Hvilken autopilot ville du kjøpt i dag?

Startet av Vaduz, tirsdag 27. juli 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

Vaduz

I 2018 kjøpte jeg enhanced autopilot på min model s, som jeg senere oppgraderte til FSD for ca 25k tror jeg.
Nå har ting endret seg og autopilot er standard med mulighet for enhanced og FSD for henholdsvis 29.800kr og 59.600kr ekstra. Da lurer jeg på hva folk går for nå for tiden?
Selv tror jeg kanskje jeg ville landet på ingen av dem. Det eneste jeg bruker av det som fungerer per i dag er nok filskifte fra EAP, men er det verdt 30k i seg selv? De andre funksjonene fra FSD/EAP er enten ikke tilgjengelige per i dag, eller virker så dårlig at jeg ikke ville betalt for dem igjen (summon, parkering, NOAP etc).
Hva har dere? Hva bruker dere? Hva ville dere kjøpt igjen?

Motorwatt

EAP hadde jeg nok valgt. Jeg kjører my på motorvei, og der holder EAP i massevis. I bykjøring klarer jeg meg bra uten "hjelp". Har FSD på min bil, og legger merke til at verken Tesla eller potensielle kjøpere verdsetter FSD prismessig til noe særlig mer enn null ved innbytte/kjøp av tilsvarende bil som min. Nå skal det sies at jeg svært sjelden har en bil i mere enn 3 år, og FSD vil derfor neppe komme til nytte på min nåværende. Kanskje annerledes med de som tror de skal beholde den i 10 år.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Kjøpte FSD i 2017, ville aldri gjort det igjen. Det blir ikke noe FSD på mange år jfr gårsdagens Q2 earnings call.

EAP er fryktelig dyrt, men AP uten EAP på motorvei er ikke så gøy hvis man skifter fil ofte. Holder man seg i høyre-fila funker det fint.

Jeg ville derfor foretrukket et annet merke sin AP (velge en annen bil) som har et met komfortabel filskift-system og sensor for å merke berøring, ikke torque. Måtte jo ha en Tesla ville jeg valgt kun basis-AP.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mthoring

Ville klart meg med vanlig AP. EAP og spesielt FSD er ekstremt overpriset, i forhold til innhold, slik jeg ser det.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Har EAP/FSD på Model X fra 2017, har kun bestilt standardpakke på Model Y. EAP var heller ikke tilgjengelig da jeg bestilte Y, men gidder ikke betale mer før de lever opp til noe av det de har sagt. Ikke imponert over filskifte heller, i 120 er den så brå at alle i bilen kjenner godt hva den gjør, i stedet for å bare gli over.

Det som er sinnsykt plagsomt uten er at en må slå av AP for hver gang en skal bytte fil, mangler totalt samhandlingen som de fleste andre har fått til, der man får lov til å bytte fil manuelt så sant man først har satt i gang blinklyset, og så gjenopptar filholderen når man har kommet over. Derfor blir det veldig stakkato kjøring i Tesla på AP uten EAP/FSD.

Rosstopher

Jeg har bestilt Y med kun AP. Det vil bety at jeg mister noen funksjoner jeg er vant til fra min AP1-bil, men 30k for å få automatisk filskift blir for drøyt.

Hvis penger betyr noe syns jeg AP er det opplagte valget. Dersom 60k fra eller til ikke gjør noe så kjør på med FSD.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Vaduz

Sitat fra: geear på torsdag 29. juli 2021, klokken 09:24
Har EAP/FSD på Model X fra 2017, har kun bestilt standardpakke på Model Y. EAP var heller ikke tilgjengelig da jeg bestilte Y, men gidder ikke betale mer før de lever opp til noe av det de har sagt. Ikke imponert over filskifte heller, i 120 er den så brå at alle i bilen kjenner godt hva den gjør, i stedet for å bare gli over.

Det som er sinnsykt plagsomt uten er at en må slå av AP for hver gang en skal bytte fil, mangler totalt samhandlingen som de fleste andre har fått til, der man får lov til å bytte fil manuelt så sant man først har satt i gang blinklyset, og så gjenopptar filholderen når man har kommet over. Derfor blir det veldig stakkato kjøring i Tesla på AP uten EAP/FSD.

Samme erfaringer jeg har, ville nesten vurdert EAP av den grunn, men litt kjipt å kjøpe et produkt bare for å avhjelpe en medfølgende dårlig funksjon.

Samtidig er det litt trist å ha en tesla uten å ta del i software oppdateringene for selvkjøring, men siste årene har det egentlig bare vært spill og mindre endringer og nesten ingenting jeg faktisk bruker, så det er kanskje ikke så farlig lenger det heller. Kanskje FSD beta/V9 kommer ila året og endrer alt igjen!

Motorwatt

Hvis man kjøper EAP til 29.800.-, så er prisen for FSD også kr. 29.800.- i tillegg. Man sparer altså 7.450.- i moms ved å kjøpe det sammen med bilen (under forutsetning at prisen holder seg på dagens nivå).

Får man abonnement på FSD også i Europa som koster 199 USD i måneden, kan det kanskje være et alternativ. Har man EAP fra tidligere, er prisen 99.- USD pr. mnd. Dette betinger at bilen har HW3-computer. Hvis ikke må man betale en engangssum på 1.000 USD for å få den oppgradert. (Slik er det iallfall i USA så langt jeg har forstått det)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

daktari

Hvis FSD en gang i fremtiden kan kjøre meg fra heimen til hytta mens jeg sover eller drikker øl vil det være verdt ganske mye. Betaler lett 10-tusener i mva. hvis det noen gang skjer! Men så lenge det ikke følger eieren, men bilen, og jeg butter hvert 2. år er det elendig deal å kjøpe nå. Abo akkurat nå er jo lite verdt i Norge dessverre.
Kjøpte FSD i 2017 og det var verdiløst. Burde kjøpt aksjer istedet.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

SitatKjøpte FSD i 2017 og det var verdiløst. Burde kjøpt aksjer istedet.
Er i samme båt (bil) som deg, så bare gni det inn.... :(
Tesla S75D - 09/2018

daktari

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 29. juli 2021, klokken 20:46
SitatKjøpte FSD i 2017 og det var verdiløst. Burde kjøpt aksjer istedet.
Er i samme båt (bil) som deg, så bare gni det inn.... :(
Sorry! FSD er malurt i mitt Tesla-beger, det er sikkert.

Apache

TMS75D med EAP.
Jeg ville ha kjøpt den i dag og av den enkle grunnen: "Summon"
Jeg sliter med trang parkeringsplass hver dag og den er uvurderlig hjelp.
Ellers så kunne jeg ikke ha parkert bilen

Vaduz

Jeg synes summon er veldig ustabil og fungerer ca hver 2-3. gang jeg prøver, har du noen tips? Legge nøkkel i bil først el? Den starter ofte, også stopper den midt i prosessen uten å ha kjørt en mm, bare foldet inn speil og holdt på med bremser og noen rare lyder.

Rosstopher

Sitat fra: Vaduz på søndag 01. august 2021, klokken 09:11
Jeg synes summon er veldig ustabil og fungerer ca hver 2-3. gang jeg prøver, har du noen tips? Legge nøkkel i bil først el? Den starter ofte, også stopper den midt i prosessen uten å ha kjørt en mm, bare foldet inn speil og holdt på med bremser og noen rare lyder.

Samme opplevelse her. Jeg legger nøkkelen på taket på bilen. Opplever at hvis jeg har den i hånda kobler den seg fra om jeg står på feil side av bilen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

geear

Sitat fra: Rosstopher på søndag 01. august 2021, klokken 09:45
Sitat fra: Vaduz på søndag 01. august 2021, klokken 09:11

Samme opplevelse her. Jeg legger nøkkelen på taket på bilen. Opplever at hvis jeg har den i hånda kobler den seg fra om jeg står på feil side av bilen.
Samme her, er så ustabilt at det er en vits. Da jeg fikk bilen kunne det faktisk brukes, nå folder den bare speilene og så skjer det ikke noe mer. Funker bedre om en legger nøkkelen på bilen, men da er jo meningen borte. Fort gjort å glemme den også.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA