Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading: klattlading, utlading, hurtiglading

Startet av Ernie, torsdag 09. august 2012, klokken 17:21

« forrige - neste »

PionerThink

Jeg var inne og sjekket litt der du henviser til, men det aner meg at hvis Statens Vegvesen skal stå for utbygging i tunellene så vil det kanskje ta sin tid ::)
Har også prøvd litt ulik plassering av antenna nå siden de anbefalte å prøve dette her(hang den opp i toppen av frontruta i stedet for under taklista over passasjerdøra):
http://radio.no/cars/slik-monterer-du-antenne-til-adapter/
Men på veg til jobb i dag må jeg innrømme at jeg merket ikke mer enn noen meter bedre dekning i hver ende! Tror derfor jeg går tilbake til den skjulte løsningen siden forskjellen var marginal!
Skal prøve å ta med en bærbar DAB radio som et siste forsøk før jeg "gir opp" i denne omgang!

Må vel bare vente på Statens Vegvesen tenker jeg, så blir forhåpentligvis dekningen bedre etter hvert!
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

TB

Har forstått det er forskjell på antenner. Enkle antenner som limes på ruta er ikkje alltid like gode, samt det er og viktig med forbindelse mot bilen / "jord"?

Mulig det var i ein annan DAB tråd det var beskrive stor forskjell med eigen antenne.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

PionerThink

Vet ikke helt hva du mener med jord på et slikt DAB-adapter da det ikke er noe som kan jordes så vidt jeg kan se?
Gjorde et forsøk i dag der jeg tok med en bærbar DAB radio og testet igjennom tunellene. Hadde antenna på samme sted ca som den fra adapteret, og de brøt faktisk sendinga på samme sted. Eneste var at bærbar radio prøvde å koble seg på igjen og skurret litt innimellom, mens adapteret forble helt dødt. Det koplet seg like brått på igjen først når det hadde skikkelig signal.

Tror nok vi bare må smøre oss med tålmod og vente på når det statlige vesenet har fått gjort det de skal :)
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

kaiat

Monterte et slikt adapter selv (Tiny Audio C3) på min fossilbil og der var det en kobberstripe med lim på som var festet til antenna. Tok av dekslet på A-stolpen og limte kobberstripa til gods og deretter antenna til vinduet. Det er vel det TB mener med jord tenker jeg. Uansett ble jeg veldig fornøyd, hadde meg en langtur og det er første gang jeg har kunnet høre på radio hele veien på den strekningen (unntatt tunneller da, men det er visst ikke utbygd DAB i de).

TB

Sitat fra: kaiat på lørdag 17. januar 2015, klokken 23:39
Monterte et slikt adapter selv (Tiny Audio C3) på min fossilbil og der var det en kobberstripe med lim på som var festet til antenna. Tok av dekslet på A-stolpen og limte kobberstripa til gods og deretter antenna til vinduet. Det er vel det TB mener med jord tenker jeg.
Stemmer, det var dette eg tenkte på ang. jording.  ;D
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

PionerThink

Jeg kjøpte Tiny Audio C2, men kan ikke huske å ha sett noe slikt på antenna!
Tror jeg må ta en sjekk igjen! Var dette på enden av antenneledningen?

Som nevnt så fikk jeg inn gode signaler over alt jeg også, bortsett fra tunellene som kaiat også opplevde!
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

kaiat

Linker til et bilde på nett som viser antenna. Det er den sorte L-formede biten som stikker ut fra antenneboksen det er snakk om, det er kobber på den andre siden. Kanskje C2 har en annen antenne?http://www.tu.no/incoming/2014/05/02/vindusantenne_9034.jpg/alternates/w1366f/Vindusantenne_9034.jpg

PionerThink

Fulgte ikke med en slik på C2 adapteret. Men når jeg tok et kjapt søk så kan det se ut som dette selges som ekstrautstyr:
http://www.brataas.no/radiospesialisten/shop/tiny-audio-ekstra-antenne-c2/#prettyPhoto

På C2 var det kun en trådantenne som de nevner nederst i denne beskrivelsen:
https://www.radiobutikken.no/bilradio/adapter/tiny-audio-c2-biladapter-dab

Mulig jeg kjøper en slik tilleggsantenne, for da kan jeg faktisk flytte adapteret mellom to biler og la antenna stå igjen ;)
Håper uansett at de klarer å få montert sendere i tunellene i.l.a året så jeg slipper å søke opp FM i tunellene og over til DAB utenfor :o
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Beamer Screamer

Siden vi er så "heldige" å ha en av få moderne biler med radioer i standard DIN-"sluse" så er det vel helt klart å foretrekke å bytte hele radioen? En billig DAB radio koster jo knapt mer enn disse adapterne, og da får man et fullt ut integrert opplegg uten ekstra ledninger og fjernkontroller etc.

Hvis man legger et par ekstra lapper i potten får man en enhet med ny og fresh navi pluss kanskje et ryggekamera.

Ved bytte av radio til DAB-radio: passer det gamle antennestikket eller må man på en eller annen måte installere en ny antenne?
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

SUNPWRD

MEN nå er vel den originale radioen tilkoblet bilens CAN nettverk såvidt jeg vet. Det er vel ikke helt uproblematisk å få koblet en y
Uoriginal radio til bilens CAN nettverk?
Tesla S75D - Obsidian, AP2, FSD, pano, skinn, 21" staggered turbin, premium, lyd, cold weather

Konebil: Kia Soul EV 2016
2kWp solceller på taket
Ex: Citroën C-Zero 2014 (50 00 km på 3 år)

Beamer Screamer

Sitat fra: Argi på lørdag 18. juli 2015, klokken 23:47
MEN nå er vel den originale radioen tilkoblet bilens CAN nettverk såvidt jeg vet. Det er vel ikke helt uproblematisk å få koblet en y
Uoriginal radio til bilens CAN nettverk?

Jeg aner ikke, men dersom noen her vet dette setter vi alle stor pris på å få vite det! Det er jo en mye mer elegant løsning å bytte hele radioen fremfor allverdens adaptere, fjernkontroller og kabelsalat.

Jeg har litt vanskelig for å se for meg at interfacet bil/radio er veldig komplisert i denne bilen. Ingen betjeningsknapper utover de som faktisk er på radioen, ingen girkasse som planlegger girskiftene ift. GPS og heller ingen lys som er koblet til GPS.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Mr.Zero

Det ryktes at det kan være lurt å kode bort originalradioen via diagnosetester før en monterer ny type radio. I-miev fåes med knappestyring av bl.a radio på rattet i USA, var det en som postet noen bilder av.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

svingen

Har fått montert da radio din1 mener jeg (liten ingen skjerm mulighet) på min ion fungere fint koblet aldri bort via software att den orginale er borte forhandlere skulle ha over 10k får nye orginale Fm radio da kosta vel 2500 kr (får det ved ned I 1000 kr) fikk ikke brukt orginale heansfree men fikk montert ny min.  Vurdere og bytte ut utvendige antenna til Dan da har litt dårlig dekning på den som er klistra I vindue
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA