Hovedmeny

TMYP vs TMS Raven

Startet av Lucid, lørdag 31. juli 2021, klokken 13:24

« forrige - neste »

Lucid

Vi sitter med en tidlig reservasjon på en TMYP til kr. 565.000. Dette innebærer venting til over nyttår en gang og det er helt greit.
Samtidig så er vi veldig lysten på en TMS Raven.
Vi er en familie på fire med barn på tre og sju år. Kjører ofte lenge ferieturer.

Nå er det nok ikke mange som har kjørt TMY her på forumet, men hva hadde dere valgt?

Begge modellene er gode familiebiler, men TMS er på enkelte områder utdatert ift TMY samtidig som TMY ikke når helt opp til TMS på andre områder.

Når TMYP kommer til landet så har muligens refresh av TMS også startet leveringene som kan påvirke bruktmarkedet av TMS.
Tesla Model YP hvit/sort 11.22
VW e-golf 12.20 -

Woods

Y.

Masse med bagasjeplass samtidig som bilen er noe mindre. Raskere lading drar også opp. Det er i grunn to vidt ulike biler.

S er en nokså stor og bred bil.

geear

S er en penere bil selv om den drar på årene, og innvendig er 3/Y ganske krise.

For meg er dessverre hengerfeste avgjørende, og da er ikke S et alternativ.

Sitat fra: Woods på lørdag 31. juli 2021, klokken 15:56
Y.

Masse med bagasjeplass samtidig som bilen er noe mindre. Raskere lading drar også opp. Det er i grunn to vidt ulike biler.

S er en nokså stor og bred bil.
Er det raskere lading på Y enn S Raven da? Trodde begge peaket rett under 200kW nå?

Counterpointer

Sitat fra: geear på lørdag 31. juli 2021, klokken 17:58
og innvendig er 3/Y ganske krise.
For meg som har kjørt Model 3 siden 2019 så er det mer krise å sitte i en gammel Model S. Den nye som kommer når med vertikal skjerm er potensielt mye bedre.

Utvendig er S en nydelig bil (men litt stor) innvendig har den vært i behov av oppdatering lenge.

Men alt er spørsmål om smak og tilvenning.

Vaduz

3/Y Er ganske spartanske innvendig med litt «billig» følelse, S/X er litt mer mot tyske biler, litt mer klassisk stil om ikke helt typisk premium. Tror egentlig det bunner i om du vil sitte litt høyere eller mer mot bakken og om den noe økte rekkevidden og ytelsen i S er verdt det. Ta den du liker best!

Diravi

Vi er på ferietur med vår 2016 Model S70D nå, og har en LR Y i bestilling, og har litt tilsvarende tanker som trådstarter.

Sen har holdt seg fordømt godt. Det er en veldig komfortabel langtursbil, den har rikelig med plass og den føles ikke utdatert bortsett fra at en ny bil selvsagt vil ha et mer oppgradert interiør. Vi har en av bilene med genuint skinninteriør (grå mot dyp blå lakk) og den føles fortsatt eksklusiv nok. Og etter fem år og 105 000 km er det fortsatt ikke ett knirk i instrumentpanelet - Volvoen vi hadde før, serverte irriterende knirkelyder etter to og et halvt år. Til gjengjeld har dørhåndtaket på førerdøren begynt å svikte for andre gang (men har midlertidig skjerpet seg under trusler om servicetime).

Sen er riktignok 10 m2 bil, men den er forbausende lett å manøvrere på trange steder. Jeg bruker nesten ikke sensorene; man ser godt hvor nær forskjermen er en hindring. Så størrrelsen er ikke mye av et aber, selv om man må hoppe over enkelte parkeringsluker.

De tingene jeg kunne ønske meg forbedret er enda mer komfortabel fjæring, først og fremst over ujevnheter i lav hastighet. Jeg er fullstendig allergisk mot slag som kommer gjennom fjæringen og inn i kupéen.

Dernest de oppgraderingene som en ny Tesla gir, dvs. raskere lading, litt mer rekkevidde og bedre interiør. Og av og til, når ryggen ikke er med på notene, er det bekvemt med en litt høyere bil der man ikke må bøye hodet forbi A-stolpen.

Y kan sannsynligvis levere på nesten alt dette og til en pris som er akseptabel for en ny bil. Men jeg er seriøst bekymret for fjæringen, og bittelitt for hjulstøy (jeg er allergisk mot det også; surprise...) Jeg orker ikke enda en «sporty» bil som rister meg gjennom hverdagen (nei, jeg er ikke 85, bare 45...) Og jeg er blitt bortskjemt med en relativt eksklusiv bil, mens Y tydeligvis har litt enklere finish, mangler instrumentpanel foran fører mm.

Så derfor er jeg i to tanker om hva vi skal gjøre nå. Det er uaktuelt å bla opp 900++ for en ny S. Men jeg vurderer å sitte på den Sen vi har en stund til og se om det kan dukke opp en inventory Raven UTEN 21-tommere (det var dette med fjæringskomfort...), eller om ny S på sikt vil gå ned i pris. Og ta risikoen for bekostning av reparasjoner på nåværende bil, ettersom garanti-tiden er utløpt.

I hvert fall er det uaktuelt å selge Sen før fjæringen på Y er testet av Yours Truly.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Contango

Sitat fra: geear på lørdag 31. juli 2021, klokken 17:58
Er det raskere lading på Y enn S Raven da? Trodde begge peaket rett under 200kW nå?
Y lader substansielt raskere. Adapteret gir ikke mer enn 150kw.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA