Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du planer om å flippe din Model Y?

Startet av Bjoris, mandag 02. august 2021, klokken 15:56

« forrige - neste »

Silkefot

Akkurat som Kodak har jeg kjøpt en x som ventepølse og også funnet ut at den igrunn passet veldig bra. I mellomtiden har også ungene vokst og to av dem har passert 1.90 så vi er mest spent på om de 4 cm i forskjell i takhøyde vil gjøre at vi beholder X. I så fall flipper vi Y og vil gjøre god fortjeneste på det
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Electric cars in Norway

Sitat fra: Thob på mandag 02. august 2021, klokken 20:57
. Fornuften sier selg og ta gevinst, følelsene sier model Y, ny bil, siste skrik etc. klarer ikke helt å bestemme meg. Innspill mottas gjerne😁

Uansett hva du gjør...  Du er en vinner uansett i dette mange nok vil kalle et typisk luksusproblem  :D

Thob

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 02. august 2021, klokken 21:19
Sitat fra: Thob på mandag 02. august 2021, klokken 20:57
. Fornuften sier selg og ta gevinst, følelsene sier model Y, ny bil, siste skrik etc. klarer ikke helt å bestemme meg. Innspill mottas gjerne😁

Uansett hva du gjør...  Du er en vinner uansett i dette mange nok vil kalle et typisk luksusproblem  :D

Hehe..ja, definitivt et i-landsproblem dette:)

daktari

Husk at mange forhandlere også vil ha disse bilene inn. Min e-Niro ble solgt til forhandler.

De tjener bare 15-20000,-, før utgifter til foto og vask, for å selge en bil. Men selger de mange nok kan de leve av det.

Det er vanskelig for forhandlere å bestille mange biler fra Tesla, feks demo- og angrebiler, men det er et marked for nye og lett brukte Tesla. Model Y blir nok ekstremt pop.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lirekassa

Vurderer å ta ut grunnet usikkerhet om jeg får beholde pris framover i tid. I så måte er det for å sikre lavere pris enn nåværende, noe jeg mener Tesla egentlig ikke burde ha noe problem å garantere - for det utgjør liten forskjell totalt sett om jeg selger MIC nå og bestiller MIB etterpå.

Bjoris

Jeg spurte Tesla i Haugesund om å vente og det var ingen problem, de hadde hatt møte med en eller annen høytstående sjef i Tesla Norge som hadde bekreftet at en fikk beholde prisen om en ventet til GIB, men dette kunne de ikke gi skriftlig så her kan det jo komme nye meldinger der det bare blir påstand mot påstand. Uansett tror jeg nok Tesla holder ord her.

Om det er slik at du skal ha en Berlin bil så hadde nok iallefall jeg latt være å ta ut Kina bilen. Ser at du kan "sikre" mellomlegget ved å kjøpe og selge nå, men det er jo ingen som har kontroll på hvor mange som faktisk har denne muligheten nå og som vil benytte den. Jeg tenker det er rimelig utelukket at en får mer en listepris for TMY på finn.no nå og gjerne må en noe under for å få vippet dem som ønsker å hente sin egen bil hos Tesla ned fra gjerdet og da blir det jo fort rent tap vs å behold reservasjonen til bilene kommer fra Tyskland. Selvsagt kan Tesla sette ned prisene, men mja, jeg tror egentlig ikke de blir store reduksjoner slik markedene nå utvikler seg med råvare restriksjoner i minst 2 år fremover og en stadig økning i elbilsalget i Europa og verden.

Jeg tror TMY blir veldig pop i Norge, men det er jo nå veldig mange som kan levere tilsvarende biler så det er litt vanskelig å vite, men jeg må innrømme at overrasker meg stort er det høye salget av TM3, men det er kanskje mest den rimeligste modellen som jo er veldig mye for pengene eller selges også LR AWD av TM3 godt fortsatt, det er for meg mer uforståelig, men, men kanskje det har med pris å gjøre det også...

Jeronan

Sitat fra: Bjoris på tirsdag 03. august 2021, klokken 09:02

Jeg tror TMY blir veldig pop i Norge, men det er jo nå veldig mange som kan levere tilsvarende biler så det er litt vanskelig å vite, men jeg må innrømme at overrasker meg stort er det høye salget av TM3, men det er kanskje mest den rimeligste modellen som jo er veldig mye for pengene eller selges også LR AWD av TM3 godt fortsatt, det er for meg mer uforståelig, men, men kanskje det har med pris å gjøre det også...

Now the TM3 has been updated with a newer battery pack, it just gives the most range for the money. Not to mention 250kW fast charge capabilities and access to Tesla SuC.
No other EV on the market comes close (yet) for that price.

Even the new Kia e-Soul (though quite a small car) with 64kW battery pack that gives similar range as the TM3 SR is still over 30k NOK more expensive for less capabilities and less energy efficiency (especially in winter).
The Nissan Leaf I am not even going to bother mentioning anymore, as Nissan has lost the game and fallen behind with outdated battery pack tech and stubborn refusal to add active cooling.

The only direct viable competitor is the VW ID.3, which is comparatively similar priced (though capped at max. 100kW DC fast charging). It is also quite a bit smaller to the TM3, so it's not for everyone.

Lot of people are very happy with their TM3 as main car. Especially the LR AWD gives good bang for buck now with over 600km range now and offers all-wheel drive.
The TM3 LR AWD has no competition as of yet, as both ID.4 GTX and Hyundai Ioniq 5 are much more expensive and more competitors to the TMY, not the TM3.

In the end though, it's also Tesla's Supercharger network that is still the biggest selling point and until this network really opens up to other EV's and how that is actually going to work (Elon Musk can make it sound easy, but it isn't), it will most definitely be much more expensive for non-Tesla's to charge and lot of EV's have the charge port on different location which will be problematic on a lot of SuC's due to station placement and the short cables.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

daktari

Det blir heller ikke noen dårlig deal å ha en -60.000 Y i 3-6 måneder, forutsatt at Tesla ikke endrer prisen.

Det store spørsmålet er når Berlin Y dukker opp. Jeg tror ikke det skjer før sommeren -22, hverfall ikke med nye batterier. 4680-batterier kommer tidligst -23 tror jeg.

Ikke glem at man kan få ID.4 GTX med lavere utstyrsnivå enn Y, og dermed mye lavere pris: 460k før vinterhjul og rabatt.
Enyaq, Q4, EV6, Ioniq5 er alle i samme prisklasse, så neste år blir det nok konkurranse og rabatter. Det kan påvirke Tesla. Ikke sikkert det er lurt å vente.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Jeronan

Sitat fra: daktari på tirsdag 03. august 2021, klokken 10:45
Det blir heller ikke noen dårlig deal å ha en -60.000 Y i 3-6 måneder, forutsatt at Tesla ikke endrer prisen.

Det store spørsmålet er når Berlin Y dukker opp. Jeg tror ikke det skjer før sommeren -22, hverfall ikke med nye batterier. 4680-batterier kommer tidligst -23 tror jeg.

Ikke glem at man kan få ID.4 GTX med lavere utstyrsnivå enn Y, og dermed mye lavere pris: 460k før vinterhjul og rabatt.
Enyaq, Q4, EV6, Ioniq5 er alle i samme prisklasse, så neste år blir det nok konkurranse og rabatter. Det kan påvirke Tesla. Ikke sikkert det er lurt å vente.

That is the point though and the classic trap of traditional automakers. The base price literally gives you nothing and hardly anyone will buy a car for base price (will be a lot more difficult to sell later on too).

Just add the options that come standard with Tesla and the final price difference will be a lot less.

We were really looking at the ID.4 GTX (also test driven it last week), but when I build it in the configurator to get on similar level as the base Model Y config (basic AP), there was less that 50k NOK in difference.
Then the delivery time of the ID.4 GTX is now earliest Q1 2022, it would mean I would have to drive my current Model S for 6 months longer and so lose the price difference in reduced trade-in/resell value plus risk for added MVA after 01.2022.

The ID.4 GTX has also 92 km less WLTP range and performs horribly inefficient on highway speeds ( tests have shown the ID.4 GTX manages barely 300km at 110km/h ). With our current Model S 75D I would have to drive over 140km/h to get that kind of range reduction.
It's the same disappointment with the Ioniq 5, which also has surprisingly bad energy inefficiency on highway speeds.
So currently we gain nothing in extra range switching out our Model S 75D with any of above mentioned cars.

That is why we ended up going for the Model Y now, as the better energy efficiency and extra 92km WLTP is worth the higher price for us, as it can make a huge difference during busy times in Summer (avoiding busy SuC's) and better range in winter.

Most important added criteria for us is that we don't want to be depended on 3rd party fast chargers. We experienced ourselves this summer in Stadlandet/Vestcap (where there are no Tesla SuC's) how horrible it really is with 3rd party fast chargers and how often they are out of order. Often just 1 stolp, so if it even works there are quickly queues, etc. It was a nightmare and we were forced to stand for 2 hours doing a slow AC charge as the fast chargers were out of order on both locations there. Was the same deal with Trysil back in June.

But of course that is our situation and personal decision. Everyone has their own criteria and budget.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ELTesla

Vi er i markedet for en Y, men er litt usikker på hva som skjer med prisene. Er nok usikker til at jeg velger å ikke bestille bil til dagens pris i hvert fall.

Dersom det kommer langt flere biler enn hva som er forhåndsbestilt (Eller mange avbestillinger) så kommer det brått tilbud om både gunstig finansiering og pakke med vinterdekk ved kvartalsslutt Q3.

Forrige bil vi kjøpte var en 2021 Model 3 som vi hentet ut 31.12.2020 (*Rettet fra 2021) og der fikk vi akkurat dette, samt noen km. med gratis lading. De beste mulighetene for flipping er vel til de som ønsker bil raskest mulig.

Kjøpte selv en brukt Model S (Raven) tidligere i år som jeg solgte nå med 20K i fortjeneste så mulighetene er der  8)

Handyman

Sitat fra: ELTesla på tirsdag 03. august 2021, klokken 15:24
... Forrige bil vi kjøpte var en 2021 Model 3 som vi hentet ut 31.12.2021
Når man skal flippe, gjelder det å være tidlig ute ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Bjoris

Den generøse avbestillings politikken til Tesla gjør at de som bestiller til listepris enkelt og greit kan hoppe av og kjøpe en flippet bil om den blir billigere evt kommer før til samme pris.

Vi som er usikre kan jo ta ut bilen og levere den tilbake om dette går i dass, dog er det vel en uke og mye styr rundt den muligheten, men jeg syns dette er en litt utrolig politikk. Prøvde å kanselere første ID4 jeg bestilte pga forsinkelse i leveransen, men det var ikke rett frem...

Vel, gleder meg til ny bil, igjen. Innser at en blir litt skadet av alle disse bilkjøpene, etter noen uker er en klar for ny bil, før elbilene var det 5 år intervaller... Det blir en hard avveningskur fremover😂

tornaldo

Kan aldri tenke meg at folk kommer til å måtte gå under dagens pris for å selge en ny Model Y. Tror nesten motsatt, at man kan legge på litt. Blir veldig overrasket om tilbudet overstiger etterspørselen, og historien har vist at Tesla kjøpere er villige til å betale for å slippe å vente på bil. Tipper fristelsen for å hoppe på en ny Model Y som kan bli din på dagen, blir stor.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Thob

Sitat fra: tornaldo på tirsdag 03. august 2021, klokken 18:43
Kan aldri tenke meg at folk kommer til å måtte gå under dagens pris for å selge en ny Model Y. Tror nesten motsatt, at man kan legge på litt. Blir veldig overrasket om tilbudet overstiger etterspørselen, og historien har vist at Tesla kjøpere er villige til å betale for å slippe å vente på bil. Tipper fristelsen for å hoppe på en ny Model Y som kan bli din på dagen, blir stor.

Enig. Ihvertfall hvis det stemmer som noen skrev her inne at det kommer 15000 model Y til Europa dette året. Det vil langt ifra dekke etterspørselen

SurSnasen

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 03. august 2021, klokken 11:02
The ID.4 GTX has also 92 km less WLTP range and performs horribly inefficient on highway speeds ( tests have shown the ID.4 GTX manages barely 300km at 110km/h ). With our current Model S 75D I would have to drive over 140km/h to get that kind of range reduction.
It's the same disappointment with the Ioniq 5, which also has surprisingly bad energy inefficiency on highway speeds.
So currently we gain nothing in extra range switching out our Model S 75D with any of above mentioned cars.

Dette er jo helt feil? Om du ser Bjørn Nyland sin test så gikk ID.4 GTX 330 km i 120 km/t. Hvilke tester sliter med å komme 300 km i 110 km/t? TM3 LR kom riktignok 422 km, men det er en bil i en helt annen klasse (lav sportssedan).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA