Bilen -ikke et klimaproblem, så lenge den er elektrisk

Startet av automat, fredag 30. juli 2021, klokken 09:39

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: hanche på mandag 02. august 2021, klokken 20:12
Da metrobussene kom til byen, gravde jeg litt rundt i nettsidene til fabrikanten og fant ut at de nok planlegger å komme med en helelektrisk utgave av disse bussene.

Men ja, jeg ser jo at disse bussene sliter når de skal opp Okstadbakken (E6 fra Trondheim og sørover til Heimdal). Men det er jo en ganske liten del av ruten, da.
Joda, stemmer det. Den har også innkjøring på forkjørsvei som naturlig nok blir veldig vanskelig med den motorstørrelsen.

automat

I denne kronikken får Fridstrøm motbør:

https://forskersonen.no/debattinnlegg-klima-meninger/elbilen-kan-ikkje-loyse-klimautfordringane-aleine/1865649

Etter mitt syn,  1-0 til Fridstrøm.

Kronikkforfatterne har selvfølgelig et poeng i at vi må endre måten vi lever på. Men skal vi vente til man finner ut hvordan det skal gjøres, og ikke minst få befolkningen på endingene, så har jo kloden kokt i mellomtiden.

Vi har dårlig tid. Elekrifisering av transport kan gjøres relativt raskt, det er klimaeffektivt, og det påfører ikke befolkningen vesentlige ulemper. Derfor må man kjøre på for fullt. Så kommer selvfølgelig andre klimatiltak i tillegg.

Kronikkforfatterne er også lite konkrete i sine alternativer. De nevner bildeling og elsykler. Bildeling må jo bruke elbiler hvis det skal være klimaeffektivt. Elsykler kan være et bidrag i lokaltransport, men løser ikke utfordringene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Wisd0m

"Denne konklusjonen blir både for enkel og kontraproduktiv."

Føler de at jobbene deres med utredninger av alle mulige løsninger finansiert av statskassen er satt på spill? De har en ganske stor egeninteresse i å problematisere elbilen for å få tilgang til mer midler for å utrede "mobilitet i storbyene".

daktari

Motkronikken er dessverre fryktelig nærsynt. Lett å være sub-30 doktorgradsstipendiat med god helse og ønske bilen dit pepperen gror. Dessverre er det ikke realistisk. 

Noen tema til refleksjon for bilmotstanderne:
Kina, da jeg studerte. Alle syklet, nesten ingen biler.  Men nå biler overalt og de leder an elektrifisering. Savner de syklene sine? Kanskje. Men de går neppe tilbake i levestandard.

Afrika: dårlige jordveier, unger som må bære varer på hodet osv. Lange avstander. Realistisk med elsykler? Det er kanskje der man kan prøve å bremse antallet biler?

Pensjonistene i Norge: kjører fra Toten for å møte familien i Oslo, men må ta matebuss fra Stovner, 50 minutter vs 10 m bil inkl 2 bussbytter der man må stå i regnet langs Ring 3 i 12 minutter. Ståplasser hele veien osv. 

Forøvrig nesten alle jeg kjenner her i Oslo enten sykler (de tøffeste som kan skifte på jobb) eller tar kollektiv til jobb, veldig få kjører. Litt anderledes for de som må pendle langt.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Debatten går videre. Fridstrøm slår tilbake:

https://forskersonen.no/debattinnlegg-klima-meninger/elbilen-er-en-gamechanger/1896173?fbclid=IwAR06NObj1kt9emK7p9JL9_hQYtJFdkanF8xn-6BrUhbOt9GyWzQcvPwZzoA

«Elbilen er en gamechanger
Vi har ikke tid til svermerisk ønsketenkning. Klimakrisen er her nå.»
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Wisd0m

Det var et veldig godt svar. Likte spesielt denne, som jeg tenkte selv når jeg leste motkronikken:

"Haugland, Anfinsen og Svennevik mener jeg som «teknologientusiast» ikke ser for meg at ny teknologi kan skape samfunnsendring. Jeg er redd det tvert imot er de som nekter å ta inn over seg hvilken gamechanger den nye bilteknologien er. Mange gamle «sannheter» har ikke lenger gyldighet:"

daktari

SitatOm deres ideer om samfunnsomlegging mot formodning skulle vinne gehør i befolkningen og i de politiske partiene, vil omleggingen ta tid – i beste fall to-tre generasjoner.
Dette mener jeg er det viktigste punktet. Jobbe nedenfra, små verdifulle steg, ikke revolusjon ovenfra/utenfra. Jeg tror heller ikke det er realistisk å frata oss alle nye klær, kjøtt, flyreiser/Syden, besøke familien, ny TV etc etc
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

stefse

Bussfanatismen i miljøkretsene er både gammeldags og resurssløsende. Det må tenkes mer helhetlig enn at vi skal subsidiere folk for å kaste vekk timesvis hver dag på å sightse rundt langs en busstrasé i vekselvis overfyllte eller tomme busser. Det er en grunn til f.eks elsparkesykler velges av yngre, den frakter deg fra der du er, til dit du skal.

Transporten må gjøres mer granular, med mindre enheter som har en rute som planlegges utfra behovet til de som sitter på. Teknologien i dag støtter dette. Maxi-taxier f.eks bør snarest bli elektriske. Disse soter ned nærmiljøet med skole/HC og annen småkjøring på anbud fra fylkeskommunen. Her må det offentlige snarest sette krav til elektrisk transport.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA