilken vei den peker, og jeg kjenner hva jeg endrer den til.
Hadde fysiske knapper i Passaten. Kikket ned for å treffe, og kikket ned for å se at jeg valgte rett. Gjør nøyaktig det samme i Teslaen.
Men jeg konstaterer at betjeningen fungerer bra for meg, mens andre sliter. Jeg trodde det skulle være utfordrende, men etter 7 måneders eierskap sitter alt i fingrene. At folk uten model s sliter voldsomt med betjeningen er ganske morsomt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Utfordringen er gjerne at de som kun har prøvd Model S finner alt mulig å pirke på og finner seg til rette i "det gode gamle".

Vi som har kjørt Model S jevnlig siste halvåret/titusener av km og har vendt oss til den fantastiske drivlinjen (som i praktisk er bedre i alle hastigheter og aksellerasjoner, ikke bare på full pupp) og den intuitive styringen av funksjoner rett og slett fnyser av andre "moderne" biler. De er skammelig å kjøre. Bråker, rister, lugger når de girer, durer - overlessende interiør med alt for mye knot-knatt.

Ja, Model S kunne sikkert hatt flere innendørs lommer rundtom - men det er omtrent det.

Espen Hugaas Andersen

Jeg har fysiske knapper og vridere i bilen nå, og jeg kan ikke helt se hvordan de er bedre. Jeg tror ikke jeg noen gang har betjent knappene uten å se på de under hele operasjonen, eller flere ganger på rappen. Man må jo se hva man stiller knappene/vriderne inn på.

Den verste knappen er setevarmen - den er på siden av setet, og der ser man kun om den er på ved å lene seg til siden og se ned på siden av setet for å se om knappen lyser. Det tør jeg rett og slett ikke når jeg er ute å kjører, så det blir til at jeg må prøve meg litt frem.

Så klart vil dette være bedre om man har denne typen knapper på dashbordet eller i midtkonsollen, og det er jo mange bilprodusenter som har dette, men det viser at det er i hvert fall ikke *nødvendigvis* noe bedre med knapper/vridere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

chal

Sitat fra: RuneW på tirsdag 15. april 2014, klokken 12:31
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 15. april 2014, klokken 11:50
at fysiske knapper lettere kan betjenes i blinde betyr ikke at man ikke kikker ned på fysiske knapper også når man trykker på dem.

Ja, med en fysisk knapp, trenger man sannsynligvis å kaste et blikk i den generelle retningen før man betjener den. Resten går av seg selv ved at man føler knappen.

Med en skjerm-knapp man holde blikket på det man driver med under operasjonen.

Forskjellen er at det ene tar 1/10 sekund og det andre tar 2 sekunder. Det er faktisk en helt enorm forskjell i denne sammenhengen.

Jeg er helt enig i at det er et skritt i feil retning - rent trafikksikkerhetsmessig.

Men det er klart - det går jo stort sett bra. Helt til en unge braser ut i veien mens man sitter og fikler med skjermen.

Jeg er egentlig kommet til at storskjermen i utgangspunktet ikke bør brukes under fart. Det er vel det som virkelig er forsvarlig. Men man fristes til å endre radiokanal osv.
MEN har vi hørt om ulykker hvor storskjermjobbing har vært involvert? Bilen har jo gått noen mil totalt nå.
PS
Dette er vel farligere her i Norge med våre smale og svingete veier enn i andre land
DS

chal

Sitat fra: laumb på tirsdag 15. april 2014, klokken 12:46
Utfordringen er gjerne at de som kun har prøvd Model S finner alt mulig å pirke på og finner seg til rette i "det gode gamle".

Vi som har kjørt Model S jevnlig siste halvåret/titusener av km og har vendt oss til den fantastiske drivlinjen (som i praktisk er bedre i alle hastigheter og aksellerasjoner, ikke bare på full pupp) og den intuitive styringen av funksjoner rett og slett fnyser av andre "moderne" biler. De er skammelig å kjøre. Bråker, rister, lugger når de girer, durer - overlessende interiør med alt for mye knot-knatt.

Ja, Model S kunne sikkert hatt flere innendørs lommer rundtom - men det er omtrent det.

Lean and clean. Det er greia. Da kan vi ikke ha lommer og annet stæsj. :-)

Øyvind.h

#401
Fra rattet kan man blant annet bytte radiokanal, justere bakgrunnsbelysning, justere viftehastighet, åpne/lukke glasstak, bytte lydkilde, ringe med tlf og adresseliste, spille en hvilken som helst sang med Rdio, søke i navi, konfigurere hva som vises i dashbordet ++
Uten å ta hendene bort fra rattet altså :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Batteritralla

Hjulstøyen i Model S er er ikke i mellomklasse engang, og ja - jeg har en. Foretok en uhøytidlig sammenligning av dekkstøy på grov asfalt mot to eldre kjøretøy jeg også har. En 2001 modell Bmw E39 touring, og en 1997 modell Audi A6 C4 (gamle karrosseriet). Slo av motoren i begge fossil bilene for å få samme inntrykk som i Model S. Det er vesentlig mindre hjulstøy i begge disse på grov asfalt.

Om man kjører over litt grus som ligger igjen etter vintersesongen så er støyen ifra hjulhusene direkte latterlig.

Bra at det er mange andre ting som veier opp, for på dette området så ligger Model S minst 20 år tilbake i tid.
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

Car-El

20 år tilbake for bilmerker som er rundt 100 år...    Da har Tesla utrettet mye på bare 6 år eller 8 år. Dem har jo tatt igjen neste 70 år!

Det er en bragd! ;D
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Batteritralla

Sitat fra: Car-El på tirsdag 15. april 2014, klokken 21:26
20 år tilbake for bilmerker som er rundt 100 år...    Da har Tesla utrettet mye på bare 6 år eller 8 år. Dem har jo tatt igjen neste 70 år!

Det er en bragd! ;D

Bra vi har forskjellige innfallsvinkler  :)

Klarer allikevel ikke å komme på en eneste bil med mer hjulstøy på Grus enn Tesla, og jeg har vel kjørt det meste bortsett fra 2CV og Trabant..

De sistnevnte må nesten være verre???

Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA