Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading: klattlading, utlading, hurtiglading

Startet av Ernie, torsdag 09. august 2012, klokken 17:21

« forrige - neste »

SUNPWRD

Dette ser jo interessant ut! Med bluetooth styring fra radioen må jo dette kunne være et godt alternativ eller?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

TB

Bruker den innebygde USB kontakt for å lade mobilen. Dvs eit mulig bruksområde. ..

Men, det går raskere å lade via eigen 12 V til USB lader.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Pepeminus

Sitat fra: Argi på torsdag 23. juli 2015, klokken 23:31
Dette ser jo interessant ut! Med bluetooth styring fra radioen må jo dette kunne være et godt alternativ eller?

Lurer på om den er mulig å montere den noe annet sted enn på sladrespeilet, da den må ha strømforsyning ved BT-bruk. Orker ikke sånna løse ledningsgreier... Er antennen sterk nok til å monteres under panseret foran feks..?

B-flat

Kom over denne siden her, riktignok for C-zero, men gir vel en oversikt over hvilke komponenter som trengs for å bytte orginalradio til DAB+:

http://transmedia.mystore3.no/products/pakketilbud-citron-c-zero
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

TB

Sitat fra: B-flat på torsdag 29. oktober 2015, klokken 06:55
Kom over denne siden her, riktignok for C-zero, men gir vel en oversikt over hvilke komponenter som trengs for å bytte orginalradio til DAB+:
http://transmedia.mystore3.no/products/pakketilbud-citron-c-zero
Denne ser ikkje dum ut... spesielt smart å bruke den eksisterende antenna, blir nok betre enn DAB antenne limt på glaset. Nokon som har erfaring med Pioneer DEH-X8700DAB radioen?

RetroGarasjen er ikke så langt vekke, mulig sjekke det ut.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

B-flat

Ser ut til at Pioneer DEH-X8700DAB får gode anmeldelser fra brukerene på amazon:
http://www.amazon.co.uk/car-audio/dp/B00PA27KR4
Tesla Model X: Reservert desember 2012, kansellert april 2017
Kia Soul EV 2016: 2016-01-05 -->
Citroen C-Zero:    2012-08-16 --> 2016-01-12 Kjørt 0-72000km - SOLGT!

svingen

noen som har prøvd og bruke det her? dvs ekstern antenne?
har selv en DAB radio (alphine 136bt) men med liten glass antenne som gikk dårlig dekning til tider lure på og kjøpe den overgangen her http://transmedia.mystore3.no/products/dabfmantennesplitter-mforsterker,syns det er litt rart den lille antenna som følger med fungere på DAB kanskje bytte den ut og?

ser den nye ION (2016) har lengre anntenen
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

Takk får info Zanta :)

ser att det er litt info her http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?p=24655 hvor det står att det er en blå kabel som gjør att man har "aktivert" antenne forsterkeren uten den her så vil den vel fungere? med de "kite" ?
kobler man på ny radio så trenger man sikkert ikke nødvendig hvis og koble i den blå kabelen
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

svingen

viste seg att de som hadde montert radioen ikke hadde montert på den "jording" teip biten.
koblet på den og fikk dekning over alt nå bortsett fra tunneler,så da er vi i mål :)
iriterende og bruke så mye tid på det her pga andre sin feil.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

#39
Sitat fra: Zanta på tirsdag 26. januar 2016, klokken 13:38
Jeg monterte DAB-antenne i frontruten, og sørget for god jording, og har (overraskende) god dekning. For å beholde FM i tillegg brukte jeg denne http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Adapterkabler-ISO-2000034143/?artId=84582 (for Peugeot), som har FAKRA til ISO-overgang for lyd og strøm, antenneforsterker for FM med blå ledning for strøm fra radio, og FAKRA til DIN-overgang for antenne. Måtte legge opp en fast +12V, da dette ikke kommer i bilens FAKRA.
84582 passa ikkje i C-Zero. Kjøpte og testa idag. Kontaktar er plassert på annan måte.
Må sjekke på nytt - mulig det faktisk passer...
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

#40
Har forsøkt å finne ut kva for deler som er nødvendig for å skifte ut original radio i C-Zero. Ynskjer DAB, og betre håndfri funksjon enn den innebygde. Den er for dårleg.

Har og vurdert å skifte til 2 DIN radio, kjøpte eit deksel på ebay. Testa deksel idag, passformen var ikkje spesielt bra. Er mulig slikt ein må rekne med på uoriginal vare? Har ikkje kjøpt radio enno, så mulig det blir 1 DIN radio i staden for.

Men, treng overganger for å få lyd i radio. Liste over overganger finnes her:
http://transmedia.mystore3.no/products/pakketilbud-citron-c-zero

- Citroën, ISO-overgang m/CanBus-interface (singlefunk.)
  Gir TenningsPluss slik at radioen dermed slår seg av/på med tenningsnøkkelen.
- Citroën, USB-overgang. (Overgangskabel for bruk av originalmontert USB-inngang i bilen.)
- Citroen (06-), ISO-overgang.
   Overgang for montering av ny spiller med ISO-kontakter til bilens originalkontakt.
- Antenneovergang DIN-Fakra. (Antenne med Fakra-kontakt til spiller med DIN-kontakt.)
- DAB/FM-antennesplitter m/forsterker.
  Antennesplitter for de som vil/kan/må benytte original FM-antenne også til DAB-mottak!
  Fungerer bra med de aller fleste vanlige, passive FM-antenner, men ikke om det allerede sitter en antenneforsterker originalmontert i bilen

Uheldigvis har Transmedia lang leveringstid, ikkje alle varer som lar seg skaffe.

Ser dermed på alternativ.

Overgang frå FAKRA til ISO er den mest viktige delen. Testa med Biltema sin overgang, 84-582. Overgangen har rett størrelse, men kontaktene inni er på feil plass. Edit: Mistenker eg tar feil her, må sjekke på nytt..
Antenne overgangen till Biltema passa, men usikker om den er tilpassa DAB?

Alternativ eg har funne så langt er: http://www.dynabel.no
Ser og http://www.autohifi.no har stort utvalg, der Dynabel står oppført som forhandler.

Her er bilder av kontaktene som finnes i min C-Zero 2012:
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Har funne at DYNABEL AS, Tvetenveien 32 har det meste som skal til på lager.

Men, dei kan ikkje skaffe:
-    "Citroën, USB-overgang" Overgangskabel for bruk av originalmontert USB-inngang.

-   "Citroën, ISO-overgang m/CanBus-interface (singlefunk.)".

I følgje Dynabel var det ikkje behov for Citroën, ISO-overgang m/CanBus-interface (singlefunk.) men dette kunne dei raskt teste ut for å vere sikker.

Er det andre som har testa å bytte radio som har sett Citroën, ISO-overgang m/CanBus-interface kreves for å få radio på/av automatisk?

Om det ikkje fungerer uten blir det upraktisk.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

I følge Oslo Bilstereo AS har C-Zero og iOn CanBus. i-Miev har ikkje CanBus for å slå på/av radio.

Dei kunne ikkje skaffe "Citroën, ISO-overgang m/CanBus-interface (singlefunk.)" - dvs forslaget var å legge opp +12V frå sikringsboksen.

Andre som har erfaring på området?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Takk for nyttig svar. Var også innom Bøhm Auto idag (bil på PKK).

Her var svaret å hente +12V slik at radioen automatisk går av og på med tenningen frå ODB2 kontakten. Dei har som originalvare ein overgang nesten lik som Biltema overgangen, med eigen ekstra lang kabel til ODB2. Det var ingen Canbus tolking i denne overgangen, berre ein ekstra lang kabel.

Overgang for fakra-antennekontakt i bilen til DIN-kontakt i spiller var og med. Dei kan og levere FM -> DAB splitter slik at bilens antenne kan brukes til begge deler. Det var ingen antenne forsterker innebygd i bilen som vil filtrere vekk DAB signalet.

Ser ut som eg berre må starte i ein ende og teste her :-)
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

TB

Ikkje godt å vite kven ein skal stole på her nei...  :o

Har undersøkt nærmere ang. overgangen Bøhm Auto kan skaffe. Den har varenummer 9706AN, og eg fekk med ein monterings anvisning.

Ref monterings anvisning skal ekstra kabel til ODB 2 brukes om det ikkje finnes signal av typen APC / ACC på pinne 15 i FAKRA kontakt.

Eg målte med multimeter i kveld. Pinne 15 gir ca 10 V når tenning er på og 0 V når tenning er av. At det viste 10V og ikkje 12-14 V er mulig eg ikkje hadde godt nok jordingspunkt?

I følgje det eg har funne på nett har enkelte bilar bytta om pinne 15 og 16, normalt er 15 +12V og 16 tenning, men det kan og vere omvendt.

Målte og pinne 1 på ODB kontakten. Denne gav +12 når bilen var av, og +14 når bilen var på. Auken på 2 volt pga. lading av 12 batteri starter.
I følgje standard ODB2 er det pinne 16 som skal ha +12V.

Slik eg kan forstå er det berre å montere inn radioen, ingen CANbus, eller behov for å hente ekstra spenning... +12V og tenning pluss signal finnes i FAKRA kontakten er det berre å koble til – dvs rett fram...  eller - tar eg feil...?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA